آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

آثار مرتبط با شخصیت ها | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 505
درباره نقد ترجمه شادروان الهی قمشه ای از قرآن کریم
نویسنده:
احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
فلاح و فوز در قرآن و حدیث
نویسنده:
علی اکبر شایسته نژاد
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
در این پایان نامه نخست مفاهیم لغوی دو واژه فلاح و فوز و سپس مقایسه میان آنها آمده است. پس از آن به طور مشروح پیرامون عوامل و موجبات فلاح و فوز وامتیازات فائزین سخن رفته است. همچنین پیرامون عوامل سعادت آفرین برای انسان در کشمکش با دنیای فناوری و لزوم بهره گیری از قرآن و ائمه برای رستن ازهر نوع قید و بند اسارت و ورود به زندگی انسانی بحث مختصری شده است و ضرورت انطباق صورت انسانی باسیرت و ظاهر با باطن یادآوری شده و این گونه نتیجه گرفته شده است که: برای دستیابی به رضوان الهی که بالاترین انگیزه تلاش و منشأ همه خیرات و برکات است راهی جز فعالیت و تلاش مستمر و عالمانه در ابعادفردی و اجتماعی و هماهنگ با محراب آفرینش وجودندارد.
امامت از دیدگاه سید مرتضی
نویسنده:
محمدرضا خواجه نوری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
بحث المعرفه در فلسفه اسلامی و مقایسه نظریات فیلسوفان اسلامی با بعضی مکتبهای غربی
نویسنده:
حسین ابراهیمیان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حوزه: ,
چکیده :
رساله حاضر در ده فصل به رشته تحریر در آمده است .در فصل اول بخشهای مقدماتی شناخت تشکیل می دهد و در فصل دوم تعریف شناخت و نقد برسی تعریف های مخلف آمده است . فصل سوم راجع به امکان شناخت و تاریخچه و قائلین به عدم امکان شناخت است .در فصل چهارم و پنجم به ریشه های اصلی شناخت ( اقسام علم ) پرداخته است. در فصل ششم اقسام مفاهیم کلی یا معقولات اولی و ثانیه منطقی و فلسفی پرداخته شده است. در فصل هفتم گرایش پوز تو سم، منطقی و فلسفه تحلیل زبانی مورد نقد و بررسی قرار گرفته شده است. در فصل هشتم دیدگاهای، عقلیون و فلاسفه در مورد اصطلاحات حسن یا عقل در تصورات و تصدیقات با یکدیگر مقایسه شده است. در فصل نهم به ابزار شناخت پرداخته شده است. در فصل دهم ارزش شناخت مورد بحث گذاشته شده است.
تصحیح و تحقیق بیـان الحـق و لـسان الـصدق سـراج الدین ارموی از باب اول تا پایان باب دهم
نویسنده:
غلامرضا ذکیانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
دین و دنیا
عنوان :
نویسنده:
لیلا حسن زاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پایگاه اطلاع رسانی حو زه: ,
چکیده :
این رساله شامل سه بخش است. بخش اول تبیین مفهوم دین و دنیا می باشد.بخش دوم تحت عنوان " نظریات در قلمرو دین و دنیا" به بررسی سکولاریسم، دنیا گریزی، پیوند دین و دنیا و هدف بعثت می پردازد. در بخش سوم با عنوان "نگرش اسلام" به مساله دین و دنیا به این مباحث اشاره شده است: دین و دنیا از دیدگاه آیات و روایات، نقش دین در زندگی فردی و اجتماعی انسان، دین و حکومت، دین و اقتصاد
عصمت انبیاء و ائمه در علم کلام و قرآن
نویسنده:
لاله حقیقت
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران: ,
صنع و ابداع: شرح نمط پنجم از کتاب إلاشارات و التنبيهات شیخ الرئیس ابن سينا
نویسنده:
حسین بن عبدالله بن سینا؛ شارح: احمد بهشتی
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران، موسسه انتشارات و چاپ ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
رابطه نفس و بدن در علم و عمل؛ از حیات تا موت (با تأکید بر رویکرد صدرایی)
نویسنده:
عباس فتحی ، احمد بهشتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
انسان دو بعد وجودی دارد: بدن و نفس. نفس را کمال اول بدن دانسته‌اند، یعنی کمالی که انسانیت انسان به آن است. یعنی بدون نفس، انسان جز جمادی بی­حیات نخواهد بود. پس مهم­ترین بعد وجودی انسان نفس اوست، اما نفس با بدن ارتباط دارد و درباره تعلق نفس به بدن تردیدی نیست. تعلق آن تدبیری است نه حلولی. نفس خود­آگاه است و وجود خود را بالبداهه ادراک می‌کند. بدن به منزله مَرکب نفس است. مادامی که نفس به بدن نیاز دارد، آن را تدبیر می‌کند. هنگامی که قوا و استعدادهایش به فعلیت رسید، رهایش می‌کند. موت، یعنی آغاز حرکتی نوین برای رسیدن به هدفی دیگر. آنچه سبب حیات است سبب موت نیست؛ بلکه آنچه سبب موت است سبب حیات است. بعد از حیات دنیوی نوبت به موت می‌رسد. موت دنیوی، مقدمه حیات برزخی و موت برزخی مقدمه حیات اخروی است. نفس در همه این مراحل، مدبر بدن است، اعم از بدن دنیوی و برزخی و به تعبیر دقیق صدرائی، حامل بدن است. در این نوشتار با روش تحلیلی-توصیفی به بررسی چگونگی رابطه نفس و بدن خواهیم پرداخت.
بررسی مضامین ادبی ـ تفسیری ابومسلم اصفهانی در مجمع‌البیان با نظر به تحلیل آن از منظر دیگر مفسران
نویسنده:
مسلم صالحی زاده ، احمد بهشتی ، علیرضا مختاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
هدف این پژوهش، تحلیل مضامین ادبی-تفسیری ابومسلم اصفهانی - دیدگاه ادبی او در فرایند تفسیر - مستخرج از مجمع‌البیان با نظر به آراء مفسران، به‌منظور پالایش برخی مضامین محوری قابل‌قبول در تفسیر به‌صورت صریح و روشن است. در مقاله حاضر، تلاش شده تا برای پاسخ به این پرسش‌ها که مضامین ادبی فراگیر ابومسلم در مجمع‌البیان کدامند و کدام مضامین ادبی مطرح‌شده محل اختلاف یا موافق با دیدگاه ابومسلم و مفسران است و کدام مضامین از مختصات اوست، به روش توصیفی –تحلیلی پژوهشی صورت گیرد. حاصل پژوهش حاضر این ‌‌‌است که مضامین ادبی که گزینش ‌شده، تأثیر آن در تفسیر ابومسلم از این آیات و ایجاد تفاوت با سایر تفاسیر بررسی گردیده است. از مختصات نظر او می­توان به مرجع ضمیر «ه» (بقره/74)، وجود کنایه (بقره /230) و اعتقاد او به مبالغه و تأکید (بقره /90 و اعراف /150) اشاره کرد و مضامینی که محل اختلافی با نظر بیشتر مفسران ندارد و با آن‌ها مشترک است می‌توان به مواردی از این قبیل اشاره کرد: نوع الف و لام و معنای آن در «انسان» (دهر/1)، مضامینی مثل ترکیب و معانی حرف «لا» (واقعه/ ۷۵ و قیامه/1)، لحن و ترکیب عبارت «فزادهم الله مرضا» (بقره /10) و مرجع ضمیر (بقره/74)..
  • تعداد رکورد ها : 505