جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
بدن
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
تأثیرپذیری ساحت عقیدتی از ساحت های غیر عقیدتی با نظر به رابطه ی نفس و بدن از دید غزالی
نویسنده:
زهرا (میترا) پورسینا
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قوای نفس
,
بدن
,
ماهیت انسان
,
رابطه نفس و بدن
,
هبوط
,
امام محمد غزالی
,
تکالیف دینی
,
ثمرات تکالیف دینی
,
قلب
,
ریاضت
,
معرفت شناسی فضیلت محور
,
حصول معرفت
,
نظام اخلاقی
,
نفس لوامه
,
نفس مطمئنه
,
ساحت عقیدتی (معرفتی)
,
ساحت های غیرعقیدتی (عاطفی - ارادی)
,
قوه عاقله (عقل)
,
ساحت های نفسانی
,
جنود قلب
,
علم معامله
,
شهوت
,
غضب
,
تناسب بین نفس و بدن
,
رابطه نفس (ذهن) و بدن (جسم)
,
تأثیر متقابل نفس و بدن
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
محمود زمخشری
,
لیندا زاگزبسکی Linda Zagzebski
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
میترا (زهرا) پورسینا
,
ویلیام وینرایت William Wainwright
,
ویلیام جیمز (William James)
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
یکی از مهم ترین مسائلی که پیش روی معرفت شناسان قرار دارد این است که آیا دستیابی انسان به معرفت تنها از رهگذر قابلیت های معرفتی اش میسر می شود یا حیثیت ها و ابعاد گوناگون وجود انسان در ارتباطی وثیق با ساحت معرفتی اش، آن را از تاثیرات مثبت و منفی خود متاثر می سازند. این موضوع در مقاله ی پیش رو با تکیه بر اندیشه و نظام معرفت شناسی امام محمد غزالی تحلیل و بررسی شده است. در این تحلیل، روابط گوناگونی که میان ساحت های مختلف نفس برقرار می شود و تصویری از این روابط که سیر استکمالی انسان اقتضای آن را دارد مورد توجه قرار می گیرد و نشان داده می شود که این روابط و تاثیراتی که در هر شکلی از آن بر ساحت عقیدتی گذاشته می شود، نه فقط تاثیراتی میان ساحت های نفس، بلکه تاثیر و تاثراتی میان دو جنبه ی اصلی وجودانسان یعنی نفس وبدن نیز هست. بر اساس تاثیر و تاثر متقابلی که غزالی به صورت دوری میان نفس و بدن قائل است، هر فعل بدنی تاثیری در نفس بر جای می گذارد که خود آن تاثیر موجب پدید آمدن فعلی می شود. از آن جا که هر فعلی نشات گرفته از معنایی در درون نفس است، هنگامی که این معنا در قالب فعل تجسم می یابد، آن معنا در درون نفس، جلوه ی بیشتری پیدا می کند و بنابراین بر آگاهی نفس افزوده می شود. این فرآیند با کمک تحلیل های اخلاقی - معرفتی غزالی در بحث شکل گیری فضایل از طریق تکرار افعال مناسب و نیز نقش معرفت بخشی طاعات، تبیین می گردد. بدین جهت، باید گفت که تاثیرات ساحت های غیر عقیدتی نفس بر ساحت عقیدتی را نمی توان بدون توجه به رابطه ی نفس و بدن، مورد تحلیل و واکاوی قرار داد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 155 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رابطه ی نفس (ذهن) و بدن و رهیافت های موفق و ناموفق آن
نویسنده:
محسن ایزدی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, پاییز/ 1387
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
بدن
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
رابطه نفس و بدن
,
ذهن
,
حرکت اشتدادی نفس
,
نظریه رفتارگرایی
,
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
علم النفس ملاصدرا
,
هوش مصنوعی (AI)
,
نظام فیزیولوژیک بدن
,
علیت حالات ذهنی
,
جوهریت نفس
,
این همانی ذهن و عین
,
نظریات ذهن
,
کارکرد گرایی ماشینی
,
استدلال اتاق چینی
,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
,
کارکردگرایی
,
حیث التفاتی (پدیدار شناسی)
,
حافظه (معرفت شناسی)
,
شخصی بودن حالات ذهنی
,
حضور قوای نفس در بدن
,
علوم شناختی
,
نظریه حدوث جسمانی نفس
,
ابن سینا
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
ارسطو
,
هیلاری پاتنم
,
رنه دکارت
,
جان آر. سرل
,
هری اوسترین ولفسن
,
گوتفرید لایب نیتس
,
خودآگاهی (معرفت نفس)
,
تجرد نفس (فلسفه)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
مساله رابطه نفس (ذهن) و بدن یکی از مسایلی است که فلاسفه و دانشمندان همواره به آن اهتمام داشته اند. هر چند برای پیشینیان نیز مسلم بود که در انسان، دو نوع متفاوت از حالات و رویدادها هستند که تاثیر علی- معلولی بر یک دیگر دارند، امروزه علومی مانند فیزیولوژی اعصاب به نتایج مهمی در این مساله دست یافته اند. بعضی از فلاسفه در تبیین حالات و رویدادهای جسمانی و ذهنی، معتقد به فیزیکالیسم هستند. فلاسفه دیگر ضمن ابطال فیزیکالیسم، اثبات کرده اند که انسان مرکب است از جوهری جسمانی و جوهری غیرجسمانی. لکن اکثر این فلاسفه (دوگانه گرایان) در ارایه توجیهی عقلی برای چگونگی ارتباط این دو جوهر، ناموفق بوده اند. به نظر می رسد ملاصدرا با استفاده از اصولی نظیر «حدوث جسمانی نفس»، در حل مساله رابطه نفس و بدن موفق بوده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 132
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مناسبات انسان کامل و خلافت الهی در اندیشه ملاصدرا
نویسنده:
قدرت الله قربانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه حلی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
امامت
,
حرکت جوهری
,
ملاصدرا
,
بدن
,
تکامل جوهری
,
انسان شناسی ملاصدرا
,
اِبداع (آفرینش)
,
الولایه
,
خلافت الهی
,
تدبیر
,
هدایت جامعه
,
تکوین
,
امامت
,
خلافت الهی
,
عالم تکوین
,
عالم ماده
,
نظام هستی
,
ابداع
,
اهل بیت(ع)
,
انسان کامل (کلام)
,
تسخیر
,
عالم محسوسات
,
صناعت
,
نظام عالم وجود
,
انسان کامل
,
کمال طلبی
,
علامه طباطبایی
,
حکمت متعالیه
,
بدن
,
حرکت جوهری
,
تدبیر
,
علامه حلی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
سلسله مخلوقات
,
قدرت الله قربانی (دانشگاه خوارزمی)
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
ملاصدرا از فیلسوفان اسلامی است که دارای نظام فکری نسبتا منسجم انسان شناختی است. او از زوایای فلسفی، عرفانی، دینی و سیاسی ابعاد گوناگون خلافت اللهی انسان را نشان می دهد ضمن اینکه بین آنها پیوند ذاتی وجود دارد. در نظر او حقیقت دو بعدی انسان، با تاکید بر بعد روحانی با گرایش تکاملی و معنوی ارتباط می یابد و اندیشه حرکت جوهری نفس را تداعی می کند که حدوث جسمانی او درنهایت به بقای روحانی ختم می گردد. علاوم براین خصوصیت کمال طلبی انسان، درنهایت ترسیم کننده جایگاه انسان کامل و صدرنشینی او در سلسله مخلوقات الهی است که بواسطه داشتن کمالات وجودی، معرفتی و اخلاقی از سوی خداوند، مامور هدایت و رهبری دیگر انسان ها در قالب نبوت، امامت و ولایت می باشد. این اندیشه قابلیت ترسیم تصویر دقیق تری از انسان را دارد که می تواند در نظریه پردازی های انسان شناختی و علوم انسانی مورد استفاده قرار گیرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 19 تا 44
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تکامل برزخی از نگاه معارف عقلی و نقلی
نویسنده:
اکبر اسدعلیزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اهل بیت
,
بدن
,
کمال انسان
,
عالم البرزخ
,
جنگ بدر
,
خروج از قوه به فعل
,
عالم ماده
,
عالم ماده
,
اهل بیت(ع)
,
حرکت
,
عالم برزخ
,
کمال انسان
,
قرآن
,
تحول
,
بقا و خلود نفس
,
تکامل معنوی
,
تکامل علمی
,
کیفیت تکامل
,
عالم عقل
,
غایت آفرینش
,
رویا
,
علامه مجلسی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
علم نفس
,
بقاء نفس
,
بدن
,
جسم
,
قرآن
,
خواب
,
دریافت فیض الهی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ابن بابویه، محمدبن علی(شیخ صدوق)
,
جنگ بدر
,
حضرت عیسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
د. امام هشتم(حضرت امام رضا ع)
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
بعد جسمانی
,
اکبر اسد علیزاده
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
تکامل برزخی از مباحث مهم کلامی، فلسفی و عرفانی است که دیرباز در میان علما مطرح است. بر اساس متون دینی، تکامل اخروی یک موضوع ممکن، مسلم است ولی از لحاط معارف عقلی تکامل نوعی تغییر و حرکت است و حرکت از نظر فلسفی خروج تدریجی شیء از قوه به فعل است و حرکت مشروط به ماده (حامل این قوه و استعداد) و حالت بالقوهای است که بدون آن حرکت معنا نخواهد داشت. آنگاه جای این سخن است که با انتقال انسان به عالم برزخ، عالمی که در آن از مادّه خبری نیست و استعداد به فعلیّت نمیرسد، حرکت و به تبع آن تکاملی نیز وجود نخواهد داشت!<br /> علمای علوم عقلی در توجیه عقلانی تکامل برزخی در راستای پاسخ به این اشکال میگویند: جسم و بدن در وجود نفس شرط است اما نفس در بقای خود نیازی به بدن و جسم ندارد. نفس بدون بدن نیز میتواند کامل شود، زیرا وجود بدن در تکمیل نفس شرط نیست، همانگونه که نفس و روح در حالت خواب بدون کمک قوای بدن میتواند فیضهایی را دریافت کند. البته، باید توجه داشت که تکامل اخروی با تکامل دنیوی متفاوت است.آنچه مسلم است اینکه تکامل اخروی علمی بوده، مانند دنیا عملی نیست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 33
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی دیدگاه ملاصدرا و جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن
نویسنده:
حسین محمدی، عبدالرسول کشفی، حسن ابراهیمی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
جان هیک
,
ملاصدرا
,
بدن
,
رابطه نفس و بدن
,
اتحاد نفس و بدن
,
حرکت اشتدادی نفس
,
حرکت اشتدادی
,
ماهیت نفس
,
نظریه رفتارگرایی
,
یگانه انگاری نفس و بدن
,
علم نفس
,
حقیقت نفس انسانی
,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
,
کارکردگرایی
,
دوگانه انگاری
,
دوگانه انگاری جوهری
,
طبیعت گرایی
,
یگانه انگاری
,
اتحاد نفس و بدن
,
تأثیر متقابل نفس و بدن
,
علامه طباطبایی
,
ماتریالیسم
,
حکمت متعالیه
,
جوهر مجرد
,
بدن
,
ماده گرایی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
جان هیک
,
کارکردگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی)
,
رفتارگرایی((اصطلاح وابسته)، قسیم تفسیرگرایی و کارکردگرایی و بازنمون گرایی و ابزارگرایی و رفتارگرایی)
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
نظریه پیامد جانبی
,
جوهر ذومراتب
,
تعامل نفس و بدن
,
نظریه این همانی نفس و بدن
,
حسن ابراهیمی
,
عبدالرسول کشفی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
ارتباط نفس و بدن از مباحث مهم فلسفة ذهن است. دربارة این ارتباط دو دیدگاه وجود دارد: یگانهانگاری و دوگانهانگاری؛ دوگانهانگاری دیدگاهی است که انسان را متشکل از دو جنبة بدن مادی و نفس مجرد میداند. یگانهانگاری که در تقابل با دوگانهانگاری است دو شاخه دارد: یگانهانگاری مادیگرایانه که حقیقت انسان را مادة محض تلقی میکند و یگانهانگاری ایدئالیستی که حقیقت انسان را نفس محض میداند.<br /> ملاصدرا و جان هیک، که متعلق به دو سنت معرفتی متفاوتند، هر دو معتقدند که انسان دارای نفس مجرد و بدن مادی است. مقاله نشان میدهد که دیدگاه ملاصدرا در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاهی یگانهانگارانه است، اما نه به معنای مصطلح آن، بلکه دیدگاهی بدیع و منحصر به فرد که مبتنی بر اصول فلسفی و نفسشناسی اوست. جان هیک در باب ارتباط نفس و بدن دیدگاه دوگانهانگاری جوهری را اتخاذ کرده است که با نفی نظریههای اینهمانی و پیامد ثانوی از دیدگاه خود دفاع میکند. در عین حال، صرف نظر از دیدگاه او در باب نفس و بدن، بسیاری از نظریات او شبیه یا نزدیک به دیدگاههای ملاصدرا است. باور به دوساحتیبودن انسان و وجود نفس، کیفیت پیدایش نفس، تجرد، جسمانیهالحدوث بودن، حرکت اشتدادی، ذومراتببودن و تعامل نفس و بدن و تأثیر هر یک در دیگری از جملة آنهاست.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 109 تا 131
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
راه حل فیلسوفان اسلامی برای مسأله رابطه نفس و بدن
نویسنده:
علی افضلی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, زمستان/ 1386
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
قوای نفس
,
بدن مثالی
,
ارواح
,
بدن
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
حکمت اشراق
,
عالم مثال ها
,
رابطه نفس و بدن
,
سنخیت
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
فلسفه اسلامی
,
روح بخاری
,
الاسفار
,
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
حقیقت نفس انسانی
,
دوگانه انگاری
,
نور اسپهبد
,
هیولی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
فلسفه اسلامی
,
روح بخاری
,
هیولی
,
بدن
,
بدن مثالی
,
بدن مثالی اخروی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
رنه دکارت
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
علی افضلی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2008-1553
چکیده :
فلاسفه غرب درمساله رابطه نفس و بدن راه حل های مختلفی را ارائه کرده اند.فیلسوفان مسلمان نیز به سهم خود کوشیده اند تاراه حلی معقول برای این مساله ارائه دهند.راه حل آنان مبتنی بر طرح موجود واسط میان نفس و بدن است.بعضی از فلاسفه اسلامی(مانند ابن سینا و سهروردی)به واسطه ای به نام روح بخاری یا روح حیوانی قائل شده اند و بعضی نیز(مانند ملاصدرا)این واسطه را به تنهایی کافی برای حل مساله ندانسته و واسطه دیگری را هم به نام بدنی مثالی به آن افزوده اند.به نظر فلاسفه مسلمان،این وسایط از آن جهت می توانند معضل تعامل نفس و بدن را حل کنند که از سویی با بدن مادی و از سویی دیگر با روح مجرد سنخیت دارند.روح بخاری جسم لطیفی است که از طریق خون در تمام بدن سریان دارد.جسمیت آن،وی را با بدن و لطافت آن او را با روح هم سنخ می سازد.بدن مثالی هم بعضی از ویژگی های اجسام،مانند رنگ و شکل و مقدار را داردولی فاقد بعضی دیگر از این ویژگی ها،مانند هیولای اولی است.مقاله حاضر به معرفی راه حل فلاسفه مسلمان برای مساله رابطه نفس و بدن و نیز ویژگی های روح بخاری و بدن مثالی و چگونگی نقش این دو در حل مساله مزبور می پردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 45 تا 58
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظریه ابرمرد و نقد آن از منظر آموزه های دینی و مبانی عقلی
نویسنده:
احمد عزیزخانی، حمزه عالمی چراغعلی
نوع منبع :
مقاله , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات)
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, زمستان / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
تجدد
,
بدن
,
پوچ انگاری
,
فضیلت اخلاقی (فضایل اخلاقی)
,
من استعلایی
,
فردریش نیچه
,
مرگ خدا
,
فرا انسان
,
عقل مدرن
,
فرو رفتن به حیوانیت
,
بنیاد گریزی
,
صیرورت انسان
,
فضیلت شخصی
,
انسان بارکش
,
دگرگونی ارزش ها
,
رابطه قدرت و حقیقت
,
آفرینش حقیقت
,
نفی متافیزیک
,
ثنویت درون - برون
,
فرهنگ مسیحی - اخلاقی
,
اخلاق سروری
,
اخلاق بندگی
,
بنیادهای اصیل هستی
,
ترجیح تن بر روان
,
نسبیگرایی معرفتی
,
اراده قدرت
,
اخلاق دینی
,
تعلیم آموزه های دینی
,
حسن حسن زاده آملی
,
عبدالله جوادی آملی
,
اخلاق بندگی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 135 تا 155
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکرد های نوین در این همانی شخصی (مسأله شبیه سازی و نظریه های خلق مجدد و بقای ماده اصلی)
نویسنده:
سید محمدعلی دیباجی,محمدجواد دانیالی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: پرديس فارابی دانشگاه تهران , پاییز/ 1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
بدن
,
03. انسان شناسی Human nature
,
معاد جسمانی
,
فیزیکالیسم (فلسفه ذهن)
,
دوگانه انگاری
,
این همانی (منطق)
,
خلق مجدد
,
بقای ماده اصلی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
بدن
,
ماده عنصری
,
معاد(فلسفه)
,
علامه حلی
,
سید جلال آشتیانی
,
فلسفه دین
,
جان هیک
,
نظریه این همانی نفس و بدن
,
سید محمدعلی دیباجی
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 69
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی ترابط وجودی بدن با نفس پس از مرگ (تناسخ ملکوتی) از منظر مکتب ابن عربی
نویسنده:
حسن سعیدی، حسین زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی, زمستان / 1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
وحدت وجود
,
ملاصدرا
,
تناسخ
,
ارواح
,
تناسخ ملکی
,
تناسخ ملکوتی
,
بدن
,
صورت های نفسانی
,
عالم البرزخ
,
ثبات هویت نفس
,
روح بخاری
,
رابطه تدبیری نفس و بدن
,
تناسخ احدی سریانی
,
ابدال
,
مظهریت اسم باطن
,
رابطه مرگ و نوع مظهریت انسان
,
تجلی حق در قیامت
,
تکرار ناپذیری تجلی
,
شایع نفس رحمانی
,
تناسخ عرفانی
,
صدرالدین قونوی
,
ابن عربی
,
عرفان اسلامی
,
علم نفس
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
علامه حسن زاده آملی
,
حسن سعیدی
شاپا (issn):
2345-3761
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 55
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نگاهی به ماهیت نفس و چگونگی تعلق آن به بدن در فایدروس و حکمت الاشراق
نویسنده:
مریم حسینی الموسوی، غلامرضا اعوانی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: مجتمع آموزش عالی شهید محلاتی, تابستان و پاییز / 1392
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
افلاطون
,
مکاشفه
,
حدوث نفس
,
بدن
,
عالم انوار
,
نفس آدمی
,
جاودانگی نفس
,
هبوط نفس
,
تعلق نفس به بدن
,
ماهیت نفس
,
ساحات وجود آدمی
,
ثنویت وجود انسان
,
نفس جهان
,
حرکت بالذات نفس
,
اجزای سه گانه نفس
,
تمثیل ارابه و ارابه ران
,
نفس قبل از تولد
,
اسطوره نفس افلاطونی
,
نیروهای الهی نفس
,
انوار اسپهبدیه
,
تشکیک نوری
,
چگونگی حدوث نفس
,
سیر وجود از نقص به کمال
,
ابطال نظریه قدم نفس
,
طبقه بندی سهروردی از نفوس
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
علم نفس
,
غلامرضا اعوانی
شابک (isbn):
6024-2251
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 31 تا 50
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید