جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 3
برهان تجربه دینی در اندیشه اسلامی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , اهل بیت , ایمان , وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی) , اثبات وجود خدا , یقین , معرفت خدا , کشف و شهود , شکاکیت (شک‌گرایی) , اراده گرایی , اهل بیت(ع) , راه کشف و شهود , معرفت ذات الهی , انسانمداری , قرآن , روان شناسی دین , برهان تجربه دینی (اثبات خدا) , معرفت‌شناسی تجربه دینی , وظیفه گرایی معرفتی , براهین خداشناسی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , اثبات وجود خدا , روانشناسی دین , معرفت شناسی تجربه عرفانی , معرفت شناسی اسلامی , مدرنیته (تجدد) , امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی) , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , براهین اثبات واجب(حکمت نظری) , قرآن , یقین , معرفت شناسی اسلامی , امام خمینی , عبدالله جوادی آملی , ایمانوئل کانت , علی شیروانی هرندی , فریدریش شلایرماخر , حضرت ابراهیم(ع) , میزان , مقدمات برهان تجربه دینی , وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته) , شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته) , ایمان , اراده گرایی(اصطلاح وابسته) , تجربه‌ دینی , عقیده گرایی , پیشینه برهان تجربه دینی , معرفت‌شناسی (اپیستمولوژی) , تفسیر المیزان (کتاب) , تجربه دینی (فلسفه دین) , توماس آکوئیناس
چکیده :
رواج و اهمیت یافتن «برهان تجربهٴ دینی» در بحث «براهین اثبات وجود خدا» امری جدید و عمدتاً مربوط به فلسفهٴ دین مسیحی در نیمهٴ دوم قرن بیستم و متأثر از شرایط معرفتی و پیشینهٴ فرهنگی مغرب‌زمین است. این مقاله می‌کوشد با اشاره به بستر تاریخی طرح این نوع برهان در غرب، دیدگاه اسلامی را در خصوص آن، به‌ویژه با استناد به آرای علامه جوادی آملی، عرضه و ارزیابی کند. اعتماد و تأکید اندیشمندان مسلمان بر برهان‌های مابعدالطبیعی اثبات وجود خدا، به‌ویژه برهان وجوب و امکان، مانع از بسط و توسعهٴ بحث دربارهٴ سایر شیوه‌های ممکن اثبات وجود خدا از جمله برهان تجربهٴ دینی شده است، ولی در عین حال می‌توان مبانی لازم برای اظهار نظر در این‌باره و نیز براهین قابل مقایسه با برخی از تقریرهای برهان تجربهٴ دینی را در آثار ایشان یافت که در این مقاله به پاره‌ای از آنها اشاره شده است.
صفحات :
از صفحه 101 تا 122
داروهای روان‌نما و اعتبار معرفتی تجربه‌های عرفانی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1391
چکیده :
پیدایی تجربه‌های (شبه) عرفانی در پی مصرف داروهای روان‌نما (توهم‌زا) یکی از مستندات مهم کسانی است که اعتبار معرفتی (حجیت) تجربه‌های عرفانی (مکاشفات عرفانی) را نفی کرده و با تمسک به آن مدعی شده‌اند که تجربه‌های عرفانی همواره ممکن است برخاسته از حالات نابهنجار فیزیولوژیک صاحبان این گونه تجربه‌ها باشد و از این رو، این تجربه‌ها اعتباری ندارند و نمی‌توان واقع‌نمایی آن‌ها را تضمین کرد.<br /> در این مقاله با بررسی ابعاد گوناگون مسأله نشان داده‌ایم که استدلال فوق، ناتمام است؛ چرا که اولاً مبتنی بر مسانخت تجربه‌های حاصل برای مصرف‌کنندگان مواد روان‌نما با تجربه‌های حاصل برای عارفان است و این امری است که شواهد ادعایی، قادر به اثبات آن نیست؛ ثانیاً این مسانخت، در صورت اثبات، تنها میان آن‌ها و تجربه‌های عرفانی آفاقی است؛ ثالثاً تسری عدم اعتبار تجربه‌های شبه‌عرفانی حاصل از مصرف این مواد، به تجربه‌های عرفانی آفاقی، فاقد دلیل قابل قبول است؛ رابعاً دلیل قابل قبولی بر توهم بودن تجربه‌های شبه‌عرفانی ارائه نشده است. نقد اصل بی‌تفاوتی علّی استیس و توجه حکیمان مسلمان به امکان و وقوع ارتباط ادراکی با ساحت‌های باطنی هستی، از دیگر مباحثی است که این مقاله بدان پرداخته است.
صفحات :
از صفحه 7 تا 27
امکان معرفت تجربی به خدا در اندیشه اسلامی و حدود آن با تأکید بر دیدگاه صدرایی
نویسنده:
علی شیروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , اسفار , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , علم حصولی , خداشناسی , معرفت , اسماء الهی , ادبیات عرفانی , قرآن , معرفت‌شناسی تجربه دینی , معرفت شناسی تجربه حسی , معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی) , الهیات(کلام جدید) , برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی) , الهیات طبیعی , الهیات مسیحی , معرفت شناسی تجربه عرفانی , علم به علم , محمدتقی مصباح یزدی , علامه طباطبایی , محمد بن یعقوب کلینی , اسماء واجب(حکمت نظری) , قرآن , معرفت شناسی اسلامی , خداشناسی تجربی , تجربه خدا , عبدالله جوادی آملی , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , علی شیروانی هرندی , ادبیات عرفانی , ویلیام آلستون William J. Abraham , ریچارد سوئین برن , اصطلاحنامه معرفت شناسی(اسلامی) , معرفت شناسی عرفانی , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , مقامات فناء(قسیم مقام تقوی و حسن ظن و استقامت و حیرت و خلت) , علم حصولی(مقابل علم حضوری) , علم حضوری(مقابل علم حصولی) , تجربه‌ دینی , کنه ذات الهی , خداشناسی ملاصدرا , معرفت حضوری اسماء الهی , معرفت حضوری تجلیات الهی , حجاب معرفتی , ملاصدرا شیرازی , معرفت‌ شناسی دینی
چکیده :
بسیاری از فیلسوفان دین برجسته مسیحی، تجربه دینی را همان تجربه خدا تفسیر می‌کنند و تجربه خدا در نظر کسانی مانند سویین‌برن و آلستون ـ دو تن از فیلسوفان دین برجسته معاصر ـ نوعی معرفت تجربی به خداوند است. این مقاله با بیان دیدگاه حکمت متعالیه صدرایی درباره حدود و انواع معرفت انسان به خدا، راه را برای دستیابی به موضع ایشان درباره معرفت تجربی به خداوند هموار کرده، اصول مورد‌نظر ایشان در این خصوص را تبیین می‌کند؛ از جمله این اصول آن است که: کُنه ذات خداوند به هیچ‌وجه برای هیچ‌کس جز خود او مکشوف نیست و بنابراین معرفت تجربی به خداوند هرگز به کُنه ذات حق تعلق نمی‌گیرد؛ تعلق معرفت حضوری و بی‌واسطه به اسما و تجلیات خداوند امری ممکن، محقق و بلکه فراگیر است؛ آنچه اختصاصی است، علم به چنین علمی است، نه اصل آن؛ مراتب این علم، متناسب با درجات قرب به خداوند است؛ اگر معرفت تجربی به خداوند مصداق علم حضوری باشد، دارای بالاترین درجه اعتبار معرفتی خواهد بود.
صفحات :
از صفحه 147 تا 165
  • تعداد رکورد ها : 3