طي الارض | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
طي الارض
کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
فارسی
کتاب الکترونیکی
میانگین امتیازات:
امتیاز شما :
تعداد امتیازات :
0
طي الارض
ویرایش اثر
کلید واژه اصلی :
مباحث علمی
سوال:
در مورد معنا، چيستي و چگونگي طي الارض لطفا توضيحاتي ارائه بفرماييد.
پاسخ تفصیلی:
مدعيان عمده طي الارض دو گروهند ؛ عرفاي اسلامي و مرتاضان هندي . ما هيچ دليلي براي نفي طي الارض نداريم ؛ لذا امکان اينکه اين امر واقعيت داشته باشد وجود دارد ؛ و چون بسياري از مدّعيان واقعيت داشتن طي الارض در ميان عرفاي اسلامي ، افرادي راستگو و متّقي هستند، لذا با اتکا به قول آنها واقعيت داشتن آن را اجمالا مي پذيريم . همچنين از برخي نقلها به دست مي آيد که برخي از عرفاي صاحب نام ، واقعيت داشتن طي الارض در ميان برخي مرتاضان را هم پذيرفته اند .
نظرات در مورد طي الارض.
در فلسفه ملاصدرا اثبات شده که عالم خلقت به طور کلي داراي سه مرتبه است ؛ بالاترين مرتبه آن ،عالم عقول است ؛ که عالمي است مجرد از ماده و آثار ماده ؛ و موطن ملائک عظام است ؛ و پايين تر از آن ، عالم مثال است ؛ که آن هم عالمي است مجرد (غير ماده) ولي برخي از آثار ماده نظير رنگ و شکل و مقدار در آن موجود است ؛ و پايين تر از عالم مثال ، عالم ماده است که حرکت و زمان از بارزترين خصوصيات آن است ؛ ــــ البته توجه شود که اين عوالم به صورت مراتب يک ساختمان يا به صورت کره هاي تودرتو نيستند؛ بلکه نسبت آنها مثل نسبت صور ذهني به ذهن و نسبت ذهن به روح است ؛ يعني همانطور که روح احاطه وجودي بر ذهن دارد و ذهن احاطه وجودي بر صور ذهني دارد ، عالم عقول هم بر عالم مثال و عالم مثال بر عالم ماده محيط است . ــــ با اين مبنا مي توان ادعا نمود که طي الارض از طريق سلطه عالم مثال بر عالم ماده ممکن مي شود ؛ يعني همانطور که ذهن ما مي تواند در صور ذهني ما تصرف کند و آنها را در يک لحظه از يک نقطه به نقطه ديگر منتقل کند ، از راه سلطه بر عالم مثال نيز مي توان در عالم ماده تصرّف نمود و اشياء مادي را به صورت خارق العاده جابجا نمود ؛ چرا که موجودات مثالي علت موجودات مادّيند ؛ و با سلطه بر علّت ، سلطه بر معلول نيز حاصل مي شود ؛ امّا اينکه چگونه مي توان بر بخشي از عالم مثال سلطه پيدا کرد ، سوالي است که بايد از کساني پرسيد که خود اهل طي الارضند ؛ و ظاهراً دو راه براي اين امر وجود دارد ؛ يکي رياضتهاي خاصّي است که مرتاضان انجام مي دهند ؛ و ديگري راه عبوديت و بندگي خداست که عارفان واقعي اتخاذ کرده اند ؛ اما بايد توجه داشت که هر عارفي صاحب طي الارض نمي شود ؛ اساسا اگر عارفي در پي طي الارض باشد عارف نخواهد بود ؛ عارف تنها به دنبال عبوديت حق تعالي است ؛ که در اين راه ممکن است قدرت طي الارض نيز به او عطا شود ؛ حتي به برخي قدرت طي السماء نيز عطا مي شود ؛ ولي اينها براي عارف حقيقي ، مهم نيست ؛ و آنها را براي خود کرامت نمي داند ؛ آقا سيد علي قاضي که خود صاحب طي الارض بود مي فرمود: مرتاضان از رياضت سخت به رياضت آسان پناه برده اند ؛ پرسيدند رياضت سخت چيست؟ فرمودند: رياضت سخت آن است که انسان يک شبانه روز گناه نکند. اين سخن آقا سيد علي قاضي به ظاهر ساده مي نمايد ؛ ولي اگر بدانيم که اسراف از گناهان کبيره است ؛ و بزرگترين نعمت انسان عمر اوست ؛ و مصرف درست عمر ، مصرف آن در راه خداست ؛ آنگاه معلوم مي شود که ما دائما در بطن بزرگترين گناه يعني اتلاف عمر زندگي مي کنيم ؛ اگر کسي دست از اتلاف عمر بر دارد آنگاه به چيزي فراتر از طي الارض مي رسد. يک مرتاض هندي به آية الله انصاري همداني گفته بود که مي خواهم طي الارض را به شما بياموزم ؛ ايشان فرموده بود : ما طي الارض لازم نداريم؛ ما بهترش را داريم ؛ ما توحيد داريم . يعني همه عالم زير پاي اهل توحيد است .
تصرف مثال در ماده چگونه است؟
درباره اين باره، ، نظرات گوناگونى ارائه شده است. يكى از آن نظريهها، نظريه اعدام و ايجاد است كه از ناحيه محىالدين بن عربى ابراز شده و بزرگانى نيز آن را پذيرفتهاند. طبق اين نظريه، شخص ، خود را در مكان مبدأ «اعدام» و در مكان دلخواه «ايجاد» مىكند. توضيح فلسفي اين نظريه اين است که طبق نظريه حرکت جوهري ، ماده ،آن به آن ، صوري را از فاعل حرکت که موجودي مثالي است ، دريافت مي کند ؛ صاحب طي الارض که بر عالم مثال تسلط دارد ، و صور وجود خود را در اختيار دارد ، در يک آن ماده بدن خود را نابود کرده و در آن بعدي در مکاني ديگر صورت جديد را به ماده اي ديگر افاضه مي کند ؛ و چون شيئيت هر چيزي به صورت آن است نه به ماده آن ، لذا آن موجود جديد نيز خود او خواهد بود .
نظر ديگر در اين باره اين است که صاحب طي الارض با قدرتي که از راه ارتباط با عالم مثال به دست آورده است مي تواند با سرعت زيادي جسم خود را حرکت دهد ؛ و در عرض چند ثانيه از مکاني به مکان ديگر منتقل شود؛
نظر سوم اين است که عالم ماده سه بعدي يا چهار بعدي نيست بلکه ابعاد بيشتري دارد ؛ مثلا پنج بعدي يا شش بعدي است ؛ و عارف يا مرتاض با رياضتهاي خاصي که تحمّل نموده ، قادر است اين ابعاد پنهان از حواس عادي بشري را مشاهده نمايد ؛ لذا مي تواند با استفاده از قابليتهاي اين ابعاد و با تغييراتي در بدن مادي خود راههاي دور را نزديک نمايد؛ اين نظريه گرچه از همه نظريه ها غريبتر به نظر مي رسد، ولي از يک طرف با نظريات فيزيکدانها که مدّعي اند عالم مادّه ، ده بعدي يا يازده بعدي است ، مطابق است ، و از طرف ديگر با ادعاي برخي عرفا که فرموده اند طي الارض پيچيده شدن زمين در زير پاي شخص است ، مطابقت دارد ؛ لذا اگر ثابت شود که عالم ماده بيش از چهار بعد (فضا ـ زمان) دارد؛ مي توان گفت که عارف يا مرتاض در اثر ارتباط با عالم مثال مي تواند از اين ابعاد پنهان از حواس ما استفاده کند و مسيرهاي ميانبري را طي نمايد.
برخی نیز ادِّعا کرده اند که در طیّ الارض شخص با بدنی غیر مادّی در مکانی دیگر حاضر می شود .
حال سوال این است که کدام قول درست است؟
با توجه به این که اکثر این اقوال از کسانی است که خود ، اهل طیّ الارض هستند شاید بتوان گفت که همه یا اکثر این اقوال می تواند درست باشد ؛ یعنی برای طیّ الارض راههای متعدّدی وجود دارد ؛ و هر کدام از دارندگان طیّ الارض روش طیّ الارض خود را توضیح داده اند.
صاحب محتوی:
پرسمان دانشجویی
زبان :
فارسی
منبع اصلی :
http://www.maaref.porsemani.ir//node/3852
جنس منبع:
متن
پایگاه :
پایگاه پرسش و پاسخ های معارف سایت پرسمان
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , کتابخانه عمومی
مخاطب :
بزرگسال
خروجی ها :
Mods
Doblin core
Marc xml
MarcIran xml
مشخصات کامل فراداده
مشخصات کامل اثر
منابع مرتبط :
ثبت نظر
ارسال
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت