جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 1
نقد و بررسی دلایل انقطاع عذاب جهنم از نظر ابن عربی و ملاصدرا
نویسنده:
احمد ابوالبرکات دیباج، فاطمه گلی فروشانی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1390
چکیده :
تقریباً همه ی دانشمندان مسلمان، اعم از فیلسوف، متکلم، عارف و مفسر، در<br /> اصلِ جاودانگی و خلود در دوزخ اتفاق نظر دارند، اما این که خلود در دوزخ<br /> مستلزم عذاب دائم و ابدی است یا با انقطاع عذاب نیز می تواند همراه باشد<br /> مسأله ای است که محل تشتت آرا و انظار واقع شده است. ابن عربی و، به تبع او،<br /> ملاصدرا معتقدند هیچ ملازمه ای بین خلود در دوزخ و عذاب دائم وجود ندارد،<br /> بلکه با توجه به مقتضای قاعده ی امتناع قسر دائم و اکثری و با توجه به مسأله ی<br /> شمول رحمت واسعه ی الاهی نسبت به همه ی موجودات، عذاب مخلدین در دوزخ<br /> اجل مسمی و مدت معین دارد و پس از سپری شدن این مدت، دوزخیان از نعیمی<br /> که متفاوت با نعیم بهشتیان است بهره مند می شوند، بدین صورت که طبیعت ناریه<br /> پیدا میکنند و دیگر احساس سوزش و رنج و عذاب نمیکنند. اما این نظر با آیات<br /> قرآن کریم و احادیثی که اهل دوزخ را در عذاب الاهی مخلد میدانند، سازگار<br /> نیست. این مقاله به بحث و بررسی ادله ای که ابن عربی و ملاصدرا برای اثبات این<br /> نظریه فراهم آورده اند و نقدهایی که بر آن وارد است می پردازد و سپس آیات<br /> قرآنی و احادیثی از اهل بیت(ع) مورد بررسی قرار میگیرد و سرانجام نظر نهایی<br /> ملاصدرا بیان می شود که مطابق با آیات و روایات است.
صفحات :
از صفحه 127 تا 148
  • تعداد رکورد ها : 1