جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
اثبات وجود خدا
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
عنوان :
برهان نظم از منظر فلسفه نقادی کانت
نویسنده:
علی فتح طاهری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, تابستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
قوانین طبیعت
,
فعل اخلاقی
,
خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
عقل نظری
,
عقل عملی
,
برهان نظم (اثبات خدا)
,
ایمان به خدا
,
عالم ماده
,
هستی شناسی(فلسفه)
,
عالم طبیعت
,
02. جهان شناسی Religious cosmology
,
اعتقاد به خدا
,
تصور از خدا
,
کانت
,
فلسفه کانت (فلسفه)
,
براهین خداشناسی
,
جهان شناسی فلسفی
,
اثبات وجود خدا
,
الهیات طبیعی
,
مرتضی مطهری
,
فلسفه الهی
,
فلسفه کانت
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
برهان نظم
,
نقد عقل محض کانت
,
ایمانوئل کانت
,
افلاطون
,
عالَم طبیعت کلی(مقابل هباء)
,
منشأ جهان
,
عقل نظری((مدرک مربوط به نظر)، مقابل عقل عملی)
,
عقل عملی((مدرک کلیات مربوط به عمل)، مقابل عقل نظری)Alʿaql al-ʿamalī(practical intellect)
,
مابعدالطبیعه کانت
,
مفهوم تصوری خدا
,
دین طبیعی(دئیسم)
,
برهان استعلایی
,
معنای نظم
,
برهان طبیعی - کلامی
,
مداخله الهی
,
روش تمثیل
,
دئیست
شاپا (issn):
0
چکیده :
یکی از سادهترین، عمومیترین و در عین حال کهنترین براهینی که برای اثبات وجود خدا اقامه شده، برهان نظم یا برهان غایتشناختی است. اندیشمندان بسیاری در تأیید یا رد این برهان قلمفرسایی کردهاند که در این میان، نقدهای کانت شهرت فراوان دارد. موضع کانت در برابر این برهان، هم جانبدارانه است و هم منتقدانه. او برهان نظم را همواره شایستۀ احترام میداند، زیرا تنها برهانی است که راه فهم را برای اعتقاد به وجود خداوند هموار میسازد و به آن جهت طبیعی میبخشد. این برهان مدعی است که از طریق شناخت طبیعت و بدون استناد به هیچ برهان استعلایی میتواند وجود خدا را مبرهن سازد؛ لیکن در عمل از عهدۀ این کار برنمیآید و به ناچار در مراحلی از برهان از تجربه دست میکشد و به دو برهان دیگر یعنی برهان جهانشناختی و برهان وجودی پناه میبرد. در نتیجه، برهان نظم علاوه بر نقایص خاص خود، مغالطههای دو برهان دیگر را نیز مرتکب میشود. کانت با انحصار براهین اثبات وجود خدا در سه برهان و رد هر سه، راه عقل نظری را در اثبات هستی خدا بسته میبیند و در نهایت مدعی است که اعتقاد به خدا را فقط بر بنیادهای اخلاقی میتوان استوار ساخت.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان تکثر ادله اثبات وجود خدا در خداشناسی (بر اساس تبیین قاعده برهان واحد بر مطلوب واحد)
نویسنده:
هاشم قربانی، احد فرامرز قراملکی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, زمستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
خواجه نصیر طوسی
,
ملاصدرا
,
اثبات وجود خدا
,
تکثر براهین اثبات خدا
,
برهان لمی تحلیلی
,
برهان واحد بر مطلوب واحد
,
برهان لمی خارجی
,
علیت تحلیلی
,
علیت خارجی
,
برهان لمی ابن سینا
,
متلازمین عامین
,
برهان انی مطلق
,
یقینی بودن برهان انی
,
برهان ملازمه عامه
,
تکثر در مقام تحریر براهین
,
حصرگرایی خارجی در برهان لمی
,
تجزیه پذیری علت تامه
,
01. خداشناسی (کلام)
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
احد فرامرز قراملکی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 108 تا 123
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بازبینی شروط و براهین استحاله تسلسل
نویسنده:
عسگر دیرباز، محمد صیدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, تابستان / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اختلاف تشکیکی
,
تسلسل
,
قوس نزول و صعود
,
اثبات وجود خدا
,
مراتب هستی
,
وجود رابط
,
تسلسل معلول ها
,
شروط تسلسل
,
برهان وسط و طرف
,
برهان اسد و اخصر
,
برهان تطبیق
,
وجود مستقل
,
امتناع تسلسل
,
علت های چهارگانه
,
غلامرضا فیاضی
,
اجتماع بالفعل
,
تسلسل زمانی
,
احاطه علت به معلول
,
اصل علیت
,
تعامل علّی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تسلسل
,
عسگر دیرباز
,
محمود صیدی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
0
چکیده :
تسلسل عبارت است از ترتب یک شیء بر شیء دیگر یا وابستگی یک شیء به شیء دیگر تا بینهایت. بر استحاله تسلسل براهین متعددی اقامه شده که مهمترین آنها چهار برهان طرف و وسط، اسد و اخصر، تطبیق و وجود، و رابط و مستقل است. میرداماد مجرای براهین تسلسل را فقط سلسله صعودی دانسته، دو شرط ترتب و اجتماع در وجود را برای تسلسل محال شرط میداند. ولی محمدحسین طباطبایی آن را در هر دو جانب صعود و نزول جاری کرده، سه شرط فعلیت، ترتب و اجتماع در وجود را در تسلسل محال شرط میداند. در این مقاله اثبات شده است که براهین استحاله تسلسل فقط در جانب صعود جاری است و در خصوص سلسله نزولی ساکت است؛ تسلسل محال دارای دو شرط ترتب و اجتماع در وجود است و تسلسل فقط در علل تامه محال است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 20
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اعتبارسنجی نقد صدرا بر دلیل"مجموع ممکنات"
نویسنده:
نفیسه تحریرچی، علیرضا کهنسال
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
سهروردی
,
ملاصدرا
,
فاعل حقیقی
,
اثبات وجود خدا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
واجب الوجود
,
اشارات و تنبیهات
,
علت فاعلی
,
علت مادی
,
مقولات
,
اثبات وجود خدا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
محرک
,
تسلسل
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
مقولات
,
عبدالله جوادی آملی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
سعدالدین تفتازانی، مسعود بن عمر
,
بطلان تسلسل
,
برهان مجموعه ممکنات
,
تقدم شئ بر نفس
,
مجموع ورای آحاد
,
علیرضا کهنسال
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
یکی از براهین اثبات خدا که تا پیش از صدرالمتألهین معتبر شمرده میشد، دلیلی مبتنی بر مفهوم مجموعۀ ممکنات و نیاز آن به علتی ورای خود بود. ابنسینا این برهان را بیان کرده بود و شیخ اشراق آن را بینیاز از ابطال تسلسل میدانست. بینیازی این برهان از ابطال تسلسل، به آن اهمیت فراوان میداد؛ ولی ملّاصدرا این دلیل را بدون ابطال تسلسل باطل پنداشت و به ضمیمۀ ابطال تسلسل، آن را برهان مستقلی ندانست. مقالۀ کنونی به تحقیق در باب این برهان و پاسخ به نقدهای صدرالمتألهین میپردازد؛ و در نهایت، این برهان را با نگرش مجموع به عنوان آینۀ سرایت حکم، معتبر میداند اگرچه نقدهای ملّاصدرا بر کسانی وارد است که برای مجموع، وجودی ورای آحاد میپندارند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ملاک در برهان صدیقین
نویسنده:
حسن عبدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
اختلاف تشکیکی
,
تسلسل
,
وجود
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
اصالت وجود
,
اثبات وجود خدا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
برهان وجودی
,
عالم امکان
,
اصل علیت
,
برهان صدیقین ابن سینا
,
مقدمات برهان صدیقین
,
رابطه مفهوم وجود با مصادیق آن
,
بطلان دور و تسلسل
,
اثبات خدا با خدا
,
01. خداشناسی (کلام)
,
برهان جهان شناختی
,
طبیعت وجود
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
تسلسل
,
ابونصر فارابی
,
ملا احمد نراقی
,
مفهوم تصوری خدا
,
حسن عبدی
,
میرداماد
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
پرسش اصلی این مقاله عبارت است از: «ملاک در برهان صدیقین» چیست؟ می توان این پرسش را به این پرسش های فرعی تحلیل کرد: ویژگی های برهان صدیقین چیست؟ کدام ویژگی ها ملاک در برهان صدیقین محسوب می شوند؟ کدام ویژگی ها، مزیت برهان صدیقین به شمار می روند؟ این مقاله در پاسخ به این پرسش ها، با پیروی از روش تحلیلی- عقلی، پنچ ویژگی برای برهان صدیقین معرفی می کند که عبارت اند از: اولا واجب بالذات از طریق ملاحظه وجود اثبات می شود، ثانیا با انکار مخلوقات خللی به اثبات واجب نمی رسد و برهان هم چنان واجب بالذات را اثبات می کند، ثالثا سیر اثبات واجب بالذات بی نیاز از ابطال دور و تسلسل می باشد، رابعا در سیر اثبات واجب بالذات از اوصاف حقیقی و واقعی استفاده می شود، و خامسا انکار یا عدم انکار عالم امکان هیچ گونه تاثیری در سیر اثبات واجب بالذات ندارد و برهان در هر دو صورت، به یک نحو واجب بالذات را اثبات می کند. با مطالعه این مقاله، در خواهیم یافت که ویژگی های اول و دوم، عناصر ملاک در برهان صدیقین را تشکیل می دهند، ویژگی های چهارم و پنجم نیز مزیت های تقریر برهان صدیقین هستند و ویژگی سوم مزیتی برای هر نوع برهانی خواهد بود و اختصاص به برهان صدیقین ندارد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان تجربه دینی از دیدگاه سویین برن
نویسنده:
محمد جواد اصغری، محمود موسوی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
اثبات وجود خدا
,
تجربه دینی به مثابه برهان بر وجود خدا
,
ادراک (معرفت شناسی)
,
ریچارد سوئین برن
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
ادراک انسان
,
ادراک حسی
,
ادراک حسی خدا
,
اصل ساده باوری
,
اصل گواهی
,
سوژه
,
صدق منطقی (خبری)
,
حافظه (معرفت شناسی)
,
عقل گرایی انتقادی
,
برهان تجربه دینی (مسائل جدید کلامی)
,
اثبات وجود خدا
,
صدق منطقی (خبری)
,
عقلانیت اعتقادات دینی
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
علامه طباطبایی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
ارزش معرفتی تجربه دینی
,
ویلیام آلستون William J. Abraham
,
ریچارد سوئین برن
,
جان هاسپرس
,
جان هیک
,
شیء(حکمت اشراق)
,
معرفت حافظه ای
,
حافظه
,
تجربه دینی
,
اصل بنیادین عقلانیت
,
اطلاق بر حافظه
,
اصل ایجابی
,
احتمال واقع نمایی شئ
,
حجیت تجربه دینی
,
چالش ناسازگاری
,
تعارض تجارب دینی
,
ادراک تجربی
,
قدرت ادراکی تجربه دینی
,
شرایط غیرقابل اعتماد
,
علت حقیقی تجربه
,
سید محمود موسوی
,
تجربه دینی (فلسفه دین)
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
برهان تجربه دینی یکی از مهمترین براهین اثبات وجود خدا در مغرب زمین است. سویین برن-فیلسوف خداباور- بر اساس اصول خاصی که آنها را «اصل آسان باوری» و «اصل گواهی» مینامد، تقریر ویژهای از این برهان ارائه نموده است که توجه فلاسفه دین را به خود جلب نموده است. در این پژوهش سعی شده است ضمن توضیح اصول مزبور، تقریر سویین برن از این برهان تبیین گردد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 29 تا 52
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقایسه تقریرات ابن سینا و ملاصدرا و حکیم سبزواری و علامه طباطبائی در برهان صدیقین
نویسنده:
قاسمعلی کوچنانی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/1381
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اسفار
,
حکمت متعالیه
,
الله
,
اصالت وجود
,
اثبات وجود خدا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اشارات و تنبیهات
,
غرر الفرائد
,
ذات الهی
,
قرآن
,
برهان سینوی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
میرزا مهدی آشتیانی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه بوعلی
,
اصالت وجود
,
براهین توحید(حکمت نظری)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
قرآن
,
اصل واقعیت
,
برهان صدیقین علامه طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
برهان صدیقین ملاصدرا
,
برهان صدیقین ملاهادی سبزواری
,
دفع دور و تسلسل
,
صورت منطقی برهان صدیقین
,
صورت منطقی قیاس مستقیم
,
قاسمعلی کوچنانی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
در برهان صدیقینی که ابن سینا تقریر کرده به یقینی بودن موجود ما و دفع دور و تسلسل تکیه شده است و ملاصدرا در تقریر برهان صدیقین به اصالت و وحدت وجود بساطت و تشکیک وجود توسل جسته است و در تقریر حکیم سبزواری بر اصالت وجود و بر اینکه برای وجود افراد متباین با لذات نیست بلکه تفاوت افراد وجود به مراتب و ظهورات و اطوار و درجات است تکیه شده است اما در تقریر علامه طباطبایی نیازی به اثبات اصالت و تشکیک وجود و غیر آن نیست زیرا با بررسی اصل وکاقعیت بدون هر قید و شرط به ثبوت ازلی آْن پی برده می شود و از مزایای این تقریر اثبات توحید ذاتی حق تعالی است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 181 تا 195
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیلی بر براهین تجربی علامه طباطبایی و الهیدانان قرن بیستم پیرامون اثبات خدا
نویسنده:
اعلی تورانی، منیر سلطان احمدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, تابستان/ 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
حرکت جوهری
,
الله
,
اثبات وجود خدا
,
وجود خدا
,
برهان حرکت (اثبات خدا)
,
آفرینش مدام
,
ایان باربور
,
استدلال تجربی
,
برهان هدفمندی
,
برهان مصادیق نظم
,
برهان حدوث (اثبات خدا)
,
برهان مبتنی بر رویکرد تکاملی
,
حدوث زمانی
,
حدوث علی
,
مطالعه طبیعت
,
علیت غایی
,
حدوث اجسام
,
شوبرت آگدن
,
خصلت انتزاعی ریاضی و فیزیک در قرن بیستم
,
خدا و طبیعت
,
تکامل روح
,
براهین اثبات واجب
,
01. خداشناسی (کلام)
,
صفات الهی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
متالهان قرن بیستم
,
نظریه انفجار بزرگ
,
علامه طباطبایی
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
اعلی تورانی
,
درباره علامه طباطبایی
,
ایان باربور (Ian Barbour)
شاپا (issn):
2008-7063
چکیده :
استدلالهای تجربی، با مزایایی چون سادگی و قابل فهم بودن برای عموم، از جمله براهینی هستند که در کنار براهین عقلی و شهودی برای اثبات وجود خدا به کار گرفته شدهاند. تحقیق حاضر به بررسی این نوع براهین نزد علامه طباطبایی و تفکر سده بیست مغرب زمین پرداخته و ضمن ارزیابی غنای هر یک، وجوه تمایز و اشتراک آنها را دنبال نموده است. برهان نظم، حدوث، و برهان مبتنی بر رویکرد تکاملی از براهین مشترک آنان، البته با تفاوتهایی در دامنه بحث، محسوب میشود. به علاوه، هر کدام دلایلی مخصوص به خود نیز داشتهاند. در مسئله مصادیق تفاوتها باید گفت برهان حدوث نزد غربیان تنها در معنای حدوث زمانی و صرفاً درباره عالم به کار رفته است، در حالی که علامه طباطبایی از حدوث علّی نیز در سه حوزه عالم، نفس، و اجسام بحث کرده است. خصلت انتزاعی فیزیک قرن بیستم و نیز برهان حرکت، به ترتیب از دلایل خاص مورد تمسک الهیات قرن بیستم و علامه بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 59 تا 75
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
برهان نفس بر اثبات خدا در حکمت متعالیه
نویسنده:
محمدتقی یوسفی، مجتبی افشارپور
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم علیه السلام, بهار /94
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
حدوث نفس
,
اثبات وجود خدا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
اتحاد عاقل و معقول
,
استکمال نفس
,
حرکت اشتدادی نفس
,
برهان نفس
,
عقل بالفعل
,
عینیت سالک و مسلک
,
قوه جسمانی
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
علم نفس
,
حکمت متعالیه
,
وجود ربطی انسان
,
درجات نفس
,
علم حصولی به نفس
,
خروج نفس از قوه به فعل
,
علت حرکت نفس
,
حیثیت بالقوه در مجردات
,
رابطه علی نفس و بدن
,
شرافت نفس بر بدن
,
غایت حرکت نفس
,
حرکت نفسانی افلاک
,
عبدالله جوادی آملی
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
محمدتقی یوسفی
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 157 تا 182
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تقریر علامه طباطبایی از برهان صدیقین
نویسنده:
حسن عبدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
برهان صدیقین (اثبات خدا)
,
الله
,
خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ممکن الوجود
,
واقعیت خارجی
,
برهان سینوی
,
واجب بالذات
,
اثبات واجب الوجود بالذات
,
براهین خداشناسی
,
اثبات وجود خدا
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
حقایق خارجیه
,
ممکن بالذات
,
بساطت واجب(امور عامه)
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
براهین اثبات واجب(حکمت نظری)
,
برهان صدیقین
,
برهان شیخ الرئیس
,
واجب تعالی (اسماء ذات)
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابونصر فارابی
,
راه رسیدن به خدا
,
مقدمات نمایان
,
مقدمات پنهان
,
واقعیت نفس الامری
,
حسن عبدی
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
0
چکیده :
پرسش اصلی این پژوهش آن است که تقریر علامه طباطبایی از برهان صدیقین چیست و او چگونه وجود واجب تعالی را اثبات میکند؟ نویسنده تلاش کرده ابتدا با اشاره به راههای رسیدن به خدا، تعریفی اجمالی از برهان صدیقین ارائه دهد. سپس با تمرکز بر تقریر علامه طباطبایی از این برهان، آن را تبیین کند و نقاط قوت آن را بر شمارد. در پایان نیز برخی از انتقادهایی که ممکن است بر این برهان وارد گردد و پاسخ آنها ذکر شده است. روش تحقیق در این پژوهش، تحلیلی ـ عقلی است. بر پایه این روش، همة مقدماتی که در شکلگیری تقریر علامه طباطبایی نقش داشتهاند ـ خواه مقدّمات نمایان و خواه مقدّمات پنهان ـ به صورت صریح ذکر میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 153 تا 176
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
تعداد رکورد ها : 25
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید