جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
کیف نفسانی بودن علم
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 3
عنوان :
علم حضوری (ویژگی ها، اقسام و گستره)
نویسنده:
محمد حسین زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی, زمستان / 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اتحاد عاقل و معقول
,
کیف نفسانی بودن علم
,
معلوم بالذات و معلوم بالعرض
,
علم حضوری
,
راه کشف و شهود
,
علم تفصیلی حضوری واجب بعد از ایجاد
,
علم تفصیلی حضوری واجب قبل از ایجاد
,
علم حضوری واجب
,
خطاناپذیری
,
کشف صوری
,
کشف معنوی
,
اتحاد عالم و معلوم
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
ابتنای علم حصولی بر علم حضوری
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ابونصر فارابی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
الهام(القاء در نفس)
,
شهود((ادراک بی واسطه)، اصطلاح وابسته)
,
ادراک بی واسطه بدون مفهوم((علم حضوری)، قسیم ادراک بی واسطه بدون تعریف و بدون استدلال)
,
حدس((قوه)، اصطلاح وابسته)
,
مکاشفه(معرفت شناسی)
,
معرفت شناسی عرفان
,
ویژگی های علم حضوری
,
اقسام علم حضوری
,
مراتب علم حضوری
,
خطا ناپذیری علم حضوری
,
علم به صورتهای ذهنی
,
ملاک تحقق علم حضوری
,
اقسام مکاشفه
,
گستره علم حضوری
,
ویژگی های هستی شناسانه علم حضوری
,
ویژگی های معرفت شناسانه علم حضوری
,
حضوری یا حصولی بودن مکاشفات عرفانی
,
علم حضوری و صدق و کذب
,
بی واسطه بودن علم حضوری
,
عینیت علم و معلوم در علم حضوری
,
اتصال عالم و معلوم
,
امکان دست یابی به حقیقت وجود
,
علم بالکنه
,
شناخت ماهیت
,
غیر قابل انتقال بودن علم حضوری
,
اتصاف علم حضوری به احکام ذهنی
,
عینیت و وحدت علم و ذات عالِم
,
بی نیازی علم حضوری از قوای ادراکی
,
عینیت وجود علمی و وجود ادراکی در علم حضوری
,
امتناع تقدم علم بر معلوم در علم حضوری
,
حکایت وجود بودن ماهیت
,
تلازم علم به لازم و علم به ملزوم
,
تعلق علم حضوری به ماهیت
,
عدم اندراج علم حضوری تحت مقوله
,
تحت مقوله بودن علم حصولی
,
تشکیک پذیری علم حضوری
,
منشأ تشکیک پذیری علم حضوری
,
تشکیک پذیری علم حصولی
,
تقسیمات علم حضوری
,
علم حضوری به معلول از طریق معلول دیگر
,
نقس تأثرات حسی در احساس
,
اقسام کشف معنوی
,
محمد حسین زاده یزدى
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1735-4545
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 146
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حقیقت علم از نظر ابن سینا چیست، کیف نفسانی به چه معنا است؟
نوع منبع :
پرسش و پاسخ , مدخل مفاهیم(دانشنامه مفاهیم)
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
کیف نفسانی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کیف نفسانی بودن علم
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
ماهیت علم
,
کیف نفسانی
,
حقیقت علم
,
علم شناسی سینوی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حل پارادوکس علم به جوهر در کتاب تعلیقات ابنسینا
نویسنده:
رضا اکبریان، احمد حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز و زمستان/ 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
بهمنیار
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ابو نصر فارابی
,
مشاء
,
جوهر (منطق)
,
حمل ذاتی اولی
,
حمل شایع صناعی (منطق)
,
علم به جوهر
,
التعلیقات ابن سینا
,
پارادوکس علم به جوهر
,
کیف نفسانی بودن علم
,
عرض بودن علم
,
مفهوم جوهر
,
مصداق ذهنی جوهر
,
ماهیت جوهر
,
صفت جوهر
,
ابن سینا
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
فلسفه مشاء
,
جوهر
,
حمل شایع
,
حمل اولی
,
ابونصر فارابی
,
ارسطو
,
رضا اکبریان
,
عبدالرحمن بدوی
,
جوهر(حکمت اشراق)
,
سید احمد حسینی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-9422
چکیده :
در کتاب تعلیقات ـ که به احتمال زیاد حاصل درسنوشتههای شاگردان شیخالرئیس است ـ تلاش میشود تا به پارادوکسی در خصوص علم به جوهر پاسخ داده شود. این پارادوکس را میتوان بدین صورت بازسازی کرد که اگر با علم به شیء، عین ماهیّت آن به ذهن میآید، آنگاه وقتی به جوهری علم پیدا میکنیم باید عین ماهیّت آن، که جوهر است، به ذهن بیاید. از طرف دیگر، در فلسفه مشّاء، علم از کیفیّات نفسانی و از اعراض است. بدین ترتیب، با تناقضی مواجه میشویم که علم ما به جوهر هم باید جوهر باشد و هم باید عرض باشد و جوهر نباشد. پاسخ تعلیقات به این پارادوکس آن است که آنچه جوهر است، مفهوم جوهر است که همان «در موضوع نبودن» است و آنچه عرض است، علم ما به جوهر است که از کیفیّات نفسانی است. بنابراین موضوع در دوگزاره بهظاهر متناقض عیناً یکی نیست، بلکه در یکی مفهوم جوهر است و در دیگری مصداق ذهنی جوهر. از اینجا معلوم میشود که پاسخی که صدرالمتألهین با بهکارگیری مفاهیم حمل اوّلی ذاتی و حمل شایع صناعی به این پارادوکس (و پارادوکسهای مشابه، مانند پارادوکس معدوم مطلق و یا کلّی و جزئی) مطرح میکند، در آثار شیخالرئیس سابقه دارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 3
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید