خلقت خداوند | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
خلقت خداوند
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
خلقت خداوند
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
خلقت الهی
,
طرح الهی خلقت
,
چگونگی خلقت جهان
,
خلق ( ایجاد )
سوال:
هر چيزي که به اشخاص داده ميشود فقط از جانب خداست؟ امکان دهندگي از جانب شيطان هم هست يا خير؟
پاسخ تفصیلی:
برخي مثل ثنويون بر اين عقيده اند که موجودات عالم دو گونه اند برخي خيرند و برخي شر و هر کدام از خير و شر نيز مبداء و خالق جداگانه اي دارند و اساس اين اعتقاد و علت گرايش به آن ،اين بوده که آنها فاعل خير را که داراي عالي ترين صفات و کمالات مي باشد برتر از اين مي دانستند که در کار موجودات موذيه وضاره دخالت داشته باشد لذا مبدا ديگري را در عرض خداوند به عنوان فاعل بديها و شرور در نظر گرفته اند ولي حکماي اسلام اين پندار را باطل مي دانند و معتقدند، يک مبداء بيشتر براي عالم هستي وجود ندارد و ثنويه (پيروان زردتشت)که جهان را به دو قسمت نيك و بد تقسيم كرده اند، و وجود بدي ها و شرور را زائد وزيانبار مي دانند و قهراً آنها را نه از خدا بلكه از قدرتي در مقابل خدا مي دانند، و خواسته اند خدا را از بدي تبرئه كنندگرفتار شرک شده اند. در حالي كه مي توان خداوند را مبدأ هر وجود و داراي رحمت پايان ناپذير و حكمت بالغه دانست و به ارادة توانا و قدرت پايان ناپذير او نيز خدشه وارد نساخت و همه چيز را مستند به او دانست و مسئله شروررا نيز به شكل ديگري حل کرد که حل آن در کتب کلامي و فلسفي ذکر شده است . حال ممکن است که کسي گمان کند اهريمن (فاعل شر ) در کيش دوگانه پرستان با شيطان در دين اسلام فرقي ندارد ولي اين طور نيست،و شيطان از نظر اسلام نقشي در آفرينش اشياء ندارد. در اسلام خلقت هيچ چيزي به شيطان نسبت داده نميشود. در اسلام اصلاً چنين انديشه اي وجود ندارد كه در نظام خلقت، موجودات نامطلوبي هست و مي بايست نباشد و چون هست پس از يك موجود پليد ناشي شده است. از نظر اسلام همة اشياء با دست قدرت خداوند به وجود آمده است و هر چه آفريده خوب و نيك آفريده است: « اَلَذي اَحسَنَ كُلً شَيءِ خَلقَهُ»(سجده/7 ) «رَبُنَا الًذي اَعطي كُلً شَيءٍ خَلقَهُ ثُمً هَدي» (طه/50) قلمرو شيطان از نظر اسلام تشريع است نه تكوين؛ يعني شيطان فقط مي تواند فرزند آدم راوسوسه كند وبه گناه تشويق كند، شيطان بيش ازحد دعوت كردن، سلطه وقدرتي بر انسان ندارد : «وَ ما كانَ لِيَ عَلَيكُم مِن سُلطانٍ اِلا اَن دَعَوتُكُم فَاستَجَبتُم لي». (ابراهيم/22) وسوسة نفس اماره وشيطان ، شرط اختيار و انتخاب و انسانيت انسان است . همان طوري كه دعوت به خير هست والهامات خير هست، بايد وسوسة شر هم باشد تا انسان يكي از ايندو را «انتخاب» كند وگامي در راه انسانيت كه راه انتخاب واختيار است بردارد . به قول مولانا: درجهان دوبانگ مي آيد به ضد// تا كدامين را تو باشي مستعد//آن يكي بانگش نشور اتقيا // و آن دگر بانگش نفور اشقيا// شيطان ويا جن درقرآن در عرض موجودات طبيعي است نه درعرض ملائكه و فرشتگان. ملائكه از نظر قرآن رسولان و ماموران پروردگارند و در نظام آفرينش كارگزاري ميكنند، ولي جن و شيطان هيچ نقشي دركار خلقت ندارند، ازاين جهت مثل موجودات زميني ميباشند و كار انها فقط دعوت به بدي است نه اجبار به بدي .پس در اين جهت ترديدي نيست كه قرآن كريم خالق و آفريننده هر چيزي را خدا ميداند. همانطوري كه خدا را مبدا حيات ميداند و ميگويد حيات به دست خداست، او را مبدا و منشا موت (همان كه ما او را بدي ميدانيم) نيز ميداند «يُحْيي وَ يُميتُ»(بقره/ 258)نه اينكه خداوند زنده ميكند، يك چيز ديگري هست كه ديگر مربوط به خدا نيست و او ميميراند. يا مثلاً: «وَ اَنَهُ هَوَ اَضحَكَ وَ اَبكي وَ اَنَهُ هَوَ اَماتَ وَ اَحيي» (نجم/44 ـ 43 )اوست كه ميخنداند يا موجبات سرور را فراهم ميكند و هم اوست كه ميگرياند يا موجبات گريه و ناراحتي را به وجود ميآورد. «اَلَذي خَلَقَ المَوتَ وَ الْحَيوهَ لِيَبلُوَكُمْ اَيٌكُمْ اَحسَنُ عَمَلاً» (مُلك/2 ) خدايي كه هم مرگ را آفريد و هم زندگي را آفريد. «وَ لَنَبْلُوَنَكُمْ بِشَيءٍ مِنَ الْخوفِ وَ الجوعِ وَ نَقصٍ مِنَ الاَموالِ وَ الاَنفُسِ وَ الثَمَراتِ وَ بَشِرِ الصابرينَ» (بقره/156)شما را تحت آزمايش قرار ميدهيم به نقصها و كمبودهائي در ناحيه مال يا در ناحية جان به انواع مختلف. «اَلْحَمْدُ اللهِ الَّذي خَلَقَ السَّمواتِ وَ الاَرضَ وَ جَعَلَ الظُلُماتِ وَ النورَ» انعام/1 سپاس خدايي را كه آفريننده آسمانها و زمين است و قرار دهنده نور و ظلمت. اين جمله «و قرار دهنده نور و ظلمت» معلوم است كه مي خواهد يك عقيده خاصي را نفي كند كه همان عقيده يزدان و اهريمن باشد، كه خدا مبدأ نور است نه مبدأ ظلمت، و مبدأ ظلمت كس ديگري است؛ اين طور نيست، مبدأ همه خداست. پس در اين جهت ما نبايد ترديد داشته باشيم كه،فكر ثنوي در قرآن وجود ندارد .1ذكر يك نكته لازم است كه هر چند شيطان در كار خلقت و تدبير خلقت دستي ندارد اما در چهارچوب اذن و اراده الهي ( مانند كارهايي كه ديگر موجودات انجام ميدهند مثلا نيشي كه مار و عقرب مي زنند و نوعي تصرف محسوب مي شود ) شيطان مي تواند به بعضي از فساق و فجار ( در عوض انجام گناهان بزرگ) به صورت محدودي بعضي از قدرت ها را بدهد . اين قدرت اعطاء شده از جانب شيطان ضرري براي ديگران ندارد . همان طور كه خداوند اين قدرت محدود را به بعضي از موجودات ديگر مثل جن هم داده است كه البته همه اين ها در سايه اذن و اراده الهي است نه خارج از اذن او . 1 - ر. ک : ـ خدمات متقابل اسلام و ايران / استاد مطهري /ص 235ـ 230
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/5093
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت