جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
پیامدهای فلسفی حرکت جوهری در مسایل نفس و تکامل آن
نویسنده:
فاطمه عابدینی، عباس جوارشکیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
اسفار , حرکت جوهری نفس , حرکت جوهری , شواهد الربوبیه , ملاصدرا , معاد جسمانی , زندیق , تجرد برزخی نفس , جسمانیه الحدوث , حشر , التناسخ , تغییر جوهری نفس پس از مرگ , حدوث جسمانی نفس , الصراط , النار , روز قیامت , عالم قبر , مغایرت نفس و بدن , جسمانیت نفس , تجرد عقلانی , بقا و خلود نفس , حدوث جسمانی , بقای روحانی نفس , جسمانیت نفس در حدوث , عالم محسوسات , اتحاد نفس با عقل فعال , تجرد برزخی , ابطال تناسخ , حقانیت مرگ , حیوان , اهل جهنم , معرفت نفس(خودآگاهی) , اجتماع حدوث و ابدیت نفس , تکون تدریجی نفس , تعدد نوع انسان , طفره در عالم , صراط دنیا , صراط آخرت , کتاب شفا (ابن سینا) , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , ابن سینا: ابوعلی سینا , عالم ماده , ابطال تناسخ , جهنم , حدوث عالم جسمانی , عالم قیامت , معاد جسمانی , حشر , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , علم نفس , حکمت متعالیه , بقاء نفس , حرکت جوهری , احوال قبر , تناسخ , موت طبیعی , صراط , جهنم کفار , کافر , سید جلال آشتیانی , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , عباس جوارشکیان , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
یکی از مهم‌ترین نظریه‌های فلسفی که تأثیر شگرف در برخی مسائل فلسفی بر جای نهاده است نظریه حرکت جوهری است. این نظریه، نظریه جامعی است که منظری جدید بر بسیاری از مسایل فلسفی می‌گشاید، از جمله این مسائل، مسئله حرکت نفس است که صدرا بر خلاف فلاسفه پیشین، آن را از نوع حرکت جوهری (ذاتی) دانست. حرکت جوهری نفس از آن روی مهم است که دارای نتایجی است که اکثر آن‌ها تبیین عقلانی مسائل قبر و قیامت است. آن چه در این مقاله مورد بررسی قرار گرفته است استخراج نتایج مهم این حرکت از قبیل: جسمانیت نفس در ابتدای حدوث، اجتماع حدوث و ابدیت نفس، حل مشکل ثنویت نفس و بدن، تکون تدریجی نفس، اختلاف نوعی انسان‌ها به حسب باطن، اتحاد نفس با عقل فعال، مرگ طبیعی و حق بودن آن، محال بودن تناسخ، انواع تجرد برزخی و عقلانی نفس، بقای نفوس بعد از مرگ، معاد جسمانی، حشر، صراط و خلود کفار در عذاب است.
صفحات :
از صفحه 125 تا 149
کاربردهای قاعده الواحد در علوم اسلامی
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
قوه و فعل , فاعلیت الهی , ماده ظلمانی , اراده , قاعده امکان اشرف , اعتباری , علم اصول , اصل علیت , صادر اول , قوای ادراکی , علم حقیقی , قابلیت , حقیقی , فکر , قاعده «الواحد» , ‌ ادبیات , طلب , حیوان , قوای ادراک ظاهری , فاعلیت صادر اول , قوای عملی , قوای نباتی , قوه طبیعی , ثبوت امکان , حجیت خبر متواتر , واجب تخییری , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , عبدالله جوادی آملی , علم حقیقی , صادر اول , رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم) , خواجه نصیرالدین طوسی , میرزا مهدی آشتیانی , اصطلاحنامه فلسفه , صور طبیعی ( غیر صناعی ) , ذات معلول اول , امر اعتباری , توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) , حیوان , ماده ( جوهر ) , طلب , تفکر , 13. علم کلام , عبدالله جوادی آملی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , فلوطین(افلوطین) , شمس الدین محمد شهرزوری , ادبیات , قاعده امکان اشرف(حکمت اشراق) , اراده , تخیل(راه های معرفت) , علم اعتباری(مقابل علم حقیقی) , اصل علّیت , قوای ادراکی(اصطلاح وابسته) , حس مشترک , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
چکیده :
دانشمندان اسلامی قاعده «الواحد» را در دانش‌های مختلف و موضوعات متعددی به کار گرفته‌اند. تبیین و بررسی برخی از کاربردهای قاعدهٴ الواحد در دانش‌هایی همچون مابعد الطبیعه، طبیعیات و اصول فقه، موضوع نوشتار حاضر است.
صفحات :
از صفحه 33 تا 56
  • تعداد رکورد ها : 2