جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
مسئلة منطقی شرّ
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
بررسی و نقد منطقی بودن مسئله «شرّ»
نویسنده:
محمد علی عباسیان چالشتری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
, زمستان/1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدرت الهی
,
شرور
,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی)
,
همه -خداانگاری (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و علم مطلق خدا
,
الهیات پویشی
,
شر
,
مسئلة منطقی شرّ
,
فلسفه دین
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
جی. ال. مکی
,
جان هیک
,
خداباوری
,
صفات خداوند(فلسفه دین)
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
,
خیریت خداوند(فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
آزادی اراده (فلسفه دین)
,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین)
,
صورت مساله شر در منطق جدید
,
النور استامپ Eleonore Stump
,
بعد روانی مساله شر
,
تلازم وجود شر و اختیار
,
بعد جامعه شناختی مساله شر
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ایمان گرایی رازوارِ هیوم؛ با ابتنا به تفسیری متفاوت از دیدگاه او در باب مسئله شر
نویسنده:
سیامک عبدالهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق(ع), پاییز و زمستان/ 1396
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان نظم
,
ایمان گرایی (مسائل جدید کلامی)
,
خداشناسی پویشی (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و علم مطلق خدا
,
الهیات طبیعی
,
عقلانیت اعتقادات دینی
,
برهان نظم
,
کفر
,
مسئلة منطقی شرّ
,
فلسفه دین
,
آلفرد نورث وایتهد
,
لودویگ ویتگنشتاین
,
دیوید هیوم
,
صفات خداوند(فلسفه دین)
,
وجود خداوند(فلسفه دین)
,
علم مطلق خداوند (فلسفه دین)
,
برهان نظم (فلسفه دین)
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
ایمان گرایی دیوید هیوم
,
ایمان گرایی رازوار
,
امکان اثبات عقلانی خداوند
,
قدرت مطلق خداوند(فلسفه دین)
,
خدای متناهی
,
فلسفه دین هیوم
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 121
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسأله منطقی شر از دیدگاه آلوین پلانتینگا
نویسنده:
اعلی تورانی، معصومه عامری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور موجه
,
اختیار انسان
,
وجود خدا
,
شرارت جهان گیر
,
پلانتینگا
,
جی ال مکی
,
جبر عِلّی
,
اختیار انسان
,
جهان ممکن
,
جهانهای ممکن
,
اثبات وجود خدا
,
شرور و عدل الهی
,
تناقض ضمنی
,
قواعد شبه منطقی
,
دفاع اختیار گرایانه
,
شر
,
شر اخلاقی
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
خدای مطلق
,
شر اخلاقی
,
مسئلة منطقی شرّ
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
جی. ال. مکی
,
باور موجه
,
شدت فراگیر
,
تناقض صریح
,
مفهوم اشتمال
,
مفهوم تنافی
,
وضعیت امور کامل
,
صدق باور دینی
,
قضیه ضرورتا صادق
,
وضعیت امور ممکن
,
مکمل وضعیت امور
,
اعلی تورانی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
ملحدان معاصر، وجود شر در جهان را انتقادی قوی بر اعتقادات دینی دانستهاند. ایشان مدعی هستند میان وجود شر و اعتقاد به خدایی با قدرت بی نهایت و خیر محض، تناقض وجود دارد و نمیتوان هم به خدا و هم به وجود شر اعتقاد داشت. مسألۀ منطقی شر به شکل ساده چنین است: خدا قادر مطلق است. خدا خیر مطلق است. شر وجود دارد. جی. ال. مکی میگوید: این مجموعه با هم ناسازگارند. لذا نباید به چنین خدایی اعتقاد داشت. در نتیجه خدا وجود ندارد. آلوین پلانتینگا در جواب جی. ال. مکی با طرح جهانهای ممکن و این که قدرت بی نهایت خدا شامل برخی از جهانها نمیشود و آن جهان، عالمی است که انسانها در آن مختار باشند، اما جملگی خیر اختیار کنند؛ قصد دارد اثبات کند جمع قضایای مورد باور انسان متأله با وجود شرور نه تنها تناقض صریح ندارد؛ بلکه تناقض ضمنی نیز ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 121 تا 153
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مواجهه ملاصدرا و پلانتینگا با مسأله شرور
نویسنده:
عین اله خادمی، کبری عباسی کیا
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, تابستان و پاییز / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ملاصدرا
,
اصالت وجود
,
حکمت الهی
,
عدمی بودن شر
,
شرارت جهان گیر
,
پلانتینگا
,
جی ال مکی
,
نظام عمومی علیت
,
شرور اخلاقی
,
خیر و شر
,
خیر بودن وجود
,
وقوع شر در قضای الهی
,
شر ادراکی
,
جعل بالعرض شرور
,
غلبه خیرات بر شرور
,
نگرش اومانیستی به شر
,
تضاد قدرت مطلق و وجود شر
,
قدرت خدا بر امر محال
,
رابطه اختیار و وجود شر
,
ذاتی بودن گناه
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شر
,
مسئلة منطقی شرّ
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
عین الله خادمی
,
مسأله شر(فلسفه دین)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 17 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
قدرت مطلق و گناه!
نویسنده:
نلسون پایک
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, زمستان/1374
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صفات الهی
,
گناه
,
علم الهی
,
قدرت الهی
,
شرور و خیرخواهی خدا
,
فلسفه ارسطو
,
شر
,
صفات ذاتیه ( الهی )
,
خیر محض
,
مسئلة منطقی شرّ
,
دین مسیحیت (ادیان زنده)
,
ارسطو
,
رضا برنجکار (دانشگاه تهران)
,
فلسفه دین
,
فلسفه اخلاق (عام)
,
سنت آنسلم
,
نلسون پایک
,
وضع امور
,
خدا و گناه
,
مساله اخلاقی شر
,
رضا برنجکار (دانشگاه قرآن و حدیث)
,
نلسون پایک Nelson Pike
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 27 تا 34
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه راه حل مساله شر از دیدگاه ملاصدرا و علامه طباطبایی با توجه به وجود مستقل و رابط
نویسنده:
معصومه وحیدی، جعفر شانظری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان /1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
وجود رابط
,
وجود مستقل
,
وجود ربطی
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و قدرت مطلق خدا
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ماهیت شر
,
شر نسبی
,
اصالت وجود
,
وحدت وجود
,
حمل حقیقه و رقیقه
,
مسئلة منطقی شرّ
,
اطلاق قدرت الهی
,
توجیه تقسیم گرایانه شرور
,
بازگشت شر به نیستی
,
خارجیت وجود رابط
,
معنای حرفی وجود
,
حقیقت عینیه وجود
,
ماهیت وجود رابط
,
هستی شناسی شر
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
اپیکوروس
,
جان هاسپرس
,
مسئله قرینهای شرّ
,
جعفر شانظری
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
درباره علامه طباطبایی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 42
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تقریری نو از مسئله شر براساس نظریه ادراکات اعتباری علامه طباطبایی
نویسنده:
مرتضی حسینی، حسین هوشنگی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
صدق
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
حسن و قبح
,
شرور
,
دفاع مبتنی بر اختیار (پلنتینگا)
,
حسن و قبح
,
خیر ( خیر و شرّ )
,
قرآن
,
توجیه
,
نظریه ادراکات اعتباری
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
شر
,
قرآن
,
خیر و شر عالم
,
مسئلة منطقی شرّ
,
ابونصر فارابی
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
مایکل پترسون
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
صدق
,
حضرت آدم(ع)
,
میزان
,
مسئله قرینهای شرّ
,
خیر و شر از دیدگاه علامه طباطبایی
,
اعتباریت شر
,
تجربه شر
,
صدق اعتباریت
,
منشا حصول اعتباریات
,
فرض وجود خدا
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
حسین هوشنگی
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
مسئله قرینهای شرّ تنها استدلال ملحدان علیه خدا است؛ و نیز مسئله منطقی شرّ به مثابه مشکلی در میان خداباوران مطرح است. مسئله این مقاله این است که آیا نظریّه ادراکات اعتباری علّامه طباطبایی میتواند با اعتباری دانستن<br /> شرور، پاسخی برای این مسئله باشد؟ از نظر علامه طباطبایی همه مفاهیم و گزارههای عملی در برابر ادراکات اخباری و حقیقی، اعتبار جعل و قراردادهای انسانیاند درجهت رفع حوائج و نواقصی زیستی و وجودی و فرونشاندن تمایلات و رغبات برخاسته از آن نیازها. ازجمله این اعتبارات حسن و قبح و به تبع آن خیر و شر است. ویژگی و معیار مهم در اعتباریات آن است که ما ناظر به غایات متصورمان آنها را مثلاً خوب یا بد، خیر یا شر محسوب میکنیم نه اینکه امور به لحاظ نفس الامری چنین باشند. البته ادراکات اعتباری به جهت اثر و کار کرد و غایتی که بر آنها مترتب است ونیز منشاء وجودی و زیستی فردی یا جمعی که دارند مرتبط و مترتب بر واقع هستند و لذا معرفت بخش و معقولند هرچند برهان بردار نیستند و البته عقلانیت آنها از نوع دیگری (عملی) است. در پرتو «اعتباری» دانستن شرور به نظر میرسد هم مساله منطقی شر و هم مساله قرینهای آن و هم منافات نداشتن وجود شرور با نظام حکیمانه الهی، تقریری خردپذیرتر مییابد. علاوه بر اینکه احساس و تجربه شر هم به عنوان یک واقعیت بشری به رسمیت شناخته میشود و انکار نمی شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 137 تا 157
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
پلانتینگا و مسئله منطقی شر
نویسنده:
رحمان شریف زاده - سید محمد علی حجتی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز و زمستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اراده آزاد
,
افعال آزاد
,
آفرینش انسان
,
علم مطلق الهی
,
قدرت مطلق
,
خیرخواهی مطلق
,
شرارت جهان گیر
,
وجود شرور
,
سازگاری وجود خداوند و شرور
,
خداوند و قوانین منطقی
,
خلق جهان غیر منطقی
,
انگیزه شر
,
خیر اخلاقی
,
جهان ممکن
,
شرور
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شر
,
مسئلة منطقی شرّ
,
محمد علی حجتی
,
آنتونی فلو Antony Flew
شاپا (issn):
0
چکیده :
مسئلة منطقی شر، که از سوی کسانی چون مکی ارائه شده است، ادعا میکند که میان علم، قدرت، و خیرخواهی مطلق خداوند و وجود شر در عالم ناسازگاری منطقی وجود دارد. پلانتینگا برای حل این مسئله از اختیار انسان و مفهوم شرارت جهانگیر کمک میگیرد؛ وی میخواهد نشان دهد که ممکن است خداوند علیرغم قدرت مطلق خویش، به سبب مختاربودن انسان و مبتلابودن وی به شرارت جهانگیر، نتوانسته است جهانی بیافریند که حاوی هیچگونه شری نباشد. <br /> مفهوم شرارت جهانگیر مسائل و مشکلات مهمی بهدنبال دارد. همچنین به فرض اینکه این مشکلات حل شود، دفاعیۀ مبتنیبر اختیار، در بهترین حالت، ناتمام خواهد بود. به نظر نگارنده، دفاعیة پلانتینگا از حل مسئلة منطقی شر ناتوان است، چراکه میتوان این مسئله را طوری بازسازی کرد که نه با توسل به اختیار، بلکه صرفاً با توسل به هدف خلقت انسان قابل حل باشد. چیزی که در دفاعیة پلانتینگا غایب است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 103
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسۀ دیدگاه مطهری و سوئینبرن دربارۀ مسئلۀ شر
نویسنده:
حمیدرضا اسکندری دامنه، قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), زمستان/ 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
فوائد شرور
,
اختیار
,
عدل الهی
,
عدل الهی
,
شرور طبیعی
,
مرتضی مطهری
,
شر
,
ماهیت شر
,
شر اخلاقی
,
حکمت الهی
,
عنایت
,
نظام احسن
,
نظام احسن
,
خیر محض
,
قادر مطلق (اسماء ذات)
,
مسئلة منطقی شرّ
,
عالم مطلق
,
فلسفه دین
,
ریچارد سوئین برن
,
رابطه خیرات و شرور
,
نسبیت شرور
,
استدلال مبتنی بر خیر برتر
,
عدمی بودن شرور
,
حکمت انسان
,
تقسیم بندی شرور
,
رنج حیوانات
,
قاسم پورحسن درزی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 24
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
خدا، تأثرناپذیری و رنج: نقد و بررسی آموزۀ تأثرناپذیری الوهی : دوره 12، شماره 3 : فلسفه دین
نویسنده:
میثم مولایی , نادر شکراللهی , ام البنین طاعتی جلیسه
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران(پردیس فارابی), پاییز /1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
صفات الهی
,
کمال وجودی
,
عدل الهی
,
اعتقاد به خدا
,
آتنا
,
شرور (مسائل جدید کلامی)
,
شرور و خیرخواهی خدا
,
الهیات جامع ادیان
,
شرور اخلاقی
,
شرور و عدل الهی
,
ابن سینا
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
علم واجب
,
مسئلة منطقی شرّ
,
ابتهاج خداوند
,
تاثر ناپذیری خدا
,
تغییر ناپذیری خداوند
,
محبت خداوند به مخلوق
,
لذت اعلی
,
عشق عقلانی به خدا
,
آموزه مسیحی نجات
,
اندوهگین شدن خدا
,
مایکل پترسون
,
باروخ اسپینوزا
,
نادر شکراللهی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 2
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید