جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
گستره عقل نظری و عقل شهودی در عرفان از دیدگاه ابن‌عربی
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، خدیجه هاشمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, تابستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , عرفان و عقل , ابن سینا: ابوعلی سینا , نفس ناطقه , عقل شهودی , عقل شهودی , فتوحات مکیه , عقل نظری , ملکوت , عین الیقین , حق الیقین , عقل کل , عقل جزئی , شهود و برهان , قلب , معرفت عقلانی , تجرد نفس ناطقه , وحدت وجود , ابن عربی , عقل ابن عربی , وحدت ‌وجود , علم عرفان , علامه مجلسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , محمد بن یعقوب کلینی , عقل ( جوهر ) , صنعت قلب , عین الیقین , سید جلال آشتیانی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , عرفان عملی , اصطلاحنامه عرفان , ابن عربی , عرفان نظری , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , عالَم ملکوت(قسیم عالَم لاهوت و جبروت و ملک) , مقام حق الیقین(قسیم مقام علم الیقین و عین الیقین) , علم عقل(اصطلاح وابسته) , علم احوال(اصطلاح وابسته) , علم اسرار(اصطلاح وابسته) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , ابزار معرفتی , تناقض نمایی عرفانی , بیان ناپذیری شهود عرفانی , محمدمهدی گرجیان عربی , سید حسین نصر , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
آنچه در این نوشتار مورد بحث است تعیین برتری یا تقدم عقل بر قلب یا عقلانیت بر عشق نیست بلکه یافتن پاسخ این مسئله است که به راستی سهم عقل و معرفت عقلانی در دریافت شهودات عرفانی تا چه اندازه است؟ و از نظرگاه ابن‌عربی افق شناسایی معرفت عقلانی تا کجاست؟ آیا از آنجایی که عرفان ساحت مقدس کشف و شهود باطنی است دیگر مجالی برای جولان کمیت عقل هم باقی می‌ماند؟ و، مهم‌تر از همه، اینکه نقاط اشتراک یا افتراق متعلق و معنای عقل و معرفت عقلانی در نزد موافقان و مخالفان آن چگونه تعریف شده است؟<br /> لازم به ذکر است در نوشتار حاضر، ضمن التفات به این نکته که معرفت عقلانی متفاوت از عقل است، آنجا که از عقل سخن به میان آمده، معرفت حاصل از آن مورد نظر است و، از این‌رو، معرفت عقلانی بدین معنا لحاظ گردیده است.
صفحات :
از صفحه 193 تا 225
  • تعداد رکورد ها : 1