جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه عرفان
>
عرفان اسلامی
>
عرفان نظری
>
مراتب وجود(خاص)
>
ظهورات(قسیم هویت غیبی)
>
مقامات (عام) (عرفان نظری)
>
مقامات(اثباتی)
>
مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
عنوان :
چیستی عشق الاهی و کارکرد آن در قوس صعود و نزول از دیدگاه ابنعربی
نویسنده:
قاسم کاکایی، منصوره رحمانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
فتوحات مکیه
,
عشق الهی
,
عشق الهی
,
محب
,
عشق طبیعی
,
بقا
,
محبت
,
ودود (اسماء صفات الهی)
,
آیه ود
,
ابن عربی
,
حرکت حبی
,
الهیات عرفانی
,
ود
,
محبوب
,
حب ذاتی حق
,
عشق عرفانی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
علامه جعفری
,
حسن حسن زاده آملی
,
وحدت وجود
,
صفات ثبوتیه ( الهی )
,
تجلی الهی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
سید یحیی یثربی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
فنا
,
قاسم کاکایی
,
ویلیام چیتیک
,
ابن عربی
,
مولوی
,
جهان شناسی عرفانی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
استجلاء محب
,
تجلیات ربوبی(مقابل تجلیات الهی اسمائی)
,
تجلیات الهی((اسمائی)، مقابل تجلیات ربوبی)
,
رتبه بقاء(مقابل مراتب فناء)
,
مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت)
,
مقام محبت
,
عشق روحانی
,
حرکت حبی وجود
,
عشق در قوس صعود
,
عشق در قوس نزول
,
جذبه عشق
,
القاب محبت
,
حب طبیعی
,
حب روحانی
,
سبب ایجاد عالم
,
نفخت فیه من روحی
,
عاشق و معشوق
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
6123 2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان معرفت تجربی به خدا در اندیشه اسلامی و حدود آن با تأکید بر دیدگاه صدرایی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
اسفار
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علم حصولی
,
خداشناسی
,
معرفت
,
اسماء الهی
,
ادبیات عرفانی
,
قرآن
,
معرفتشناسی تجربه دینی
,
معرفت شناسی تجربه حسی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات(کلام جدید)
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
الهیات طبیعی
,
الهیات مسیحی
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
علم به علم
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
اسماء واجب(حکمت نظری)
,
قرآن
,
معرفت شناسی اسلامی
,
خداشناسی تجربی
,
تجربه خدا
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
علی شیروانی هرندی
,
ادبیات عرفانی
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
ریچارد سوئین برن
,
اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت)
,
علم حصولی(مقابل علم حضوری)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
تجربه دینی
,
کنه ذات الهی
,
خداشناسی ملاصدرا
,
معرفت حضوری اسماء الهی
,
معرفت حضوری تجلیات الهی
,
حجاب معرفتی
,
ملاصدرا شیرازی
,
معرفت شناسی دینی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بسیاری از فیلسوفان دین برجسته مسیحی، تجربه دینی را همان تجربه خدا تفسیر میکنند و تجربه خدا در نظر کسانی مانند سویینبرن و آلستون ـ دو تن از فیلسوفان دین برجسته معاصر ـ نوعی معرفت تجربی به خداوند است. این مقاله با بیان دیدگاه حکمت متعالیه صدرایی درباره حدود و انواع معرفت انسان به خدا، راه را برای دستیابی به موضع ایشان درباره معرفت تجربی به خداوند هموار کرده، اصول موردنظر ایشان در این خصوص را تبیین میکند؛ از جمله این اصول آن است که: کُنه ذات خداوند به هیچوجه برای هیچکس جز خود او مکشوف نیست و بنابراین معرفت تجربی به خداوند هرگز به کُنه ذات حق تعلق نمیگیرد؛ تعلق معرفت حضوری و بیواسطه به اسما و تجلیات خداوند امری ممکن، محقق و بلکه فراگیر است؛ آنچه اختصاصی است، علم به چنین علمی است، نه اصل آن؛ مراتب این علم، متناسب با درجات قرب به خداوند است؛ اگر معرفت تجربی به خداوند مصداق علم حضوری باشد، دارای بالاترین درجه اعتبار معرفتی خواهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 165
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چگونگی اعیان ثابته در فنای ذاتی (بررسی مناظره علامه طباطبایی و علامه طهرانی)
نویسنده:
مهدی صدفی، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طهرانی: محمدحسین حسینی طهرانی
,
علامه طباطبایی
,
اعیان ثابته
,
وجود
,
الله
,
فتوحات مکیه
,
فنا
,
محمدحسین حسینی طهرانی
,
ابن عربی
,
ذات احد
,
علامه طباطبایی
,
علامه طهرانی
,
حسن حسن زاده آملی
,
اعیان ثابته
,
مرتبه احدیت
,
حق تعالی (اسماء ذات)
,
فنای ذاتی
,
سید یحیی یثربی
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
ابن عربی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
استهلاک در حق(اعیان ثابته)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت)
,
شناخت حق تعالی
,
فنا در اعیان ثابته
,
وجود عاریتی کونی
,
وجود اصیل حقیقی
,
عدم مجعولیت اعیان
,
حیثیت های اعیان
,
حقیقت خیالی کونی
,
حقیقت حقه
,
معرفت شناسی فنا
,
هستی شناسی فنا
,
عالم فنا
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
مناظرۀ علامه طباطبایی و علامه طهرانی در فنای ذاتی اعیان ثابته، از معدود مسائلی است که به نتیجۀ واحدی میان این دو بزرگوار نرسیده است. سؤال از اعیان و معدوم بودن آنها از طرفی، و در عین حال، جنبۀ وجودی آن در حضرت علمیه به منظور آفرینش هستی کائنات، از طرف دیگر، فهم این مسأله را با مشکل روبهرو میکند.<br /> با تحقیق در منابع معتنابهی که از پدر عرفان نظری و واضع اعیان ثابته رسیده و تأمل در آنها میتوان راه را برای حل این معضل هموار کرد. در ابتدا با نگاهی معرفتشناسانه میتوان گفت که برداشت عرفی صوفیانه از فنا باعث این پندار شده که موجودات در عالم هستی میزیند تا در نهایت، فانی در حق تعالی شوند؛ اما در واقع، با توجه به نظریات ابنعربی، فنا بعد از اثبات وجود، سهو و غلط آشکار است و هر کسی که به نفس خود و هستی، بدون فنا و وجود بنگرد، حق تعالی را شناخته است.<br /> از منظر هستیشناسی، فرق بین وجود عاریتی کَونی و وجود اصیل حقیقی و اعیان ثابته، میتواند به ما در حل درست مسأله، یاری رساند؛ به این صورت که آنچه به واقع متعلق نیستی قرار میگیرد، وجود متوهم است که همان احکام اعیان ثابته در لباس عاریتی وجود کونی است و خروج از این توهم، درک صحیح از هستی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید