جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
ویژگی‌های فلسفه و نسبت آن با علوم
نویسنده:
عبدالله جوادی آملی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , اسفار , جهان طبیعت , آفرینش (اِبداع) , ابن سینا: ابوعلی سینا , العلم , فلسفه اسلامی , اتقان صنع , موجود , حق و باطل , فلسفه الهی , عالم خلقت , خالق , قرآن , الهیات(کلام جدید) , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , علامه طباطبایی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , فلسفه الهی , الهیات بالمعنی الاخص , حقیقت واحد , قرآن , امام خمینی , الهیات , علم الاسماء , فلسفه مطلق , قضایای ضروری ازلی , عبدالله جوادی آملی , گستره فلسفه , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , مولوی , حقیقت‌ , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , بدیهیات اولیه , قضایای ضروری الصدق , آیت اله جوادی آملی , فلسفه غیر الهی , قضایای ممکن , قضایای ضروری , قضایای ازلی , پیشوای دانش ها , گزاره های ازلی , حقیقت پایدار , اطلاق فلسفه , مادر علوم , مربی علوم , زیست دینی , ترازوی راستگو , جامعیت فلسفه مطلق , فلسفه مسیحی , میرداماد , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
نوشتارحاضر، از ویژگی‌های فلسفه و نسبت آن با علوم دیگر سخن می‌گوید و بر آن است که اولا فلسفه امام و پیشوای سایر دانش‌ها است و ثانیا فلسفهٴ الهی جهان‌بینی ویژه‌ای است که قضایای ممکن را ضروری و قضایای ضروری را به قضایای ازلی که اصلی‌ترین مبادی معرفتی‌اند و بدون آنها راهی به سوی حقیقت نیست منتهی می‌کند. این نوشتار نشان می‌دهد که فلسفه به لحاظ برخورداری از ثبات و کلیت و اطلاق، ترازوی حق و باطل و صدق و کذب علوم دیگر است. بر این اساس الهی و یا الحادی بودن دیگر علوم بستگی به فلسفه‌ای دارد که آن علوم بدان تعلق دارند. بدین ترتیب اگر فلسفه الهی باشد همهٴ علوم در پرتو آن الهی و دینی می‌شوند؛ زیرا همهٴ موجودات ـ اعم از مادی و مجرد و حقیقی و اعتباری ـ مخلوق پروردگارند و صحنهٴ هستی ساحت خلقت الهی است که معلوم انسان نیز هست و علم انسان چیزی جز شرح و تفسیر آن مخلوق نیست. در ادامه این نوشتار نکاتی درباره فلسفهٴ اسلامی به عنوان دانشی الهی و دینی در برابر الحادی و غیردینی آمده است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 20
  • تعداد رکورد ها : 1