نور و معصوم | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
نور و معصوم
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
نور و معصوم
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
عصمت
سوال:
لزوم وجود نور در زندگى مادى و معنوى انسان و ارتباط آن با پيشوايان معصوم را بيان كنيد؟
پاسخ تفصیلی:
معناى نور<BR/> «نور» عبارت است از آنچه كه در ذاتِ خود، ظاهر و روشن و از نظر اثر بيرونى، مُظْهِر و روشن كننده غير خود باشد. اين مفهوم، مصاديق گوناگونى دارد كه در شدّت و ضعفِ صدق مفاد آن بر آنها، متفاوت مىشود.<BR/>نور در قرآن<BR/> اين واژه پر معنا، در قرآن كريم به طور مكرّربه كار رفته و مصاديق گوناگونى براى آن بيان شده است:<BR/> الف. قرآن، نور و ظلمت را با هم برابر نمىداند و نور را برتر از ظلمت تلقى مىكند؛1<BR/> ب. خداوند، خود نور است؛2<BR/> ج. او خالق نور ظاهرى و غيبى است؛3<BR/> د. او با نور خويش، هر كه را بخواهد، هدايت مىكند؛4<BR/> هـ. اگر حضرت حق، به كسى از نور خويش افاضه نفرمايد، از هيچ جاى ديگر نمىتواند اين نور را بگيرد؛5<BR/> و. او مؤمنان را از ظلمات خارج كرده و به عالم نور وارد مىگرداند؛6<BR/> ز. خداوند متعال، كامل كننده نور خود است؛7<BR/> ح. خداى سبحان در اين دنيا، به وسيله هدايتش، مؤمن را نورانى مىكند تا بتواند به وسيله آن نور حركت كند و راه را بشناسد8. در آخرت نيز همين نور ظهور مىكند و از پيش رو و سمت راست او، در حركت است؛9<BR/> مؤمنا ينظر به نور الله شدى<BR/>از خطا و سهو ايمن آمدى10<BR/> <BR/> ط. كلام خداوند (وحى) نور است؛ چه قرآن، چه اصل تورات و انجيل؛11<BR/> ى. قرآن علاوه بر آنكه نور است، هدايتگر به نور نيز مىباشد. قرآن كريم نورى است كه انسان را از ظلمات طبيعت و خودپرستى بيرون مىبرد و به سوى نور معرفت پروردگار، هدايت مىكند؛12<BR/> هر كه كاه و جو خورد قربان شود<BR/>هر كه نور حق خورد قرآن شود13<BR/> ك. ايمان به نورى كه خداوند نازل فرموده (قرآن كريم)، هم وزن ايمان به خدا و رسول او است؛14<BR/> ل. پيامبران، انسانها را از ظلمتها، خارج ساخته و به عالم نور مىبرند.15<BR/> گفتنى است اطلاق نور بر وحى، قرآن، راه و پيامبر در برابر خداوند، به اين معنا نيست كه هم خدا نور باشد و هم غير او روشن و روشنگر؛ زيرا فرض ندارد موجودى نور نامحدود باشد و در كنار او، نور محدودى هم باشد؛ چرا كه نامحدود، غيرى باقى نمىگذارد. بنابراين اگر «پيغمبر، سراج منير است»16؛ از همان «نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»17 پايه و مايه گرفته است؛ نه اينكه مستقلاً نورانى باشد؛ بلكه در پرتو نورانيت خداوند، آنها نيز نور و نور بخشاند18.<BR/> چون شما تاريك بودم در نهاد<BR/>وحى خورشيدم چنين نورى بداد<BR/> ظلمتى دارم به نسبت باشموس<BR/>نور دارم بهر ظلمات نفوس19 <BR/>معصومان تجلّى نور الهى<BR/> در روايات، رسول اكرم(صلىاللهعليهوآله) و ائمه طاهرين(عليهمالسلام)، در ابعاد گوناگون به نور الهى توصيف شدهاند.<BR/> در زيارت جامعه كبيره، از امام هادى(عليهالسلام) نقل شده كه فرمود: «خلقكم الله انواراً»؛ «خداوند شما را به صورت نور خلق كرد».<BR/> امام صادق(عليهالسلام) در تفسير آيه «اللَّهُ نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ...»20 فرمود: «رسول خدا(صلىاللهعليهوآله) و ما اهلبيت(عليهمالسلام)، نور خداوند در ميان مخلوقاتش هستيم»21.<BR/> در حديث ديگرى، در ذيل همين آيه شريفه، از امام صادق(عليهالسلام) نقل شده است: «مثل نوره»، اشاره به حضرت رسول(صلىاللهعليهوآله) دارد و «نور على نور» اشاره به امامى دارد كه بعد از امام ديگر، به امامت مىرسد22.<BR/> از امام محمدباقر(عليهالسلام) سؤال شد: مقصوداز «نور» در آيه «فَآمِنُوا بِاللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ النُّورِ الَّذِي أَنْزَلْنا»23 چيست؟<BR/> امام در پاسخ فرمود: «به خدا قسم! مقصود از نور، ائمه(عليهمالسلام) از آل محمد تا روز قيامتاند. به خدا قسم! آنان نور خداوند هستند كه نازل گشتهاند و به خدا قسم آنان، نور خداوند در آسمانها و زميناند»24.<BR/> در زيارت جامعه آمده است: «انتم نور الاخيار»؛ «شما نور خوبان هستيد» و اين همان واقعيت است كه امام محمد باقر(عليهالسلام) فرمود: «هر آينه نور امام در قلوب مؤمنان نورانىتر از خورشيدى است كه روشنگر روز است»25. در پرتو همين نور، راه حقيقت براى ايشان روشن و به سوى نور حضرت حق هدايت مىشوند.<BR/> يا به گلبن وصل كن اين خار را<BR/>وصل كن با نار نور يار را<BR/> تا كه نور او كشد نار تو را<BR/>وصل او گلشن كند خار تو را26 <BR/>نور معصوم، هدايتگر است<BR/> خداوند درباره «مقام نورانيت» حضرت رسول و هدايتگرى آن حضرت مىفرمايد:<BR/> «كِتابٌ أَنْزَلْناهُ إِلَيْكَ لِتُخْرِجَ النَّاسَ مِنَ الظُّلُماتِ إِلَى النُّورِ بِإِذْنِ رَبِّهِمْ إِلى صِراطِ الْعَزِيزِ الْحَمِيدِ»27.<BR/> يعنى قرآن را از آن رو بر تو فرستاديم كه مردم را از هرگونه تيرگى و تاريكى، رهايى بخشيده، آنان را نورانى كنى. رسول خدا(صلىاللهعليهوآله)، آينه تمام نمايى است كه جهت تابش نور را مىداند. وقتى اين آينه به سمت «نُورُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ»28 بود، آن نور در اين چهره مىتابد؛ هم صفحه آينه و هم منطقهاى را كه در برابر آينه قرار دارد، روشن مىسازد. از اين رو، مىفرمايد: «به تو قرآن دادم تا مردم را نورانى كنى، تو مَظهر ولايت الهى هستى كه خداوند با تابيدن آن، مؤمنان را از تاريكىها به نور بيرون مىآورد»29. نور رسول خدا(صلىاللهعليهوآله)، بر اساس آيه نخست30 نه تنها بايد راهنماى مردم به سوى نور باشد؛ بلكه بايد دست آنان را گرفته، از ظلمت خارج سازد و به نور برساند31.<BR/> معصومان ديگر نيز چنين هستند. وقتى در زيارت جامعه مىخوانيم: «و نوره عندكم»؛ يعنى، علوم، حقايق و هدايتها - و در يك كلمه نور قرآن - در نزد شما است و با اين نور، انسانها را به نور دعوت كرده، آنان را نورانى مىكنيد؛ زيرا نور امامان(عليهمالسلام) و حضرت فاطمه زهراعليها السلام، با نور رسول خدا(صلىاللهعليهوآله) يكى است و در واقع «امامت»، باطن «نبوت» است32. آنان مترجمان حقيقى وحىاند.<BR/> از امام باقر(عليهالسلام) پرسيدند: كسى كه عالم به كتاب آسمانى است، كيست؟33<BR/> فرمود: «مقصود ما امامانيم»34. <BR/> در هر صورت چون آنان نور و حامل نورند، پس هدايتگر به سوى نور نيز هستند؛ زيرا كسى كه نور هدايت ندارد، حق رهبرى ديگران را هم ندارد.<BR/> چون ندارى فطنت و نور هدا<BR/>بهر كوران روى را مىزن جلا35<BR/> <BR/> اگر ما نيز طالب تجلّى نور حق، نور قرآن و نور معصوم در خود هستيم؛ بايد بكوشيم كه خود را مستعد اين نور سازيم.<BR/> نورخواهى مستعد نور شو<BR/>دور خواهى خويش بين و دور شو36-------------------------<BR/> <BR/><BR/><BR/> 1 رعد (13)، آيه 16؛ فاطر (35)، آيه 20.<BR/> 2 نور (24)، آيه 35.<BR/> 3 نبأ(78)، آيه 13؛ زمر (39)، آيه 23؛ يونس (10)، آيه 5؛ نوح(71)، آيه 16؛ انعام6)، آيه 1.<BR/> 4 نور (24)، آيه 35.<BR/> 5 همان، آيه 240.<BR/> 6 بقره (2)، آيه 257.<BR/> 7 صف (61)، آيه 8.<BR/> 8 انعام (6)، آيه 122.<BR/> 9 تحريم (66)، آيه 8.<BR/> 10 مثنوى، دفتر چهارم، بيت 1855.<BR/> 11 مائده (5)، آيات 15، 44 و 46؛ انعام (6)، آيه 91؛ نساء (4)، آيه 174.<BR/> 12 ابراهيم (14)، آيه 1؛ شورى (42)، آيه 52؛ آلعمران (3)، آيه 184.<BR/> 13 مثنوى، دفتر پنجم، بيت 2478.<BR/> 14 تغابن (64)، آيه 8.<BR/> 15 ابراهيم (14)، آيه 5؛ احزاب (33)، آيه 43؛ حديد (57)، آيه 9؛ طلاق (65)، آيه 11.<BR/> 16 احزاب (33)، آيه 45 و 46.<BR/> 17 نور (24)، آيه 35.<BR/> 18 ر.ك: تفسير موضوعى قرآن كريم، ج 8، صص 223 - 224.<BR/> 19 مثنوى، دفتر اول، ابيات 3660 و 3661.<BR/> 20 نور (24)، آيه 35.<BR/> 21 شيخ احمدبن زينالدين احسائى، شرح جامعه كبيره، (بيروت: دارالمفيد، چاپ اول، 1999 م. - 1420 ق)ج 1، ص 270.<BR/> 22 ر.ك: نورالبراهين، ج اول، ص 398 و 399.<BR/> 23 تغابن (64)، آيه 8.<BR/> 24 بحارالانوار، ج 23، ص 308؛ و به نقل از: شيخ جوادبن عباس الكربلائى، الانوار الساطعه، تحقيق محسن الاسدى، (قم: دارالحديث، بىتا)، ج 3، ص 110.<BR/> 25 بحارالانوار، ج 23، ص 308؛ به نقل از: الانوار الساطعه، ج 3، ص 110.<BR/> 26 مثنوى، دفتر دوم، ابيات 1245 - 1246.<BR/> 27 ابراهيم (14)، آيه 1.<BR/> 28 نور (24)، آيه 35.<BR/> 29 ر.ك: بقره(2)، آيه 257.<BR/> 30 ابراهيم(14)، آيه 1.<BR/> 31 ر.ك: تفسير موضوعى قرآن كريم، ج 8، صص 250 - 252.<BR/> 32 ر.ك: فلسفه امامت، صص 62 - 65.<BR/> 33 رعد(13)، آيه 43.<BR/> 34 اصول كافى، ح شماره 607؛ الانوارالساطعة، ج 3، ص 110 و ج 4، ص 98.<BR/> 35 مثنوى، دفتر دوم، بيت 3223.<BR/> 36 همان، دفتر اول، بيت 3606.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/2043
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
یادداشت :
:
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت