هدف از معراج | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
هدف از معراج
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
هدف از معراج
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
پیامبر اسلام
سوال:
وقتي پيامبر(ص) علم حضوري داشتند، چرا به معراج برده شدند؟
پاسخ تفصیلی:
1ـ علم حضوری داشتن منافاتی با معراج رفتن ندارد. همه ی ما انسانها نسبت وجود خود و نسبت به شئونات روحی خودمان مثل عقل داشتن خود ، صور ذهنی خود ، شادی و گرسنگی خود و دیگر حالات روحی خود علم حضوری داریم ، امّا اینها جای معراج را برای ما نمی گیرد.
2ـ حتّی اگر گفته شود که پیامبر (ص) به تمام آنچه در معراج مشاهده نمودند هم ، از قبل علم حضوری داشتند ، باز مشکلی پیش نمی آید ؛ چون علم حضوری نیز دارای درجاتی است. همانطور که گفته شد ما به حقیقت خود و حالات و قوای روحی خود ، علم حضوری داریم ، ولی علم حضوری ما نسبت به این امور ، یک علم حضوری اجمالی است نه علم حضوری تفصیلی ؛ امّا علم حضوری یک عارف حقیقی به نفس و عقل و دیگر قوای وجودی خودش تفصیلی است ؛ کما اینکه علم حضوری افراد عادی به نفس و شئونات روحی خودشان ، در عالم برزخ و آخرت حضوری تفصیلی خواهد بود. ما به علم حضوری یقین داریم که عقل داریم ، قوّه ی خیال داریم ، روح داریم و ... ؛ ولی یک عارف اهل شهود ، وجود نوری عقل و خیال و نفس را آنچنان که هست مشاهده می نماید. در معراج نیز آنچه پیامبر به علم حضوری اجمالی می دانست به تفصیل در آمد.
برای مثال نبی اکرم(ص) ، جبرئیل را در عالم مادّه به صورت انسان مشاهده می نمود و به وجود او یقین حضوری داشت ؛ لکن می خواست او را نه به صورت تمثّل ، بلکه همانگونه که هست ببیند. لذا از جبرئیل خواست تا حقیقت خود را به آن حضرت نشان دهد ؛ ولی هنگامی که جبرئیل حقیقت خود را هویدا نمود نبی اکرم (ص) مدهوش گردید ؛ چرا که جسم مادّی حضرت ، تاب تحمّل آن عظمت وجودی را نداشت. کما اینکه وحی را به واسطه ی جبرئیل می گرفت ؛ چون بدن شریف آن حضرت نمی توانست وحی مستقیم را تحمّل کند ؛ و البته گاه وحی مستقیم هم دریافت می نمود که در این حال ، بدن شریفش دچار لرزش و برافروختگی می شد و از خود بی خود می گردید. امّا زمانی که حضرت با بدن برزخی و بالاتر از آن با بدن جبروتی خود شروع به سیر معراجی نمودند ، همه ی موجودات ملکوتی و جبروتی را به تفصیل و به راحتی مشاهده نمودند ؛ چون بدن مادّی در کار نبود تا مشکل قابلی پیش بیاید. آن جناب ، در این سیر به جایی رسیدند که حتّی گستره ی وجودی جبرئیل نیز شامل آن حیطه نمی شد ؛ لذا فراتر از آن را به تنهایی و با وجود لاهوتی خود طی نموده از تمام حجب اسمائی گذشته به محضر حضرت احدیّت بار یافتند. در این مرحله از سیر آن بزرگوار با وجودی سیر می کردند که اگر آن وجود یک لحظه بر ملائک عظام رخ نشان دهد همگی تا ابد مدهوش می شوند. لذا خوش سرود جناب مولوی که:
احمد ار بگشاید آن پرّ جلیل ـــــ تا ابد مدهوش مانَد جبرئیل.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//content/%D9%87%D8%AF%D9%81-%D8%A7%D8%B2-%D9%85%D8%B9%D8%B1%D8%A7%D8%AC
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت