جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 5
مبانی نظری هستی‌شناسی حکمت سیاسی متعالیه
نویسنده:
محمدمهدی گرجیان، محمدقاسم الیاسی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , توحید , تدبیر منزل , حکمت متعالیه , وجود حقیقی , اصالت وجود , سعادت , ملکات نفسانی , وجود شناسی ملاصدرا , توحید ذاتی , الوجود , بساطت وجود , قرآن , مارکسیسم , سیاست متعالیه , حکمت سیاسی متعالیه , رابطه دنیا و آخرت , مسایل جدید هستی شناسی , خیریت وجود , بساطت واجب , سعادت در حکمت متعالیه , علامه طباطبایی , حکمت متعالیه , خلق , ماهیت سعادت حقیقی , اصالت وجود , بساطت وجود , بساطت واجب(امور عامه) , وحدت تشکیکی وجود , سعادت اخروی , توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص) , توحید ذاتی , توحید صفاتی(فلسفه)) , سیاست مدن , قرآن , توحید(اخلاق اسلامی) , حکمت سیاسی , عبدالله جوادی آملی , فلسفه سیاست , مارکسیسم , کارل مارکس , لودویگ فویرباخ , وجود (اسماء اول عرفان نظری) , وجود ظلّی , تشکیک‌ در وجود , توحید افعالى , توحید صفاتى , حقانیت وجود , توحید تکوینی , توحید تشریعی , حیات سیاسی - اجتماعی , پارادایم قدرت محوری , پارادایم سعادت محوری , توحید ربوبیت تکوینی , توحید ربوبیت تشریعی , حاکمیت توحیدی , حکومت پیامبری , محمدمهدی گرجیان عربی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
پژوهش حاضر مبانی و مبادی را به عنوان سرچشمه‌های نخستین و اصول بنیادین هر علم و دانش قلمداد می‌کند. از‌این‌رو، به این پرسش پاسخ می‌دهد که کدام مبانی و اصول فلسفی هستی­شناسی و روش بنیادین در حکمت سیاسی متعالیه وجود دارد. برای رسیدن به پاسخ این پرسش، مبانی هستی‌شناسی حکمت سیاسی متعالیه را در نسبت با روش بنیادین بررسی کرده، رابطه آن را با حکمت سیاسی متعالیه نشان می­دهیم.<br /> در این پژوهش، با مبانی گونه‌گونی مانند: اصالت وجود، تشکیکی بودن وجود، خیریت وجود، حقانیت وجود، وحدانیت وجود، بساطت وجود، توحید افعالی و توحید تکوینی و تشریعی خداوند در ارتباط با حکمت سیاسی متعالیه روبرو هستیم. مجموع این مبانی می‌تواند به راحتی روش بنیادینی را برای تولید حکمت سیاسی متعالیه پدید آورد که حیات سیاسی ـ اجتماعی آدمیان را با تبیین عقلانی تأمین نماید و سعادت دنیا و آخرت‌شان را تضمین کند. مفاهیمی مانند عزت، تدبیر، عدالت، آزادی، حکمت، حکومت و حاکمیت، اقتدار و مشروعیت تنها با شناختن اصول برآمده از این مبانی امکان تحقق دارند. این مبانی و لایه­های معرفتی آن می­توانند شناختی حقیقی را به جای شناختی پنداری در حکمت سیاسی ارائه کنند و جامعه را مظهر عالم ربوبی سازند.
صفحات :
از صفحه 119 تا 145
بررسی اخلاق از دیدگاه اریک فروم با تأکید بر آرای آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
روح الله شاکری زواردهی، مژگان فغفوری
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1391
کلیدواژه‌های اصلی :
عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , نظام هستی , اسلام , فلسفه اخلاق (اِتیک) , سعادت , جهان بینی مادی , انسان شناسی , الحاد , جهان بینی , علم اخلاق , دین , روانکاوی , جهان بینی الهی , جایگاه انسان , حیات دنیوی , 03. انسان شناسی Human nature , جهان بینی مادی , اهل بیت(ع) , جهان بینی اسلامی , حیات دنیوی , سیره ائمه اطهار علیهم السلام , کمال نهایی انسان , قرآن , مارکسیسم , اخلاق اسلامی , اریک فروم , جامعه موعود , وجدان , داستان آدم و حوا , سعادت و نیکبختی , تورات (عهد عتیق) , سوسیالیسم , انسان شناسی اسلامی , سیره معصومان (ع) , فرمان الهی , طبع انسان , شادخواری , انسان شناسی مادی (مسائل جدید کلامی) , اومانیسم (مسائل جدید کلامی) , هستی شناسی اسلامی , دین و اخلاق , سوسیالیسم , علامه مجلسی , محمدتقی مصباح یزدی , حسن حسن زاده آملی , سعادت اخروی , علم اخلاق , قرآن , اصطلاحنامه اخلاق اسلامی , حکمت , کفر , تفسیر تسنیم (کتاب) , انسان و جامعه شناسی , عبدالله جوادی آملی , دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته) , فلسفه اخلاق (عام) , مارکسیسم , اریک فروم , کارل مارکس , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , انسانگرایی‌ = اومانیسم (مکتب فلسفی) , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , سلامت روح , تفکر انحرافی , بعد روحانی انسان , تمرد از فرمان الهی , انسان معیار همه چیز , وظیفه اخلاقی , روح الله شاکری زواردهی
چکیده :
هر نظام اخلاقی برپایهٔ مبانی نظری بر ایدئولوژیک خاص خود استوار است. در نوشتار حاضر به این مسئله پرداخته شده است که اریک فروم (1980 ـ 1900 م) این مبانی را جهت تدوین نظام اخلاقی ـ تربیتی خود از آموزه‌های اومانیستی اتخاذ کرده است. لذا گزاره‌های اخلاقی آن منحصر به حیات دنیوی انسان است و پیامدهای اخلاقی حاصل از این نظام نیز متناسب با جامعه‌ای اومانیست می‌باشد.<br /> از آنجایی که رواج اخلاقیاتِ اومانیستی، ضمن دورکردن افراد از منابع حقهٔ اخلاقی در اسلام، زمینه‌های پیدایش تفکرات انحرافی و الحادی را در حوزهٔ اخلاق و عرفان پدید می‌آورد، بررسی پایه‌های فکری این نویسندهٔ شهیر، به‌ویژه با تکیه بر معارف حقهٔ اسلامی، خالی از فایده نیست. بدان جهت که مباحث اخلاق اسلامی از گستردگی قابل توجهی برخوردار است، دیدگاه‌های اخلاقی حضرت آیت الله جوادی آملی که برپایهٔ کلام حق تعالی و سیرهٔ معصومین است در جهت نقد دیدگاه‌های فروم در این مقاله مورد اتکا قرار گرفته است.<br /> آیت الله جوادی آملی، بر ابعاد روحانی و جسمانی وجود انسان و خلود بُعد روحانی او تأکید دارند؛ و ازاین‌رو عمل به آموزه‌های اخلاقی اسلام را علاوه بر عالم حاضر، در حیات جاودانه و اخروی انسان نیز مؤثر می‌دانند.<br /> نوشتار حاضر به تفاوت مبانی دیدگاه‌های اخلاقی اریک فروم با دیدگاه اخلاقی اسلام در مسیر تدوین اصول دستیابی انسان به نیکبختی می‌پردازد.
صفحات :
از صفحه 7 تا 38
تحلیل و نقد حرکت دیالکتیکی هگل و ماتریالیسم دیالکتیک با تأکید بر آرای شهید مطهری
نویسنده:
زینب شاوردی، طوبی کرمانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
حرکت جوهری , ملاصدرا , اصالت وجود , ذهن و عین , جهان شناسی اسلامی , ترکیب از وجود و عدم , مارکس , وجود و عدم , منشا حرکت انواع طبیعی , هگل , تز , آنتی تز , سنتز , جهان شناسی , مارکسیسم , این همانی یا هو هویت. , هستی محض , تضاد , ‌دیالکتیک , ماتریالیسم دیالکتیکی , جهان بینی ملاصدرا , تغیر , اصول دیالکتیک , اصل تضاد , اصل جهش , علت درونی حرکت , عینیت در حرکت , اعتبارات عدم , نقد مارکسیسم , درباره مرتضی مطهری , ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , ابن سینا: ابوعلی سینا , 02. جهان شناسی Religious cosmology , جهان شناسی فلسفی , جهان شناسی مذهبی , سید محمدباقر صدر , ماتریالیسم دیالکتیک , سید محمدباقر صدر , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , ماتریالیسم , ماتریالیسم دیالکتیک , فلسفه هگل , حکمت متعالیه , محرک , حرکت جوهری , اصالت وجود , تناقض وجود و عدم , حرکت , رابطه هو هویت مصداقی , عبدالله جوادی آملی , ارسطو , طوبی کرمانی , مارکسیسم , کارل مارکس , فریدریش هگل , دیوید هیوم , فریدریش شلینگ , یوهان گوتلیب فیشته , لودویگ فویرباخ , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
هگل و صدرالمتألهین، هر دو حرکت را در کل طبیعت تعمیم داده‌اند؛ اما دقت در این نتیجه واحد و مقدمات آن، حاکی از اختلاف عمدهٔ این دو فیلسوف در مسئله حرکت است. صدرالمتألهین بر مبنای اصول حکمت متعالیه تحولات عمده‌ای را در بحث حرکت ایجاد کرد و بیشترین سهم در این تحولات، مربوط به اصل «اصالت وجود» است. هگل نیز با مبانی خاص خود به بحث حرکت پرداخته و در این زمینه آرای جدیدی ارائه داده است. مارکسیست‌ها با اَخذ برخی از اصول هگل و در آمیختن آنها با نظرات فوئرباخ، قرائت جدیدی از حرکت مطرح ساختند. شهید مطهری نیز از رهگذر تحلیل و نقد مارکسیست‌ها به بحث تطبیقی حرکت در فلسفهٔ اسلامی و غربی پرداخت.<br /> این نوشتار که با رویکردی انتقادی به حرکت دیالکتیکی هگل و ماتریالیسم دیالکتیک پرداخته است، از سه بخش تشکیل می‌گردد: بخش اول حرکت دیالکتیکی هگل، بخش دوم ماتریالیسم دیالکتیک و در قسمت سوم نقد دو بخش اول و دوم براساس اندیشه‌های استاد شهید مطهری، بررسی شده است. گفتنی است که استاد مطهری به مقتضای هر بحثی به تحلیل و نقد پرداخته است، به همین دلیل مباحث فوق در آثار استاد سیر منظم و منسجمی ندارد. در این مقاله سعی شده است که آرای ایشان به نحو منظم و منسجم استخراج و تنظیم شود.
صفحات :
از صفحه 109 تا 141
فلسفه اسلامی در ایران معاصر
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1388
چکیده :
به گواهی تاریخ، ایران اسلامی همواره مهد حکمت و اندیشه‌ورزی بوده است. حکیمان و عارفان این دیار ـ از فارابی و ابن‌سینا و مولوی تا سهروردی و حیدر آملی و صدرای شیرازی ـ در همه‌جای دنیا به عنوان ستارگان درخشان معرفت و معنویت شناخته شده‌اند. از این رو، از دیرباز طالبان معرفت از اطراف و اکناف عالم، چشم به فرزانگان این دیار دوخته‌اند و آثار اندیشوران ایرانی ـ اسلامی را در شرق و غرب عالم می‌توان ردیابی کرد. اما آیا این افتخار فقط متعلق به گذشته است و به تاریخ پیوسته است؟ یا این چراغ پرفروغ همچنان تابان و درخشان است؟ در پاسخ می‌توان گفت که هرچند گذر روزگاران، گاه موجب نوسان‌هایی در فروغ این چراغ شده است، اما خوشبختانه این شعله مقدس هیچ‌گاه خاموش نشده و تا به امروز همچنان در نورافشانی است. آشنایی با حیات فکری و فلسفی معاصر ایران و پیشگامان آن و معرفی آن به تشنگان حقیقت در داخل و خارج ایران، گامی است سودمند در استمرار این سنت قویم و غنی، و قدمی است ضروری در بهره‌گیری نسل جدید از این میراث گرانسنگ. نوشتار حاضر نگاهی است گذرا به حیات علمی برخی از پیشروان حکمت و معرفت اسلامی در ایران معاصر.
صفحات :
از صفحه 111 تا 143
 مسئولیت پذیری عنصر بنیادین در حیات علمی استاد مطهری
نویسنده:
علی علی آبادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1382
چکیده :
جامعیت توام با ژرف نگری استاد مطهری را از بسیاری از معاصران خود متمایز کرده است جستجو از عوامل آن مساله پژوهش حاضر است توجه به قداست علم و محبوبیت اصیل داشن و نیز توجه به نیازهای معرفیتی ازمهمترین عوامل آن است نیاز ستیزی استاد بر مسئولیت پذیری ایشان استوار است مسئولیت پذیری فراتر از مفهوم روان شناختی بر بنیانهای وجودی چون آگاهی و اختیار ریشه دارد.
صفحات :
از صفحه 165 تا 175
  • تعداد رکورد ها : 5