جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
وکلاء امام غایب: شکل‌ دهی به تشیع اثنی عشری (235-335 قمری)
نویسنده:
ادموند هیز
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نظریه اتصال دولت صفویه با دولت صاحب الزمان (عج)
نویسنده:
جعفریان، رسول
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خبرآنلاین,
چکیده :
این مقاله حاوی دو بخش است: بخش اول نمونه های تاریخی از اظهار نظرهایی که در باره اتصال دولت صفوی با دولت صاحب الزمان علیه السلام در متون تاریخی آمده و دوم رساله شرح حدیث دولتنا از دوره شاه طهماسب که ضمن آن خواسته است بگوید دولت طهماسب به صاحب الزمان (ع) متصل خواهد شد.
أعلام الهدایة المجلد 14
نویسنده:
لجنه التالیف فی المعاونیه الثقافیه للمجمع العالمی لاهل البیت (ع)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: المجمع العالمي لاهل البيت (ع) ,
کلیدواژه‌های فرعی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) , احادیث امام مهدی علیه السلام , علایم ظهور امام زمان (عج) , مهدویت , ابتلای انسان به موت ابیض , احادیث فضایل اهل بیت (ع) , اهل بیت(ع) , خروج دجال , خروج سفیانی , خروج یمانی , خسوف غیر موقع , ذبح رجل هاشمی , شیوع ظلم , شیوع فساد , طلوع خورشید از مغرب , قتل حسینی , قتل نفس زکیه , کسوف شمس در نیمه رمضان , مهدویت امام مهدی علیه السلام , وجوب غیبت امام ثانی عشر علیه السلام , ولایت اهل بیت(ع) , افعال امام زمان (عج) , امکان بقای امام مهدی ( ع ) , نزول پرچم سیاه خراسانی در کوفه , اختلاف اهل شام , فزعه ماه رمضان , ازاله جهل (افعال امام زمان) , ازاله ظلم (افعال امام زمان) , اعلای کلمه حق توسط امام زمان(ع) , انتقام امام زمان (عج) از ظالمین , بلوغ بدو تولد ائمه (ع) , توقیعات امام زمان(عج) , دفع کفر توسط امام زمان (عج) , اختفای ولادت امام زمان (عج) , قیام امام زمان (عج) , افعال امام زمان (عج) بعد قیام , امام زمان (عج) , نص پیغمبر صلی الله علیه و آله به غیبت امام ثانی عشر علیه السلام , امامت امام مهدی ( ع ) , بیعت با امام زمان(عج) , بشارت به ظهور مهدی(عج) , بشارت پیامبر (ص) به ظهور امام زمان (ع) , معجزات امام زمان(عج) , نص امام حسن عسکری علیه السلام به امامت مهدی علیه السلام , حکومت امام زمان (عج) , عصر غیبت , عصر غیبت صغری , عصر غیبت کبری , آیات فضائل اهل بیت (ع) , بر افراشتن پرچم رسول الله(ص) توسط امام زمان (عج) , امر به اخفای شخص امام زمان(عج) , دعوت امام عسکری(ع) بر کتمان ولادت مهدی(عج) , نهی از ذکر آشکار نام امام زمان(عج) , ائمه شیعه (ع) , اهل بیت(ع) , آل محمد(ص) , صفات امام مهدی(ع) , احاطه امام مهدی(ع) , استخراج گنج ها توسط امام زمان(عج) , دعوت امام عسکری(ع) بر کتمان ولادت مهدی(عج) , سنن امام مهدی علیه السلام , بشارت به ظهور مهدی(عج) , احاطه امام زمان(عج) ,
چکیده :
اَعْلامُ الْهِدایَه عنوان چهارده جلد کتاب به زبان عربی درباره زندگی چهارده معصوم است که جمعی از محققان در معاونت فرهنگی مجمع جهانی اهل بیت جمع‌آوری و تهیه نموده‌اند. ترجمۀ دورۀ کامل أعلام‌الهدایة یا تعدادی از مجلدات آن به زبان‌های فارسی، ترکی استانبولی، اردو و مالایی نیز منتشر شده است. پیشوایان هدایت، عنوان ترجمه فارسی این مجموعه است. جلد چهاردهم مجموعه اعلام الهدایه کتاب «خاتم اوصیا، بقیة اللّه، حضرت امام مهدی(عج)» است و پنج فصل دارد. فصل اول درباره بشارت کتاب‌های مقدس آسمانی به ظهور منجی و غیبت ایشان در قرآن و روایات فریقین است. فصل دوم به رشد و پرورش امام مهدی(عج) و مراحل زندگی ایشان تا شهادت امام حسن عسکری(ع) اشاره دارد. فصل سوم به مباحث؛ غیبت صغری، علل غیبت صغری و اقدامات امام مهدی(عج) در عصر غیبت صغری می‌پردازد. فصل چهارم درباره غیبت کبری و علل آن، اقدامات امام مهدی(عج) و وظایف شیعیان در زمان غیبت کبری است. فصل پنجم در مورد علائم ظهور امام مهدی(عج)، سیره ایشان در عصر ظهور و روایاتی از امام مهدی(عج) می‌باشد.
تاثیر اندیشه مهدویت در تحولات سیاسی ایران معاصر (از دوره محمد شاه قاجار تا پیروزی انقلاب اسلامی ایران)
نویسنده:
پدیدآور: ابوذر گلین رستمی استاد راهنما: غلامرضا خواجه‌سروی استاد مشاور: ابراهیم برزگر
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
اندیشه مهدویت از کانونی ترین گزاره های اندیشه سیاسی شیعه است. در اندیشه شیعه حکومت تنها از آن خدا و حجت خدا که پیامبر و وصی پیامبر است می باشد. در عصر غیبت حجت الهی، اصل حکومت از جانب شیعیان منتفی نمی باشد چرا که وجود آن از بدیهیات عقلی است لذا برای حکومت باید شخصی که از طرف امام حق برای این منصب مشخص شده است، در این جایگاه قرار بگیرد و از این طریق یگانه راه کسب مشروعیت برای حکومت را بدست آورد.در دوره غیبت سه خوانش مختلف از بحث نیابت و کسب مشروعیت مطرح شد که به ترتیب، نیابت خاصه ، نیابت عامه بی تفاوت نسبت به حکومت و نیابت عامه مسئول در برابر سیاست به وجود آمد.هر سه این خوانشها را می توان در تاریخ معاصر ایران تحت عنوان بابیت، انجمن حجتیه و انقلاب اسلامی رصد کرد که به بررسی هر کدام می‌پردازیم.
تداوم و تغییر در مواضع و رویکردهای انجمن حجتیه
نویسنده:
افسانه محمدی استاد راهنما: احمد رشیدی استاد مشاور: علی کریمی مله
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
چکیده :
انجمن حجتیه که نام کامل آن انجمن حجتیه خیریه مهدویه است و انجمن ضد بهائیت نیز نامیده می شود که مقارن با کودتای 28مرداد سال1332 علیه دولت دکتر مصدق توسط شیخ محمود حلبی تأسیس شد.این گروه با تفسیر خاصی از مسأله مهدویت و تحت لوای اعتقاد و علاقه به امام زمان، که بنا به اراده خداوند از نظر‌ها غایب است و لزوم زمینه‌ سازی برای ظهور آن امام، مسأله بهائیت و تبلیغ آن را خطر اصلی برای کیان شیعه قلمداد می کند. لذا فعالیت‌های خود را که به‌طور عمده در مقابله با بهائیت که در واقع شاخه‌ای از استعمار فرهنگی، فکری بود که به قصد ایجاد انحراف و جلوگیری از احیای فکر دینی در جوامع اسلامی به وجود آمد، متمرکز نمود. سوالی که در این نوشتار به دنبال پاسخ به آن هستیم این است که مواضع و رویکرد‌های انجمن حجتیه از آغاز شکل گیری تا کنون چه تحولاتی را پشت سر گذاشته است؟ و برای پاسخ به این سوال از نظریه‌ی دکترین مهدویت بهره می جوییم و به همین دلیل با استفاده از روش توصیفی_تحلیلی فرضیه اصلی را مطرح می سازیم که به نظر می رسد انجمن حجتیه در طول زمان در گذار تحولات سیاسی و اجتماعی، اصول تفکر و اندیشه های خود را حفظ کرده اما مناسب با موقعیت و بر اساس مصلحت در برخی از خط مشی های خود تعدیل و تغییر ایجاد کرده است.
الامام الثانی عشر المهدی المنتظر (عج)
نویسنده:
حیدر وکیل
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
قم - ایران: باقیات,
چکیده :
بیان ادله وجود امام مهدی(ع) و غیبت و ظهور آن امام از دیدگاه شیعه امامیه است. در این اثر ابتدا به اثبات وجود امام مهدی(ع) پرداخته شده و پس از آن برخی از مباحث مربوط به مهدویت از دیدگاه شیعه امامیه، مورد بحث و بررسی اجمالی قرار گرفته است. به همین منظور نویسنده ابتدا به بیان کیفیت ولادت آن امام پرداخته و گزارش‌های تاریخی و روایی از ولادت ایشان را بررسی نموده است. آن گاهبه جریان غیبت صغرا و کبرای امام مهدی اشاره نموده و علل غیبت و حتمیت ظهور ایشان را بر طبق روایات بررسی نموده است. در ادامه به علایم ظهور امام مهدی و نیز وضعیت دنیا در دوران غیبت و ظهور پرداخته و نقش و برکات وجودی ایشان را در دوران غیبت تبیین نموده و برخی ادعاهای مبنی بر مهدویت را مورد نقد و بررسی قرار داده است.
درسگفتار انتظار، مذهب، اعتراض
مدرس:
علی شریعتی
نوع منبع :
صوت , سخنرانی , درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
چکیده :
انتظار مکتب اعتراض یا انتظار مذهب اعتراض نام نظریه‌ای از دکتر علی شریعتی است که در مقاله‌ای از کتاب «حسین، وارث آدم» تبیین شده است. طبق این نظریه، انتظار به معنی اعتراض به وضع موجود است و اگر کسی منتظر است، به این معناست که از وضع موجود راضی نیست و در جهت بهتر شدن آن تلاش می‌کند. بنابراین، انتظار از یک سو انگیزه‌ای برای حرکت به سمت کمال است و از سوی دیگر نوعی امید به آینده (ایجاد وضعیت کمال مطلق هنگام ظهور منجی) را در ذهن فرد منتظر القا می‌کند "انتظار مذهب اعتراض" سخنرانی دکتر علی شریعتی در ۸ آبان ۱۳۵۰ در حسینیه ارشاد است. این سخنرانی در مجموعه اثار شماره ۹ تحت عنوان "حسین وارث آدم" (ص ۲۵۳-۳۰۴) به چاپ رسیده است و تنها متن شریعتی در خصوص موعود گرایی شیعی است. از این رو علی رغم طبیعت متن- که شفاهی است- حجم اندک مطلب -در پنجاه صفحه – و موردی و خاص بودن آن- این بحث در آثار شریعتی ادامه نیافته است-، از جایگاه قابل توجهی در مجموعه آثار وی برخوردار است. عنوان سخنرانی، در واقع صورتبندی نظریه ی اصلی شریعتی در طرح انتظار به عنوان اعتراض اجتماعی است و ارائه ی تیپولوژی‌ای از چهره ی "منتظر" به عنوان چهره ی "معترض". در بخش اول سخنرانی خود، شریعتی به طرح "کلیات طرز تفکر شیعه امروز در باره امام زمان" می پردازد و با اشاره به تلقی انتظار و مهدی موعود و آخرالزمان در نزد "غیر مذهبی‌های تحصیلکرده"، "مذهبی‌های متجدد" ،"توده ی مذهبی" و "روحانیون"، به ارزیابی و نقد این مواضع می پردازد و رویکرد خود را بدین ترتیب معرفی میکند که "بیاییم به جای اینکه اذهان و افکار را درگیر مطالب ذهنی و کلامی قدیم و جدید کنیم، به پرسش مهمتری پاسخ دهیم و آن اینکه اعتقاد به این اصل چه تاثیری بر جامعه و سرنوشت فردای ما دارد؟" با این وصف شریعتی در پرداخت به مساله ی انتظار رویکردی کارکردگرایانه اتخاذ می کند و موضوع خود را مطالعه ی نقش اجتماعی اعتقاد به اصل انتظار قرار میدهد. چه کسی منتظر است؟ چرا منتظر است؟ انتظار او چه نقش اجتماعی‌ای ایفا میکند؟ اینها اهم پرسش‌های شریعتی در انتظار مذهب اعتراض است. شریعتی انتظار را بر چهار پایه استوار میداند: ۱. اسارت. ۲. غیبت. ۳. انتظار. ۴. نجات و اشاره میکند که دو نوع انتظار وجود دارد که درست ضد یکدیگرند، یکی بزرگترین عامل انحطاط و دیگری بزرگترین عامل حرکت است. یکی توجیه وضع موجود است و دیگری اعتراض بدان. انتظار مثبت و انتظار منفی. انتظار منفی "اعتقاد به انتظار و نجاتبخش غیبی، بزرگترین سلاح برای دفاع از وضع موجود و بزرگترین عاملی است که به مردم بباورانند که به ظلم تن دهند تا وقتیکه نجات در آخر الزمان پیش بیاید و آن هم به دست او و نه من و تو"! از نظر شریعتی "غیبت" از طرفی بهترین فرصت برای حاکمیت تثلیث زر و زور و تزویر و "گروهی است که هیچگونه صلاحیت نیابت امام غایب را ندارند تا زمام افکار و ایمان و شکل عقاید و سرنوشت زندگی اجتماعی و مسئولیت‌های مردم را به دست گرفته و خلق را به نام دین و به نیابت امامت حقیقی او به هر جا که خودشان و همدستانشان می خواهند برانند". اما شریعتی انتظار مثبت را در چهار محور مورد ارزیابی قرار می دهد: ۱. انتظار به عنوان یک اصل اجتماعی که در مطالعات اجتماعی موعودگرایی messianism بدان پرداخته شده است. ۲. انتظار به عنوان سنتز تضاد میان دو اصل متناقض "حقیقت" و "واقعیت" که در تضاد میان واقعیت باطل حاکم و حقیقت نجاتبخش محکوم تجلی می یابد و نقش یک ضد واقعیت را ایفا میکند و " اگر این انتظار را ملت محکوم از دست داد، محکومیت را به عنوان سرنوشت محتومش برای همیشه خواهد پذیرفت". ۳. انتظار از منظر فلسفه ی تاریخ به معنای این "اعتقاد که جبر قطعی تاریخ به نفع عدالت تمام می شود" و "همچون سلاحی است که اراده ی عدالتخواهان و امید ستمدیدگان را به آینده بیشتر کرده و آنها را مجهزتر و متحرکتر خواهد کرد". ۴. انتظار به عنوان تسلسل و وحدت تاریخی که سه دوره را به هم متصل میکند: "دوره اول نبوت، دوره دوم امامت و پس از آن غیبت که در آن نه نبوت وجود دارد و نه امامت حکومت عینی دارد".