نپوسيدن بدن در قبر | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نپوسيدن بدن در قبر
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نپوسيدن بدن در قبر
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
قبر
,
نپوسیدن بدن در قبر
سوال:
ادله فلسفي و اخلاقي نپوسيدن بدن در خاک را بيان فرماييد. آيا اين امتياز براي امثال ماها امکان پذير است؟
پاسخ تفصیلی:
نپوسيدن اجساد برخي مردگان مي تواند علل گوناگوني داشته باشد. مثلا در مناطق كويري مصر اجسادي پيدا شده اند كه بدون موميايي شدن چندين هزار سال بدن آنها باقي مانده است. در اين گونه موارد عامل بقاء جسم خشك شدن سريع بدن در اثر گرماي شنها و نمك موجود در آنهاست. اجساد مردگان در درون برخي مرداب ها نيز نمي پوسند و علت آن وجود گاز متان در اين مرادب هاست كه از فعاليت باكتريها جلوگيري مي كند. اما در علمي شيعه و شهداي في سبيل الله و از جمله در ميان شهداي جنگ تحميلي صدام عليه ايران ابدان پاكي ديده شده اند كه از پوسيدگي محفوظ مانده اند در حالي كه اجساد آنها در هيچ شرايط ويژه اي نبوده است و مثل بقيه مردگان دفن شده بوده اند. حتي در بين شهداي جنگ تحميلي اجسادي بوده اند كه بعثي ها آنها را بعد از پيدا كردن روزها جلو آفتاب گذاشتند و ذره اي آثار پوسيدگي در آنها ديده نشد و حتي بر روي آنها اسيد ريختند و باز اجساد تخريب نشدند. (به نقل از سردار باقري در يك برنامه تلويزيوني)روشن است كه در چنين مواردي پاي عوامل ماوراء طبيعي در ميان است، نه عوامل طبيعي.در روايات اهل بيت (ع) آمده است كه: «... هر كس مي خواهد بدنش طعمه حشرات زيرزمين نشود در مسجد بسيار بماند و هر كس مي خواهد جسدش سالم بماند و پوسيده نشود مساجد را نظافت كند ...». (بحار، ج 8، ص 145) هم چنين گفته شده است كه مداومت بر غسل جمعه باعث بقاء جسم مي شود.اما از نظر فلسفي شايد بتوان اين حقيقت را به اين گونه توجيه نمود:در زمان حيات بين بدن و روح رابطه تدبيري و قيومي وجود دارد. يعني روح حافظ حيات و وحدت و شخصيت بدن است. و اين ارتباط قابل تشديد و تعضيف است. مثلا در حالت خواب اين ارتباط ضعيف تر مي شود. فلذا فرمودند: «ان النوم اخ الموت». (مستدرك الوسايل، ج 5، ص 123) همين طور در حالت بيماري اين ارتباط تعضيف مي شود در حالت بيهوشي و اغما بسيار ضعيف تر مي شود و در مرگ مغزي، ارتباط نفس و بدن در حد ارتباط نفس نباتي با نبات است و نفس نباتي ادني مرتبه نفس آدمي است. و بعيد نيست كه پايين تر از اين مرتبه نيز موجود باشد. چرا كه نفس امري است ذومراتب و مشكك و ارتباط آن با بدن نيز تشكيكي است. و شايد در افرادي كه اجسادشان نمي پوسد روح نوعي ارتباط ضعيف با بدن را حفظ مي كند. الا اي حال نزاهت روح و قوت آن و اعمالي كه شخص در زمان حيات داشته است در بقاء جسم او مؤثر است. شايد صورت مثالي و برزخي نظافت نمودن مساجد يا مداومت بر غسل جمعه كه حقايقي مجردند قادر به تأثير در عالم ماده باشند. و اثر آنها در اين عالم همان حفظ جسد ميت است. يعني نوعي اتصال بين جسد و اين حقايق مجرده ايجاد مي شود كه با مرگ منقطع نمي شود. و به واسطه اين اتصال جسد حفظ مي شود. اگر بقاء جسد بواسطه نوعي ارتباط بين نفس و بدن باشد در اين صورت نفس مي تواند بخشي از تكامل طبيعي خود را از اين راه به دست آورد. چرا كه نفس دو گونه تكامل دارد يكي از راه اعمال اختياري است و ديگري بواسطه حركت جوهري جسم است. و اگر ارتباط بين بدن و نفس بعد از مرگ حفظ شود. نفس مي تواند برخي كمالات طبيعي را از اين راه درست آورد. فلذا از ديدگاه كلامي مي توان اين بقاء جسم را نوعي لطف خاص الهي به برخي بندگان تلقي كرد. و البته اين لطف خاص نتيجه اعمال خود آنهاست.هم چنين اين احتمال وجود دارد كه صاحبان اين ابدان مطهره از اهل رجعت باشند. يعني از كساني باشند كه در هنگام ظهور امام زمان (عج) زنده مي شوند و به ياري آن حضرت مي شتابند. بنابراين مرگ اينگونه افراد را مي توان نظير مرگ اصحاب كهف دانست. آنچه در توجيه فلسفي اين پديده به ذهن بنده حقير رسيد اگر درست باشد باز هم بخشي حقيقت است و شكي نيست كه دست قدرت الهي در اين پديده دخيل است. و نوعي اعجاز الهي نشانه هاي غيبي در اين گونه پديده ها مشهود است. و تنها صرف بقا جسم نيست. مثلا وقتي جسد مطهر شهيد شيخ صدوق در اثر سيل هويدا شد كفنش پوسيده بود ولي جسدش سالم بود و عورتين او با تار عنكبوت پوشيده شده بود. و وقتي شاه اسماعيل دستمال را از سر حر بن يزيد رياحي باز كرد خون تازه از آن جوشيده و وقتي روي جنازه شهداي جنگ تحميلي اسيد ريختند باز تخريب نشدند. اينها را ديگر نمي تواند با صرف ارتباط ضعيف روح و جسم تبيين نمود. بلكه اينها اموري هستند از سنخ داستان اصحاب كهف و سرد شدن آتش نمرود بر ابراهيم و بريده نشدن سر اسماعيل توسط چاقو و تولد عيسي از مريم باكره. و اينها آيات خدا هستند از يك طرف و بيانگر فضل و شرافت اين بندگان خدا هستند از طرف ديگر و ظهور اينگونه اعجازها و آيات سنت داير خدا بوده است از زمان حضرت آدم تا به امروز.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2925
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت