جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 8
تمایز میان ذات و واقعیت دین: رفع یک ابهام در روش پدیدارشناسی دین
نویسنده:
محمدرضا قائمی نیک، مجتبی زروانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
اصفهان: حوزه معاونت پژوهش و فناوری دانشگاه اصفهان, پاییز و زمستان/1392
چکیده :
پدیدارشناسیِ دین، بالاخص در قرن بیستم، به‌ عنوان روش یا رهیافتی در دین‌پژوهی، همچون یک روشِ تکمیلی برای تاریخ ادیان به‌کار گرفته شد تا در ورای پدیدارهای متکثر تاریخی ادیان، «ذات»ی واحد را صورت‌بندی و کشف نماید. از سوی دیگر، به اقتضاء پایندی به «مبانی» روشی که عمدتاً از پدیدارشناسی ادموند هوسرل متأثر بوده است، «واقعیت» دین را نوعی واقعیت بین‌الاذهانی قلمداد می‌کند که شباهت این واقعیت، با «واقعیت» دین که الاهیات یا کلام سنتی بدان قائل است، صرفاً اشتراک لفظ بوده و لذا تمایز ماهوی دارند. در این مقاله با بررسی پدیدارشناسی هوسرل و بیان تمایزات و تشابهات آن با پدیدارشناسی دین، کوشیده‌ایم تا اولاً تمایز میان «ذات» و «واقعیت» دین در پدیدارشناسی دین و ثانیاً تمایز «واقعیت» دین در پدیدارشناسی و «واقعیت» دین در الاهیات سنتی را تبیین نماییم. در بخش نتیجه‌گیری به این نکته اشاره شده است که عدم توجه به این تمایزِ مهم، سبب ناکامی در پژوهش‌های دینی، از جمله پژوهش‌های پدیدارشناختی خواهد شد.
صفحات :
از صفحه 51 تا 70
بررسى و نقد استدلال هاى دکارت بر دوگانه انگارى جوهرى
نویسنده:
محمدکاظم رضازاده جودى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
تعالی و حلول در فلسفه ی اسپینوزا با تکیه بر عرفان اسلامی
نویسنده:
شهناز شایان فر، محمد سعیدی مهر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1388
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , خواجه نصیرالدین طوسی , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , الله , ابن سینا: ابوعلی سینا , اسپینوزا , حلول , عرفان ابن عربی , وجود مطلق , ثنویت دکارتی , صفات ذاتی , موجود مطلقا نامتناهی , عرفان اسلامی , همه -خداانگاری اسپینوزا , خواجه نصیرالدین طوسی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , صفات ذاتیه ( الهی ) , وجود حق مطلق (اسماء ذات) , جوهر مادی , عرفان اسلامى , ارسطو , محمد سعیدی مهر , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , جرج برکلی , هری اوسترین ولفسن , کارل یاسپرس , ابن عربی , باروخ اسپینوزا , آندره لالاند , موسی بن میمون (Maimonides) , صفات ذاتی(مقابل صفات حالی) , فلسفه اسپینوزا , علت داخلی , صور تعالی , صور حلول , تعالی حالتی , تعالی منطقی , تعالی معرفتی , ضرورت الهی , کل و مجموع عالم , طبیعت مخلوق , شئ ممتد , اسمای فعل , اصالت کثرت , جوهر روحانی , جوهر مادی , تمایز ذات و ظهور , تئیسم حلولی , حلول صعودی , حلول نزولی , حلول حضوری , صفات نامتناهی , شهناز شایان فر , تعالی , ملاصدرا شیرازی , همه‌خدایی (پان‌تِئیسم)
چکیده :
در نظام یکتاگوهری اسپینوزا، تاکید بر برخی واژگان محوری از جمله طبیعت، جوهر، ‌علت داخلی (علت حلولی)، و طرح حضور ماده در خدا (= خدا به عنوان شی ممتد) سبب شده تا در عصر حیات او و پس از آن، قرائت های حلولی از فلسفه او پدیدار شود و او متهم به همه خدایی گردد؛ در حالی که اسپینوزا بارها خویش را از این اتهام مبرا دانسته و شواهد مختلفی در آثار او بر برائت او از چنین اتهاماتی گواهی می دهد. با نظر به فلسفه اسپینوزا به عنوان کلیتی مشتمل بر رهیافت، مبانی و شبکه زبانی خاص، می توان به قرائت های حلولی برآمده از برخی عناصر زبانی، از جمله خدا به عنوان علت داخلی، خدا به عنوان شی ممتد و خدا به عنوان طبیعت، پاسخ داد. در جستار حاضر، با تکیه بر عرفان اسلامی، صور مختلفی از تعالی و حلول ارایه می گردد. افزون بر آن اشکالات وارد بر تعالی در فلسفه اسپینوزا، بر اساس نظام فلسفی او، نقد و بررسی می گردد و با نظر به ساختار کلی فلسفه اسپینوزا و ویژگی هایی که او برای خدا در نظر می گیرد، می توان تصویری متعالی از خدا در نظام فلسفی او ترسیم نمود؛ از این رو گرچه خدای اسپینوزا از تعالی وجودی یا واقعی برخوردار نیست، از بین صور تعالی، در فلسفه اسپینوزا سه صورت از تعالی (تعالی حالتی، تعالی منطقی و تعالی معرفتی) قابل طرح است. گفتنی است این مقاله جهت تبیین و تحلیل مطالب، افزون بر آرای اسپینوزا، از برخی اصطلاحات و تعابیر فلسفه اسلامی و عرفان بهره جسته است.
صفحات :
از صفحه 31 تا 58
انسان شناسی از دیدگاه سید حسین نصر
نویسنده:
اعظم قاسمی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
تجدد , سید حسین نصر , سنت گرایی , ابن سینا: ابوعلی سینا , عقل قدسی , پست مدرنیسم , قرون وسطی , شکاکیت (شک‌گرایی) , انسان سنتی , تخریب محیط زیست , محیط زیست , 03. انسان شناسی Human nature , خلافت الهی , عالم ملکوت , انجیل , خدامحوری , اخلاق محیط زیست , ثنویت دکارتی , اومانیسم رنسانس , بحران محیط زیست , انسان شناسی پست‌ مدرن (مسائل جدید کلامی) , انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) , اومانیسم (مسائل جدید کلامی) , اسلام و محیط زیست , نظریه داروین , ابن سینا , انسان متجدد , رنه دکارت , حضرت عیسی(ع) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , نیاز انسان به وحی , انسان شناسی تجربی , قداست زدایی از معرفت , انسان شناسی مسیحی , انسان شناسی سنتی , تاریخ تفکر غربی , پیشینه انسان شناسی , انسان غربی , راسیونالیسم اروپایی , توجه به دنیا , انسان عاصی , انسان مسئول نزد خداوند , سه جزئی بودن ذات انسان , نیاز انسان به یقین , نیاز انسان به عالم والا , نیاز انسان به شریعت , رابطه انسان و طبیعت , ظهور معنویت کاذب , سید حسین نصر , توماس آکوئیناس
صفحات :
از صفحه 77 تا 100
نقش عالم مثال در پاسخگویی به بحران های انسان معاصر از دیدگاه هانری کربن
نویسنده:
سیدمحسن میری
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , هانری کربن , ابن سینا: ابوعلی سینا , حکمت خسروانی , تخیل خلاق , 03. انسان شناسی Human nature , جهان شناسی فلسفی , عالم برزخ , عالم عقول , ثنویت دکارتی , بحران های معاصر , حکمای ایرانی , عرفی شدن (سکولاریزاسیون) , انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی اسلامی , هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی غربی (مسائل جدید کلامی) , وحی الهی , روانشناسی دین , الهیات مسیحی , ابن سینا , حکمت اشراق the School of Illumination , فلسفه اسلامی , حکمت متعالیه , فلسفه مشاء , مُثُل , معاد(فلسفه) , انسان شناسی غربی , 1. ادیان religions , ثنویت (آموزه‌ها‌ی ادیان ایران باستان) , شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق) , فلوطین(افلوطین) , افلاطون , فلسفه دین , رنه دکارت , ابن رشد , مُثُل معلق(حکمت اشراق) , عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام) , زوال معادشناسی , قداست زدایی از هنر , رویکرد تک ساحتی به دین , عالم مثال در فلسفه غرب , مکتب اصالت روح , رویکرد تأویلی کربن , ملاصدرا شیرازی , درباره هانری کربن , هانری کربن , هانری کوربن (Henry Corbin)
صفحات :
از صفحه 119 تا 138
  • تعداد رکورد ها : 8