جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
عقل و نقل
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
بررسی و تبیین اصول روش اندیشۀ فلسفی ملاصدرا
نویسنده:
ابوالفضل مزینانی، حوران اکبرزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابي دانشگاه تهران , زمستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا
,
عقل و نقل
,
حجیت نقل
,
رابطۀ عرفان
,
حجیت شهود
,
رابطه عقل و شهود عرفانی
,
حجیت روش عقلی
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
راه کشف و شهود
,
وحدت شخصی وجود
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
فلسفه اسلامی
,
حکمت متعالیه
,
عقل فعال
,
قرآن مجید
,
برهان ( صناعت )
,
محمدرضا حکیمی (مکتب تفیک)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
مقام علم الیقین(قسیم مقام عین الیقین و حق الیقین)
,
مقام عین الیقین(قسیم مقام علم الیقین و حق الیقین)
,
علم لدنی(معرفت شناسی)
,
حوران اکبرزاده
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 855 تا 884
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجی ادراکات عقلی از منظر غزالی
نویسنده:
سیدباقر میرعبدالهی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی, بهار و تابستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
غزالی و فلسفه
,
علم الیقین
,
امام محمد غزالی
,
عقل و نقل
,
عقلانیت فلسفی
,
سطوح معرفتی
,
تقسیمات غزالی از عقل
,
عقل از منظر غزالی
,
إلجام العوام عن علم الکلام
,
اندیشه امام محمد غزالی
,
نظریه معرفت غزالی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
باطنیه ( شیعه )
,
ابن سینا
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ادراکات عقلی(مقابل ادراکات حسی)
,
عقل((قوه عاقله)، اصطلاح وابسته)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 113 تا 139
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازنگاری نظریه علم دینی آیت الله جوادی آملی (همراه پاسخ به برخی شبهات)
نویسنده:
محمد علی اکبری، مرتضی واعظ جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
تعریف دین
,
وحی الهی
,
عقل و نقل
,
رابطه علم و دین
,
تعارض علم و دین
,
محدودیت عقل بشر
,
قرآن
,
نسبیگرایی
,
علم تجربی
,
دانشگاه اسلامی
,
مبانی معرفتی نظریه علم دینی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
آیت اله جوادی آملی
,
نظریه علم دینی
,
عقل تجربی
,
بعد هستی دین
,
بُعد معرفتی دین
,
دینی بودن
,
عقل پیامبر (ص)
,
دستگاه فهم انسانی
,
فقه گرایی
,
هویت سازی علم
,
علم غیرتجربی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اهل بیت(ع)
,
محمدرضا مظفر
,
وحی الهی
,
رابطه علم و دین نزد کانت
,
نسبیت معرفت
,
تعارض علم و دین
,
هماهنگی علم و دین
,
وحدت علم و دین
,
علامه طباطبایی
,
محمد رضا مظفر
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
علامه حلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
تعارض علم و دین، یکی از موضوعات همچنان بحثبرانگیز، در میان پژوهشگران عرصۀ دین است. مقصود از علم، علم تجربی و مقصود از دین، مجموعه معارفی است که پیامبر خدا با یافت حضوری به آن دست یافته است و ما با عقل یا نقل، در پی فهم آن هستیم. در نظریۀ آیتالله جوادی آملی، با اثبات الهی و دینی بودن (به معنای عام) تمام دادههای تجربی (دادههای یقینی یا اطمینانآور) و اثبات دینی بودن (به معنای خاص) دادههای تجربی مربوط به حیطۀ عمل مکلفان، و وجود راهحلهای اصولی برای رفع تعارض ظاهری بین یافتهای تجربی و دینی، مسألۀ تعارض علم و دین به صورتی بدیع، حل شده است. رسیدن به این نتیجه، مرهون مقدماتی است که به عنوان مبانی فهم نظریۀ ایشان، دانستنش ضروری است. این نوشتار، تلاشی است در تبیین برخی از اصول موضوعهای که ما را در فهم نظریۀ مورد بحث، یاری میکند. با توضیح برخی از مبانی حضرت استاد، روشن میشود که بسیاری از اشکالاتی که بر نظریۀ ایشان گرفته میشود، ناشی از توجه نداشتن به مبانی فکری ایشان است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 5 تا 36
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی علل و ریشه های ظاهرگرایی در فهم قرآن
نویسنده:
یداله چوپانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
کرمان: دانشگاه شهید باهنر, پاییز و زمستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مجسمه
,
معتزله
,
کرامیه
,
اشاعره
,
جَهمِیّه (فرقه کلامی)
,
تشبیه
,
اخباریون
,
تفسیر به رأی
,
اجماع
,
اصحاب جمل
,
ظاهرگرایی
,
فرق ظاهر گرا
,
بطن قرآن
,
حنبلیان
,
عقل و نقل
,
درایت حدیث
,
ماتریدیه
,
وهابیت
,
ماتریدیه (اهل سنت)
,
مجسمه (مشبهه صفاتیه)
,
وحی
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
عقل و دین
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
تفسیر قرآن
,
اهل حدیث
,
ابن حزم ظاهری
,
آدام میتز
,
اجماع
شاپا (issn):
0
چکیده :
ما انسان ها همواره متأثر از فراورده های دانش و فرهنگ نو و کهنة خویش هستیم و رهایی کامل از آن ها به نُدرت اتفاق می افتد؛ اما این تأثُّر ذهنی نباید در فهم آیات قرآن و روایات تأثیرگذارد و خلوصِ آن را مشوَّب سازد. فهم خالص و بی شائبه از متون دینی به ویژه قرآن، ممکن، اما مشکل است و پاک سازی ذهن از فرض های آغازین و انگاره های پیشین، شرط لازم برای دست یابی به چنین فهم خالص است؛ لیکن پس از غروب مِهر نَبَوی، از سوی برخی فرقه ها و نحله ها، علاوه بر بروز اختلافات سیاسی- اجتماعی، برداشت های دینی نیز دستخوش اختلاف و گسستگی شد. تفسیرهـای مختلف از دین و کتاب الهـی شکل گرفت و تفکّـرات گوناگون و گاه متّضادّ از میان جامعـة اسلامـی سر برآورد. یکـی از این جریان های فکری، ظاهرگرایی و عقل گریزی و بستن باب اجتهاد در رویارویی با قرآن است؛ البته مُراد این مقاله، پرداختن به فرقه های ظاهرگرای « اهل سنّت» است که بیشتر از هر نحلة دیگر به این دست از عقاید، پای فشرده اند. <br /> نگارندة این نوشتار، برآن است تا با روش توصیفی - تحلیلی، ضمن پرداختن به علل شکل دهندة این گرایش عقیدتی، ریشه های این پدیدة ناسالم فکری را بیان کند و به قدر امکان مورد نقد و بررسی قرار دهد. نتیجه ای که از این تحقیق حاصل شده آن است که صِرف توجه به ظواهر آیات قرآن که این نحله بدان تمسّک جُستند، مُکفی درک و یافتن مدلول ها و مقاصد آیات قرآن نبوده؛ بلکه مدخلیت عقل با تکیه بر تفسیر معصومین ( علیهم السلام ) در راستای فهمِ صحیحِ قرآن امری محتوم است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 87
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گفتگوی توافقی یا دیالکتیک هرمنوتیکال میان عقل و دین «دیدگاهی نو در نسبت میان عقل و دین»
نویسنده:
جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مناظره،گفتگو و میزگرد
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه امام صادق (ع), زمستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
عقل و نقل
,
تقدم نقل
,
تقدم عقل
,
قصد مولف
,
دور هرمنوتیکی
,
عقل و دین
,
هرمنوتیک فلسفی
,
هرمنوتیک فلسفی
,
کتاب تکوینی
,
04- آگوستین قدیس( از تأثیر گذار ترین متفکران اندیشه غرب و از شکل دهندگان اصلی فرهنگ مسیحی)
,
اتین ژیلسون
,
هانس-گئورگ گادامر
,
عقل گرایی(مقابل تجربه گرایی)
,
اصالت نقل
,
دیالکتیک هرمنوتیکال عقل و دین
,
آمیزش افق ها
,
تقدم معرفت شناختی عقل بر نقل
,
نسبت میان عقل و نقل
,
ساختار دیالوگی فهم
,
جهانگیر مسعودی
,
آگوستین قدیس
,
هرمنوتیک (فلسفه)
,
توماس آکوئیناس
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 177 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اپیستمولوژی در دام ایدئولوژی بررسی و نقدی بر دیدگاه محمد عابد الجابری
نویسنده:
محمود جنیدی جعفری، سیدسعید جلالی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار و تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
رابطه تصوف و تشیع
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عقل و نقل
,
حکمت مشرقی
,
حکمت مشرقی
,
حکمت خسروانی
,
معتزله (اهل سنت)
,
اهل بیت(ع)
,
مذهب شافعی
,
تفکیک گرایی
,
فلسفه عربی
,
مغرب عربی
,
عصر تدوین
,
هرمس گرایی
,
معقول و نا معقول دینی
,
ایران اسلامی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی اسلامی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
فلسفه ارسطو
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
3- اهل سنت Sunnism (فرق اسلامی)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
ابن تیمیه(حرانی)، احمدبن عبدالحلیم
,
حلاج، حسین بن منصور
,
ابن حزم ظاهری
,
ابن رشد
,
مولوی
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
مشرق عربی
,
فلسفه اسلامی در ایران
,
نظام معرفتی بیانی
,
نظام معرفتی عرفانی
,
عابد الجابری
,
میراث عربی - اسلامی
,
انحطاط تمدن عربی - اسلامی
,
نظام های معرفتی درون زا
,
جریان های چپ عربی
,
نظام معرفتی برهانی
,
نظام فکری هرمسی - حرانی
,
ایران عربی
,
ایدئولوژی مشرقی
,
خرد قرآنی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
2383-0689
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 55 تا 74
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ملاک ها و ویژگی های مکتب کلام فلسفی در شیعه (با روی کرد به آثار فیاض لاهیجی)
نویسنده:
مجید صادقی حسن آبادی، حمید عطایی نظری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF کتاب
مراجع
مراجع PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیر طوسی
,
کلام شیعه
,
حسن و قبح عقلی
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
ملا عبدالرزاق بن علی لاهیجی
,
کلام سنتی
,
کلام فلسفی
,
عدم حجیت خبر واحد
,
سنت متواتر
,
اجماع
,
حجیت خبر واحد
,
عقل و نقل
,
رابطه عقل و وحی
,
ادله عقلی
,
اصول و قواعد فلسفی
,
قاعده «الواحد»
,
مکتب کلامی
,
اصطلاحات فلسفی
,
حسن و قبح افعال
,
ادله نقلی
,
ادله سمعی
,
تعارض عقل و نقل
,
درباره لاهیجی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
حسن بن موسی نوبختی: ابومحمد حسن بن موسی نوبختی
,
ابوسهل نوبختی: اسماعیل بن نوبخت
,
علامه حلی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
16. کلام عقلی
,
شیعه (اعم، مذاهب کلامی)
,
ابن میثم بحرانی
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابوسهل نوبختی
,
ابن سینا
,
ابواسحاق ابراهیم بن نوبخت
,
حسن بن موسی نوبختی
,
علامه حلی
,
13. علم کلام
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ارسطو
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
ابن رشد
,
اجماع
,
مجید صادقی حسن آبادی
,
حمید عطائی نظری
,
شوارق الالهام: لاهیجی
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
مرآت العقول: علامه مجلسی
,
اوائل المقالات: شیخ مفید
,
نکت الاعتقادیه: شیخ مفید
,
گوهر مراد: ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
فصل المقال: ابن رشد
,
فلسفه علم کلام (ولفسون)
,
فیاض لاهیجی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مهمترین گرایش ها و مکاتب کلامی پدید آمده در کلام تشیع، مکتب کلام فلسفی است. این مکتب که در قرن هفتم توسط خواجه نصیرالدین طوسی (م 672 ق) تأسیس گردید، در ادامه توسط پیروان او مانند علاّمه حلّی (م 726 ق) وفیاض لاهیجی (م 1072 ق) بسط و گسترش یافت و در اندک زمانی، تبدیل به جریان غالب و حاکم در کلام شیعه گشت در این مقاله، در صدد آنیم که پس از ارائه ی تعریفی دقیق و جامع از کلام فلسفی، با توجه به نگاشته های کلامی لاهیجی، ملاک ها و ویژگیهای این مکتب کلامی، از جمله استفاده از اصول، قواعد و اصطلاحات فلسفی در تبیین مباحث کلامی را بازشناسی و معرّفی نماییم. شناخت این ویژگی ها و خصائص در تجزیه و تحلیل آرا و اندیشه های کلامی متکلّمان این مکتب از اهمیت فراوانی برخوردار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 32
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید