جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
حدوث و بقای نفس ناطقه و نفس استعلایی از دیدگاه ملاصدرا و کانت
نویسنده:
محمد کاظم علمی سولا، طوبی لعل صاحبی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز/ 1393
چکیده :
ملاصدرا و کانت، به عنوان دو فیلسوف مهم اسلامی و غربی، تأکید و تمرکز ویژه‌ای بر مسئلۀ «خود» یا «نفس» داشته‎اند. نفس از دیدگاه ملاصدرا معانی و مراتب گوناگونی دارد که در برخی از آن‌ها، منفصل از بدن وجود داشته و در برخی مراتب، عین بدن می‌شود و پس از طی مراحل نباتی و حیوانی، عنوانِ نفس ناطقه بر آن قابل اطلاق است. این نوشتار درصدد تبیین این امر است که حدوث نفس ناطقه با پذیرش عقل نظری ممکن می‌شود اما بقای آن، در فرایند رشد عقل نظری و عملی صورت می‌پذیرد. این مسئله با دیدگاه کانت به عنوان فیلسوفی معرفت‌شناس که پیدایش نفس استعلایی را در کارکرد عقل نظری یا معرفت یقینی، و بقای آن را صرفاً در کارکرد عقل عملی میسر می‌داند، قابل مقایسه است.
صفحات :
از صفحه 65 تا 80
بررسی نقش فاعلیت نفس در فرایند ادراک از نظر صدرالمتالهین
نویسنده:
رضا قاسمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , عقل فعال , تشکیک در وجود , ملاصدرا , اصالت وجود , ممکن الوجود , صورت ادراکی , ادراک (معرفت شناسی) , مراتب ادراک , فاعلیت نفس , مراتب نفس , معرفت شناسی ملاصدرا , علم النفس ملاصدرا , سلسله مراتب نفس , علم نفس , ادراک انسان , ادراک عقلی , تجرد نفس ناطقه , فاعلیت نفس , معلوم بالذات , معلوم بالعرض , تجرد نفس , صور علمی , ترکیب از وجود و ماهیت , جعل وجود , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , فاعل مخترع , ملا رجب علی تبریزی , علامه طباطبایی , حسن حسن زاده آملی , ادراک عقلانی , حکمت متعالیه , صورت حسی , صورت عقلی ( مجرد ) , ماهیت ممکن , اصالت وجود , وحدت تشکیکی وجود , واهب الصور (اسماء فعل) , ادراک , بینونت عزلی , عبدالله جوادی آملی , معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) , معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) , معرفت نفس(خودآگاهی) , شباهت نفس و فاعل , وجودی شدن علم , ملکوتی بودن نفس , حاس بالفعل , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , 08- توحیده سبحانه، تمییزه من خلقه صفة لا عزلة
چکیده :
صدرالمتألّهین بر خلاف پیشینیان خود، نقش قوۀ ادراکی را از انفعال، به سمت فاعلیت سوق داد. از نظر وی نفس در ادراک‌های حسی و خیالی شبیه فاعل مخترع است که به ایجاد صورت‌های ادراکی در فضای نفس می‌پردازد. لازمۀ سخن صدرا این است که علم نیز از مدار ماهیت خارج شده و امری وجودی گردد؛ چون جعل فقط به وجود تعلق می‌گیرد. با این حال، فاعلیت نفس نسبت به صورت‌هایی که واجد آن‌ها نیست، به مشکلاتی مثل نقض قاعدۀ «معطی شیء باید واجد آن باشد» روبه‌رو می‌شود که این مشکل با دخالت موجود مفارق، قابل حل است.
صفحات :
از صفحه 63 تا 84
جایگاه طور اعظم یا طامه الکبری در اندیشه سهروردی
نویسنده:
فاطمه صمدی سروکلایی، رضا اسدپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , سهروردی , ابن سینا: ابوعلی سینا , حی بن یقظان , اقلیم هشتم , منظومه گلشن راز , عالم ملکوت , راه کشف و شهود , معراج پیامبر(ص) , جبرئیل(ع) , روح القدس ( روح ) , لقاء الله , قصه الغربه الغربیه , تجارب عرفانی (تجربه عرفانی) , وحی الهی , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , خواجه نصیرالدین طوسی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , حکمت اشراق the School of Illumination , فلسفه مشاء , عقل فعال , موت ارادی , موت طبیعی , واهب الصور (اسماء فعل) , قرآن , سکینه , رؤیت حق تعالی , امام خمینی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , حلاج، حسین بن منصور , محمود زمخشری , فنا , شیخ محمود شبستری , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , عالَم ظاهر(مقابل عالَم باطن) , عالَم باطن(مقابل عالَم ظاهر) , عالم ارواح(قسیم عالم مثال و اجسام و معانی) , مقام سکینه , مقام وقت , مقام مکاشفه , عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , عالم ناسوت , هستی شناسی سهروردی , طور اعظم , عرفان سهروردی , رؤیت عقل فعال , رابطه اشراق و عرفان , مشاهده انوار , مقام کن , جهان شناسی سهروردی , موت امکانی , ملاصدرا شیرازی , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
صفحات :
از صفحه 109 تا 135
بررسی نقش معرفت شناسی عقل فعال در حکمت متعالیه
نویسنده:
محسن کدیور، مریم سالم
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1384
چکیده :
صدرالمتألهین در پی اثبات مسألة اتحاد عقل، عاقل و معقول و با توجه به مبانی خاص معرفت‌شناسانه خود از قبیل مساوقت علم و وجود، تجرد صورت علمی محسوس، متخیل و معقول، حرکت جوهری و استکمالی نفس در حین ادراک مدرکات محسوس، متخیل و معقول و ...، معتقد است نفس در هنگام ادراک صور کلی و معقول و به عبارت دیگر در مرتبة تعقل، با عقل فعال متحد می‌شود. صدرالمتألهین به اثبات این مدعای خویش و توضیح و تبیین اصطلاحات عقل فعال، اتحاد، چگونگی برقراری ارتباط و اتحاد نفس با عقل فعال و ... می‌پردازد که در این مقاله به آنها اشاره می‌شود.
صفحات :
از صفحه 125 تا 143
بررسی تطبیقی دیدگاه‌های ویلیام جیمز و ملاصدرا در باب چگونگی شکل‌گیری مفاهیم حسی
نویسنده:
مجید ضیایی قهنویه، عبدالرسول کشفی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1394
صفحات :
از صفحه 21 تا 52
  • تعداد رکورد ها : 6