آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 35
دیدگاه های فلاسفه در باب رابطه دیـن و اخـلاق
نویسنده:
اکبر عاشوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
ترجمه بخشی از رساله درباره خدا از کتاب مجموعه اثر توماس آکویناس
نویسنده:
محمدرضا بهلول
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
مرور: جنبش های جدید در یهودیت
نویسنده:
ایزیدور اپستاین؛ مترجم: بهزاد سالکی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
ترجمه مقالاتی از دائره المعارف فلسفی راتلج درباره فلسفه اسلامی (همراه با مقدمه و تعلیقات )
نویسنده:
محمود زارعی بلشتی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , حاشیه،پاورقی وتعلیق , ترجمه اثر , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
کتاب دائره المعارف فلسفه راتلج، (Encyclopedia of philosophy) شامل مقالات متعددى در خصوص فلسفه، کلام و عرفان مى باشد. حدود 61 مقاله در خصوص فلسفه اسلامى دراین دائرهء المعارف وجود دارد که یازده عنوان آن در این پایان نامه ترجمه گردیده است. در مقاله نخست با عنوان مفهوم فلسفه در اسلام نوشته الیور لیمان، به بررسى تعاریف مختلف و ماهیت فلسفه اسلامى و چگونگى شروع آن پرداخته است و درنهایت این تعریف را برگزیده است که شاید بهترین راه مشخص کردن ماهیت فلسفه اسلامی این باشد که بگوئیم آن نوعى از فلسفه است که از فرهنگ اسلامى نشأت گرفته است، منشأ فلسفه اسلامى در صدر اسلام بوده است که از آن زمان سوالاتى اعتقادى مطرح مى گردید. در این مقاله در خصوص سازگارى یا عدم سازگارى فلسفه یا دین اسلام بحث شده است. فلسفه اسلامى در شروع عمیقآ نو افلاطونى بوده است و بعدها به اشکال گوناگون همچون فلسفه مشاء، اشراق و حکمت متعالیه رایج گردید. فلسفه سنتی ایران به قوی ترین شکل خود ادامه یافت و عمدتا بر فلسفه اشراق سهروردی و ملاصدرا تاکید شده است. در فلسفه جدید ایرانی ، فلسفه غرب نیز به عنوان راهی برای جستجوی حقایق نظری مطالعه می شود.
ترجمه و تحقیق کتاب Zohar
نویسنده:
هما شهرام بخت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف پژوهش ترجمه کتاب عرفانی - ادبی در این زمینه اثری ترجمه و تالیف نشده است. روش پژوهش استفاده از منابع - فرهنگ و دایرةالمعارف است . نتیجه کلی کلیه ادیان الهی از لحاظ هدف و راههای رسیدن به سعادت و خداوند یکسان هستند
بررسی تحلیلی فوائد و کارکردهای دین از منظر روانشناسان دین
نویسنده:
بی‌بی‌معصومه باغی باغنو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
امروزه دین پژوهی رشته ای نوین به شمار می رود که در بین شاخه‌های آن، روانشناسی دین مورد توجه بسیاری از متفکران حوزه دین و روانشناسی قرار گرفته است. مسئله کارکردهای دین و آثار ایمان نیز در دو سده اخیر از مباحث جدید حوزه دین پژوهی است، چنانچه جامعه شناسان و روانشناسان به این مسئله پرداخته و درباره آن دیدگاه های مختلفی ارائه داده اند و از آثار مثبت و سازنده آن سخن گفته اند. روانشناسان دین از جمله زیگموند فروید، کارل گوستاو یونگ و اریک فروم با رویکردی روانشناختی و با توجه به جنبه های روانی و عاطفی انسان به بررسی کارکردهای دین پرداخته اند. هر یک از آنان با توجه به مبانی نظری خود فوائد و کارکردهایی را برای دین ذکر می کنند. که از آن جمله می توان به تسکین رنج های زندگی، وحدت شخصیت، حفظ تعادل روانی و احساس اطمینان و آرامش اشاره کرد. در این میان فروید دین را پندار می داند و برای آن کارکرد منفی نیز قائل است اما یونگ و فروم از تأثیر و نقش مثبت دین به شدت دفاع می کنند.
رابطه عرفان و سیاست از دوره بعد از حمله مغول تا پایان دوره صفویه
نویسنده:
معصومه افشاریان
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
هدف این پژوهش مشخص کردن رابطه عرفان و سیاست است که به روش کتابخانه ای اجرا شده و به دنبال یافتن رابطه نظری عرفان و سیاست براساس دو اصل مهدویت و ولایت طبق نظر صوفیه و عرفا است و یافتن رابطه ای که میان تصوف و عرفان و تشیع وجود دارد. این رابطه نظری در عمل نیز مؤثر بوده ولی با موفقیت روبرو نشده است. در دوره صفویه به دلیل به رسمیت شناختن مذهب تشیع و تصوفی که شاه را ولی خود می دانست ادامه یافت و بالاخره با افراط هایی که توسط فرق صوفیه رخ داد عملا اوضاع را به نفع شیعه و علما تغییر داد و مذهب شیعه تحت نظر علما به رشد خود ادامه داد و صوفیه ضعیف شد. حضور عرفایی چون صدرالمتألهین و فیض کاشانی سبب شد تا از جنبه نظری تصوف مذموم و هرچه بیشتر تضعیف شود.
تاثیر پولس بر فرهنگ مسیحیت تا قرن پنجم
نویسنده:
ابوالفضل عبدالله نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
‫‫هدف پژوهش شناخت مسیحیت واقعی و مسایل انحرافی ان و عواملی که در این انحراف دخالت داشته است. روش نمونه گیری : فیش برداری از منابع و ماخذ و روش پژوهش : کتاب عهد جدید و کتابهای تاریخی و کلامی است . طرح پژوهش : با بررسی زندگی عیسی علیه السلام و حواریون و بزرگان دین مسیح و تاریخ ان زمان حال متوجه میشویم که مسیحیت فعلی با مسیحیت طبق نظر عیسی علیه السلام اختلاف فاحشی دارد . مسیحیت فعلی با شرک و انحرافات گوناگون همراه است در صورتی که هیچ گاه ان حضرت با ان موافقت نکرده بود. عامل اصلی اتنحراف دین مسیحیت شخصی به نام پولس بوده است. با بررسی زندگی پولس رسول و حواریون دیگر مسیحیت انحرافی و مسیحیت واقعی شناخته میشود. نتیجه کلی : عامل اصلی انحراف مسیحیت ، شخصی به نام پولس رسول بوده است. او و همفکرانش با نزدیک کردن فلسفه و ادیان دیگر به مسیحیت ، این دین بزرگ را منحرف ساختند .
خداشناسی قبالای موسی کوردوورو
نویسنده:
محمد رضائیان حق ،بخشعلی قنبری ،بهزاد سالکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
موسی کوردوورو یکی از شخصیت‌های اصلی در عرفان قبالای یهود و همچنین یکی از شارحان تعالیم زوهر به‌شمار می‌رود. برخی محققین قبالایی، همچون «براکا زَک» معتقدند که طرح رابطة «اِن‌سوف» و «سفیروت» و نیز نظریۀ «صیمصوم» که از ابداعات اسحق لوریا دانسته شده‌ است، ریشه در آثار کوردوورو دارد. خداشناسی قبالای کوردوورو را باید آمیزه‌ای از فلسفه و عرفان دانست. وی در مبحث خداشناسی، از توحید صرف و تنزیهی تبعیت می‌کند؛ بااین‌حال در برخی آثارش نظیر «شیعور قوما» و «درخت نخل دبوره»، از استعاراتی در توصیف صفات الهی استفاده کرده است که امکان دارد خواننده را دچار سرگردانی کند؛ اما در حقیقت این توصیفات به صفات فعلی الهی برمی‌گردد که از خداوند به‌ صورت ده سفیروت متجلی شده‌اند. خداشناسی کوردوورو در این پژوهش با روش توصیفی ـ تحلیلی و با استناد به آثار وی مورد بررسی قرار گرفته شده است. همچنین به ارتباط میان نظریات وی در باب خداشناسی، همچون نظریة «پاننتئیسم» (خدافراگیردانی)، «ان‌سوف و سفیروت» و نظریة «تقلید از خداوند» اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 71 تا 82
چگونگی قُرب به خدا از نگاه کوردوورو و بررسی آن با نهج‌البلاغه
نویسنده:
محمد رضائیان حق ، بخشعلی قنبری ، بهزاد سالکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
قرب در مکاتب عرفانی به عنوان یکی از مهم ترین احوال مطرح بوده و عارفان دو سنت یهودی و اسلامی به زوایا و مراتب آن توجه کرده اند. در متون قبالایی برای نزدیکی شدن انسان به خداوند از اصطلاح «دِوِقوت» که به معنای اتّحاد و اتّصال به خداوند می‌باشد، استفاده می‌شود. موسی بن یعقوب کوردوورو، آموزه‌ی «تقلید از خداوند» را لازمه‌ی اتّحاد عرفانی و قرب انسان به خدا می‌داند. اتّحاد با خداوند در نهج البلاغه به طور مستقیم بیان نشده است، اما اصطلاح قرب به خداوند به عنوان امری مشکّک به کرّات به‌کار رفته و با کیفیّت اعمال عبادی، ارتباطی مستقیم دارد. با بررسی آثار کوردوورو و نهج البلاغه مصادیق مشترکی همچون نمازگزاردن، صدقه دادن، نیکوکاری و... موجب تقرّب به خداوند می‌شود. مطابق حدیث «قُرب نوافِل» انسان با انجام فرایض و نوافل دینی به مرتبه‌ی خداگونگی می‌رسد. شرط رسیدن به این وحدت بنا به بیان نهج البلاغه و کوردوورو، نیّت خالص و اخلاص در عمل است.
صفحات :
از صفحه 145 تا 169
  • تعداد رکورد ها : 35