جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
دل آدمی و مراتب آن در عرفان اسلامی
نویسنده:
مرتضی شجاری ,زهرا گوزلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب, زمستان/ 1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , سلوک عرفانی , قلب , نفس مطمئنه , عرفان اسلامی , ابوحامد غزالی طوسی , سالک , اصطلاحنامه تصوف , اصطلاحنامه عرفان , ابن عربی , مولوی , عرفان و شریعت , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , 01-تجلی اسم ظاهر(ثبوتی) , تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی) , حضرت جامع(کَون جامع) , حقیقت انسانی(عرفان نظری) , حقیقت قلب(قسیم روح و سر ونفس) , عالَم غیب(قسیم عالَم شهادت و عالم انسانی) , عالَم شهادت((عام)، قسیم عالم غیب و انسانی) , عالَم انسانی((انسان کامل)، قسیم عالم غیب و شهادت) , مراتب انسان(عرفان نظری) , رتبه سر(قسیم رتبه روح و نفس) , رتبه روح(قسیم رتبه سر و نفس) , رتبه نفس(قسیم رتبه سر و روح) , مراتب قلب , مقام نفس اماره , مقام نفس لوامه , مقام نفس مطمئنة , دل در عرفان اسلامی , انسان از نظر عرفان , آیه 8 شمس , نفس ملهمه , آیه 53 یوسف , آیه 27 فجر , آیه 28 فجر , مراتب قرآن , آیه 136 نساء , مرتبه خفی , مرتبه اخفی , بطون سبعه (لطائف هفتگانه انسان) , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 139 تا 175
عالم و آدم از منظر عرفان
نویسنده:
زهره نادری نژاد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1384
چکیده :
هرجان بیداری ازخود می پرسد‘این اقیانوس بیکران وپرتلاطم وجود سرچشمه اش کجاست ؟جان عالم دنائی حقیقی کیست ؟ وجودشکوفا از محو حقیقت خود ‘جواب می شنود‘((لاهوالاهو))او که این سؤال و جواب ازاوست ‘او که در حجاب کبریائی خود محتجب است و فقط از وراء اسماء و صفات با چشم جان مشاهده می شود.<br /> گره تاریکی و محدودیت ادراک حسی ‘ اهل دنیا را به خود مشغول داشته و از دیدن نور محروم مستند ولی ضمیر و دل اولدالالباب و اویاء الهی که به برکت ((تتجافی جنوبهم عن المضاجع یدعون ربهم خوفأو طمعأ )) (سجده /16) مشمول ((ابیت عند ربی یطعمنی و یسقنی ))گشته اند‘ و به نور حقیقت نورانی گشته است همه چیز از محسوس تا مجرد ‘ از هیولی تا جبرئیل را آینه معاینه حضور حق تعالی و جلای تجلیات حضرتش می یابند و از لذتهای بی نهایتی که روشنی بخش دیده هاست ‘ بهره می جویند‘((فلا تعلم نفس ما اخفی لهم من قر? اعین )) سجده/17<br /> عاشقان جانباز این راه آمدن از دو عالم دست کوتاه آمدند<br /> زحمت جان از میان برداشتند دل بکلی از جهان برداشتند
صفحات :
از صفحه 181 تا 197
  • تعداد رکورد ها : 2