جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2251
معاد بر چه اصولي مبتني است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مسأله معاد و كليت آن، يكي از سنت‌هاي الهي است كه بر چند اصل كلي حاكم بر هستي، مبتني است كه به اختصار اشاره مي‌شود: 1. اصل بقاء يكي از اصول كلي حاكم در وجود و بر وجود، آن است كه هر موجودي پس از آن‌كه پا به عرصه وجود گذاشت، ديگر معدوم نمي‌گردد. بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
عاقبت انسان‌ها بعد از اين‌كه در قيامت به جزاي خود رسيدند و آن‌هايي كه لايق بهشت هستند به بهشت رفته و جهنميان به جهنم رفتند چگونه خواهد بود؟ آيا زندگي آخرت مثل همين دنيا خواهد بود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بهشتيان براي هميشه در بهشت زندگي مي‌كنند، و جهنميان دو دسته‌اند، برخي همچون كافران و منافقان معاند و منكر براي هميشه در جهنم خواهند ماند، و برخي همچون مؤمنان و يكتا پرستاني كه گناهاني انجام داده‌اند، و بدون توبه از دنيا رفته و شفاعت شامل حالش بیشتر ...
در قيامت كسي كه وارد بهشت شد، تا آخر در بهشت مسكن مي گزيند. اگر كسي وارد جهنم شد، آيا احتمال دارد بعد از مدتي وارد بهشت شود؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : شيخ مفيد مي گويد: خلود در آتش از آنِ كافران است و بس . اهل معرفت و اعتقاداتِ صحيح , حتي اگرگناهكار باشند, هميشه در جهنم نخواهند بود و اين قول اماميه (شيعه ) است و مرجئه و اصحاب حديث (پيروان احمدبن حنبل ) با اماميه هم عقيده اند, ولي معتزله معت بیشتر ...
در مورد بهشت و جهنم و اينكه در معاد گروهي به عنوان نيكو كار و اهل بهشت شناخته مي شوند و گروهي بد كار و اهل جهنم توضيح دهيد در ضمن در مورد عدم يا موجوديت مادي بهشت و جهنم كلي توضيح دهيد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : براي روشن شدن بحث در گام نخست، ناگزير به بيان مقدمه اي هستيم. مقدمه: پاسخ به سؤال مذكور متوقف بر تبيين كيفيت معاد است كه آيا معاد جسماني است و يا روحاني، در صورتي كه معاد روحاني باشد مسأله ي استفاده و احتياج انسان به وسايل مادي در سراي ديگر ب بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
آيا منظور از آتش جهنم يا گوارايي طعام بهشت چيزي است كه در اين دنيا احساس مي‏كنيم يا يك نوع احساس روحي و رواني است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آنجا كه در قيامت آدمي هم روح دارد و هم جسم (البته روح و جسم متحول شده و مناسب با سنخ و قوانين و سنن آن عالم)، عذاب جهنم و نعمت بهشت، هم به روح تعلق دارد و هم به جسم و اين مطلب را آيات و روايات تأييد مي‌كند. نگا: فيض كاشاني، محسن، اصول المع بیشتر ...
آيا اختيار عمل در آخرت فقط از جهنميان گرفته مي‌شود يا افراد بهشتي نيز اختياري ندارند؟ معاد، جسماني و روحاني است‌، و مثلاً ازدواج و... وجود دارد، و حال آن كه اين‌ها، اختيار را اثبات مي‌كند، و اگر اختيار هست‌، آيا به طور مطلق اختيار وجود دارد يا به گونه‌اي ديگر است‌؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : 1. در جهان آخرت‌، اختيار هست‌، اما تكليف نيست‌; اين كه جهنميان‌، اختيار عمل ندارند، به خاطر مجازاتي است كه گرفتار آمده‌اند; يعني به لحاظ اين كه جهان آخرت‌، جاي پاداش و عقاب است ـ نه تكليف و اختيار ـ ، جهنميان به خاطر مجازاتي كه لحظه به لحظه م بیشتر ...
بعضي از اهل جهنم علت جهنمي بودنشان را ترك نماز بيان مي كنند آيا مراد مسلمانان تارك نمازند يا كافران؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : مرحوم‌ علامه‌ طباطبايي‌ فرموده‌: مراد تمام‌ مجرمين‌ در جميع‌ شرايع‌(قبل‌ از اسلام‌ تا اسلام‌ و بعد از اسلام‌ تمام‌ كساني‌ كه‌ مكلف‌ به‌ اسلام‌ و احكام‌آن‌ از جمله‌ نماز هستند) مي‌باشد. و مراد از صلاة‌ توجه‌ عبادي‌ خاصي‌ به‌خداوند است‌ كه‌ درج بیشتر ...
خداوند متعال براي آخرت بر اساس اعمال خوب و بد بهشت و جهنم را قرار داده و وعده داده كساني كه به معاد و توحيد كفر بورزند من آنها را در آتش جهنم مي سوزانم آيا اين آتش جسماني است يا روحاني ؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : عذاب اخروي صرفا عذاب روحاني نيست بلكه شامل جسم نيز مي‌گردد ما معتقديم كه معاد روحاني و جسماني است. چرا كه: انسان موجودي دو ساحتي است كه از دو بعد جسماني و روحاني فراهم آمده به گونه‌اي كه هر دو در حقيقت او دخيل‌اند و چنين نيست كه يكي (مثلاً بع بیشتر ...
ممكن است خداوند آتش جهنم را براي ترساندن ما انسان ها آورده باشد (به عنوان تشبيه) مثل خانه عنكبوت كه تشبيه ميباشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : الف) سوختن در آتش و ديگر عذاب‌هاي ذكر شده در نصوص ديني واقعي است، نه صرف تشبيه. البته عذاب آتش آخرت با اين عالم تفاوت‌هاي بسياري دارد؛ و ميزان سوزش آن با آنچه در دنيا رخ مي‌دهد قابل قياس نيست. حضرت امام (ه) در كتاب شريف چهل حديث مي‌نويسند: «ب بیشتر ...
بعضي عقيده دارند كه جهنم مانند تنور پر آتش است كه افراد در آن مي‏سوزند. آيا اين حرف حقيقت دارد؟ در غير اين صورت جهنم چگونه است؟ منظور از اين كه مي‏گويند شخص گناهكار به آتش درون خود مي‏سوزد چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : از آيات مربوط به دوزخ و جهنم استفاده مي‌شود كه دوزخ يك كانون هولناك مجازات است. آتشي سوزان آن را پر كرده و داراي درهاو طبقات گوناگون است، ولي نه آتش هم چون آتش دنيا، بلكه آتشي با مشخصات زير: 1 - هيزم و آتش گيره آن سنگها و انسان‌ها است. 2 - آتش بیشتر ...
کلیدواژه‌های اصلی :
کلیدواژه‌های فرعی :
  • تعداد رکورد ها : 2251