جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
سنخیت علی و معلولی در الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی
نویسنده:
محمد مهدی مشکاتی، بهناز طبیبیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , ملا عبدالرزاق لاهیجی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , حکمت متعالیه , ابن سینا: ابوعلی سینا , سنخیت , ممکن الوجود , ترجیح بلا مرجح , فاعل طبیعی , علت و معلول , اصل علیت , الوجود , مفهوم وجود , قرآن , قاعده بسیط الحقیقه , مشترک لفظی , خدا آگاهی , علامه مجلسی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت متعالیه , عدم سنخیت , ترجیح بلا مرجح , برهان بسیط الحقیقه , قرآن , مفهوم واجب الوجود , مفهوم ممکن الوجود , لفظ کلی , مشترک , عبدالله جوادی آملی , میرزا مهدی اصفهانی (بنیانگذار مکتب تفکیک) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , مکتب تفکیک , ث. امام سوم(حضرت امام حسین ع) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , وجود (اسماء اول عرفان نظری) , میرزا جواد آقا تهرانی , قاعده معطی شیء , اصل علّیت , اشتراک‌ لفظی , مشترک‌ معنوی , خداشناسی ملاصدرا , هستی بخش علت , انکار سنخیت , فاعل بالاراده , خداشناسی مکتب تفکیک , بینونت ذاتی , تباین حقیقی , فارق الاشیاء , فیاض لاهیجی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
یکی از مباحث مناقشه‌ برانگیز بین الهیات صدرایی و الهیات تفکیکی، اصل سنخیت بین علت و معلول است. تردیدی نیست که هر معلولی از هر علتی به وجود نمی‌آید و حتی میان پدیده‌های متعاقب یا متقارن هم همیشه رابطه علیت برقرار نیست؛ بلکه علیت رابطه‌ای است خاص، میان موجودات معینی و به دیگر سخن، باید میان علت و معلول مناسبت خاصی وجود داشته باشد که از آن به سنخیت بین علت و معلول تعبیر می‌شود. چون علت هستی بخش، وجود معلول را افاضه می‌کند و به تعبیر مسامحی به معلول خویش وجود می‌دهد، باید خودش وجود مزبور را داشته باشد تا به معلولش اعطا کند و اگر فاقد آن باشد، نمی‌تواند افاضه کند: « معطی الشئ لا یکون فاقدا له» و با توجه به اینکه با اعطای وجود به معلول چیزی از خودش کاسته نمی‌شود، روشن می‌گردد که وجود مزبور را به صورت کامل‌تری دارد؛ به گونه‌ای که وجود معلول شعاع و پرتوی از آن محسوب می‌شود. اصحاب تفکیک پذیرفتن اصل سنخیت را مستلزم تالی‌های فاسدی؛ از جمله نفی توحید، اجتماع نقیضین و...می‌دانند، بنابراین، آن را انکار می‌نمایند. در این نوشتار به بررسی تطبیقی این دو دیدگاه و موارد تقابل آنها با یکدیگر پرداخته‌ایم.
صفحات :
از صفحه 127 تا 140
  • تعداد رکورد ها : 1