جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
برهان انی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 7
عنوان :
توجیه شرایط مقدمات برهان
نویسنده:
عسکری سلیمانی امیری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
برهان
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
برهان انی
,
قیاس (منطق)
,
برهان لمی (منطق)
,
ذاتی
,
انسان
,
ضروری
,
اولی
,
معلوم
,
مجهول
,
مقدمات
,
حیوان ناطق
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
محمد رضا مظفر
,
عرض ذاتی(حکمت نظری)
,
اولی
,
کلی
,
قیاس
,
برهان ان (منطق)
,
برهان لم
,
دلیل ( برهان )
,
یقین
,
علامه حلی
,
اقسام برهان انی
,
عسکری سلیمانی امیری
,
ضروریه
,
ذاتی((اعم از ذات و جزءالذات)، مقابل عرضی)
,
معلوم((اصطلاح وابسته)، مقابل عالم)
,
مقدمات برهان
,
اقدم
,
اعرف
,
علوم برهانی
,
مسائل برهانی
,
علم برهانی
,
اعرف بودن از نتیجه
,
مناسب بودن مقدمات
,
ذاتی بودن مقدمات
,
اولی بودن مقدمات
,
کلی بودن مقدمات
,
ضروری بودن مقدمات
,
قاعدة ذوات الاسباب
شاپا (issn):
0
چکیده :
منطقدانان برای مقدمات برهان علاوه بر یقینی بودن، شش شرط دیگر ذکر کردهاند. پرسشی که در این تحقیق بدان پاسخ داده میشود، این است که چرا منطقدانان علاوه بر یقینی بودن مقدمات، شروط دیگری را مطرح کردهاند. آیا آنان در افزودن این شرایط درصدد تحقق برهان بودن هر برهانی بودهاند یا اهداف دیگری را در نظر داشتهاند؟ بهنظر میرسد منطقدانان در بیان این شرایط، چند هدف متفاوت را تعقیب مینمودهاند. برخی از آنها برای محقق ساختن برهانها و برخی دیگر برای محقق ساختن مسائل برهانی در یک علم برهانی بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 127 تا 152
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان مفید یقین در فلسفة اولی
نویسنده:
قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
برهان
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
برهان انی
,
واجب الوجود
,
برهان لمی (منطق)
,
نهایه الحکمه
,
موضوع فلسفه اولی
,
محتوای حکم منطقی
,
اثبات واجب الوجود
,
لازم عام
,
موضوع مابعدالطبیعه
,
واسطه ثبوت
,
وجود ماهیت
,
واسطه اثبات
,
اقسام برهان انی
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
براهین خداشناسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
برهان ان (منطق)
,
برهان لم
,
قاسمعلی کوچنانی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
1010-4968
چکیده :
نزد فلاسفه ای چون ابن سینا و ملاصدرا، شریفترین و محکم ترین برهان ها و برترین آنها در اعطاء یقین، برهان لمّی است، اما محمد حسین طباطبایی نه تنها بر این اعتقاد نیست، بلکه از اساس برهان لمّی را خارج از ساخت فلسفة اولی می داند، چه موضوع فلسفة اولی عام ترین اشیاء است و عام ترین اشیاء نیست تا علتی برای آن باشد. به هر روی ایشان تنها برهان مفید یقین در فلسفه اولی را برهان انیِی می داند که در آن از برخی لوازم عام به لازم عام دیگر پی برده می شود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 231 تا 239
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظام احسن از دیدگاه لایب نیتس و ابن سینا
نویسنده:
اکبر عروتی موفق، ابوالقاسم اسدی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, زمستان/1385
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
اثبات وجود خدا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
برهان انی
,
واجب الوجود
,
برهان لمی (منطق)
,
عنایت الهی
,
قضاء الهی
,
شرور اخلاقی
,
بهترین جهان ممکن
,
شرور
,
اصل علیت
,
قضا و قدر الهی
,
عنایت
,
علت غایی
,
اراده اجمالی
,
اراده الهی
,
خیر کثیر
,
شرّ قلیل
,
عدل الهی
,
ابن سینا
,
ضرورت منطقی
,
اثبات وجود خدا
,
شرور طبیعی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
شر
,
ماهیت علت غایی
,
شر اخلاقی
,
علیت
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
قضاء
,
عنایت
,
نظام احسن
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
برهان ان (منطق)
,
خیر و شر عالم
,
خدای مطلق
,
لایبنیتس
,
ارادة الهی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ضرورت اخلاقی
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
رنه دکارت
,
گوتفرید لایب نیتس
,
باروخ اسپینوزا
,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ)
,
توجیه شرور
,
اکبر عروتی موفق
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مسایل فلسفی - کلامی مربوط به اوصاف و افعال الهی این است که آیا<br /> نظام حاکم بر این جهان بهترین نظام ممکن است؟ و آیا لازمه چنین نظامی این<br /> است که هیچ شری در آن نباشد؟ و اصولا خلق چنین نظامی ضرورت دارد یا<br /> خیر؟ از نظر لایب نیتس و ابن سینا حکیم، عالم، قادر و خیرخواه مطلق بودن<br /> خداوند مقتضی آن است که نظامی آفریده شود که در آن بالاترین و بیشترین<br /> کمالات تحقق یابد.<br /> هر دو فیلسوف معتقدند که شر امری است متحقق، اما نه از سنخ وجود بلکه از<br /> سنخ عدم و این که لازمه تحقق خیر کثیر تن دادن به شر قلیل میباشد. اما آن چه<br /> این دو فیلسوف را از هم جدا می کند این است که خلق نظام احسن از نظر ابن<br /> سینا بر اساس یک ضرورت فلسفی صورت گرفته است در حالی که لایب نیتس<br /> انتخاب نظام احسن را از میان همه نظا مهای ممکن دیگر امری ممکن تلقی<br /> می کند و اگر ضرورتی هم در این جا احساس می شود فقط یک ضرورت اخلاقی<br /> است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 72
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی براهین اثبات وجود خدا در آثار اسپینوزا
نویسنده:
علی فتح طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
الله
,
اسپینوزا
,
ممکن الوجود
,
برهان انی
,
جوهر (منطق)
,
برهان اثبات وجود خدا
,
برهان لمی (منطق)
,
محسن جهانگیری
,
جوهر واحد
,
طبیعت طبیعت آفرین
,
جوهر مشروط
,
حالت
,
کتاب اخلاق اسپینوزا
,
برهان وجودی
,
ابن سینا
,
صفات حقیقی
,
صفات خدا
,
صفات و اسما حسنای خداوند
,
صفات ذاتى
,
مفهوم تصوری خدا
,
تأملات (کتاب)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
براهین خداشناسی
,
ابن سینا
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
محسن جهانگیری
,
هری اوسترین ولفسن
,
باروخ اسپینوزا
,
علی فتح طاهری
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
یکی از دغدغههای اساسی فیلسوفان مسئله اثبات وجود خدا بوده است. اهمیت این مسئله برای اسپینوزا که اساس فلسفه او را خدا تشکیل میدهد بیش از فیلسوفان دیگر است. او که مهمترین اثر خویش، اخلاق، را با تعریف خدا آغاز میکند و با برترین سعادت انسانی، یعنی عشق، به خدا به پایان میبرد، مسئله وجود خدا را در آثار مختلف خود مورد توجه قرار میدهد و وجود او را به دو شیوه لمی و انی اثبات میکند. اسپینوزا مفهوم جدیدی از خدا ارائه میدهد و او را جوهر واحد و طبیعت طبیعت آفرین میخواند که همه چیز در او است و واجد صفات نامتناهی و از جمله صفت بعد است. براهین مختلفی که وی برای اثبات وجود خدا اقامه میکند تقریباً متناظر با براهین دکارت، و به معنایی تقریر جدیدی از این براهین است. در این مقاله تقریرهای مختلف براهین لمی و انی در آثار اسپینوزا مورد بررسی قرار میگیرد و شباهت آنها با براهین دکارت نشان داده خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 80
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان وجوب و امکانِ ابن سینا
نویسنده:
حسین شمس، محسن جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علیت
,
تسلسل
,
وجود
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
المشارع و المطارحات
,
ممکن الوجود
,
برهان انی
,
واجب الوجود
,
اشارات و تنبیهات
,
برهان لمی (منطق)
,
براهین اثبات وجود خدا
,
تهافت الفلاسفه
,
امکان (منطق)
,
برهان صدیقین ابن سینا
,
اثبات خدا
,
امکان
,
برهان وجوب و امکان
,
برهان امکان و وجوب (اثبات خدا)
,
براهین خداشناسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
فلسفه بوعلی
,
ماهیت
,
علیت
,
تسلسل
,
برهان امکان
,
برهان امکان
,
برهان صدیقین
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
برهان ان (منطق)
,
برهان لم
,
ابونصر فارابی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
محسن جوادی
,
تهافت التهافت
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
توماس آکوئیناس
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
پرسش از وجود خدا از بنیادیترین پرسشها و دغدغههای فکری بشر بوده است. از رهگذر تلاش اندیشمندان برهانهای زیادی در اثبات وجود خدا سامانیافته که یکی از استوارترین و مهمترین آنها برهان وجوب و امکان است. این برهان به طورگستردهای در میان فیلسوفان اسلامی و غربی مورد پذیرش واقع شده و از آن تقریرهای متعددی ارایه گردیده است. تقریر ابنسینا که صورت تفصیلی آن در کتاب اشارات و تنبیهات آمده است، یکی از تأثیرگذارترین آنهاست که در این مقاله رهیافت او در ارایه این برهان مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته و قوت و اعتبار آن مورد تأکید قرار میگیرد. این تقریر کاملترین شیوهای است که برای برهان وجوب و امکان ارایه شده و اساس بسیاری از تقریرهای دیگر است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 25 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
دکارت و برهان وجودی : سال 4، شماره 1 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
محمد شکری، آسیه عطاپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ذات (منطق)
,
برهان انی
,
هستی
,
برهان لمی (منطق)
,
برهان وجودی
,
براهین اثبات واجب
,
06. ذات ( عام ) essence
,
صفات الهی
,
کمال مطلق
,
برهان علّی
,
وضوح و تمایز
,
تصورات فطری
,
دکارت
,
صفات خدا
,
براهین خداشناسی
,
ماهیت
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
سنت آنسلم
,
آلوین پلانتینگا Alvin Plantinga
,
رنه دکارت
,
باروخ اسپینوزا
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
تقریر دکارت از برهان وجودی
,
برهان لمّ (مقابل برهان انّ)
,
برهان انّ (مقابل برهان لمّ)
,
تأملات (کتاب)
,
تصور کمال نامتناهی
,
ذات کامل متعال
,
کمال نامتناهی
,
وجود عینی خدا
,
اخذ وجود از ذات
,
تمایز ذات و هستی
,
نظریه موقعیت بینابینی
,
جوهر قائم به ذات
,
موجود کامل مطلق
,
ایده آلیسم افلاطونی
,
نظریه تمایز عقلی
,
محمد شکری
شاپا (issn):
0
چکیده :
دکارت در برهان وجودیِ، تأمل پنجم، میکوشد تا مطابق مشی عقلباورانۀ خویش و بر اساس تصور فطریای که از کمال نامتناهی داریم، وجود عینی خداوند را آشکار سازد. به نظر او، فرض ذاتی که واجد جمیع کمالات است اما موجود نیست، فرضی است محال و متناقض. خداوند، آنچنان که تصور فطری ما از او حکایت میکند، کمال نامتناهی است و چنین ذاتی ضرورتاً اقتضای وجود دارد. به نظر دکارت، هرچند در تمام موجودات تمایز ذاتی بین وجود و ماهیت در کار نیست و از ذات میتوان وجود اخذ کرد، نوع وجودی که به هر ذات متعلق است، میتواند متفاوت باشد؛ به این معنا که از ذوات متناهی فقط وجود امکانی، و از ذات کامل متعال و نامتناهی (خدا) ضرورتاً وجود واجب استنتاج میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 79 تا 98
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اقامه برهان بر اثبات وجود خداوند، امکان یا امتناع؟ : دوره 6، شماره 12 : پژوهش های علم و دین
نویسنده:
عباس یزدانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, زمستان/ 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
برهان
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
الهیات جدید
,
برهان انی
,
واجب الوجود
,
الهیات طبیعی (عقلی)
,
برهان لمی (منطق)
,
براهین اثبات وجود خدا
,
قاعده فرعیه
,
عقلانیت باور به خدا
,
براهین خداشناسی
,
انیت واجب الوجود
,
الهیات طبیعی
,
براهین منطقی اثبات خدا
,
امتناع اثبات وجود خدا
,
محمول نبودن وجود
,
هلیات بسیطه
,
نقد کانت بر اثبات وجود خدا
,
تفکیک نومن از فنومن
,
اثبات ناپذیری خدا
,
شروط براهین الهیاتی
,
معرفت شناسی سنتی
,
اثبات خدا در الهیات جدید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
علامه حلی
,
پیتر کواستنبام
,
عباس یزدانی
,
ملاصدرا شیرازی
,
ویلیام جیمز (William James)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 7
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید