جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
عقل گریزی عرفان؟!
نویسنده:
سید یدالله یزدان پناه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی وپژوهشی امام خمینی, تابستان/ ۱۳۸۴
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , وحدت و کثرت , ابن سینا: ابوعلی سینا , میزان بودن عقل , اوپانیشاد , جهان بینی عرفانی , برهان عدم تناهی واجب الوجود , وحدت شخصی وجود , تلطیف سر , دائوده جینگ , دوگانه انگاری , آموزه های عرفانی , رابطه وجودی نفس و قوا , خلأ و ملأ , وحدت سریانی , نظریه تمایز احاطی , مابه الامتیاز - مابه الاشتراک , عرفان اسلامی , شرایط تناقض , معرفت شناسی تجربه عرفانی , عرفان و منطق , ابن سینا , وحدت عددی , وحدت تشکیکی وجود , اصطلاحنامه منطق , مغالطه سوء تألیف (منطق) , احکام مراتب وجود , وحدت اطلاقی , ساحت نامتناهی , احکام اطلاقی , تجربه سخن گفتن با خدا , نظریه تعدد معانی , ایمانوئل کانت , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , ابوحامد غزالی طوسی , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , عارفان (مسلمان) , شطحیات , اصطلاحنامه عرفان , عرفان و اصل تناقض , رودولف اتو , فریدریش هگل , ابن عربی , باروخ اسپینوزا , ربط کثیر به واحد , وحدت عددی(مقابل وحدت حقیقی عام) , عقل منور , ظهور((خاص)، مقابل بطون)) , بطون(مقابل ظهور خاص) , اصل هوهویت , اصل امتناع اجتماع نقیضین , اطلاق مقسمی , اشتراک‌ لفظی , وحدت خدا و نفس , تباین نفس و الوهیت , جمع اضداد , تناقض نمایی عرفانی , رابطه نفس و خدا , دوگانه های عرفانی , ارتباط متناهی و نامتناهی , عقل عادی , انحلال فردیت , وحدت جهت , راهههای توجیه تناقض گویی عرفا , نسبت نظریات کانت و نظریات عرفا , یکسانی در نایکسانی , تمایز تقابلی , نسبت شأن و ذی شأن , جمع اضداد در عرفان , حیرت معرفت شناختی , حیرت متافیزیکی , حیرت روان شناختی , عینیت در حال غیریت , طور ولایت , معانی عینیت , سید یدالله یزدان پناه , ملاصدرا شیرازی
بایسته ها و طرق فهم قرآن از دیدگاه صدرالمتألهین شیرازی
نویسنده:
ناصر محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , حواس باطنی , ملاصدرا , مکاشفه , تخصیص , بطن قرآن , خودشناسی , تفسیر قرآن ملاصدرا , تصفیه نفس , نور الهی قلب , اهل بیت(ع) , شناخت نفس , عالم صغیر , عالم کبیر , قرآن , طرق فهم , موانع و درجات فهم , اثم , شناخت نفس , ترجمه و تفسیر قرآن , درگیری مذاهب , علامه مجلسی , رابطه عقل و تجربه , محمد بن یعقوب کلینی , حکمت متعالیه , اصطلاحنامه علوم قرآنی , قرآن , تفسیر قرآن , تفسیر باطن قرآن , رذایل اخلاقی , خود سازی , خود شناسی , تخصیص , رساله متشابهات القرآن , مراتب فهم انسان , تجربه سخن گفتن با خدا , ابوحامد غزالی طوسی , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع) , عالَم کبیر(مقابل عالَم صغیر) , عالَم صغیر(مقابل عالَم کبیر) , مقام مکاشفه , گناه , حواس باطن(مقابل ظاهر) , مکاشفه(معرفت شناسی) , فهم تشکیکی , امامان معصوم علیهم السلام , ارتقای فهم , حجاب درونی فهم , حجاب بیرونی فهم , فهم جاری , تحول باطنی , مسّ باطن قرآن , موانست با قرآن , طهارت و تقوی , مقام حکایت , مقام اتصاف , تبری از خود , موت از نشآت , مرتبه آخرتی قرآن , حواس باطنی , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
موضوع فهم قرآن را از زوایای مختلف می توان بررسی کرد: اما قطعا یکی از مباحث مهم آن پرسش از ویژگی های فهم کننده یا فاعل فهم و بحث از موانع، اسباب و شرایط زمینه ساز فهم است. به راستی آیا همه فهم کنندگان قرآن به یک درجه از فهم نایل می شوند؟ عوامل ارتقای سطح فهم و رسیدن به معانی باطنی قرآن کدامند؟ لذا در بخش نخست این مقاله، ابتدا موانع و حجاب های فهم را بر می شماریم و در بخش دوم و در طی 16 اصل از شرایط و راه های تعمیق فهم قرآن سخن می گوییم. ترقی فهم و تدرج در آن، به ترقی و برشدن تدریجی انسان از نشات حس و عقل و رسیدن به مقام مکاشفه و مکالمه حقیقی با خدا است که در این حالت عین فهم جاری است. انسان به هر اندازه که در تحول باطنی است به همان اندازه به مس یکی از بواطن قرآن نایل می شود. فهم تشکیکی و ذو مراتب قرآن به دلیل ذو مراتب بودن انسان ها یا همان فهم کنندگان قرآن است.
صفحات :
از صفحه 119 تا 140
تجربه عرفانی و بیان پارادوکسی ( تجربه دیدار با خدا در سخن )
نویسنده:
امیر بانو کریمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز/1385
چکیده :
مقاله حاضر به تبیین " تجربه عرفانی" و " بیان پارادوکسی" می پردازد ؛ در بخش اول به کارکرد اصلی این دو مقاله ، در حوزه بیان توجه دارد که خارج کردن زبان از حالت اعتیادی و مرده و بخشیدن زندگی به آن است ؛ در نتیجه سخن گفتن به زبانی حقیقی و از روی صدق و یکی کردن دل و زبان . در بخش دیگر به این سوال های مهم پاسخ می دهند که آیا " متناقض نمایی" خصوصیت ذاتی تجربه عرفانی است و آیا محتوای تجربه عرفانی فقط با بیان پارادوکسی قابل انتقال است یا می توان همان تجربه را بی آنکه محتوایش از دست برود با بیان غیر پارادوکسی ارائه کرد ؟ برای پاسخ به این سوال ها ، ابتدا نظریات گوناگونی را که در این باره وجود دارد ارائه می کند که بعضی از این نظریات ، معتقدند پارادوکس های موجود در آثار عرفانی صرفا لفظی اند و بعضی دیگر ، متناقض نمایی آثار عرفانی را محصول ناتوانی زبان در بیان تجارت عرفانی معرفی می کنند ؛ اما پس از رد این گونه نظریات به این نتیجه می رسد که زبان عارفان تنها به این جهت ،متناقض نماست که تجربه شان متناقض نماست و زبان ، تجربه را درست منعکس می کند . در پایان نیز توصیف آخرین مرحله کمال زبان عرفانی – تجربه دیدار با خدا در سخن ؛ یعنی ، تجربه شطح که نقطه غایی پیوند تجربه عرفانی و بیان پارادوکسی است – می پردازد .
صفحات :
از صفحه 21 تا 41
  • تعداد رکورد ها : 5