جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
الائمه
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 11
عنوان :
معیارهای نقد متن در ارزیابی حدیث
نویسنده:
شادی نفیسی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1380
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
الائمه
,
نقد روایات
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
نقد سند
,
نقد متن
,
بحارالأنوار
,
نقد خارجی
,
نقد سندی و متنی روایات
,
نقد سندی روایات
,
علامه مجلسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فقه الحَدیث
,
خبر فاسق
,
قرآن
,
حدیثشناسی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ز. امام یازدهم(حضرت امام عسکری ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
نقد دلالی روایات
,
نقد سند محور
,
ملاک صحت حدیث
,
نقد داخلی
,
آیه نبأ
,
تعارض حدیث و قرآن
,
تعارض حدیث و سنت
,
تعارض حدیث و عقل
,
تعارض حدیث و علم
,
تعارض حدیث و واقعیت
,
تعارض حدیث و تاریخ
,
شادی نفیسی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
حدیث پژوهان برای شناخت روایات سره از ناسره که در گذر زمان به مجموعه های حدیثی راه یافته اند. معیارهایی عنوان کرده اند. این معیارها از یک سو ناظر به سند حدیث و از سوی دیگر ناظر به متن احادیث هستند. از آنجا که بررسی سند حدیث با محدودیتهایی مواجه است، بررسی متن مهمترین راه ارزیابی حدیث است که حتی در صورت صحت سند آن، حکم بطلان حدیث را امضا میکند. قرآن، سنت، شأن معصوم، علم، واقع، عقل و تاریخ اموری هستند که روایت در صورت تعارض با آن قابل نقد است. به این همه، جانبداری از جریانهای سیاسی، کلامی و فقهی را هم باید افزود که روی هم هشت معیار اصلی در ارزیابی متن هستند که در این مقاله عرضه گشته و نمونه هایی برای آن، از منابع حدیثی اهل سنت و شیعه ارائه شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 13 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و نقد دیدگاه محمدعابد الجابری درباره تشیع
نویسنده:
محمود جنیدی جعفری، سعید جلالی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
تشیع
,
عرفان شیعی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
الائمه
,
حکمت مشرقی
,
تمدن اسلامی
,
غلات شیعه
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
مغرب عربی
,
عصر تدوین
,
هرمس گرایی
,
معقول و نا معقول دینی
,
اسماعیلیه
,
شیعه شناسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
قرآن
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
5- تشیع Shiism (اعم از امامی و زیدی و اسماعیلی، (فرق اسلامی))
,
اسماعیلیه Ismailism (فرق تشیع)
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
عرفان شیعی
,
تمدن اسلامی
,
نصر حامد ابوزید
,
ابن رشد
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
محمدعابد الجابری
,
مشرق عربی
,
گفتمان شیعی
,
ایران شیعی
,
شیعه ایرانی
,
مانیفست امامیه
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
جابری در ریشهیابی علل عقبماندگی دنیای عرب، گفتمانهای دینی و اجزای معرفتی آنها را مورد بررسی و نقد قرار میدهد و نقطة آغاز تعالی و انحطاط تمدن عربی - اسلامی را در عصر تدوین جستوجو میکند. عصری که اندیشههای اسلامی با محوریت متن قرآنی در قالب دستگاههای گوناگون معرفت اسلامی (معقولات دینی) در کنار نظامهای معرفتی غیر اسلامی (نامعقول دینی) شکل گرفتند. در نظر جابری نظامهای معرفتی درونزا که بر بال معقولات دینی نشستهاند، محصول مجاهدت علمی جماعت اهل سنت است و دیگر نظامهای غیر معقول را تشیع با گرایشهای گوناگون آن نمایندگی میکردند. از منظر جغرافیایی نیز با جداپنداری مغرب عربی از مشرق عربی، بنیادهای خرد ناب اسلامی و فلسفی را در غرب دنیای عربی-اسلامی، و فلسفههای التقاطی و نظامهای نامعقول دینی را در ایران (مشرق عربی) میداند. راه برونرفت از انحطاط در نظر او جدایی از معرفتها و ایدئولوژی مشرق عربی و پیوستن به خرد ناب موجود در مغرب عربی قرون ششم تا هشتم تحت زعامت ابن رشد است. نقد اندیشههای فوق به همراه مواجهة او با گفتمانهای موجود در جهان اسلام و همسانپنداری امور ناهمسان و تأکید بر روش اینهمانی در نشاندادن اتحاد میان تشیع با گرایشهای غیر دینی و التقاطی در جهان اسلام و بیروننهادن تفکرات شیعی و ایرانی از گردونة گفتمانهای اسلامی و چشمپوشی از واقعیتهای علمی و معرفتی در جهان اسلام شاکلة این نوشتار است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معیارهای شناخت آیات و سور مکی و مدنی
نویسنده:
قاسم فائز
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1378
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
الائمه
,
نزول قرآن
,
ذریه بنی آدم
,
تدبیر آلهه
,
اهل بیت(ع)
,
قرآن
,
سجده
,
حروف مقطعه
,
الهه
,
قیاسی
,
سماعی
,
علامه طباطبایی
,
قرآن
,
قرائت سماعی
,
نزول قرآن
,
جلال الدین سیوطی
,
ویلیام مویر
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
میزان
,
سوره مکی قرآن
,
سوره مدنی قرآن
,
شرکاء
,
لحن آیه
,
خطاب آیه
,
مکان آیه
,
زمان آیه
,
موضوع آیه
,
نشانه لفظی آیه
,
بلاغت آیه
,
نشانه معنوی آیه
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
قاسم فائز
,
رژی بلاشر
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
این مقاله تعاریف «مکّی» و «مدنی» را بررسی می کند و روشهای سماعی و قیاسی شناخت آیات مکی و مدنی را طرح می نماید و گزارشی کوتاه از کار مستشرقان در این زمینه ارائه می دهد، سپس به بیان اهمیت و فواید شناخت آیات مکی و مدنی می پردازد و آنگاه ویژگیها و نشانه های لفظی و معنوی و بلاغی هر یک از آیات مکی و مدنی را دسته بندی و بررسی می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مفهومی و مصداقی أُوتُوا الْعِلْمَ در آیه 49 سوره عنکبوت
نویسنده:
محمد مهدی مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه علوم اسلامی رضوی, پاییز و زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
الائمه
,
حدیث ثقلین
,
اهل کتاب
,
هدف بعثت انبیاء
,
آیات الهی
,
اهل بیت(ع)
,
تعلیم کتاب(افعال انبیاء)
,
حدیث ثقلین
,
اهل کتاب
,
تفاسیر شیعه
,
قاعده جری و تطبیق
,
تفاسیر اهل سنت
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
سوره نحل
,
سوره عنکبوت
,
سوره محمد ( ص )
,
تفسیر اهل سنت
,
تفسیر شیعه
,
تعلیم حکمت
,
علم به آیات الهی
,
فخر رازی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
چ. امام پنجم(حضرت امام باقر ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
میزان
,
فضیلت علم
,
حافظ قرآن
,
اوتوا العلم
,
سوره عنکبوت
,
تثبیت قول به حصر
,
مومن کامل
,
صاحب دانش
,
تفسیر المیزان (کتاب)
شاپا (issn):
0
چکیده :
فضیلت علم و دانش از منظر اسلام پوشیده نیست به گونهای که قرآن کریم هدف از بعثت پیامبر گرامی اسلام(ص) را تعلیم کتاب و حکمت معرفی نموده است. در این راستا قرآن کریم از کسانی یاد نموده است که خداوند آنان را به زینتِ دانش آراسته و از آنها با عنوان أوتوا العلم تعبیر نموده است. در اینکه مصداق أوتوا العلم یا همان صاحبان دانش و معرفت چه کسانیاند، مفسران اقوالی مختلف دارند. صرفنظر از اختلاف مفسران در تفسیر برخی آیات، اقوال در حصر و یا تعمیم مصادیق أوتوا العلم نیز متفاوت است. در این جستار ضمن بررسی مفهومی أوتوا العلم در آیۀ 49 سورۀ عنکبوت، مصادیق أوتوا العلم و قاعدۀ جری و تطبیق بررسی میشود و با استناد تحلیلی به روایات، قول به حصر تثیبت میگردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 129 تا 148
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش عقلی و گرایش فلسفی در تفسیر قرآن صدرالمتألهین
نویسنده:
ناصر محمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
الائمه
,
تفسیر قرآن ملاصدرا
,
متعالی
,
اهل بیت(ع)
,
متعالی (اسماء ذات الهی)
,
قرآن
,
الشیعة
,
تفسیر قرآن
,
اقسام عقل
,
علامه طباطبایی
,
مهدی حائری یزدی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
اعجاز قرآن
,
قرآن
,
تفسیر قرآن
,
تفسیر کلامی
,
تفسیر اجتهادی
,
تفسیر قرآن با قرآن
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
عبدالله جوادی آملی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
فخر رازی
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
ابن عربی
,
حضرت موسی(ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
میزان
,
تفسیر عقلی قرآن
,
تاثیر فلسفه از قرآن
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
سید حسین نصر
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
به رغم آن که در این مقـاله سخـن از فیلسوفی مفسّر است، امـا روش تفسیـری صدرالمتأهلین، جامع است و او از روش های عقلی، نقلی و شهودی در تفسیر خود سود برده است. در ناحیة گرایش های تفسیری نیز، هر چند گرایش غالب در تفسیر او، گرایش فلسفی – عرفانی است؛ اما گرایش حکمی نام شایسته این گرایش غالب است، زیرا به همان میزان که فلسفة او متعالی و بالمآل حکمی و متفاوت از سایر فلسفه های رایج است، تفسیر او نیز، تفسیر متعالی و در نتیجه حکمی و از سایر تفسیرها متمایز است.<br /> در این مقاله از چیستی تفسیر فلسفی به عنوان گرایشی تفسیری و معنای درست آن در نزد ملاصدرا به تفصیل سخن به میان آمده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 147 تا 172
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علیت در فلسفه اسلامی و نظر مخالفان آن
نویسنده:
محمد اسدی گرمارودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار/ 1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
جبر و اختیار
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
معجزه
,
بدیهیات
,
علت
,
معلول (درمقابل علت)
,
الائمه
,
اراده
,
اختیار انسان
,
عادت
,
معقول ثانی
,
تصادف در خلقت
,
امکان ذاتی
,
اصل علیت
,
جبر و اختیار(کلام)
,
اهل بیت(ع)
,
اختیار انسان
,
فیزیک کوانتوم
,
ترجیح و ترجح بلامرجح
,
خرق عادت
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
امکان ذاتی
,
امور بدیهی
,
توحید افعالی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
معقول ثانیة فلسفی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
قاضی عضدالدین ایجی
,
دیوید هیوم
,
اراده
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
اصل علّیت
,
علت
,
توحید افعالى
,
اکثری دائمی
,
اقلی دائمی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
نیروی کنجکاوی درانسان از اهم خصیصه های اوست،براین اساس می خواهد بفهمد ولذا چراگوست و نه چون حیوان چراگر.نخستین مرحله از کنجکاوی هر انسان در خود و عالم خارج از خود،کشف رابطه علی و چگونگی ربط حوادث و فعل و انفعالات درعالم وجود است.درتوجه به این امر عده ای آن قدر علیت را واضح و اولی دیدند که به بداهت آن حکم نمودند و اگر دلایلی هم ارائه نمودند بیشتر جنبه تنبیهی داشته است،اما گروهی دیگر به گمان منافات علیت با توحید افعالی یا جبر یا عدم قطعیت در فیزیک کوانتومی به مخالفت با آن برخاستندو مطالبی در اثبات نظریه خود ارائه کردند که دقت در مطالب آن ها مشخص می کند که درواقع دلیل بر رد علیت نداشته،بلکه در تغایر و منافات علیت با امور دیگر قدرت جمع بندی نداشته اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 149
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مذهب ارجای دینی سیاسی و کلامی فلسفی در اسلام و ظهور فرقه مرجئه
نویسنده:
محسن جهانگیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معتزله
,
خوارج
,
اشاعره
,
گناه کبیره
,
گناه صغیره
,
الائمه
,
اِباحی گری غُلات
,
حکومت امویان
,
مرجئه
,
خوارج (مذاهب کلامی)
,
مرجئه (فرق کلامی)
,
اشاعره (اهل سنت)
,
مرجئه خوارج
,
مریسیه
,
معتزله (اهل سنت)
,
اهل بیت(ع)
,
تومنیه
,
ثوبانیه
,
غسانیه
,
یونسیه ( مرجئه )
,
گناه صغیره
,
الشیعة
,
ارجا
,
صدر اسلام
,
حکومت الهی
,
گناه کبیره
,
تعریف ایمان
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
محمد بن عبدالکریم شهرستانی
,
ابن حزم ظاهری
,
محسن جهانگیری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ارجای سیاسی
,
ارجای کلامی
,
ارجای فلسفی
,
حکومت عوام الناس
,
تعریف اسلام
,
مرجئه معتدله
,
مرجئه منحرفه
,
مرجئه و قرآن
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
یک ازفرقه های کهن و معروف اسلامی فرقه مرجئه است.که درنیمه دوم سده اول هجری پیداشد.مذهب این فرقه «ارجا»بود که دوبعدداشت: بعد سیاسی-دینی و بعد کلامی –فلسفی .بعد سیاسی آن ناظربه کسانی بود،که پس از قتل عثمان و به خلافت رسیدن امیرال12ن علی علیه السلام و به حکومت رسیدن معاویه،به طرفداری آنان با یکدیگر می جنگیدند.این فرقه از هیچ یک از متحاربان طرفداری نمی کردندو درباره آنها حکمی نمی دادند.بلکه حکم را به تاخیر می انداختند،تادرقیامت خدا خود داوری فرماید.اما بعد کلامی آن ناظر به تعریف ایمان و اسلام بود.آنها برخلاف خوارج و معتزله و موافق جمهورمسلمانها عمل را ازاجزاء و ارکان ایمان و اسلام نمی دانستند،مرتکب کبائر را که توبه نکرده مومنو مسلم و مشمول و محکوم احکام اسلام می شناختند و او را امیدوار به فضل و بخشش خداوند می کردند.واضع مذهب ارجاء حسن بن محمد حنفیه شناخته شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ولایت مداری در اندیشه عرفان اسلامی از علامه سید حیدر آملی تا حضرت امام خمینی
نویسنده:
اسماعیل منصوری لاریجانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1378
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شریعت
,
قوس نزول و صعود
,
کتاب اسرار الشریعه
,
الائمه
,
الولایه
,
حقیقت محمدی (ص)
,
سیره
,
حکومت
,
دعای ندبه
,
مکتب ائمه اطهار (ع)
,
جامع الاسرار
,
ولایت مداری از نظر سید حیدر آملی
,
ولایت مداری از نظر امام خمینی
,
ولایت مداری در عرفان
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
10. شریعت/ Šarīʿa
,
حکومت
,
امامت
,
اهل بیت(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
امام خمینی (روح الله الموسوی الخمینی)
,
امام خمینی
,
سید جلال آشتیانی
,
طریقت
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
حضرت عیسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
ژ. امام دوازدهم(حضرت امام عصر عج)
,
امام خمینی
,
هانری کربن
,
هانری کوربن (Henry Corbin)
شاپا (issn):
0
چکیده :
عنوان مقاله ولایت مداری در اندیشه عرفان اسلامی از علامه سید حیدر آملی تا حضرت امام خمینی(ره) اشاره به روش همگون این دو عارف بزرگوار در طرح مسائل اصلی دارد.اگرچه فاصله زمانی آن دو به هفت قرن بالغ می شود، اما ویژگی های مشترک این دو اندیشه گویای این حقیقت است که هر کس در مکتب ولایت اهل بیت (علیهم السلام) به جستجوی حقایق بپردازد و در شهر دل خود را به نور علم و معارف آنها روشن نماید،واقف اسراری می شود که دیگران با این روش به آن رسیده اند،از این جهت شکل و روش ارائه مطالب و بیان حقایق در آنها مشابهت خاصی به یکدیگر دارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 65 تا 84
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه دیدگاههای رجالی نجاشی و شیخ طوسی : شماره 62 : مقالات و بررسیها
نویسنده:
مجید معارف
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1376
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
سید مرتضی: علی بن حسین بن موسی
,
شیخ طوسی: ابوجعفر محمد بن حسن
,
علامه حلی
,
امامیه
,
عدم حجیت خبر واحد
,
الائمه
,
حجیت خبر واحد
,
تاریخ حدیث
,
رجال
,
اهل بیت(ع)
,
احادیث شیعه
,
کتب رجال
,
شیخ مفید
,
سید مرتضی
,
شیخ طوسی
,
علم رجال
,
علامه حلی
,
شیعه امامیه Twelver Shiism (فرق تشیع)
,
مجید معارف
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
اختیار معرفه الرجال
,
دیدگاه رجالی نجاشی
,
دیدگاه رجالی شیخ طوسی
,
تعارض اخبار
,
حوزه درسی بغداد
,
منازعه شیعه و سنی
,
کتاب الفهرست
,
کتاب الرجال
,
حجیت خبر ضعیف
,
کتاب تهذیب الاحکام
,
درباره شیخ طوسی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
در بین کتب رجال ، فهرست اسماء مصنّفی الشیعه نجاشی و فهرست شیخ طوسی از اهمیت و کاربرد بیشتری برخوردار است و مقایسه این دو کتاب به خوبی نشان دهنده اختلاف روش مؤلفان آن از نظر ارائه اطلاعات رجالی و پرداختن به جرج و تعدیل راویان است . فهرست شیخ طوسی به تصحیح ، الویس اسپرنگر آینه تمام نمایی از اختلاف دو دانشمند در مسائل رجالی است. با توجه به آنکه نجاشی و شیخ طوسی هر دو در بغداد زندگی کرده و از زمینه تحصیلی و مطالعاتی یکسانی برخوردار بوده اند، اختلاف این دو دانشمند – در زمینه دیدگاههای رجالی – موضوعی است که از دیرباز توجه کاوشگران مسائل رجالی را به خود جلب کرده است . این مقاله کوشی است در جهت مقایسه دیدگاههای رجالی این دو دانشمند و تجزیه و تحلیلی بر ریشه های اختلاف آن دو .
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 57
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مجموعه حرم حضرت معصومه (س) : شماره 151 : مجله دانشکده ادبیات و علوم انسانی
نویسنده:
یوسف کیانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, پاییز/1378
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
الائمه
,
مشهد
,
اهل بیت(ع)
,
دوره سلجوقی
,
قرن پنجم
,
قم
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
حرم حضرت معصومه (ع)
,
ساوه
,
ایوان حرم
,
باروی حرم
,
گلدسته حرم
شاپا (issn):
0
چکیده :
مجموعه بناهای مذهبی حضرت معصومه همانند دیگربناهای مذهبی<br /> ایران ازشکوه وعظمت خاصی برخورداراست .حضرت معصومه (س)<br /> خواهرگرامی امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) حدود سال 200هجری برای<br /> دیداربرادرگرامی که درخراسان اقامت داشتند عازم مشهدمی گردند.مسافرت<br /> حضرت معصومه درمکانی بین جاده قم-ساوه به علت کسالت نیمه تمام می ماندوسرانجام درشهرقم دعوت حق رالبیک می گویند.<br /> مقبره حضرت معصومه (س)درطی هزارسال به علت علاقه شیعیان مورد<br /> بازسازی ومرمت قرارگرفت وبناهای دیگری به آن افزوده شد .به طوری<br /> که امروزه همانند دیگرمجموعه های مذهبی مانندنجف-کربلاومشهدازاهمیت<br /> خاصی برخورداراست.<br /> لازم به یادآوری است که درشماره گذشته مجله دانشکده ادبیات روندشکل گیری<br /> مجموعه مذهبی حضرت رضا(ع)برادرگرامی آن حضرت (س)اجمالامورد بررسی قرارگرفت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 70
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 11
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید