جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
رابطه عقل و دین از دیدگاه غزالی و اشارات آن در تربیت دینی تربیت دینی بر اساس باورهای ایمان‌گرایانه غزالی
نویسنده:
علی خالق خواه
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
معتزله , شریعت , تربیت دینی , ایمان‌گرایی = فیدئیسم (معرفت‌شناسی) , اشاعره , انسان شناسی , ایمان و عقل , امام محمد غزالی , تدین , تربیت اخلاقی , تربیت عقلانی , عقل‌گرایی , 03. انسان شناسی Human nature , شریعت توحیدی , اشاعره (اهل سنت) , معتزله (اهل سنت) , قرآن , توجیه , استدلال , توجیه اخلاقی , استدلال اخلاقی , ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی) , توجیه (مسائل جدید کلامی) , ایمان گرایی معتدل , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , عقل و دین , غلامحسین ابراهیمی دینانی , علم اخلاق , قرآن , طهارت قلب , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابوحامد غزالی طوسی , عارفان (مسلمان) , عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) , استدلال علّی(اصطلاح وابسته) , عقلانیت معتزلی , ایمان‌گرایی‌ معتدل , تجربه‌ دینی , توجیه عقلانی , ایمان گرایی غزالی , تربیت دینی عوام , تربیت دینی خواص , اصل عادت و تقلید , اصل عمل محوری , پرورش قوه استدلال , اصل خردورزی , اصل تقدم الهام بر تعلیم , اصل التزام شریعت با طریقت , اصل ارتباط شریعت با طریقت , تهذیب نفس , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
چکیده :
در این مقاله دیدگاه ایمان‌گرایانة غزالی و آثار و دلالت‌های این دیدگاه در تربیت دینی بررسی شده است. بدین منظور، نخست منطق ترجیح موضع ایمان‌گرایی بر سایر رویکردهای تربیت دینی تشریح شد. سپس، با تکیه بر پیشینة فکری غزالی در باب اشاعره، تصوف، و مخالفت او با فلسفه، تصریح شد که غزالی انسان‌ها را از یک‌دیگر متفاوت می‌داند و این تفاوتْ سبب می‌شود که هر فردی برای پذیرش باورْ توجیه‌های گوناگونی داشته باشد. بر اساس همین تفاوت‏ها، برخی بر آن‌اند که برای ایمان‌ آوردن هیچ گونه استدلالی ضروری نیست. برخی عقلانیت و استدلال را برای باورمندی به‌ کار می‌گیرند و بعضی نیز، از دیدگاه غزالی، ساحت برتر ایمان، یعنی عرفان، را برای دین‌داری برمی‌گزینند. هر یک از این ساحت‌ها اگر مبتنی بر شریعت باشد، می‌تواند در انسانْ ایمان ایجاد کند و هر یک از این دیدگاه‌ها، به تبع مبانی خود، می‌تواند اشارات مختلفی در تربیت دینی داشته باشد. در این مقاله، تربیت دینی بر اساس سه گروه بررسی و مشخص شد: عوام، خواص اهل برهان، خواص اهل عرفان. هر یک از گروه‏های مذکور ویژگی‌ها، اهداف و اصولی دارند.
صفحات :
از صفحه 111 تا 130
  • تعداد رکورد ها : 1