جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
انسان شناسی اخلاق
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
نقش انسان شناسی در اخلاق بر مبنای تفسیر المیزان
نویسنده:
رحیم دهقان سیمکانی، محمدرضا پورتقی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, تابستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
قوای نفس
,
نسبت اخلاق و عقل
,
انگیزش اخلاقی
,
غایت آدمی
,
مسئولیت اخلاقی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
جهان بینی الهی
,
اختیار انسان
,
اخلاق
,
اخلاق توحیدی
,
مسئولیت
,
خدا و اختیار انسان
,
علم و اختیار انسان
,
انسان و خدا
,
علامه طباطبایی
,
آیه 14 مومنون
,
عقل
,
مبدأ فاعلی
,
مبدأ داخلی
,
مبدأ غایی
,
ملاک فضیلت
,
هدف اخلاق
,
عقل(قوه عاقله)
,
مراتب عقل(اصطلاح وابسته)
,
انسان شناسی اخلاق
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
رحیم دهقان سیمکانی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 142
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اخلاق محبت در آرا و اندیشههای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
محمد رضا حجازی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
اخلاق دینی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عرفان عملی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
انسان شناسی
,
قرب نوافل
,
قرب فرائض
,
غایت آدمی
,
غایت خلقت
,
اطاعت و بندگی خدا
,
صحیفه کامله سجادیه
,
اخلاص
,
اخلاق محبت
,
03. انسان شناسی Human nature
,
اهل بیت(ع)
,
اطاعت انسان
,
خلق آدم (ع)
,
نظام اخلاقی
,
سلوک
,
اخلاق اسلامی
,
تبعیت
,
محبوب
,
محبوب ازل
,
اخلاق دینی
,
معرفت و محبت
,
نظریه جذب و دفع
,
نظام اخلاقی اسلام
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
محبت و عشق در اخلاق
,
حب به خدا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
اخلاص
,
حب اهل بیت (ع)
,
حب به خدا
,
قرب فرایض
,
قرب نوافل
,
بینش شهودی (معرفت شناسی)
,
انسان شناسی اخلاقی
,
کمال اخلاقی
,
عبدالله جوادی آملی
,
عرفان عملی
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
محبت اهل بیت(ع)
,
انسان شناسی اخلاق
,
عرفان نظری
,
برهان محبت
,
جذبه
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
فهم قرآن کریم
,
معرفت شناسی محبت
,
پیروی از راهنما
,
مبدأشناسی نظام اخلاقی
,
اثر تکوینی محبت
,
محبت توحیدی
,
توحید محبتی
,
محبت موحدانه
,
محبت مشرکانه
,
غایت شناختی نظام اخلاقی
,
حبیب خدا
,
جد و جهد در عبادت
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
محبت و عشق از عناصر کلیدی و زیربنایی در عرصههای معرفتی، اخلاقی و عرفانی است. از این رو پژوهش دربارهٴ آن در همهٴ ساحتهای یادشده، میتواند بخشی اصلی از مباحث زیربنایی یا روبنایی شمرده شود.<br /> جایگاه محبت در عرصهٴ اخلاق و رابطهٴ عمیق و تنگاتنگ آن با بخشهای مختلف اخلاق و عرفان عملی، باعث میشود پیوندی ناگسستنی میان اخلاق و عرفان از یک سو، و اخلاق و محبت و عشق از دیگر سو، پدید آید. عمق این درهمتنیدگی تا جایی است که محبت و عشق به شکوفایی و شکلگیری یک نظام اخلاقی مبتنی بر محبت، منتهی شده است. این نظام اخلاقی مبتنی بر محبت و عشق که «اخلاق محبت» خوانده میشود، از یک جهت، مبانی کلامی و فلسفی خود را با عنصر محبت (محبت خدا) مرتبط میداند؛ و از جهت دیگر، در پرتو اصل محبت و عشق، به مسائل فرعی و موضوعات متنوع اخلاقی میپردازد. <br /> در این پژوهش بر آنیم که با تکیه بر آرا و اندیشههای استاد فرزانه، آیتالله جوادی آملی، اصول و مبانی «اخلاق محبت» را بررسی و احصا نموده، جایگاه آنها را در شاخصهدهی به یک ساختار نظاممند اخلاقی در مقایسه با سایر نظامهای رایج و تعریف شدهٴ اخلاقی ترسیم کنیم. در نهایت شاخصه مبنایی برای تمایز «اخلاق محبت» و دیگر نظامهای اخلاقی، به دست خواهیم داد.<br /> اهم این اصول و مبانی، در چهار گروه کلی «معرفتی و معرفتشناختی»، «مبدأشناختی»، «انسانشناختی»، و «عملی و غایتشناختی» قرار میگیرند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 95 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تعلیم و تربیت مبتنی بر فطرت (تربیت فطرتگرا) با تاکید بر دیدگاه آیت الله شاهآبادی: مدلسازی فطرت با هرم سه وجهی
نویسنده:
مجتبی همتی فر، ابوالفضل غفاری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
طبیعت آدمی
,
علم حصولی
,
انسان شناسی
,
صبغه
,
بعد معنوی انسان
,
غریزه
,
فطرت افتقاریت
,
03. انسان شناسی Human nature
,
فطرت(کلام)
,
فطرت(کلام)
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
قرآن
,
کمال جویی
,
اثم
,
انسان شناسی اسلامی
,
تربیت اسلامی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
علم نفس
,
بدن انسانی
,
قرآن
,
عجب
,
تنبلی
,
بدن انسان
,
امام خمینی
,
آیه الله شاه آبادی
,
تعلیم و تربیت اسلامی
,
فطرت الهى
,
فطرت(سرشت) (معرفت شناسی)
,
انسان شناسی اخلاق
,
الگوی ساختار روانی
,
خود برتر بینی
,
فطرت عاشقانه
,
سرشت مشترک انسان
,
معصومیت از خطا
,
فطرت عالمانه
,
فطرت کاشفه
,
فطرت حریت
,
فطرت خاضعانه
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
«فطرت» به عنوان یکی از بنیادیترین مباحث انسانشناسی اسلامی و نظام تربیتی اسلامی، همواره مورد توجه اندیشمندان، فیلسوفان و مربیان مسلمان قرار داشته است. با این همه، با توجه به تفاوت منظر و موضعی که هر اندیشمند اتخاذ نموده، تفاسیر متنوع و تا حدی متفاوت از فطرت ارائه شده است؛ لذا تعریف، قلمرو و انواعی که برای فطرت در نظر گرفته میشود، تأثیر مستقیمی در الگوی ارائه شده در مورد ساختار روانی انسان از منظر اسلام خواهد داشت. آیتالله شاهآبادی از جمله برجستهترین اندیشمندان معاصری است که بحث فطرت را مورد کنکاش قرار داده و بر اساس آن تلاش نموده است تا برای بسیاری از مباحث عمده اسلام، بنیانی نوین برپا نماید و از همین رو «فیلسوف فطرت» لقب گرفته است. این مقاله با پذیرفتن این مفروضه که «فطرت» به عنوان تقریر دینی از سرشت مشترک انسان، میتواند در تعریف، قلمرو، اهداف و ارکان و مبانی، اصول و روشهای تعلیم و تربیت اسلامی نقش عمدهای ایفا نماید، بر آن است تا با بهرهگیری از آرا و تقریر این فیلسوف، مجتهد و عارف معاصر، تصویری از الگوی ساختار روانی انسان بر اساس فطرت ارائه نماید. آیتالله شاهآبادی علاوه بر ویژگیهایی همچون غیر اکتسابی بودن و همگانی بودن فطرت در میان همه انسانها، به ویژگیهایی چون بالقوه بودن، معصومیت از خطا و ثابت بودن فطرت اشاره مینماید. وی با ذکر جلوههای مختلف فطرت (از جمله فطرتهای عالمه، کاشفه، حریت و حب راحت)، «فطرت عاشقه» را هسته اصلی ساختار روانی انسان معرفی مینماید. بر این اساس میتوان فطریات انسان را در قالب هرمی سهوجهی (با ابعاد علم، عشق و قدرت) توصیف نمود که که قاعده آن با مرکزیت «خود»، از عشق بهره برده است. همه فطریات (وجوه هرم و یالهای آن) ریشه در فطرت عاشقه دارند و «عشق» کلیدواژه انسان خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 154
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل رابطه تربیت اخلاقی و جنسیت مبتنی بر انسانشناسی از دیدگاه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مهدیه مستقیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کمال ذاتی
,
انسان شناسی
,
اراده
,
انسان شناسی عرفانی
,
جهان بینی عرفانی
,
حی متأله
,
فمینیسم
,
03. انسان شناسی Human nature
,
صفات الهی
,
جهان بینی عرفانی
,
علم نفس
,
اهل بیت(ع)
,
اراده انسان
,
اخلاق
,
اخلاق و جنسیت
,
اهداف تربیت اخلاقی
,
استکمال نفس انسانی
,
انسان شناسی اسلامی
,
صفات خدا
,
فمینیسم پست مدرن
,
اخلاق دینی
,
عدالت گرایی
,
فمینیسم
,
فمینیسم برابری
,
فلسفه اخلاق اسلامی
,
برابرانگاری جنسیتی
,
عدالت گرایی جنسیتی
,
شیخ حر عاملی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت عملی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
تعلیم و تربیت قرآنی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
ملا مهدی نراقی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
ابن عربی
,
اراده
,
انسان شناسی اخلاق
,
حکمت عملی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
برابرانگاری افراطی جنسیتی
,
نابرابرانگاری افراطی جنسیتی
,
متمایزانگاری ارزش اخلاقی
,
تمایزگرایی جنسیت
,
بایستگی تمایزگرایی جنسیتی
,
کمال ابزاری
,
مهدیه السادات مستقیمی
,
فمنیسم اسلامی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
نظریهٴ عدالتگرای علامه جوادی آملی، در تقابل با نظریات رقیب (برابرانگاری و نابرابرانگاری افراطی) که به نفی مطلق یا اثبات مطلق تمایزگرایی جنسیتی در حوزهٴ تربیت اخلاقی میپردازد، از شاخصهها و امتیازات چشمگیری برخوردار است.<br /> تحلیل مفهوم تربیت اخلاقی از منظر ایشان به نفی کلی تمایزگرایی منجر نمیشود. بررسی رابطهٴ جنسیت با هویت انسانی زن و مرد بر اساس مبانی انسانشناسی ایشان در هر سه رویکرد قرآنی، فلسفی و عرفانی، برابرانگاری را در عرصهٴ بسیار وسیعی از این قلمرو، ثابت میکند.<br /> سنجش رابطهٴ جنسیت با سه جنبهٴ اصلی تربیت اخلاقی (یعنی اصول، اهداف و ارزشهای اخلاقی) نیز وسعت محدودهٴ برابرانگاری را تأیید مینماید؛ اگرچه میباید برای تمایزگرایی جنسیتی نیز متناسب با تفاوتهای تکوینی در شیوههای تربیت اخلاقی، سهم محدودی در نظر گرفت.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پژوهشی دربارۀ ماهیت گزارههای زبان اخلاق سینوی: بدیهی یا مشهور؟
نویسنده:
محمدهانی جعفریان, میرسعید موسوی کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج, بهار و تابستان/1395
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حد وسط
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عقل نظری
,
اشارات و تنبیهات
,
ماده و صورت
,
علم نفس
,
ادراک محسوسات
,
منطق سینوی
,
رساله حی بن یقظان
,
رساله سلامان و ابسال
,
رفتار اخلاقی
,
زبان اخلاق
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
فلسفه مشاء
,
عقل فعال
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
مشهورات (معرفت شناسی)
,
شهود حسی(قسیم شهود عقلی و محض)
,
شهود عقلی(قسیم شهود حسی و محض)
,
هستی شناسی اخلاق
,
انسان شناسی اخلاق
,
معرفت شناسی اخلاق
,
فلسفه اخلاق ابن سینا
,
صور افاضه شده عقل فعال
,
هستی شناسی عمل اخلاقی
,
رفتار جسمانی
,
معناشناسی سینوی
,
سنخ گزاره های اخلاق سینوی
,
میانه روی اخلاقی
,
رسائل مشرقی
شاپا (issn):
2383-3025
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 30 تا 45
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیین و تحلیلی بر مفاهیم تربیتی - اخلاقی از نظر فارابی، کومنیوس و روسو : سال 4، شماره 13
نویسنده:
مرجان کیان، فهیمه نظام الاسلامی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تربیت اجتماعی
,
ابو نصر فارابی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
انسان شناسی
,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
اجتماعی بودن انسان
,
آموزه تربیتی روسو
,
بعد اجتماعی انسان
,
انسان اجتماعی
,
رذایل اخلاقی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
تربیت فردی
,
اخلاق اسلامی
,
اهداف اخلاقی
,
تربیت و اخلاق
,
روسو
,
اخلاق و تربیت اسلامی
,
تربیت
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
جان دیویی
,
ژان ژاک روسو
,
انسان شناسی اخلاق
,
فلسفه اخلاق فارابی
,
فضایل نظری
,
فضایل فکری
,
فضایل عملی
,
آراء اهل مدینه فاضله
,
هدف جسمانی
,
هدف ذوقی
,
هدف عقلانی
,
کومنیوس
,
مقاله درباره فارابی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مطالعه حاضر بر آن است تا اندیشههای تربیتی- اخلاقی سه اندیشمند صاحبنظر در حوزه تعلیم و تربیت یعنی فارابی، کومنیوس و روسو را بررسی و به بیان شباهتها و تفاوتهای آرای تربیتی آنها بپردازد. روش پژوهش، توصیفی با رویکرد تحلیلی- مقایسهای است. از نظر فارابی، انسان دارای فضائل و رذائلی است که در زندگی انفرادیاش ظهور نمییابند، بلکه جامعه است که آنها را از قوه به فعل در میآورد. کومنیوس با بیان تربیت فراگیر، تبعیضهای بین افراد را نادیده میگیرد و در صدد اصلاح و بهبود تعلیم و تربیت کودکان و بزرگسالان و سالمندان بر میآید. وی که بنیانگذار نظام آموزش گام به گام متناسب با رشد یادگیرنده است با اصولی بنیادین برگرفته از طبیعت، به بنیان نهادن سازمان آموزش دقیق خود میپردازد. روسو نیز از یکسو از فرد و تربیت فردی و بازگشت به طبیعت سخن میگوید و از دیگر سو به جامعه و پیمان اجتماعی میپردازد. یافتههای پژوهش پیش رو حاکی است که بین دیدگاه تربیتی- اخلاقی هر سه اندیشمند تفاوتها و شباهتهایی وجود دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 67 تا 93
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی نظری حسن خلق در قرآن و حدیث
نویسنده:
راضیه حیدری، سهراب مروتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم : دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم, پاییز/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
خداشناسی
,
فلسفه اخلاق (اِتیک)
,
انسان شناسی
,
جهان شناسی اسلامی
,
مسئولیت اجتماعی
,
اعتدال
,
قوای باطنی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
اهل بیت(ع)
,
عدل الهی
,
انسان کامل (کلام)
,
جهان شناسی
,
اخلاق اسلامی
,
ارزش (منطق)
,
مکارم اخلاقی
,
انسان شناسی اسلامی
,
انسان کامل
,
شیخ حر عاملی
,
آقا جمال خوانساری
,
سید رضی
,
علامه طباطبایی
,
قوای باطنی نفس
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
فضایل اخلاقی
,
اعتدال
,
اخلاق محموده
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
ابن شهر آشوب
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
عالَم آخرت (عرفان نظری)(مقابل عالَم دنیا)
,
انسان شناسی اخلاق
,
آخرت
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
ضد ارزش
,
حسن خلق در قرآن
,
حسن خلق در حدیث
,
رفتار صحیح
,
دستور اخلاقی
,
سهراب مروتی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
0
چکیده :
حسنخلق، موضوعی است که در قرآن و روایات بسیار مورد تاکید قرار گرفته است و همواره از مسلمانان خواسته شده است که با دیگران با حسنخلق برخورد کنند. لازمهی این دستور پی بردن به مبانی نظری حسنخلق است، زیرا زمانی امید آن میرود که حسن خلق آنچنان در جامعهای همه گیر شود که مبانی نظری آن از آیات قرآن کریم و احادیث معصومین علیهمالسلام به درستی استخراج شده باشد و هر فردی دقیقا بداند که باید چه نوع نگاهی به خدا، انسان و جهان داشته باشد که باعث بروز رفتارهای صحیح اجتماعی شود. در این مقاله سعی شده است پس از تبیین معنای دقیق واژه حسنخلق، مبانی نظری آن در سه دسته خداشناسی، انسانشناسی و جهانشناسی بررسی شده و در هر دسته با استناد به آیات و روایات مشخص شود که هر کدام از این موارد چه تاثیری در حسنخلق دارند. نتیجه بدست آمده اینکه حسنخلق در فرد تا حدود زیادی به نوع شناخت و نگاه وی به خداوند، انسان و جهان بستگی دارد و تاثیر این معارف و نگاهها در خوشاخلاق بودن فرد نسبت به سایر علل بیان شده در این زمینه، بنیادیتر و با اهمیتتر به نظر میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 43
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید