گناه خودکشي | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
گناه خودکشي
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
گناه خودکشي
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
اندیشه خودکشی
,
افکار خودکشی
,
توبه و ترک گناهان
,
خودکشی
سوال:
سلام خودكشي از گناهان كبيره است؟ اگه بعضي موقعها بهش فكر كني گناهه؟ بعضي موقعها خيلي نااميد ميشم اونقد كه ميگم اين دنيا واسه چيه كاش حداقل من نبودم دوباره استغفارميكنم
پاسخ تفصیلی:
از شما سوال مي كنيم: آيا بودن بهتر است يا نابودي؟ اميد بهتر است يا نا اميدي؟ همواره با بودن و اميد مي توان ناكامي ها و شكست ها ي گذشته را جبران كرد اما با نابودي همه فرصتها از دست خواهد رفت و راه جبران براي خود انسان بسته خواهد شد. علاوه بر اينكه با رفتن نه تنها مشكلي حل نخواهد شد.بلكه سختي و عذاب دو چندان خواهد گرديد.
خود كشي از گناهان بزرگ و حرام است و اگر قبل از اين كه توفيق توبه واقعي پيدا كند بميرد به حسب برخي روايات تا وقتي خدا بخواهد در عذاب الهي گرفتار خواهد بود. براي نمونه به دو حديث اشاره مي كنيم .
1- از پيامبر خدا (ص) نقل شده كسي كه خودش را خفه كند يا در اتش بسوزاند يا به خودش نيزه ( يا هر وسيله ديگر برنده مانند ان ) بزند در اتش خواهد بود.1
2- امام صادق (ع) مي فرمايد هر كه عمدا خود كشي كند در اتش دوزخ جاودانه خواهد بود2 امام صادق(ع) با استناد به همين آيه مىفرمايد: «من قتل نفسه متعمدا فهو فى نار جهنم خالدا فيها قال الله عز وجل: «ولا تقتلوا انفسكم...»: «هر كس عمدا خودكشى كند، براى هميشه در آتش جهنم عذاب خواهد شد»3
3- امام باقر(ع) نيز فرمودهاند: «ان المؤمن يبتلى بكل بلية و يموت بكل ميتة الا انه لايقتل نفسه»: «مؤمن به هر بلايى مبتلا مىشود و با هر نوعى مرگ مىميرد ولى خودكشى نمىكند»4
4ـ آيا حقيقتاً با خودكشي مي توان از مشكلات زندگي رها شد؟
از توجّه به مطالب فوق به راحتي متوجّه مي شويد كه چنين پنداري ، باطل و از القائات شيطان مي باشد. چون فرد خودكشي كننده نه تنها از مشكلي رها نمي شود بلكه بعد از مرگ ، تازه مشكلات اصلي اش آغاز مي گردد. چون:
اوّلاً هنگام مرگ ـ كه به ظاهر چند ثانيه طول مي كشد ـ او را چنان با خشنونت قبض مي كنند كه تصوّرش نيز از عهده ي قوّه ي خيال ما خارج مي باشد. چون چنين شخصي نا اميد از رحمت خداست ؛ لذا هنگام مرگ رحمت خدا را نخواهد ديد ؛ بلكه با ملائك غضب مواجه خواهد شد.
ثانياً چون هيچ روشنايي در پيش روي خود نمي ديد ، لذا هنگام ورود در برزخ ، در ظلمت خواهد بود ؛ و از اين ناحيه فشار قبر عظيمي را احساس خواهد كرد. توجّه شود: مراد از قبر همان برزخ است.
ثالثاً هنگام سوال قبر نه خدايي مي شناسد نه پيامبري و نه امامي و نه كتابي. چون كسي كه خودكشي مي كند ، از همه ي اينها روي گردانده و غير مومن از دنيا رفته است. لذا از جانب نكيرين (ع) نيز عذاب سختي را تحمّل خواهد نمود.
رابعاً تمام طول برزخ را در عذاب است تا قيامت برپا گردد.
خامساً در محشر نيز در صف مومنان نخواهد بود ؛ و تمام مصائب قيامت را تحمّل خواهد كرد.
سادساً بعد از حساب محشر نيز راهي جهنّم خواهد بود تا روزي كه از آنجا نجات يافته به وادي بين بهشت و جهنّم وارد شود. پس آنكه خيال مي كند با خودكشي كردن از مشكلات نجات مي يابد ، سخت در جهل به سر مي برد. مشكلات براي آدمي است ؛ و براي رشد دادن او. لذا فرمود: « لَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنْسانَ في كَبَدٍ ـــ به يقين ما انسان را در رنج آفريديم»(البلد:4). اگر بنا بود كسي زجر نبيند آن انبياء و ائمه (ع) بودند ؛ امّا ملاحظه مي فرماييد كه سختترين مصائب را ايشان كشيده اند. كيست كه چون زينب كبري (س) خروارها مصيبت بر سرش ريخته باشد؟ امّا آن بانوي شگفتي ساز در متن آنها مصائب خردكننده ، با اين كه ناي بلند شدن نداشت ، نماز شبش ترك نشد ؛ اگر چه آن را نشسته خواند.
اولياي خدا مصائب را توجّه خدا به خود مي دانند. چون مصائب و سختي ها يا براي رشد دادن است يا براي اين است كه گناهان انسان پاك گردد يا براي اين است كه انسان تنبيه شود و توبه كند ؛ « إن البلاء لِلظالم أدب وللمؤمن امتحان و لِلأنبياء درجه و لأولياء كرامهٌ ــــ بلا براي ظالم ادب نمودن است ، براي مومن ، امتحان مي باشد ، و براي انبياء درجه و براي اولياء كرامت است.»5
آيا وجود مشكلاتي از قبيل مشكلاتي كه شما داريد، مجوزي براي خودكشي است؟ شما خود به خوبي ميدانيد افراد بيشماري در دنيا با مشكلاتي بسيار بزرگتر از مشكلات شما زندگي ميكنند و هيچ گاه هم به ذهن آنان خطور نكرده كه براي رهايي از اين مشكلات، خودكشي كنند. براي رهايي از مشكلات بايد تلاش كرد و با ارادهاي قوي و همتي بلند به جنگ آنان رفت نه آن كه به گونهاي صورت مسئله را پاك كرد. ممكن است بگوييد: «حل برخي از مشكلات من در اختيار خودم نيست. »، پاسخ اين است كه ما هم قبول داريم كه حل برخي از مشكلات انسانها در اختيار خود انسان نيست، اما اولا مگر افراد ديگر در مواجهه با چنين مشكلاتي فورا به سراغ خود كشي ميروند؟! و ثانيا، همان طور كه ميدانيد، يكي از عبادات بسيار بزرگ كه انسانها با عمل به آن ميتوانند به مقامات بلند معنوي و قرب پروردگار نائل آيند، صبر است. در آيات و روايات بسياري، افراد توصيه به صبر شدهاند. بيان همه آنها در اين جا ممكن نيست، فقط از باب نمونه به ذكر فرمايشي از امير المومنين در نهج البلاغه اكتفا ميكنيم. آن حضرت ميفرمايند: عَلَيْكُمْ بِالصَّبْرِ فَإِنَّ الصَّبْرَ مِنَ الْإِيمَانِ كَالرَّأْسِ مِنَ الْجَسَدِ وَ لَا خَيْرَ فِي جَسَدٍ لَا رَأْسَ مَعَهُ وَ لَا فِي إِيمَانٍ لَا صَبْرَ مَعَهُ ، شما را به صبر توصيه ميكنم، همانا صبر نسبت به ايمان، مانند سر است نسبت به بدن. همان طور كه بدن بدون سر، ارزشي ندارد، در ايمان بدون صبر هم فايدهاي نيست.6 صبر در مشكلات يكي از بزرگترين عبادات است. به اين نكته توجه د اشته باشيم كه هدف خدا از آفرينش ما انسانها اين نبوده كه در اين دنيا با خوبي و خوشي و بدون كوچكترين مشكلات زندگي كنيم. بلكه هدف اين بوده كه در اين دنيا با بندگي پروردگار و موفقيت در امتحان الهي به كمال واقعي كه همان قرب به خداست نائل آييم. 1-( كتاب ميزان الحكمه تليف اقاي ري شهري ج 10 ص 4775 )
2-همان
3-(الحر العاملى (الشيخ) محمد بن الحسن، وسايل الشيعه، ج 19، بيروت، داراحياء التراث العربى، باب تحريم قتل الانسان نفسه، ص 13، ح 2 و 3).
4-(همان).
5-(مستدرك الوسائل ـ ج3ـ ص438) ؛
6-(نهج البلاغة ص : 482، حكمت 82).
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://akhlagh.porsemani.ir/content/%DA%AF%D9%86%D8%A7%D9%87-%D8%AE%D9%88%D8%AF%DA%A9%D8%B4%D9%8A-0
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های اخلاق و عرفان سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت