جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 2
مسئله آفرینش از نگاه ارسطو و ابن ‌‌سینا
نویسنده:
مجید ملایوسفی، علی حیدری فرجی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , قدیم , الله , آفرینش (اِبداع) , جهان هستی , ابن سینا: ابوعلی سینا , عالم مثال ها , حدوث عالم , حدوث ذاتی , ماده ظلمانی , محرک لایتحرک , برهان حرکت (اثبات خدا) , خیر محض , حدوث زمانی عالم , علت غایی , علت فاعلی , حدوث , حدوث زمانی، al-ḥudūt̲h̲ al-zamānī، coming into existence in time , حدوث عالم Ḥudūt̲h̲ al-ʿĀlam , عالم خلقت , حرکت , حدوث ذاتی عالم , ازلی , عالم تحت القمر , عالم فوق القمر , نفوس فلکی , کائنات , امر مطلق , اثیر , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , ابن سینا , فلسفه بوعلی , محرک , ماده , اجسام سماوی , مُثُل , ماهیت علت غایی , شی ء مطلق , برهان حرکت , کائن , عالم ( امکانی ) , نظام علت غایی , نظام علت فاعلی , خیر محض , واجب تعالی (اسماء ذات) , علت وجودی , عبدالله جوادی آملی , احمد بهشتی , ارسطو , افلاطون , رضا داوری اردکانی , سید یحیی یثربی , ابن رشد , خلقت از نظر ابن سینا , خلقت از نظر ارسطو , جهان سینوی , امر نسبی , خدای سینوی , جهان ازلی , مجید ملایوسفی , سید حسین نصر , کتاب شفا (ابن سینا)
چکیده :
یکی از مسائل مهم در تاریخ تفکر بشر مخلوق یا نامخلوق‌‌بودن عالم هستی بوده است. فیلسوفان پیش از ارسطو، هر‌‌یک به‌‌نوعی قائل ‌به ازلی و غیر‌‌مخلوق‌‌بودن عالم هستی بوده‌‌اند. ارسطو با قائل‌‌شدن به ازلیت مقوله‌‌های حرکت، زمان، و ماده را مؤلفه‌‌های اصلی عالم هستی دانسته است و حکم به ازلی و غیر‌‌مخلوق‌‌بودن جهان هستی می‌‌دهد. از این حیث است که خدای ارسطو درمقام علت فاعلی عالم هستی، فقط محرک عالم است و هستی‌‌بخش آن قلمداد نمی‌‌شود. در ادیان ابراهیمی، ‌‌ازجمله اسلام، خالقیت خداوند امری مسلم و بدیهی تلقی می‌‌شود. ازاین‌‌رو، ابن سینا در مسئلۀ آفرینش عالم از ارسطو فاصله می‌‌گیرد. در‌‌واقع، تصویر سینوی از عالم هستی و خداوند و رابطۀ این دو با هم متفاوت با تصویری می‌‌شود که ارسطو ارائه می‌‌دهد. ابن سینا با تقسیم حدوث به ذاتی و زمانی مدعی می‌‌شود که ازلی‌‌بودن عالم ازحیث زمانی مستلزم آن نیست که عالم هستی مخلوق خداوند نباشد. از این حیث نزد بوعلی خداوند علت فاعلی عالم است؛ صرفاً محرک نیست، بلکه معطی وجود به عالم هستی نیز تلقی می‌‌شود.
صفحات :
از صفحه 75 تا 92
  • تعداد رکورد ها : 2