جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
آیین هندو (هندوئیسم)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
نقد و بررسی دلایل مشائیان بر ابطال تناسخ
نویسنده:
محمد تقی یوسفی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, زمستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معاد
,
تناسخ ملکی
,
تناسخ ملکوتی
,
مشاء
,
التناسخ
,
تناسخ نزولی
,
وحدت نفس
,
تناسخ صعودی
,
مسخ
,
بودایی
,
تناسخ متشابه
,
رسخ
,
آیین هندو (هندوئیسم)
,
ابطال تناسخ
,
دو نفس در یک بدن
,
نفس انسان
,
آموزه انتقال
,
تماسخ
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
تناسخ صعودی
,
دین بودایی
,
ابطال تناسخ
,
رسخ
,
مسخ
,
نسخ ( تناسخ )
,
علامه مجلسی
,
میرزا حسن لاهیجی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
شیخ طوسی
,
حسن حسن زاده آملی
,
فلسفه مشاء
,
وحدت نفس
,
قیامت
,
تناسخ
,
تناسخ ملکوتی
,
تناسخ ملکی
,
تناسخ نزولی
,
رسخ
,
هندوییسم (ادیان شرق)
,
فخر رازی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
محمدتقی یوسفی
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
حسن حسن زاده آملی
شاپا (issn):
0
چکیده :
تناسخ آموزهای است که از دیرباز، فکر اندیشمندان را به خود معطوف داشته است؛ بحثی که هم در فلسفه نفس، بازتابهای درخور توجهی دارد و هم در دیگر مباحث فلسفی. علاوه بر اینکه نمیتوان از بازتابهای کلامی آن نیز غافل شد؛ از اینرو اندیشمندان مسلمان به فراخور توان فکری خویش به بررسی آن پرداخته و عمدتاً به امتناع عقلی آن گرایش نشان دادهاند. فیلسوفان مشائی نیز بر امتناع عقلی تناسخ تأکید کردهاند و گاه تقریرهای جدیدی از دلایل گذشتگان ارائه نموده و گاه به دلایل جدیدی دست یافتهاند. در این مقاله، تلاش شده تا دیدگاه مشائیان دربارة تناسخ ارائه شود. ابتدا نگاهی به تاریخچه آموزه تناسخ، گرایشهای گوناگون در اینباره، اصطلاحات تناسخ و انواع آن میشود و در نهایت مبانی انکار تناسخ طرح میگردد. بررسی دلایل ایشان، تعیین مقدار دلالت آنها و نقد و بررسی هر یک از آنها محور بحثهای بعدی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 202
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت و نسبت آن با عمل در بهگود گیتا
نویسنده:
شهرام پازوکی ,سعید گراوند
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: موسسه پژوهشی حكمت و فلسفه ايران , تابستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اوپانیشاد
,
بهگود گیتا
,
محبت
,
کریشنا
,
وداها
,
مهابهاراتا
,
کنش (عمل - فعل)
,
آیین هندو (هندوئیسم)
,
رستگاری (مسائل جدید کلامی)
,
اتمیسم منطقی (کلام جدید)
,
1. ادیان religions
,
برَهمن
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
شهرام پازوکی
,
سالک
,
شانکرا
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
شنکره
,
تاریخ نگارش گیتا
,
آئین بهگوت
,
مکتب ودانته
,
آرجونا
,
بهگتی یوگه
,
سعید گراوند
,
مفاهیم مشترک عرفان های جهانی
,
بی کنشی(مفاهیم مشترک عرفان های جهانی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 15 تا 49
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش آهنگ در قرائت کتابهای مذهبی ادیان
نویسنده:
محمد جواد سعدی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انجیل
,
زبور
,
گات ها
,
آیین هندو (هندوئیسم)
,
تورات (عهد عتیق)
,
آهنگ مذهبی
,
قرائت کتاب مذهبی
,
اعجاز صوتی قرآن
,
ابراز احساسات و عواطف
,
آئین بین النهرین
,
معابد بین النهرین
,
سروده های ودا
,
قرائت آهنگین قرآن
,
آهنگ پذیری قرآن کریم
,
اشتراک کتب مذهبی بر اساس آهنگ
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
زبان دین (مسائل جدید دین شناسی)
,
علامه مجلسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علی شریعتی مزینانی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
حضرت سلیمان(ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
شاپا (issn):
0
چکیده :
هنر و از میان آهنگ گوش نواز- موسیقی – از اولین ابزارهای مشترک بشری برای ارضای حس زیبائی خواهی بوده که مورد استفاده عموم ملتها و نژادها و پیروان ادیان مختلف واقع می شده است .<br /> بشر با آواز خوش خود را تسلی می داده و اعصاب خودرا آرام می کرده است.فطری بودن آن را میتوان با آزمایش بر روی کودکان تمام نقاط کره زمین آزمایش کرد. این خواست فطری بشر موردتأیید همه ادیان- اعم از الهی وغیر الهی – قرار گرفته است. میان هر قوم و ملتی که برویم آوازهای مذهبی و مقدس رامشاهده می کنیم . بیشتر این آوازها به صورت مناجات و ابراز احساسات و عواطف بشری نسبت به قدرت مافوق طبیعت و دانا به همه نیازها و توانا به برآوردن همه آنها میباشد.<br /> در این مقاله نقش آهنگ را در تلاوت کتابهای مذهبی ادیان و از جمله دین اسلام به بررسی گذاشته ایم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 507 تا 525
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
کمال انسانی در مقارنه عرفان اسلامی و عرفان شرقی
نویسنده:
محمود قیوم زاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, زمستان/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سید حیدر آملی
,
کمال انسان
,
فریدالدین عطار نیشابوری
,
آفرینش انسان
,
ادبیات عرفانی
,
اوپانیشاد
,
بهگود گیتا
,
عرفان هندو
,
مهاباراتا
,
داراشکوه
,
تن و جان
,
یوگا
,
بهکتی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
ابن عربی
,
آیین هندو (هندوئیسم)
,
عرفان اسلامی
,
عرفان اسلامى
,
ادبیات عرفانی
,
عرفان تطبیقی
,
عرفان شرقی
,
ابن عربی
,
محمود قیوم زاده
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 89 تا 115
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه تکثر انسان ها با تعدد ادیان و ایده "وحدت متعالیه ادیان" در منظر سنت گرایان
نویسنده:
طیبه کرمی، محسن کدیور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1383
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت متعالی ادیان
,
خلافت الهی
,
ظاهرگرایی
,
تمایز مرد و زن
,
معیار راست کیشی
,
تعقل
,
تفاوت انسان ها
,
طبقات
,
سنت گرایان
,
نژاد
,
کثرت نوعی انسان
,
وحی
,
کثرت ادیان
,
کثرت ادیان
,
آیین هندو (هندوئیسم)
,
جزم گرایی
,
تمایز ساحت ظاهری و باطنی دین
,
کثرت نفوس
,
باطنگرایی
,
وحی الهی
,
کثرت گرایی دینی
,
محسن کدیور
,
فریتهوف شوان
,
آننده کینتش کوماراسوامی
,
جان هیک
,
طیبه کرمی
,
سید حسین نصر
,
فریتهوف شوان Frithjof Schuon
,
تیتوس بورکهارت Titus Burckhardt
,
مارتین لینگز Martin Lings
,
آننده کومرسوامی Ananda Coomaraswamy
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
سنت گرایی- به عنوان جریانی که در قرن بیستم توسط رنه گنون، آناندا کوماراسوامی و فریتهوف شووان شکل گرفت و اکنون با کوشش چهرههایی همچون سید حسین نصر، تیتوس بورکهارت، مارتین لینگز و... بسط و توسعه مییابد - در بینش خود به انسان به عنوان خلیفه خداوند بر روی زمین مینگرد و برای او اهمیت و جایگاه والایی قائل است. در این دیدگاه، انسانها مساوی پنداشته نمیشوند، بلکه افراد انسان به لحاظ جنسیت، روحیات و تواناییها و نژاد، حائز ویژگیهایی هستند که آنان را از یکدیگر متمایز میکند. دقیقا به دلیل همین اختلاف در نژادها و روحیات مختلف، تعدد ادیان اثبات میشود و نیز به این سبب که فوق این صور متعدد، حقیقت واحدی وجود دارد، وحدت ادیان در مرتبه متعالی وجود به اثبات میرسد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 134
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه مبانی و راهحلهای ابنسینا و ملاصدرا برای نفی تناسخ : سال 5، شماره 3 : حکمت معاصر
نویسنده:
فروغ رحیمپور
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, پاییز/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اسفار
,
ملاصدرا
,
تناسخ
,
تناسخ ملکوتی
,
بدن
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کتاب مفاتیح الغیب (ملاصدرا)
,
رابطه نفس و بدن
,
اشارات و تنبیهات
,
علم نفس
,
ابطال تناسخ
,
قرآن
,
عقل مفارق
,
وجدان
,
ابن سینا
,
آیین هندو (هندوئیسم)
,
علامه مجلسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
بدن
,
عقل ( جوهر )
,
تناسخ
,
تناسخ ملکوتی
,
قرآن
,
ابطال تناسخ
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
جینیسم
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
تناسخ از نظر ملاصدرا
,
تناسخ از نظر ابن سینا
,
انتقال نفس از بدن
,
فروغ السادات رحیم پور
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
تناسخ که در اصطلاح رایج فلسفی به معنی انتقال نفس از بدن خود به بدن مادی دیگر در همین دنیا و پس از مرگ افراد است قاطعانه از سوی ابنسینا و ملاصدرا با برهان عقلی رد شده است؛ هر یک از این دو فیلسوف بزرگ با تکیه بر مبانی خود، رابطة ویژة نفس انسان با بدن وی را نشان میدهند و با استناد به آن، تعلق نفس به بدن/ بدنهای دیگر را نفی میکنند.<br /> استدلالهای شیخالرئیس در نفی تناسخ بر این مبنا استوار است که نفس از حیث ذات، مجرد و از حیث فعل، مادی است لذا گرچه علت فاعلی و مفیض نفس، عقل مفارق است اما مزاج مستعد و مادة بدنی، زمینهساز و معد این افاضه است. به علاوه، شیخ معتقد است که رابطة هر نفس با مادة بدنی خود، رابطة لزومیة ذاتیه است و به همین سبب، این نفس برای این بدن، امری بیبدیل است. اما صدرالمتألهین به مبانی نوینی نظیر تشکیک و اشتداد در وجود و حرکت استکمالی جوهری در همة موجودات (ازجمله در نفس و بدن به موازات یکدیگر) قائل است و نفس را در بدو حدوث، جسمانی میداند و معتقد است که ترکیب نفس و بدن ترکیبی اتحادی است. او علاوه بر اینکه به نقل و تأیید راهحلهای شیخالرئیس میپردازد، از مبانی متعالیه نیز بهره میبرد و بدین وسیله، هم تبیین نوینی از بعضی از برهانهای رد تناسخ بهدست میدهد و هم خود، راهحل و برهان جدیدی برای ابطال تناسخ ارائه میکند که فقط با مبنای متعالیه قابل توضیح است.<br /> این مقاله درنظر دارد ضمن توضیح و مقایسة راهحلهای منتخب این دو فیلسوف برای نفی تناسخ و روشنکردن نقاط مشترک ایشان، کارکرد مبانی خاص هر یک در این حوزه را روشن کند و نشان دهد که چگونه در مواردی مبانی متفاوت برای برآوردن مقصود واحد، بهکار گرفته میشوند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 41
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید