جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
لاادری‌ بودن عرفا در مقام ذات
نویسنده:
منوچهر خادمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/ 1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , ملاهادی سبزواری , علامه طباطبایی , سید جلال الدین آشتیانی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , وحدت مفهومی , ملاصدرا , الله , ذات (منطق) , ظهور , وحدت شخصی وجود , لاادری بودن عرفا , محمد حسین غروی اصفهانی , کلی طبیعی , داوود قیصری , ابن ترکه , لابشرط مقسمی , غیب مغیب , عنقای مغرب , اجتماع نقیضین , ذات حق تعالی , صرف حقیقت , غیب الغیوب , ابطن کل الباطن , کنز مخفی , حصر حقیقت هستی , واحد اطلاقی , نفس رحمانی , وجود منبسط , جامی , کمون محض , مقام غیب , بطن , 01. خداشناسی (کلام) , صفات الهی , تجلی الهی , وحدت شخصی وجود , ابن عربی , قرآن , امام خمینی , عرفان اسلامی , پیامبر , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , شخصیت ها , علامه مجلسی , علامه طباطبایی , حسن حسن زاده آملی , وحدت مفهومی , اجتماع نقیضین , ذات اقدس الهی (اسماء ذات) , علامه محمدباقر مجلسی , عبدالله جوادی آملی , محمد حسین غروی اصفهانی(کمپانی) , سید جلال آشتیانی , اصطلاحنامه عرفان , ابن عربی , نفس رحمانی(عرفان نظری) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , تجلی اسم الله , مظهر وجود مطلق(وجود منبسط) , مقام ستر غیب الغیب , آیت اله جوادی آملی , آیت ‎الله سید علی خامنه‌ای (فقه) , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
تقریر متداول و مرسوم از سخنان عرفا در خصوص مقام ذات حق تعالی، لابشرط مقسمی بودن آن است. اما در این مقاله با الهام از تقسیم‌بندی عمیق و جدیدی که مرحوم غروی اصفهانی از صرف حقیقت، ماهیت، و هویت ارائه داده است اعتبار دیگری که در آن نه لحاظ با غیر، که مفاد لابشرط مقسمی است درنظر گرفته می‌شود و نه عدم لحاظ با غیر را اثبات کرده و این اعتبار را مناسب‌ترین لحاظ برای ذات غیبی حق دانسته و به دنبال آن، اعتبار لابشرط مقسمی را مربوط به ذات حق در مقام ظهور و بروز در مجالی اسمائی و اعیانی و تجلی و تنزل و تعین در مواطن و مطالع کونی و خلقی می‌دانیم. این در حالی است که اعتبار مورد نظر ما، مربوط به لحاظ غیب الغیوب و ابطن کل الباطن و غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفی دانستن ذات حق است که بر طبق آن با فرایند ظهور و تجلی، تباین ذاتی داشته و هیچ‌گونه حضور و نزولی در محاضر ربوبی و حضرات وجودی نداشته، بلکه همچنان با وجود تعینات تفصیلی و تجلیات نامتناهی، در کمون صرف و بطون محض، مستقر و مستغرق بوده و جامع و شامل و هاضم ظهور اسم الظاهر مقید و بطون اسم الباطن مقید که از اسمای الهی هستند است. در ادامه شواهدی از عبارات عرفا در کتب عرفانی که به طرز بسیار لطیفی به اعتبار مورد نظر ما، اشاره‌ای داشته‌اند را ذکر کرده، در بخش نهایی، که مهم‌ترین بخش مقاله است، به لوازم دیدگاه مختار پرداخته شده و در پی آن، تمامی لوازم اعتبار لابشرط مقسمی ذات حق را ابطال و انکار کرده و مقابل آن‌ها را در مورد اعتبار مزبور، اثبات کردیم؛ لوازمی چون تحقق اجتماع و ارتفاع نقیضین در مرتبة غیب ذات، انکار تحقق اسما و صفات چه با حیثیت تقییدی اجمالی اندماجی و چه با حیثیت تقییدی تفصیلی شأنی، تباین ذاتی داشتن با ظهور و تجلی در مرائی و مجالی، غیب مغیب و عنقای مغرب و کنز مخفی‌ماندن ذات، سلب اسناد وجود اطلاقی و عدم اطلاقی، مجهول مطلق ازل و ابد بودن ذات حق و مقام مسکوت عنها.
صفحات :
از صفحه 21 تا 51
نقد و بررسى ادله وجود ذهنى و ميزان دلالت آنها
نویسنده:
حسن معلمى
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, بهار/ 1396
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , نظریه شَبَح , ادله وجود ذهنی , مفاهیم ذهنی , علت غایی , قاعده فرعیه , غایت , قضیه حقیقیه و خارجیه , رئالیسم (مسائل جدید کلامی) , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , کلی , تشکیک ماهیت , علیت , اجتماع نقیضین , حمل شایع , خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص) , سفسطه (منطق) , رابطه اضافی عالم و معلوم , ابونصر فارابی , فخر رازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , حسن معلمی , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , قضیه حقیقیه(قسیم قضیه ذهنیه و خارجیه) , مصادره به مطلوب((اصطلاح وابسته)، قسیم دور و مبادی استدلال) , بدیهیات اولیه , اصل علّیت , فطریات , وجود ذهنی , نظریه مطابقت , تجرید((اصطلاح وابسته)، قسیم انتزاع و تعمیم) , تقسیم علم به تصور و تصدیق , حکم ایجابی معدومات , محکی بالذات , اضافه نبودن علم , اشکالات نظریه وجود ذهنی , ارجاع نظریات به بدیهیات , نظریه تبعیض , مفاهیم فلسفی و منطقی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
قلمرو شناخت عقل نظری و محدودیت‌‌های آن از نظر دکارت و ملاصدرا
نویسنده:
مینا مهدی‌زاده، علی کرباسی‌زاده اصفهانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1395
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , عبدالله جوادی آملی , تقلید , ضروریات عقلی , محدوده عقل , معرفت شناسی ملاصدرا , کتاب قواعد هدایت فکر دکارت , کتاب اصول فلسفه دکارت , فطرت(کلام) , ادراک حسی , ادراک عقلی , اراده الهی , رؤیت قلبی خدا , حصول معرفت , متعلق ادراک , حقائق مطلق ازلی , احکام عقلی , مثلث , راه های کسب معرفت دینی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , پیش داوری درست , پیش داوری نادرست , فلسفه دکارت , حکمت متعالیه , ضعف وجود , مُثُل , اجتماع نقیضین , واجب تعالی (اسماء ذات) , فلسفة تطبیقی , عبدالله جوادی آملی , رنه دکارت , عالَم عقلی(حکمت اشراق) , عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی) , معرفت شناسی دکارتی , وحی , الهام(القاء در نفس) , دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی) , هواپرستی , شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته) , عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته) , تأملات (کتاب) , خطای عقل , مخلوقیت احکام عقلی , ازلیت احکام عقلی , نیاز عقل به شهود , طبیعت نامتناهی , رؤیت دریا , درک حقیقت , فلسفه‌ی تطبیقی , علی کرباسی زاده اصفهانی , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 81 تا 106
  • تعداد رکورد ها : 4