جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 13
مفاهیم اعتباری در حکمت اشراقی و حکمت صدرایی: پژوهشی تطبیقی درباره معقول ثانی از دیدگاه شیخ اشراق و علامه طباطبایی
نویسنده:
اسدالله آژیر، معصومه سورنی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه پیام نور, پائیز و زمستان/۱۳۹۳
صفحات :
از صفحه 9 تا 24
بررسی کارکرد هوش مصنوعی ضعیف در اقسام علم و آگاهی با توجه به مبانی معرفت شناسی صدرائیان
نویسنده:
حسین مطلبی کربکندی، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , معرفت شناسی ملاصدرا , هوش مصنوعی (AI) , رایانه , علم به جزئی , علم حضوری , علم نفس , ادراک حسی , قیام حلولی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صورت حسی , علم واجب , علامه حلی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , عبدالله جوادی آملی , سید جلال آشتیانی , سید حسین طباطبائی بروجردی , فلسفه دین , فلسفه علم , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , تصور(مقابل تصدیق) , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری) , مطلق علم , ذهن شناسی ملاصدرا , مطلق آگاهی , عینیت کارکرد , تساوی کارکرد , کارکرد ناقص , فاقد کارکرد , تقسیم بندی علم , تصورات حقیقی , تصورات اعتباری , هوش مصنوعی ضعیف , تصورات حقیقی جزئی , محمد بنیانی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
امکان انتزاع مفاهیم کثیر از حیثیت واحد در مسئله توحید صفات از دیدگاه صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , ملاصدرا , کثرت اسما و صفات , ابن سینا: ابوعلی سینا , عینیت , معقول ثانی , عینیت اسماء الله با ذات , توحید ذات , توحید صفات , مفهوم , مصداق , رابطه مفهوم و مصداق , کثرت اسمایی و صفاتی , توحید صفاتی , توحید نظری , نسب اربع , صفات خدا , هلیات بسیطه , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , حیث تعلیلی , حیث تقییدی , حکمت متعالیه , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , توحید صفاتی(فلسفه)) , عینیت صفات ذاتیه , معقول ثانیة فلسفی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , کثرت اسماء و صفات , کثرت صفات , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه) , هلیه بسیطه(مقابل هلیه مرکبه) , انتزاع مفهوم کثیر , انتزاع مفهوم کثیر , حیثیت اطلاقیه , حیثیت حکایتگری , کثرت مجازی , حسن ابراهیمی , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
عینیت و توحید صفات الهی در کلمات صدرالمتألهین، برپایۀ انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیّت واحد بنا نهاده شده است. این انگاره با مسئلۀ اتحاد مفهوم با مصداق و همچنین حیثیِت حکایتگری آن به راحتی سازگار نمی افتد. در این نوشتار، توحید صفات و ذات، اصلی مفروض در برابر پرسش از امکان انتزاع مفاهیم متعدد از حیثیّت واحد قرار داده شده و معیار صدرالمتألهین شیرازی در پاسخِ بدان تبیین می گردد. از این روی، در این جستار ابتدا دیدگاه او دربارۀ ارجاع صفات الهی به معنا و حیثیت واحد بیان گردیده و سپس به تشریح مناقشۀ انتزاع کثیر از واحد و تناقضی که صدرا نیز بدان ملتفت است، پرداخته می شود. در ادامه با مداقّه در حیثیات اطلاقی و تعلیلی و تقییدی و انواع آن ها از منظر حکیم ملاصدرا، امکان انتزاع مفاهیم کثیر از واحد بما هو واحد در بحث صفات باری تعالی، به شیوه ای تحلیلی توصیفی اثبات گردیده و کثرتِ صفات در خارج، به کثرتی مجازی با حیثیتی واحد در خارج، ارجاع داده شده است.
صفحات :
از صفحه 147 تا 160
علم حضوری (پیشینه، حقیقت و ملاک تحقق)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, پائیز/ 1385
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عین الربط , ابن سینا: ابوعلی سینا , علم خدا به خویش , مفاهیم ذهنی , اقسام اتحاد وجودی , علم حضوری حق به اشیاء , تجرد , فقر ذاتی , اشراق , علم اجمالی در عین کشف تفصیلی , مراتب علم الهی , اتحاد عالم و معلوم , طور وراء عقل , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی تجربه عرفانی , معرفت شناسی اسلامی , حلول (عینیت وجود فی نفسه و لغیره)) , علم به علم , ملا عبدالله زنوزی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی , ابن سینا , شناخت حقایق اشیاء , ماهیت , ماهیت علم , علم فعلی(حکمت نظری) , تجلی , نظام علی و معلولی , ریاضت , علم معلول به علت , علامه حلی , ابونصر فارابی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ارسطو , ابوحامد غزالی طوسی , ملا نعیما (عرفی) طالقانی , شمس الدین محمد شهرزوری , اصطلاحنامه عرفان , حقیقت علم , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , علم کسبی(معرفت شناسی) , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , بدیهیات اولیه , اصل امتناع تناقض , وجدانیات , شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) , وجدانیات(اصطلاح وابسته) , مکاشفه(معرفت شناسی) , علم نفس به ذات خود , خودآگاهی حیوان , معرفت حاضرانه , اتصال وجودی , علم به حالات و انفعالات نفسانی , علم به افعال جوانحی , معرفت فطری به خداوند , علم به صورتهای ذهنی , علم حیوانات به خود , غیر محجوب , اجسام و اعراض جسمانی , ادراک غیر اعتباری , علم انسان به قوای نفس , علم انسان به مبصرات جهان محسوس , تعریف علم حضوری , ثمثل حقیقت شیء , تمثل صورت شیء , ملاک تحقق علم حضوری , قیام فقری , عینیت در وجود , علم مجردات به ذات خود , سعه وجودی , ربط وجودی , ربط آلی , انحصار علم به حصولی و حضوری , محمد حسین زاده , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 11 تا 52
واقع گرایی اخلاقی با تأکید بر اندیشه صدرایی
نویسنده:
بهروز محمدی منفرد
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها : دانشگاه معارف اسلامی, بهار/ 1392
صفحات :
از صفحه 99 تا 118
حیثیت تقییدی در حکمت متعالیه
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , حکمت متعالیه , جوهر (منطق) , معقولات , معقول ثانی , واسطه در ثبوت , معقولات ثانی منطقی , اطلاق ذات , وجود فی نفسه , واسطه در عروض , وجود لنفسه , حیثیت تقییدی شانی , حیثیت تقییدی نفادی , علامه طباطبایی , حکمت متعالیه , ماهیت , جوهر , محمول بالضمیمه , تشخص , معقولات اولى , محمول بالضمیمه , معقول ثانیة فلسفی , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه) , محمول من صمیمه(مقابل محمول بالضمیمه) , محمول بالصمیمه , حیثیت تقییدی , حیثیت تقییدی مجازی , حیثیت تقییدی انضمامی , حیثیت تقییدی حقیقی , حیثیت تقییدی اندماجی , بما هو جسم , وجود اصیل , موجود بالعرض , علی افضلی , میرداماد , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
از اصطلاحات دقیق که در حل برخی مسایل اساسی در فلسفه صدرایی نقش بس مهمی دارد، حیثیت تقییدی است و طرح و بررسی اقسام آن رابطة جواهر و اعراض، صفات وجوبی با ذات واجب، معقولات ثانیه فلسفی با متن وجود، ماهیات با متن وجود و بالاخره شؤون متکثره هستی با متن وجود واحد را به روشنی تبیین می­کند. این نوشته در صدد تبیین حیقیت تقییدی و اقسام چندگانه آن است.
صفحات :
از صفحه 31 تا 52
رابطه منطقى ارزش با واقع
نویسنده:
مهدى مشگى، محمدمهدى عباسى آغوى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار/ 1396
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , قضایای اخلاقی , ابن سینا: ابوعلی سینا , ارتباط اعتباریات و حقیقیات , وجود محمولی , علت غایی , علت فاعلی , معرفت حسن و قبح , اختیار انسان , حس گرایی , هست و باید , ضرورت بالقیاس , گزاره های ناظر به واقع , وضع و موضوع له , گزاره های ارزشی , مثل افلاطون , رابطه علّی , جهان واقع , شهود گرایی , ‌ارزش , جهان آرمانی , واقعیت نهادی , محمدرضا مظفر , مکتب سود گرایی , آخوند خراسانی , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , محمد رضا مظفر , حکمت نظری , امور اعتباریه صرف , رابطه عقل نظری و عملی , علامه حلی , مغالطه طبیعت گرایانه , احکام انشائی , عبدالله جوادی آملی , محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی) , ابونصر فارابی , ایمانوئل کانت , ارسطو , افلاطون , فلسفه اخلاق (عام) , رنه دکارت , جان آر. سرل , ادموند هوسرل , دیوید هیوم , جورج ادوارد مور , تفکیک ضرورت فلسفی و منطقی , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , استنتاج باید از هست , قاعده الشئ ما لم یجب لم یوجد , قوه فعاله , رابطه باید و هست , رابطه منطقی , فعالیتهای عقل از نظر ارسطو , حکمت عملی از نظر خواجه نصیر , گزاره های عقلی عملی از نظر مرحوم مظفر , وجوب اعتباری , قواعد سازنده , گزاره توتولوژی , تفاوت انشاء و خبر , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 135 تا 160
  • تعداد رکورد ها : 13