جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
1. اصطلاحنامه کلام اسلامی (Kalam (Islamic scholastic theology
>
05. فرجام شناسی Eschatology
>
معاد شناسی(کلام اسلامی ذیل فرجام شناسی)
>
معاد(کلام)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
تعداد رکورد ها : 2252
عنوان :
آيا خود قبر هم با شخص ميّت سخن مي گويد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در روايتي از پيامبر اکرم (ص) منقول است که مي فرمايد: مرده را وقتي در قبرش مي گذارند، قبر به او مي گويد: واي بر تو اي فرزند آدم، چه چيز تو را از من غافل ساخت؟ آيا نمي دانستي که من سراي آشوب و تاريکي و تنهايي هستم، چه چيز مرا از ياد تو برد؟ در ص
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
سؤال قبر
کلیدواژههای فرعی :
سوال قبر ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آتشگيره و هيزم جهنم چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در مورد هيزم جهنم تعابير فراواني در آيات قرآن است از جمله در سوره ي مباركهء ي بقره مي فرمايد: «فاتقوا النار التي وقودها الناس و الحجارة»(87): از آتشي بترسيد كه هيزم آن بدن هاي مردم بي ايمان و همچنين سنگهاست. وسنگها و حجاره منظور بتهايي است كه
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال دوزخ
,
جهنم
کلیدواژههای فرعی :
النار ,
نار جهنم(فلسفه ذیل افعال واجب) ,
ماده آتش دوزخ ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا مرگ مؤمني بنا بر درخواست خودش به تعويق افتاده است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بلي، در روايتي از امام صادق (ع) نسبت به مرگ حضرت موسي بن عمران (ع) استفاده مي شود که مرگ ايشان به مدتي بنا به درخواست خودشان به تعويق افتاده است. چنانچه فرموده است: چون اجل حضرت موسي بن عمران (ع) رسيد و موتش سرآمد، ملک الموت آمد و گفت: السلام
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
تاخیر در مرگ
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علت سخت جان دادن و آسان جان دادن انسان ها چيست؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : جان کندن و قبض روح براي عده اي سهل و آسان و براي بعضي ديگر صعب و دشوار است و بديهي است که اين امر به اعمال و رفتار انسان منتهي مي شود. با عنايت به آيات قرآن کريم، قبض روح و هنگامه جان دادن آدميان، به سه دسته تقسيم مي شوند: دسته اول: افراد با
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قبض روح
,
معاد(کلام)
کلیدواژههای فرعی :
قبض روح ,
نزع و جان کندن ,
قبض روح کافر ,
قبض روح مؤمن ,
مقام قبض ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا انسانها در برزخ از طريق مشاهده ي جهنم و بهشت شکنجه مي بينند و يا شاد مي شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : همانگونه که انسان در دنيا اگر از نزديک محلي که آتشي برافروخته شده گذر کند، گرما و حرارت آتش او را هم اذّيت مي کند، و يا اگر از مقابل باغ و محل با صفايي بگذرد نسيم و طراوت آنجا به صورت او مي خورد، در برزخ هم همين گونه است انسانها با روح و جسم
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
احوال عالم برزخ
,
شناخت معاد
,
عالم برزخ
,
حیات برزخی
کلیدواژههای فرعی :
حیات برزخی ,
حیات برزخی در قرآن ,
حیات برزخی - احادیث ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا انسانها در برزخ به حيات و زندگي خويش ادامه مي دهند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بله، طبق آيه ي صريح قرآن که در مورد مؤمنين صالح و شهداء آمده است اشاره به ادامه ي حيات و بهره وري از تنعّمات آنان دارد چنانچه مي فرمايد: «وَ لا تَحسَبَنَّ الذين قُتلوا في سَبيل الله امواتاً بَل اَحياءٌ عندَ رَبهم يُرزَقون». (1) در اين آيه که
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
عالم برزخ
,
حیات برزخی
کلیدواژههای فرعی :
البرزخ ,
عالم البرزخ ,
برزخ ,
عالم برزخ ,
حیات برزخی ,
حیات برزخی در قرآن ,
حیات برزخی - احادیث ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا گناهكاران از دوزخ آزاد مي شوند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در آيات 21-23 سوره ي مباركه نبأ اشاره به اين موضوع دارد و مي فرمايد: «انّ جهنم كانت مرصادا للطاغين مأبا لابثين فيها احقابا»: جهنم كمينگاهي است بزرگ و محل بازگشتي براي طغيانگران و مدتهاي طولاني در آن مي مانند. امّا درمورد «احقاب»، به معني مدت
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
خلود جهنم
کلیدواژههای فرعی :
الخلود فی الجنة و النار ,
خلود در جهنم ,
خلود عذاب ,
خلود در عذاب ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
آيا منافقان هم خلود در دوزخ دارند؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : بلي هرچند كه ظاهراً در گروه اهل ايمان و در زمره ي مؤمنان هستند آنها هم خلود در دوزخ دارند. چنانچه مي فرمايد: «لن تغني عنهم اموالهم ولا اولادهم شيئاً و اولئك اصحاب النّار هم فيها خالدون»(1) درست مانند تعبيري كه در مورد كافران به كار برده است. و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
اهل دوزخ
,
مخلدین
کلیدواژههای فرعی :
آیات خلود دوزخ ,
خلود اهل نار ,
اهل خلود ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پوشش دوزخيان در جهنم چه مي باشد؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ
پاسخ تفصیلی:
پاسخ : در مورد پوشش دوزخيان در قرآن كريم چنين آمده است: «جهنّم يصلونها فبئس المهاد»(1): جايگاه و مأوي، براي گناهكاران همان جهنم است و بد بستري است.مهاد به معني بستري است كه براي خواب و استراحت گشوده مي شود و جايگاه استراحت بايد از هر نظر مناسب حال و
بیشتر ...
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد(کلام)
,
دوزخیان
کلیدواژههای فرعی :
اهل دوزخ ,
جهنمیان ,
اهل جهنم ,
پوشش جهنمیان ,
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عجالة المعرفة فی أصول الدین
نویسنده:
محمد بن سعید راوندی؛ محقق: محمدرضا حسینی جلالی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
معرفی کتاب
وضعیت نشر :
بيروت: موسسه آل البیت (ع) لاحیاء التراث,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اثبات عقاید دینی
,
اصول دین
,
اعتقادات دینی
,
01. خداشناسی (کلام)
,
19. مسایل کلامی
,
صفات الهی
,
امامت
,
معاد(کلام)
,
نبوت
,
عدل الهی
,
صفات خدا
,
اثبات وجود خدا
,
13. علم کلام
,
کتب کلام شیعه
کد کنگره:
BP 210 /ر2ع3
چکیده :
«عجالة المعرفة في أصول الدين» کتابی به زبان عربی در علم کلام تألیف محمد بن سعید بن هبة الله راوندی عالم شیعه قرن 7 مي باشد. مؤلف در چهار فصل کتاب با روشی نو و تازه به اثبات اصول دین پرداخته است. روش نو و ابداعیِ نویسنده مبتنی بر اصل «حاجت» و «نیاز» است. از آنجا که هر انسانی در وجود خود به وجود دیگری احساس فقر و نیاز می کند و خداوند هم در قرآن به آن اشاره کرده است، انبیا هم با کتب و شرایع و راهنمایی هایشان رفع این نقص را مطلوب توصیف کرده اند و همگان را به سوی کمال فرا می خوانند. او در این کتاب به گونه ای عمل کرده که همه مطالب آن از پیچیدگی آراسته بوده و با وجود اختلاف در موضوع و مباحث، همگی دارای ارتباط به هم هستند و خواننده، مطالب کتاب را همچون حلقه هایی به هم پیوسته می بیند. مؤلف در مقدمه به بیان روش خود در اثبات عقاید دینی پرداخته است و سپس در چهار فصل به مباحث کلامی می پردازد. فصل اول: در اثبات وجود صانع و صفات ثبوتیه و صفات سلبیه فصل دوم: در اثبات نبوت و ویژگی ها و لوازم آن فصل سوم: در بحث امامت و تعیین شرایط امامان و اثبات غیبت امام دوازدهم. در پایان هم درباره معاد بحث می کند. فصل چهارم: در بحث عدل و وعد و وعید و دیگر شئون معاد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
تعداد رکورد ها : 2252
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید