جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
بررسی کارکرد هوش مصنوعی ضعیف در اقسام علم و آگاهی با توجه به مبانی معرفت شناسی صدرائیان
نویسنده:
حسین مطلبی کربکندی، محمد بنیانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1394
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , معرفت شناسی ملاصدرا , هوش مصنوعی (AI) , رایانه , علم به جزئی , علم حضوری , علم نفس , ادراک حسی , قیام حلولی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , صورت حسی , علم واجب , علامه حلی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , عبدالله جوادی آملی , سید جلال آشتیانی , سید حسین طباطبائی بروجردی , فلسفه دین , فلسفه علم , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , تصور(مقابل تصدیق) , معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه) , معقولات ثانیه منطقی(مقابل معقولات ثانیه فلسفی) , معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی) , صورت ذهنیه(مقابل معلوم حضوری) , مطلق علم , ذهن شناسی ملاصدرا , مطلق آگاهی , عینیت کارکرد , تساوی کارکرد , کارکرد ناقص , فاقد کارکرد , تقسیم بندی علم , تصورات حقیقی , تصورات اعتباری , هوش مصنوعی ضعیف , تصورات حقیقی جزئی , محمد بنیانی , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
صفحات :
از صفحه 1 تا 26
رابطه صور مادی و صور علمی در نظریه شناخت ملاصدرا و کانت
نویسنده:
مهدی دهباشی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز و زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , ابن سینا: ابوعلی سینا , ذهن و عین , عین , ذهن , پدیدار , تشکیک وجود , معرفت شناسی ملاصدرا , ادراک انسان , ادراک تخیلی , ادراک حسی , ادراک عقلی , تجرد نفس ناطقه , شهود عقلانی , صور ادراکی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , پدیده شناسی (مسائل جدید کلامی) , تجربه عینی , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , غلامحسین ابراهیمی دینانی , ابن سینا , فلسفه کانت , ماهیت , صور غیر ادراکی , صورت حسی , اصالت وجود , وحدت تشکیکی وجود , خلاقیت نفس , ناپدیدار , مراحل شناخت , غلامحسین ابراهیمی دینانی , سید جلال آشتیانی , ایمانوئل کانت , افلاطون , آلفرد نورث وایتهد , فریدریش هگل , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی) , وجود ذهنی , عقل(قوه عاقله) , نفس ناطقه(اصطلاح وابسته) , مقولات((کانت)، اصطلاح وابسته) , نومن((اصطلاح وابسته)، مقابل فنومن) , فنومن((اصطلاح وابسته)، مقابل نومن) , معرفت شناسی کانت , مساوقت وجود و وحدت , شاکله استعلایی , همبستگی ذهن و عین , عدم امکان شناخت حقایق اشیاء , توحید کثرات , تشکیک در عالم , مقایسه تطبیقی کانت و ملاصدرا , ملاصدرا شیرازی
صفحات :
از صفحه 53 تا 78
چیستی علم و معرفت از منظر هوسرل و صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد تقی شاکری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , علم حصولی , ملاصدرا , عوالم سه گانه , ابن سینا: ابوعلی سینا , ظهورشناسی , انسان شناسی , معقول ثانی , معرفت شناسی ملاصدرا , حقیقت ذات اضافه , 03. انسان شناسی Human nature , عالم ماده , علم حصولی , علم حضوری , ابژه , سوژه , هوسرل , حیث التفاتی (پدیدار شناسی) , تاریخ علم , نظریه ابصار , صورت خیالی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , پدیدار شناسی ( نهضت فلسفی هوسرل ) , انشای نفس , علامه طباطبایی , مهدی حائری یزدی , ابن سینا , حکمت متعالیه , حقیقت ذات اضافه , صورت حسی , درجات التفات نفس , عبدالله جوادی آملی , مفهوم‌سازی , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , افلاطون , ادموند هوسرل , ابصار , معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه) , تخیل(مراتب علم) , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , معرفت شناسی هوسرل , منزلت انسان از حیث انضمامی , منشأ معلومات , حیثیت اضافه , تجربه التفاتی , پدیدار محض , متعلق شناسایی , حضور متجسد , سید محمدتقی شاکری , فلسفه هوسرل , ملاصدرا شیرازی , درباره هوسرل
چکیده :
ماهیت و چیستی علم مانند دیگر موجودات، متعلق پرسش قرار می‌گیرد. در این مقاله تلاش بر این است که چیستی علم از نگاه ادموند هوسرل، فیلسوف نامدار غربی قرن بیستم ـ که تفکر فلسفی قرن بیستم متأثر از اوست ـ و صدرالدین محمد شیرازی فیلسوف شهیر اسلامی و مؤسس حکمت متعالیه ملقب به صدرالمتألّهین، بررسی شود. هوسرل چیستی علم و معرفت را با حیث التفاتی توضیح می‌دهد و صدرالمتألّهین با استفاده از انشای نفس، پرده از ماهیت آن برمی‌دارد. طرح مقاله برای یافتن صرف مشابهت و اختلاف بین این دو فیلسوف نیست، بلکه برای یافتن پاسخ به پرسش اصیل از چیستی علم و معرفت است. فرضیۀ اصلی این است که غیر از تشابه فکری بین دو فیلسوف در صورت ظاهر مسأله و با وجود اختلاف فکری و فرهنگی و بسترهای مختلف اجتماعی و سنت‌های گوناگون تاریخی، راه حل هر دو به توجه به مقام و منزلت «انسان» از حیث انضمامی (نه حیث انتزاعی) منتهی می‌شود.
صفحات :
از صفحه 151 تا 189
بررسی نقش فاعلیت نفس در فرایند ادراک از نظر صدرالمتالهین
نویسنده:
رضا قاسمیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , عقل فعال , تشکیک در وجود , ملاصدرا , اصالت وجود , ممکن الوجود , صورت ادراکی , ادراک (معرفت شناسی) , مراتب ادراک , فاعلیت نفس , مراتب نفس , معرفت شناسی ملاصدرا , علم النفس ملاصدرا , سلسله مراتب نفس , علم نفس , ادراک انسان , ادراک عقلی , تجرد نفس ناطقه , فاعلیت نفس , معلوم بالذات , معلوم بالعرض , تجرد نفس , صور علمی , ترکیب از وجود و ماهیت , جعل وجود , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , فاعل مخترع , ملا رجب علی تبریزی , علامه طباطبایی , حسن حسن زاده آملی , ادراک عقلانی , حکمت متعالیه , صورت حسی , صورت عقلی ( مجرد ) , ماهیت ممکن , اصالت وجود , وحدت تشکیکی وجود , واهب الصور (اسماء فعل) , ادراک , بینونت عزلی , عبدالله جوادی آملی , معلوم بالعرض((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالذات) , معلوم بالذات((اصطلاح وابسته)، مقابل معلوم بالعرض) , معرفت نفس(خودآگاهی) , شباهت نفس و فاعل , وجودی شدن علم , ملکوتی بودن نفس , حاس بالفعل , ملاصدرا شیرازی , حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار) , 08- توحیده سبحانه، تمییزه من خلقه صفة لا عزلة
چکیده :
صدرالمتألّهین بر خلاف پیشینیان خود، نقش قوۀ ادراکی را از انفعال، به سمت فاعلیت سوق داد. از نظر وی نفس در ادراک‌های حسی و خیالی شبیه فاعل مخترع است که به ایجاد صورت‌های ادراکی در فضای نفس می‌پردازد. لازمۀ سخن صدرا این است که علم نیز از مدار ماهیت خارج شده و امری وجودی گردد؛ چون جعل فقط به وجود تعلق می‌گیرد. با این حال، فاعلیت نفس نسبت به صورت‌هایی که واجد آن‌ها نیست، به مشکلاتی مثل نقض قاعدۀ «معطی شیء باید واجد آن باشد» روبه‌رو می‌شود که این مشکل با دخالت موجود مفارق، قابل حل است.
صفحات :
از صفحه 63 تا 84
حواس باطنى نفس؛ ماهيت، كاركرد، و جايگاه
نویسنده:
احمد سعيدی، على قنبريان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدس‌سره, فروردین/1395
صفحات :
از صفحه 13 تا 28
بررسی تطبیقی دیدگاه‌های ویلیام جیمز و ملاصدرا در باب چگونگی شکل‌گیری مفاهیم حسی
نویسنده:
مجید ضیایی قهنویه، عبدالرسول کشفی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1394
صفحات :
از صفحه 21 تا 52
  • تعداد رکورد ها : 6