جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
امکان ذاتی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
تحلیل متناقض نمایِ «ثبوت عقول مجرده درصقع ربوبی در عین اثبات ماهیت برای عقول»، از منظر صدرالمتالهین
نویسنده:
محمد حسین وفائیان، قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اسفار
,
توحید
,
علم الهی
,
ملاصدرا
,
عالم عقول
,
الله
,
صقع ربوبی
,
ممکن الوجود
,
جوهر (منطق)
,
عالم امر
,
اشارات و تنبیهات
,
امکان ذاتی
,
طبیعت وجود
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
ماهیت
,
جوهر
,
جوهر مجرد
,
عقل ( جوهر )
,
عقل ( جوهر )
,
ماهیت ممکن
,
امکان ذاتی
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
علم واجب
,
عالم ( امکانی )
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
ماهیت حقیقی
,
ماهیت اعتباری
,
سید جلال آشتیانی
,
ابونصر فارابی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
عالَم امر
,
اقسام جوهر
,
ماسِوی الله
,
قاعده ترکب
,
مطلق تعین وجودی
,
نوعیت مجردات
,
انقسام ماهیت
,
العرشیه
,
قاسمعلی کوچنانی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بنابر قاعدۀ ترکّب هر ممکنی از وجود و ماهیت، ماهیت به معنای منطقی خود یا همان "حدّ الشیء"، برای تمامی ماسوی الله که ممکن هستند ثابت است. همچنین برهان های اثبات توحید واجب الوجود نیز، غیر از واجب الوجود واحد را متّصف به امکان ذاتی می نمایند. با این حال و طبق تصریحات صدرالمتالهین، جایگاه عقول مجرّده در صقع ربوبی بوده که طبق اذعان ایشان، مقام «أمر» و خلوّ از امکانات ماهوی است.<br /> مسالۀ اصلی این پژوهش، تبیین دقیق این تناقض ظاهری بوده که بر اساس شیوۀ تحلیلی – توصیفی و در ضمن اشاره به کلماتی از صدرالمتالهین در اثبات و نفی ماهیت از مفارقات نوریه صورت می پذیرد. پس از تبیین تناقض ظاهری، سعی بر بیان رهیافتی برای جمع بین اثبات و نفی ماهیت از عقول مجرده می شود که همانا پیشنهاد معنایی متفاوت از ماهیت منطقی بوده که أعمّ از آن نیز می باشد. معنا مذکور "مطلق تعیّن وجودی" است که با استفاده از آن، مواضع اثبات و نفی ماهیت از عقول توجیه و تبیین می گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 101 تا 118
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی تقریر علامه طباطبایی و آکوئیناس از برهان امکان و وجوب
نویسنده:
معصومه سالاری راد، محمدحسین مهدوی نژاد
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
اصفهان: دانشگاه اصفهان, بهار و تابستان /۱۳۹۴
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
تسلسل
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
براهین پنج گانه توماس
,
حدوث زمانی
,
واقعیت غائی
,
براهین اثبات وجود خدا
,
امکان ذاتی
,
واقعیت
,
سفسطه
,
ضرورت فلسفی
,
برهان امکان و وجوب (اثبات خدا)
,
وجوب و امکان
,
وجوب بالذات
,
ضرورت منطقی
,
براهین خداشناسی
,
ماهیت زمان
,
علامه طباطبایی
,
بداهت وجود خدا
,
مغالطه تغییر سور
,
اطلاق حکم اجزاء بر کل
,
شرایط امتناع تسلسل
,
بدیهی اولی
,
انکار وجود
,
اطلاق واقعیت
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تسلسل
,
برتراند راسل
,
درباره علامه طباطبایی
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 73 تا 88
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تسلسل تنازلى در فلسفه میرداماد و نقد آن در حکمت متعالیه
نویسنده:
مرتضى بیات، احسان منصورى
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), پاييز / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
حکمت متعالیه
,
تسلسل
,
اصالت وجود
,
حدوث دهری
,
وجود رابط
,
برهان وسط و طرف
,
امکان ذاتی
,
شرایط امتناع تسلسل
,
تسلسل تنازلی
,
تسلسل تصاعدی
,
تسلسل تعاقبی
,
علت وجودی
,
علت معطی حرکت
,
قدم عالم ماده
,
مجتمع الوجود بودن سلسله
,
مرتبه عقلی علت و معلول
,
وجوب وجود خارجی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
حکمت متعالیه
,
تسلسل
,
ارسطو
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تأملى در ادله ضرورت علی
نویسنده:
محمد حسین زاده، غلامرضا فیاضى
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره), بهار/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ترجیح بلا مرجح
,
امکان ذاتی
,
اصل علیت
,
علت تامه
,
علت ناقصه
,
علت غایی
,
فاعلیت بالتجلی
,
ملاک احتیاج به علت
,
ضرورت بالغیر
,
وجوب سابق
,
ضرورت بالقیاس
,
ترجح بلامرجح
,
مواد ثلاث
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علامه حلی
,
ضرورت بالقیاس معلول
,
علت مختار
,
سلطنت ذاتی
,
اقسام ضرورت علّی
,
تعلق اراده به صورت ذهنی
,
نسبت وجود به ماهیت
,
غلامرضا فیاضی
,
محمد حسین زاده
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه فخر رازی و ملاصدرا در خصوص ماهیت خدا
نویسنده:
فاطمه دژبانی مقدم
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی, تابستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
خداشناسی
,
عدم
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
واجب الوجود
,
اشتراک معنوی وجود
,
امکان ذاتی
,
عروض وجود بر ماهیت
,
01. خداشناسی (کلام)
,
ماهیت نداشتن خداوند
,
حکایت وجود
,
شیخ مرتضی انصاری
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
ماهیت به معنای اعم
,
ماهیت به معنای اخص
,
وحدت مصداقی وجود
,
تقارن با ماهیت
,
مغالطه مفهوم و مصداق
,
قابل حقیقی
,
ماهیت الهی
,
جوهریت خداوند
,
علیت ماهیت برای وجود
,
فخر رازی
,
ابوالحسن اشعری (موسس مکتب اشاعره)
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان سینوی از نگاه ابن رشد
نویسنده:
نادر شکراللهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قدیم
,
معتزله
,
تسلسل
,
امکان ماهوی
,
اصالت ماهیت
,
اصالت وجود
,
ممکن الوجود
,
واجب الوجود
,
اشارات و تنبیهات
,
امکان استعدادی
,
تهافت الفلاسفه
,
امکان ذاتی
,
عروض وجود بر ماهیت
,
برهان امکان و وجوب (اثبات خدا)
,
مساله جعل
,
برهان سینوی
,
امکان حقیقی
,
امکان ضروری
,
قدیم
,
نقد ابن رشد بر برهان سینوی
,
سلسله ممکنات
,
نسبت ماهیت و وجود
,
محال بودن تسلسل
,
بازسازی برهان سینوی
,
تهافت التهافت
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
براهین خداشناسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
فلسفه مشاء
,
تسلسل
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن رشد
,
نادر شکراللهی
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
ابنرشد برهان سینوی بر اثبات واجبالوجود را نمیپذیرد و آن را جدلی میداند. در چرایی این عدم پذیرش، نویسندگان بر دلایلی تکیه کردهاند، بعضی بر این باورند که ابنرشد نتوانست به نحوه عروض وجود بر ماهیت، آن گونه که ابنسینا معتقد بود، برسد. همچنین وی نتوانست امکان ماهوی را دریابد و امکان ذاتی را از امکان استعدادی تمییز دهد؛ از این جهت، در فهم برهان ابنسینا عاجز ماند و این عجز باعث شد که برهان سینوی به طور صحیح به غرب منتقل نشود. اما ابنرشد هم امکان ماهوی و هم نحوه عروض وجود و ماهیت را میشناخت، اما با توان فلسفی آن دوره که هنوز مسأله اصالت وجود و مسأله جعل وجود مطرح نبود، امکان ماهوی نمیتوانست پایه برهان قرار گیرد و او مجبور بود که ممکن را به حقیقی (موجودات دارای قوه و فعل) و ممکن ضروری تقسیم کند تا بتواند چهره معقولی از برهان به دست دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 138
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت در فلسفه اسلامی و نظر مخالفان آن
نویسنده:
محمد اسدی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
جبر و اختیار
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
معجزه
,
بدیهیات
,
علت
,
معلول (درمقابل علت)
,
الائمه
,
اراده
,
اختیار انسان
,
عادت
,
معقول ثانی
,
تصادف در خلقت
,
امکان ذاتی
,
اصل علیت
,
فیزیک کوانتوم
,
ترجیح و ترجح بلامرجح
,
خرق عادت
,
معقول ثانیة فلسفی
,
توحید افعالى
,
اکثری دائمی
,
اقلی دائمی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اهل بیت(ع)
,
اختیار انسان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
امکان ذاتی
,
امور بدیهی
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
قاضی عضدالدین ایجی
,
دیوید هیوم
,
اراده
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
اصل علّیت
,
علت
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
نیروی کنجکاوی درانسان از اهم خصیصه های اوست،براین اساس می خواهد بفهمد ولذا چراگوست و نه چون حیوان چراگر.نخستین مرحله از کنجکاوی هر انسان در خود و عالم خارج از خود،کشف رابطه علی و چگونگی ربط حوادث و فعل و انفعالات درعالم وجود است.درتوجه به این امر عده ای آن قدر علیت را واضح و اولی دیدند که به بداهت آن حکم نمودند و اگر دلایلی هم ارائه نمودند بیشتر جنبه تنبیهی داشته است،اما گروهی دیگر به گمان منافات علیت با توحید افعالی یا جبر یا عدم قطعیت در فیزیک کوانتومی به مخالفت با آن برخاستندو مطالبی در اثبات نظریه خود ارائه کردند که دقت در مطالب آن ها مشخص می کند که درواقع دلیل بر رد علیت نداشته،بلکه در تغایر و منافات علیت با امور دیگر قدرت جمع بندی نداشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید