جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2251
بهشت برزخي چه تفاوتي با بهشت قيامت دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در گفتگويي که حضرت امام صادق (ع) با اصحابشان در مورد ارواح مؤمنين داشتند وقتي صحابه از ارواح مؤمنين از ايشان سؤال مي کنند مي فرمايند: « في الحجرات في الجنّه يأکلون من طعامها و يشربون من شرابها و يقولون ربّنا اقم السّاعه لنا، و انجزلنا ماوعدتنا بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
شبهه: برگشت فعليت به قوه محال است. با توجه به اين امر و با توجه به بحث «تبدل جوهري» مساله سقوط از كمالات در مورد برخي از بزرگان و همچنين حبط اعمال و يا تكفير سيئات را توضِيح دهيد.
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اگر چه برگشت فعليت به قوه محال است. اما فساد و استحاله فعليت محال نيست. لذا در اثر بي احتياطي شكستگي اشياء مادي و لغزش كمالات معنوي بسيار اتفاق مي افتد. و اين همان معناي حبط اعمال است. و در باره تكفير سيئات نيز بايد دانست هر عملي آثار دروني و بیشتر ...
«مساکن طيبه» در بهشت ها چگونه مسکني است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات متعددي از قرآن، اشاره به مسکن بهشتيان شده است از جمله « مسکن طيّبه » چنانچه مي فرمايد : « و مساکن طيّّبه في جنّات عدن »(1) و مسکنهاي پاکيزه اي در باغهاي جاويدان بهشت است. و يا در جاي ديگر مي فرمايد : « و مساکن الطيّبه في جنّات عدن ذلک بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
چه کساني بدون حساب وارد بهشت مي شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در حديثي از پيامبر اکرم (ص) است که فرمود : « و منهم الّذين يدخلون الجنّه بغير حسابٍ، لانّهم لم يلبسوا من امر الدّنيا بشيءٍ و اِنّما الحساب هناک علي من تلبّس بها هينا» : کساني هستند که بدون حساب داخل بهشت مي شوند زيرا آلوده به امور دنيا نبودند بیشتر ...
سادات اگر گناهي مرتكب شوند،در روز جزا با آتش عذاب مي شوند يا با زمهرير؟ مقصود از زمهرير چيست ؟و آيا گناه سادات دو برابر گناه غير سادات محاسبه مي شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : كلمه زمهرير فقط يك بار در قرآن به كار رفته است . در سوره دهر درباره پاداش ابرار و نيكان فرموده : در اين آيه كلمه زمهرير به معناي سرما آمده است . در لغت نيز زمهرير به معناي سرماي شديد يا شدّت غضب يا سرخ شدن چشم بر اثر خشم است . از اين آيه استفا بیشتر ...
شبهه: با توجه به اين كه در خيلي از جهات مرگ همانند خواب است آيا مي توان گفت كه عذاب آخرت هم همانند خوابهاي آشفته است ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : خداي بزرگ در سوره زمر آيه 42 مي‌فرمايد: (خداست كه جانها را مي‌گيرد در وقت مرگ آنها و نيز آن جانهايي را كه در خواب رفته و مرگ آنها نرسيده است. پس آن جانهايي را كه حكم مرگ را بر آنها جاري كرده در نزد خود نگاه مي‌دارد و ديگر به بدن باز نمي‌گرداند بیشتر ...
آيا در بهشت موسيقي و غنا هم وجود دارد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : اين سؤالي است که يکي از صحابه امام صادق (ع) به نام « عاصم بن حميد » از حضرتش مي کند و حضرت در پاسخ مي فرمايد : بلي، بدرستي که در بهشت درختي است که خداوند به بادها امر مي کند به آن بوزند، از اين درخت اصواتي بلند مي شود که خلايق تاکنون به زيبايي بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
قاعده قبح نقض غرض در کلام اسلامی
نویسنده:
محمدجواد دکامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
دانشگاه شهید بهشتی,
چکیده :
میان متکلمان و حکمای مسلمان در خصوص وجود یا عدم غایت و غرض در افعال باری تعالی اختلاف نظر وجود دارد. اشاعره وجود هر گونه غایت و غرض در افعال الهی را با کمال ذاتی او متعارض می دانند و آن را انکار می کنند. در مقابل، حکمای الهی و متکلمان عدلیه معتقدند که حضرت باری تعالی در افعالش غایت و غرض دارد و هیچ فعلی از او سر نمی زند مگر اینکه متوجه غایت و غرض خاصی باشد، اما در اینکه غایت و غرض در افعال الهی به چه کسی یا چه چیزی بر می گردد میان این اندیشمندان اختلاف نظر وجود دارد. متکلمان عدلیه معتقدند که غرض باید به غیر خدا برگردد تا او از هر گونه نقص و کاستی مبرا باشد، اما حکما می گویند غرض باید به خود خدا برگردد تا با قاعده «العالی لا یلتفت الی السافل و لا یستکمل بِه» در تعارض نباشد. آنچه همه صاحب نظران بر آن اتفاق نظر دارند این است که «نقض غرض قبیح است»، زیرا منجر به اجتماع خواستن و نخواستن فعل واحد می شود که محال است. قاعده قباحت نقض غرض» در کلام عقلی کاربرد زیادی دارد و کمتر قاعده ای از لحاظ کاربرد به پای این قاعده می رسد. اهمیت این قاعده تا بدان حد است که در تمام اصول دین از آن بحث می شود. اصل وجود غایت در افعال الهی در مباحث مربوط به توحید اثبات می شود و سپس به عنوان مقدمه در اثبات اصول دیگر یعنی عدل، نبوت، امامت و معاد به کار می رود.
صفحات :
از صفحه 75 تا 98
محوریت اصل عدل در کلام شیعه امامیه
نویسنده:
محمد کاظم علمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بنیاد حکمت صدرا,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
این مقاله اصل عدل را از نظر شیعه مورد بررسی قرار داده و برای آن جایگاه محوری و ویژهیی در نظر میگیرد و از این منظر به ارتباط آن با اصول دیگر میپردازد. در این میان برهانی بدیع بر عصمت از نگاه شیعه استخراج و اقامه شده است. سپس از سخنان پیامبر اکرم(ص) مؤیدی بر این دیدگاه عرضه میشود، و نتیجه» چنین دیدگاهی را برای پاسخگوئی به پرسش اساسی «انتظار بشر از دین» بکار گرفته میشود. در پایان نتیجه میگیریم که از نظر مکتب شیعه، موجه ترین انتظاری که یک شیعه میتواند از دین داشته باشد همان وعدهیی است که دین خود متعهد انجام آن شده، و آن تحقق عدالت بمعنای جامع آنست.
صفحات :
از صفحه 12 تا 27
عالم مثال از نظر ملاصدرا
نویسنده:
علی ارشد ریاحی، صفیه واسعی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز,
چکیده :
یکی از مباحث مهم فلسفه‌ی ملاصدرا اثبات عالم مثال است.مسأله‌ی عالم‌ مثال،از قدیم مورد بحث بوده است که در میان فیلسوفان نامبردار جهان اسلام، حکمای مشاء،به ویژه شیخ الرییس منکر وجود این عالم بوده‌اند.شیخ اشراق با طرح ادله‌ی عقلی و با استناد به مکاشفات شهودی خود،کوشیده است وجود این‌ عالم را اثبات کند،هرچند به این علت که خیال را منفصل می‌داند،در رد اشکال‌های وارد بر نظریه‌اش موفق نبوده است. در این مقاله،بعد از طرح بحث عالم مثال از نظر ملاصدرا و ذکر اموری که با نظریه‌ی عالم مثال نزولی قابل تبیین است،به رابطه‌ی عالم مثال صعودی با تجرد قوه‌ی خیال پرداخته شده،بدین وسیله علاوه بر شناسایی بیشتر عالم مثال نزولی‌ از نظر ملاصدرا،اهمیت تجرد قوه‌ی خیال متصل که از ابتکارات بارز و ارزشمند این فیلسوف مبرز است نیز اثبات شده است؛چرا که با اثبات تجرد این قوه، صدر المتألهین توانست بسیاری از اشکالات موجود در باب معاد جسمانی را مرتفع‌ و عوالم برزخی در قوس صعود را اثبات کند.
صفحات :
از صفحه 75 تا 102
  • تعداد رکورد ها : 2251