جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 6
مشروعیت، پیامد کلامی‌انگاری امامت
نویسنده:
ابوالفضل خراسانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , محمدتقی مصباح یزدی , امامت , مرجعیت سیاسی ائمه , تدبیر منزل , فعل الهی , نصب امام , حاکمیت الهی , فلسفه سیاسی , شایسته‌سالاری , امامت , ولایت انسان کامل , اهل بیت(ع) , نصب امام معصوم , حاکم جائر , حاکمیت الهی , قرآن , امامت منصوص , سیاست اسلامی , حاکم جائر , دوران غیبت , نظام سیاسی اسلام , حاکم عادل , جهانی بودن اسلام , فرمان الهی , محمدرضا مظفر , مشروعیت حکومت (مسائل جدید کلامی) , خواجه نصیرالدین طوسی , محمدتقی مصباح یزدی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , محمد رضا مظفر , محمد بن یعقوب کلینی , افعال واجب(حکمت نظری) , سیاست مدن , قرآن , علامه حلی , 13. علم کلام , علم ک‍لام‌ , عبدالله جوادی آملی , ابونصر فارابی , علم به اسماء , عصر غیبت , فلسفه سیاست , معاویة بن ابی‌سفیان , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج) , کلام سیاسی , امامان معصوم علیهم السلام , رابطه کلام و سیاست , امامت انتخابی , اساس امامت , مشروعیت حاکم , مقبولیت حاکم , ضرورت اطاعت از امام , حفظ نظام اسلامی , الگوی نظام حکومتی , ابوالفضل خراسانی , ملاصدرا شیرازی
چکیده :
اصل امامت که از اصول بی‌بدیل شیعه است و در ادامهٴ نبوت و از مسائل علم کلام شمرده می‌شود، نشان از خاستگاه کلامی سیاست دارد. فلسفهٴ امامت که روشنگر نظام اجتماعی اسلام و توجه آن به ابعاد وجودی انسان و سعادت حقیقی بشر در دنیا و آخرت و بیانگر حکمت جهانی بودن اسلام است، به طور مستقیم با سرنوشت حکومت‌ها، مشروعیت و جایگاه مذهبی ـ سیاسی آنها گره خورده است و این امر حاکی از ظهور سیاست در علم کلام است که می‌توان از آن به کلام سیاسی تعبیر کرد. امامت، تداوم پیوند دین و سیاست و تحقق حاکمیت خدا در زمین و مشروعیت خلافت انسان است. حکومت دینی، قائم به امام است و اطاعت از امام نیز حتمیت و ضرورت می‌یابد تا زعامت سیاسی امام در جامعه تحقق یابد؛ هرچند پذیرش این زعامت از طرف مردم تأثیری در ماهیت امامت و مرجعیت دینی امام که منصوص از طرف خداوند است ندارد؛ زیرا مشروعیت امام به نصب از سوی خداوند است و شرط این مشروعیت، عصمت است تا غرض از نصب امام که اطاعت و انقیاد کامل است، حاصل شود. از این‌رو امامت، از زنده‌ترین بحث‌های کلامی است که در هر عصر و زمانی با رویکردها و پیامدهای مختلف مواجه بوده است. تبیین جایگاه امامت در علم کلام، در شناسایی این پیامدها سهم بسزایی دارد.
صفحات :
از صفحه 113 تا 137
نقش التفاتی و کشفی ایده انسان کامل ابن‌‌‌‌‌عربی در امامت شیعی، در آثار فیض کاشانی
نویسنده:
شهناز شایان فر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1392
کلیدواژه‌های اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین , محمد بن یعقوب کلینی , علامه حلی , فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , امامت , نظام هستی , حقیقت محمدی (ص) , خلافت الهی , شهر علم , امامت , خلافت الهی , نظام هستی , ولایت انسان کامل , اهل بیت(ع) , انسان کامل (کلام) , صحابه شیعی , ابن عربی , صحابه شیعی , قرآن ناطق , صفات خدا , عالم کثرت‌ , علامه مجلسی , حسن حسن زاده آملی , محمد بن یعقوب کلینی , علامه حلی , خلافت انسان کامل , عبدالله جوادی آملی , حقایق الهی , خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی , سید حیدر آملی , ابن عربی , مصداق امام , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , ب. امام اول(حضرت امام علی ع) , اسماء الهی((اخص)، مقابل اسماء ربوبی خاص) , حقائق خلقی(قسیم حقائق حقی اسمائی و حقائق برزخی) , عالَم کثرت(مقابل عالَم وحدت) , صحابه پیامبر(ص) , امامان معصوم علیهم السلام , ملامحسن فیض کاشانی , نقش التفاتی انسان کامل , جامعیت انسان کامل , سنجش ناپذیری امام , سریان انسان کامل , حضور انسان کامل , شهناز شایان فر , ملاصدرا شیرازی , ملا محسن فیض کاشانی
چکیده :
در سنت عرفانی ابن‌‌‌‌‌عربی، بعد از وحدت وجود، مؤلفۀ محوری‌‌‌‌‌ای با عنوان «انسان کامل» مطرح است. برخی شارحان نیز «انسان کامل» و «توحید» را دو مسألۀ اساسی عرفان نظری دانسته‌‌‌‌‌اند. ولایت، مقام خلیفةاللّهی، تصرّف در عالم و سریان در آن، خزانه‌‌‌‌‌دار اسرار الاهی و آینۀ دانایی و شاهیِ حق، پاره‌‌‌‌‌ای از ویژگی‌‌‌‌‌های انسان کامل است. بنابراین مؤلفۀ انسان کامل، همانند مفهوم «قیّم کتابِ» سهروردی، همان اوصاف امام در احادیث شیعی را دارد و مخاطب شیعی، آن را به مصداق «امام» بسیار نزدیک می‌‌‌‌‌یابد. ایدۀ انسان کامل در منظومۀ فکری فیض کاشانی به عنوان متفکری شیعی سبب شده او به آن دسته از روایاتی که در میان اندیشمندان شیعی به‌‌‌‌‌ویژه متکلمان، کمتر مورد توجه قرار گرفته، التفات دوباره و جدّی کرده است؛ و با استمداد از ایدۀ یادشده، به کشف دلالت‌‌‌‌‌های پنهان آیات و روایات و یا تثبیت دلالت‌‌‌‌‌های آشکار آن‌‌‌‌‌ها بپردازد. در این جستار، نقش التفاتی انسان کامل در امامت مطرح شده است و بر اساس آثار فیض کاشانی و نیز در پرتو ایدۀ انسان کامل، از چگونگی کشف دلالت‌‌‌‌‌های پنهان روایات در باب جایگاه وجودی امام و تثبیت دلالت‌‌‌‌‌های آشکار آن بحث می‌‌‌‌‌شود.
صفحات :
از صفحه 5 تا 24
شناخت‌های لازم در سلوک عملی با نظر به آرای علامه جوادی آملی
نویسنده:
محمدجواد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی , خواجه نصیرالدین طوسی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , عبدالله جوادی آملی , علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی , توحید , ولایت , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , ابن سینا: ابوعلی سینا , ائمه اطهار , عبودیت , سیر و سلوک , ولایت , علم نفس , ولایت انسان کامل , لقاء الله , قرآن , علامه مجلسی , خواجه نصیرالدین طوسی , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , ابن سینا , حسن حسن زاده آملی , محمد بن یعقوب کلینی , توحید(الهیات بالمعنی الاخص)) , قرآن کریم , عبودیت , رؤیت حق تعالی , شهود شریعت گروانه , عبدالله جوادی آملی , سلوک عملی از نظر جوادی آملی , نظام سازی سلوک وحیانی , عرفان به نفس , عرفان به خدا , وسیله سیر و سلوک , آثار سلوک معرفت نفس , عقلانیت در سلوک , اعتدال در سلوک , اخلاق گرایی در سلوک , شریعت گرایی در سلوک , تکامل گرایی در سلوک , عبودیت گرایی در سلوک , ولایت محوری در سلوک , سلوک زندگی ساز , معرفت نفس(خودآگاهی) , محمدجواد رودگر
چکیده :
نوشتار حاضر در صدد تبیین اجمالی شناخت‌های لازم در سلوک عملی و شرایط، مبانی و مقدمات آن،بر محور آرای علامه جوادی آملی است. نیز کوشش شده است تا گامی در نظام‌سازی سلوکِ وحیانی در بُعد ایجابی برداشته و راهبردها و کاربردهای آن را نشان دهد و از این رهگذر عرفان‌های بشری، شبه عرفان‌ها یا عرفان‌های مونتاژ را برمی‌رسد. گفتمان حاکم بر سلوک عملی در آرای علامه جوادی آملی، توحید و عبودیت بر صراط مستقیم شریعت حقه محمّدیه(ص) است که عنصر معرفتِ نفس شهودی و مؤلفه ولایت انسان کامل معصومA اُسّ و اساس آن است.
صفحات :
از صفحه 107 تا 136
تأثیر اندیشه ابن عربی در باب «ولایت» بر شیخ محمود شبستری با تکیه بر گلشن راز
نویسنده:
زهرا ریاحی زمین، حسین طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/ 1390
صفحات :
از صفحه 157 تا 186
خلافت انسان کامل درعرفان اسلامی
نویسنده:
اسدالله شکریان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1388
چکیده :
از جمله مفاهیم کلیدی در معارف اسلامی به شکل عام و در عرفان اسلامی به شکل خاص، مفهوم خلافت است. در این مقاله مفهوم خلافت در منابع عرفانی و مقایسه آن با دیدگاه شریعت به بحث گذاشته می‌شود. به دیگرسخن، در پی آنیم که مقام خلافت را با استفاده از آموزه‌های عرفانی توضیح داده و نشان دهیم که خلافت عرفانی چیزی ورای خلافت منصوص در منابع دینی نیست.
صفحات :
از صفحه 81 تا 103
  • تعداد رکورد ها : 6