جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
خطاناپذیری
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
معرفت و باور در جمهورى 7ـ5 (2)
نویسنده:
گیل فاین
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه متنی
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمينی قدسسره, دی/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
صدق
,
رابطه باور و معرفت
,
خطاناپذیری
,
شروط توجیه
,
فلسفه غربی
,
فلسفه یونان
,
فلسفه افلاطون
,
مُثُل
,
ارسطو
,
افلاطون
,
کتاب جمهوری (افلاطون)
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
معرفت شناسی افلاطونی
,
باور صادق موجه
,
تعریف معرفت(اصطلاح وابسته)
,
استنتاج از راه بهترین تبیین(اصطلاح وابسته)
,
معرفت در رساله تئتتوس
,
دیالکتیک افلاطون
,
محاوره منون
,
شناخت سلبی معرفت
,
مشاهده گرایی
,
یارعلی کردفیروزجایی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علم حضوری (ویژگی ها، اقسام و گستره)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, زمستان / 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اتحاد عاقل و معقول
,
کیف نفسانی بودن علم
,
معلوم بالذات و معلوم بالعرض
,
علم حضوری
,
راه کشف و شهود
,
علم تفصیلی حضوری واجب بعد از ایجاد
,
علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد
,
علم حضوری واجب
,
خطاناپذیری
,
کشف صوری
,
کشف معنوی
,
اتحاد عالم و معلوم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
ابتنای علم حصولی بر علم حضوری
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
الهام(القاء در نفس)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال)
,
حدس((قوه)، اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
معرفت شناسی عرفان
,
ویژگی های علم حضوری
,
اقسام علم حضوری
,
مراتب علم حضوری
,
خطا ناپذیری علم حضوری
,
علم به صورتهای ذهنی
,
ملاک تحقق علم حضوری
,
اقسام مکاشفه
,
گستره علم حضوری
,
ویژگی های هستی شناسانه علم حضوری
,
ویژگی های معرفت شناسانه علم حضوری
,
حضوری یا حصولی بودن مکاشفات عرفانی
,
علم حضوری و صدق و کذب
,
بی واسطه بودن علم حضوری
,
عینیت علم و معلوم در علم حضوری
,
اتصال عالم و معلوم
,
امکان دست یابی به حقیقت وجود
,
علم بالکنه
,
شناخت ماهیت
,
غیر قابل انتقال بودن علم حضوری
,
اتصاف علم حضوری به احکام ذهنی
,
عینیت و وحدت علم و ذات عالِم
,
بی نیازی علم حضوری از قوای ادراکی
,
عینیت وجود علمی و وجود ادراکی در علم حضوری
,
امتناع تقدم علم بر معلوم در علم حضوری
,
حکایت وجود بودن ماهیت
,
تلازم علم به لازم و علم به ملزوم
,
تعلق علم حضوری به ماهیت
,
عدم اندراج علم حضوری تحت مقوله
,
تحت مقوله بودن علم حصولی
,
تشکیک پذیری علم حضوری
,
منشأ تشکیک پذیری علم حضوری
,
تشکیک پذیری علم حصولی
,
تقسیمات علم حضوری
,
علم حضوری به معلول از طریق معلول دیگر
,
نقس تأثرات حسی در احساس
,
اقسام کشف معنوی
,
محمد حسین زاده یزدى
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عصمت کرداری نبی و گستره آن در قرآن و عهدین
نویسنده:
محمد کاوه
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
تورات شفاهی
,
عصمت مطلق
,
یهودیت
,
خطاناپذیری کتاب مقدس
,
پیامبر شناسی
,
عصمت
,
ادیان توحیدی
,
عصمت انبیاء (ع )
,
عصمت در تبلیغ
,
عصمت مطلق
,
نبوت
,
عصمت پیامبر (ص)
,
حضرت محمد(ص)(اوصیاء)
,
تورات
,
خطاناپذیری
,
گستره عصمت
,
خطاناپذیری قرآن
,
مطلق عصمت
,
عصمت تفضلی
,
عصمت تفضلی
,
تلمود
,
مسایل جدید پیامبر شناسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
جعفر سبحانی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
صفات فعلیه
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
امام خمینی
,
علامه حلی
,
شورای نیقیه
,
سید جلال آشتیانی
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
دین مسیحیت(دامنه ادیان پیشرفته)
,
فخر رازی
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
فلسفه دین
,
حضرت داود(ع)
,
حضرت عیسی(ع)
,
حضرت موسی(ع)
,
حضرت سلیمان(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عصمت پیامبر (ص) در قرآن
,
عصمت پیامبر در عهدین
,
جایگاه شورای کلیسایی
,
زمان عصمت
,
فعل بشری
,
عصمت کرداری
,
عصمت کلامی
,
آثار عملی عصمت کرداری
,
دلالة الحائرین
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
فیاض لاهیجی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 124
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
توجیه معرفت شناختی از دیدگاه ویتگنشتاین متاخر، از مبناگرایی تا زمینه گرایی
نویسنده:
محمدحسین مهدوی نژاد، بیوک علی زاده، رضا محمدزاده
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), بهار و تابستان/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خطاناپذیری
,
عقلانیت باور
,
ویتگنشتاین
,
کنش (عمل - فعل)
,
زمینه گرایی
,
نظام معرفتی
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
شکاکیت(مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه مبناگروی
,
نسبیت معرفت
,
مبناگرایی کلاسیک
,
افلاطون
,
بیوک علیزاده
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
لودویگ ویتگنشتاین
,
جهان تصویر
,
جورج ادوارد مور
,
معرفت(ادراک جزئی)
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
بازی زبانی
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
شک((مقابل یقین به معنی اخص)، اصطلاح وابسته)
,
رساله تئتتوس
,
بدیهیات حسی
,
نظام مفهومی
,
واقعگرایی معرفتشناختی
,
بیوک علیزاده (پژوهشکده امام خمینی و انقلاب اسلامی)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 56
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه بنیان گرایی معرفت
نویسنده:
مرتضی فتحی زاده
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, بهار / 1382
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خطاناپذیری
,
باورهای غیرپایه
,
باور حسی خطاناپذیر
,
بنیان گرایی جزمی
,
ادراکات پدیداری
,
محتوای داده حسی
,
تجربی بودن باور پایه
,
مبناگروی درون گرا
,
مبناگروی برون گرا
,
استقلال باور پایه
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نظریه مبناگروی
,
صدق منطقی (خبری)
,
امور بدیهی
,
معرفت
,
یقین
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
ادراکات حسی(مقابل ادراکات عقلی)
,
یقین (به معنی اخص)، قسیم تصدیق شبیه به یقین و تصدیق ظنی)
,
بداهت((اولیات)، اصطلاح وابسته)
,
مبناگروی قوی(مقابل مبناگروی ضعیف)
,
مبناگروی عقل گرا(مقابل مبناگروی تجربه گرا)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
استدلال تسلسل معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال دور معرفتی)
,
استدلال دور معرفتی((اصطلاح وابسته)، قسیم باور پایه و استدلال تسلسل معرفتی)
,
منابع معرفت(اصطلاح وابسته)
,
حس(قوه حاسه)
,
مرتضی فتحی زاده
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 14 تا 29
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
شهود عرفانی و ارزش معرفت شناختی آن
نویسنده:
محسن جوادی، علیرضا معظمی گودرزی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
تصوف (صوفیگری)
,
مجسمه
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
مکاشفه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عقل نظری
,
ظهور
,
مکتب مشبهه
,
امانت الهی
,
القائات شیطانی
,
ریاضت
,
معرفت شناسی در عرفان
,
القائات شیطانی
,
مشبهه (صفاتیه)
,
رؤیت قلبی خدا
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
قرآن
,
خطاناپذیری
,
اشراق
,
فیض حق
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه مجلسی
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
ابن سینا
,
علامه جعفری
,
حسن حسن زاده آملی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
تجلی
,
قرآن
,
امام خمینی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
محسن جوادی
,
اصطلاحنامه تصوف
,
اصطلاحنامه عرفان
,
ابن عربی
,
ابوسعید ابوالخیر
,
معرفت شناسی عرفانی
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
مقام ریاضت
,
مقام معاینه
,
حواس ظاهر(مقابل باطن)
,
حواس باطن(مقابل ظاهر)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
مشاهده عرفانی(مقابل مکاشفه و محاضره)
,
خطاناپذیری مشاهده عرفانی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
خطاناپذیری تجربه عرفانی
,
شهد
,
غیب مذموم
,
غیب محمود
,
معاینه
,
کشف روحانی
,
جایگاه شهود
,
معیار صدق شهود
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
در این مقاله، سخن در بررسی ارزش معرفت شناختی راه و طریق اهل شهود است. در مقدمه تاریخچه، واژه شناسی و فرق میان تصوف و عرفان بیان خواهد شد. مفاهیم کلیدی که معرفت شناسی عرفانی با توجه به آن ها صورت می گیرد توضیح داده شده، دیدگاه عالمان و فیلسوفان مسلمان در مورد جایگاه شهود عرفانی مطرح می گردد. سپس ارزش معرفت شناختی شهود عرفانی از دیدگاه آیات و روایات بیان می شود و بالاخره، خطاناپذیری مشاهدات عرفانی مورد بحث قرار می گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 91 تا 116
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مسئله باور پایه و نظام معرفتی علامه طباطبایی
نویسنده:
قاسم پورحسن
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
اسفار
,
باور پایه
,
وظیفه گرایی (مکتب اخلاقی)
,
بدیهیات
,
علم حصولی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مبناگرایی (معرفت شناسی)
,
باور
,
برهان تسلسل
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
خطاناپذیری
,
توجیه
,
درون گرایی
,
خطاپذیری
,
معرفت یقینی
,
مبناگرایی معتدل
,
این همانی یا هو هویت.
,
امکان معرفت
,
وظیفه گرایی معرفتی
,
فطریات
,
توجیه (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
توجیه باور دینی
,
نظریه مبناگروی
,
مبناگرایی تجربی
,
مبناگرایی کلاسیک
,
مبناگرایی معتدل
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
امور بدیهی
,
یقین
,
امتناع اجتماع نقیضین
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
لزوم توجیه باورهای غیر پایه
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری)
,
باور موجه
,
بدیهیات اولیه
,
بدیهیات ثانویه
,
اصل امتناع اجتماع نقیضین
,
اصل امتناع ارتفاع نقیضین
,
فطریات
,
وظیفه گرایی معرفتی(اصطلاح وابسته)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
مبناگرایی تجربی
,
علم حضوری
,
معرفت شناسی باور پایه
,
باور استنتاجی
,
مبناگرایی غیرتجربی
,
هستی شناسی معرفت
,
تکثر معرفت
,
مبناگرایی ساده
,
مبناگرایی مضاعف
,
ساختار معرفت
,
ناوظیفه گرایی
,
پیدایش بدیهی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
قاسم پورحسن درزی
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
نظریة مبناگرایی یکی از دیرینهترین و مهمترین رهیافتها در معرفتشناسی تلقی میشود. از دو قسم اساسی مبناگرایی، مبناگرایی کلاسیک و معتدل، در مقالة حاضر، مبناگرایی کلاسیک را انتخاب کردهایم و از دو شکل مبناگرایی درونگرایانه و برونگرایانه، دومی را بررسی میکنیم. در نوشتار حاضر هر دو دسته از مبناگرایی ساده و مضاعف و تمایزات اساسی آنها را کاویدهایم. ادعای اصلی مبناگرایی کلاسیک برونگرایانه این است که باورهای ما به دو دستة پایه و استنتاجی تقسیم میشوند و همة باورهای استنتاجی ما، در فرایند توجیهی، باید به باورهای پایه بازگردند، در غیر این صورت دچار دور یا تسلسل خواهیم شد. در مقالة حاضر کوشش خواهد شد تا علاوه بر آنکه کاستیهای نظریة مبناگرایی نشان داده میشود به این کاستیها، بر اساس نظام معرفتی علامه، پاسخهایی داده شود.<br /> علامه طباطبایی در نظام معرفتی خود دستگاهی از روابط میان باورها، بر اساس سه اصل، سامان میدهد که این دستگاه اولاً، تمایز میان بدیهیات اولیه و ثانویه را مشخص میکند؛ ثانیاً، ضمن نقد معرفت خطاپذیر از معرفت خطاناپذیر دفاع میکند؛ ثالثاً، روش دستیابی به معرفت یقینی را تبیین میکند؛ و بالاخره، ضمن نقد بر مبناگرایی ساده، مبناگرایی مضاعف را رویکرد درست برمیشمارد.<br /> خطاپذیری و خطاناپذیری و درنتیجه، تصحیح باورهای پایه اساسیترین ضعف و کاستی در مبناگرایی است. با توجه به مبنای علامه طباطبایی، دربارة معرفت یقینی، که باید درنهایت همة معرفتها به بدیهیات ختم و بدیهیات ثانویه نیز با روابط ویژهای به بدیهیات اولی یا سه اصل اولی منتهی شوند؛ میتوان خلل اساسی در مبناگرایی، که همان معرفت تزلزلپذیر غیر یقینی است، را مورد پرسش قرار داد.<br /> مهمترین دستاورد علامه، در حوزة معرفتی، دفاع از معرفت یقینی بر اساس اولیات و امکان دستیابی به معرفت خطاناپذیر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 33 تا 54
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید