جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 4
صفات خبری در اندیشه آیت الله جوادی آملی
نویسنده:
مصطفی سلطانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1390
کلیدواژه‌های اصلی :
تأویل , مجسمه , دلالت(منطق) , نهج البلاغه (نهج‌البلاغه) , برهان , الله , نظریه تنزیه , تشبیه , تنزیه , مکتب مشبهه , کرامت انسان , صفات خبریه , صفات خبری , محکم و متشابه , تجسیم , دلالات لفظی , قاعده بلاکیف , پذیرش بلاکیف صفات , عقل استدلالی , قرآن , فرقه حشویه , سلفی گری , صفات حقیقی , توقیف , خلیفة الله الاعظم , اثبات بلاکیف , اثبات بلاکیف , ید الله , تجسیم خدا , اسماء و صفات خدا در قرآن , بلکفه , تعارض‌ عقل‌ و نقل , امامان معصوم علیهم السلام , آیت اله جوادی آملی , نظریه اثبات با تأویل , نظریه عینیت صفات با ذات , دلالت لفظیه , اقتدا به ائمه (ع) , تشابه زدایی , قاعده بلاتکلیف , بلاکیف , ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق , علامه حلی , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , عبدالله جوادی آملی , اسمای الهی , صفات الهی , خلافت الهی , صفات خبریه , عقیده تجسیم , مشبهه (صفاتیه) , اهل بیت(ع) , تشبیه , تفویض , حشویه (مرجئه شکاک) , مجسمه (مشبهه صفاتیه) , تنزیه الهی , تجسیم , صفات خدا , هرمنوتیک , علامه طباطبایی , صفات ثبوتیه حقیقیه , قرآن , محکم و متشابه , دلالات , دلیل ( برهان ) , کرامت نفس , علامه حلی , عبدالله جوادی آملی , سلفیه (فرق اسلامی) , فخر رازی , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق) , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع) , مصطفی سلطانی
چکیده :
بحث صفات خبری، همگام با نزول وحی پا به عرصهٴ علم کلام و تفسیر نهاده است. در فهم آیات خبری و چگونگی انتساب این صفات به خداوند، دیدگاه‌هایی چون تشبیه و تجسیم (اثبات بلاتأویل)، توقف و تفویض، اثبات بلاکیف، و اثبات باتأویل، به متکلمان و مفسران نسبت داده شده است. دیدگاه‌های فوق در مقام ارائهٴ پاسخی به این پرسش شکل گرفت که چگونه خداوند خود را متصف به صفات خبری کرده است حال آنکه لازمهٴ حمل و انتساب این صفات به خداوند، نسبت صفات غیر الهی (تشبیه، تجسیم و...) به خداوند است؟ استاد جوادی آملی در مقام پاسخ به این پرسش، قائل به نظریهٴ «اثبات با تأویل» بوده، نظریهٴ «عینیت صفات و ذات» و نظریهٴ «تنزیه» را پایهٴ تفسیر صفات خبری قرار داده‌اند. ایشان با ارجاع متشابهات به محکمات و تقدم عقل برهانی بر ظواهر نقلی و با بهره وری از دلالت لفظیه و تصدیقیه، صفات خبری را فهم و تفسیر می‌کنند.
صفحات :
از صفحه 71 تا 91
سیر تاریخی ظاهرنگری در آیات صفات
نویسنده:
محمد حسین موسوی مبلغ
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
خراسان رضوی: دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه خراسان رضوی مرکز پژوهشهای علوم اسلامی و انسانی, تابستان/ 1386
کلیدواژه‌های اصلی :
فخر رازی , امام محمد غزالی , اصحاب رأی , قاعده بلاکیف , امام‌الحرمین جوینی , ابوحنیفه نعمان بن ثابت , تدبر در قرآن , اشعری , بلکفه , آیه 24 محمد , تفسیر آیات صفات , صفات الهی از دیدگاه غزالی , صفات الهی از دیدگاه متکلمان اسلامی , صفات الهی از دیدگاه ابن تیمیه , علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی , مرتضی مطهری , اصحاب حدیث (فرق کلامی) , صفات الهی , صفات ظاهری , اشاعره (اهل سنت) , صفات خبریه , عقیده تجسیم , عقیده تشبیه , آیه 064 مائده , آیات صفات الهی , مجسمه (مشبهه صفاتیه) , آیات صفات خبریه , مرتضی مطهری , علامه طباطبایی , صفات ذاتیه ( الهی ) , آیه 30 ق , آیه 5 طه , آیه 115 بقره , آیه 210 بقره , آیه 225 بقره , آیه 22 انبیاء , آیه 11 شوری , آیه 67 زمر , وهابیت (فرق اسلامی) , ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم , فخر رازی , ابوحامد غزالی طوسی , محمد بن عبدالکریم شهرستانی , امام الحرمین جوینی , محمد بن جریر بن یزید طبری , ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره) , ابن جوزی بغدادی , محمود زمخشری , احمد بن حنبل , انس بن مالک , محمد ابوزهره , الف. حضرت رسول اکرم(ص) , حس گرایی (مانع معرفت) , ابوحنیفه نعمان بن ثابت
صفحات :
از صفحه 176 تا 213
  • تعداد رکورد ها : 4