جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
علم حصولی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
عنوان :
کیفیت پیدایش و انتزاع مفاهیم کلی
نویسنده:
غلامرضا ابراهیمی مقدم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه باقرالعلوم, پاییز/1388
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
علم حصولی
,
ادراک عقلی
,
عقل فعال
,
ادراک حصولی
,
ملاصدرا
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
مشاء
,
صورت نوعیه
,
ادراک (معرفت شناسی)
,
معقول ثانی
,
مفاهیم منطقی
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
مفاهیم فلسفی
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
ادراک انسان
,
ادراک حسی
,
ادراک عقلی
,
ادراک کلیات
,
ادراک معقول
,
ادراک کلیات
,
مفاهیم ماهوی
,
ابن سینا
,
معقولات اولی
,
معقولات ثانی
,
صورت خیالی
,
صورت عقلی
,
مفهوم کلی
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ادراک حضوری موجودات عقلی
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
صورت جزئی
,
صورت جسمی
,
صورت نوعی
,
عقل فعال
,
کلی
,
عبدالله جوادی آملی
,
معقولات اولی((مفاهیم ماهوی)، مقابل معقولات ثانیه)
,
معقولات ثانیه((ما لیس باول)، مقابل معقولات اولی)
,
معقولات ثانیه فلسفی(مقابل معقولات ثانیه منطقی)
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
عقل فعال از نظر ملاصدرا
,
شناخت کلی
,
خیالات حسی
,
فاعلیت افاضی
,
مفهوم سفیدی
,
مفهوم سیاهی
,
مفهوم تصوری
,
مفهوم تصدیقی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
0
چکیده :
از دیدگاه اکثر فلاسفه اسلامی، منشأ همه مفاهیم کلی ماهوی، صورتهای جزئی است که از طریق ادراک حصولی یا حضوری به وجود آمده است. وقتی مفهوم کلی را با مفهوم جزئی مقایسه میکنیم، این سؤال مطرح میشود که ذهن چگونه از موارد محدود و جزئی به شناخت کلی میرسد؟ دیگراینکه چگونه یک مفهوم که در ابتدا بر بیش از یک فرد صدق نمیکند، در مرحله ادراک عقلی بر بینهایت افراد صدق میکند؟<br /> فلاسفه اسلامی برای تبیین این مطلب، نظریات مختلفی ارائه کردهاند که دو نظریه معروف در این باب از ابنسینا، فیلسوف شاخص حکمت مشاء و ملاصدرا بنیانگذار حکمت متعالیه، با اقبال و پذیرش بسیاری از فلاسفه دیگر مواجه شده است. در این مقاله، ضمن بررسی دو نظریه فوق، آرای مختلف فلاسفه اسلامی در این باب بررسی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 7 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل زبان دعا
نویسنده:
محمدجواد سلمانپور
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, تابستان/1384
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی
,
صبغه
,
دعا
,
صحیفه کامله سجادیه
,
اقرار به گناه
,
اخلاص
,
اعتباری بودن کلام
,
زبان دعا
,
قرآن
,
تضرع
,
فطرت بشری
,
وجه بیانی وجودی
,
فقر محض
,
غنی مطلق
,
اعتراف
,
زبان عرفی
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
امام سجاد علیه السلام
,
دعا در تشیع
,
منشا فطری دعا
,
منشا تاریخی دعا
,
زبان مشترک انسانها
,
زبان لفظی
,
معیار دعای حقیقی
,
دعای مجازی
,
علم به دعا
,
یقین به دعا
,
رتبه وجودی داعی
,
فطرت داعی
,
عواطف داعی
,
قلب داعی
,
آرامش بخشی دعا
,
لذت آفرینی زبان دعا
,
علیت محض نظام ربوبی
,
اصرار و الحاح
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
ملا عبدالرزاق لاهیجی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
فطرت(کلام)
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
اهل بیت(ع)
,
علامه مجلسی
,
محمد حسین (غروی) نائینی
,
علامه طباطبایی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
غنی محض (اسماء ذات)
,
قرآن
,
اخلاص
,
دعا
,
اخلاص
,
اعتراف به گناه
,
تضرع
,
عبدالله جوادی آملی
,
شیخ عباس قمی
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ذ. امام نهم(حضرت امام جواد ع)
,
ب. امام اول(حضرت امام علی ع)
,
ج. امام چهارم(حضرت امام سجاد ع)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
فیاض لاهیجی
,
ملاصدرا شیرازی
,
ملا محسن فیض کاشانی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
زبان دعا ازعناصر مشترک و مهم همة انسانها و فرهنگها است و جایگاه ویژهای در فرهنگ شیعی دارد. این زبان منشأ فطری و تاریخی به قدمت تاریخ انسان دارد و ترجمان دعای حقیقی بوده و ارتباط خاصی بین فقیر محض و غنی مطلق، خداوند متعال، برقرار میکند. حقیقت زبان دعا ویژگیهایی به این زبان بخشیده است که آن را از سایر زبانها ممتاز کرده و به زبان عرفان نزدیک میکند. در این مقاله حقیقت زبان دعا مورد تحلیل قرار گرفته و ضمن بهره فراوان از ادعیه پیشوایان دین اسلام به ویژه ادعیه امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه به ویژگیهای زبان دعا اشاره شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 21 تا 40
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
روش شناسی استنباط آرای فلسفی ملاصدرا
نویسنده:
فردین جمشیدی مهر، مرتضی حسینی شاهرودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه تهران, بهار و تابستان / 1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اختلاف تشکیکی
,
حکمت متعالیه
,
علم حصولی
,
وجود
,
امکان فقری
,
اصالت وجود
,
اسرار الهی
,
امکان فقری نفس
,
وجود رابط
,
علیت ایجادی
,
فقر وجودی
,
استنباط
,
نظام فلسفی
,
تعارض در آرای ملاصدرا
,
شیوه بیان ملاصدرا
,
کتمان سر
,
نظرات نهایی ملاصدرا
,
نظرات نهایی ملاصدرا
,
نظریه انسجام
,
اتحاد وجود و کمال
,
حقیقت شیء
,
نظرات رایج ملاصدرا
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مسایل جدید روش شناسی
,
شخصیت ها
,
علامه طباطبایی
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
سید مرتضی حسینی شاهرودی
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
,
حسن حسن زاده آملی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 51 تا 68
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
حدوث نفس انسانی از دیدگاه فلاسفه اسلامی و سازگاری آن با آموزۀ «عالم ذرّ»
نویسنده:
علی ارشد ریاحی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: دانشگاه قم, تابستان / 1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علم حصولی
,
حدوث نفس
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
آیه میثاق
,
رویت قلبی خداوند
,
مجرد
,
وحدت نفس
,
حدوث و قدم
,
حقیقه و رقیقه
,
منشا کثرت
,
تعلق نفس به بدن
,
وجود نفس قبل از بدن
,
ماهیت عالم ذر
,
رابطه تدبیری نفس و بدن
,
جسمانیت الحدوث و روحانیت البقاء (فلسفه)
,
قاعده «الواحد»
,
نفس در حکمت مشاء
,
نفس در حکمت متعالیه
,
توجیه کثرت در عالم
,
وحدت عقلی نفس
,
وجود تجردی موجودات
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حسن حسن زاده آملی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
علم نفس
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
علی ارشد ریاحی
,
عالم ذَر
,
ملاصدرا شیرازی
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 43 تا 62
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
گزینش نظریه ارجح در میان نظریات ملاصدرا پیرامون علم به مادیات و در مادیات
نویسنده:
الهه زارع، جهانگیر مسعودی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, بهار و تابستان/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسفار
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
علم حصولی
,
شواهد الربوبیه
,
ملاصدرا
,
تجرد
,
حکمت اشراق
,
حکمت الهی
,
حکمت مشاء
,
وجود منبسط
,
الوجود
,
قرآن
,
تشکیک وجود
,
علم حضوری
,
عقل در حکمت مشاء
,
تساوق علم با هستی محض
,
علم به مادیات
,
علم به ماده از نظر ملاصدرا
,
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
تجرد
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
تجرد نفس ناطقه
,
هستی شناسی مادی (مسائل جدید کلامی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
حکمت اشراق the School of Illumination
,
حکمت متعالیه
,
فلسفه مشاء
,
شی ء مادی
,
وحدت تشکیکی وجود
,
علم واجب
,
قرآن
,
عبدالله جوادی آملی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
وجود (اسماء اول عرفان نظری)
,
مظهر وجود مطلق(وجود منبسط)
,
جهانگیر مسعودی
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
<br /> ملاصدرا در باره علم حضوری در باب وجودهای مادی دارای سه رویکرد متفاوت است. ایشان در مواضع بسیاری امور جسمانی را که شامل انواع اجسام و اعراض میباشند، از حوزه علم حضوری خارج میداند و معتقد است آنها نه نزد خود حضور دارند نه نزد واقعیت دیگری حضور مییابند و نه واقعیت دیگری نزد آنها امکان حضور دارد. ایشان بنا به مبنایی دیگر معتقد به معلوم واقع شدن مادیات نزد علت مجردشان هستند.اما بنا بر رویکرد سوم در مواضع متعدد دیگر برای کلیه موجودات ادراک و شعور قائل شدهاند. وی در این دیدگاه، علم و وجود را مساوق میداند.بعلاوه به نظر ایشان حضور، شرط علم و در واقع همان حقیقت علم است. تجرد هم شرط حضور است. بنابراین لازم میآید امور جسمانی هم دارای نوعی علم حضوری و تجرد باشند، پس هم میتوان از فرض وجود معلوم در نزد آنها سخن گفت و هم از فرض معلوم واقع شدن آنها به علم حضوری.<br /> در این نوشتار سعی ما بر این بوده است. که بنا به تعاریف و مبانی ای که ملاصدرا در مورد علم ارائه دادهاند، مواضع ایشاندر این امر را مورد تفکیک قرار داده و در نهایت به بررسی این امر بپردازیم که کدام سخن صدرا را میتوانبه نحو مستدل نظر نهایی و دقیق ایشان در این مساله قلمداد کرد. بنا بر دلایل ارایه شده در پایان مقاله نظریه و رویکرد سوم ترجیح داده شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 81 تا 95
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باورهای پایه و چگونگی تحصیل معرفت عینی و ضروری از دید فیلسوفان مسلمان و تحلیلی نوین و وجود شناختی از آنها
نویسنده:
مرتضی حاج حسینی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد, پاییز و زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
باور پایه
,
صدق
,
صدق
,
علم حصولی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ذهن
,
اصل علیت
,
زبان
,
بداهت و ضرورت
,
معرفت حسی
,
علم حصولی
,
تصدیق(افعال قلوب)
,
معرفت ضروری
,
اصل امتناع تناقض
,
خطاپذیری
,
معرفت عینی
,
امکان معرفت
,
معرفت تصوری
,
معرفت تصدیقی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
شناخت فطری
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
معرفت
,
معرفت شناسی اسلامی
,
تحلیل وجودی
,
فخر رازی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
صدق
,
نظریه مواضعه
,
قضیه تحلیلی
,
علم حضوری(مقابل علم حصولی)
,
علم حضوری(راه های معرفت)
,
تصدیق بدیهی(مقابل تصدیق نظری)
,
تصدیق نظری(مقابل تصدیق بدیهی)
,
قضیه ترکیبی(مقابل قضیه تحلیلی)
,
قضیه تحلیلی(مقابل قضیه ترکیبی)
,
اصل علّیت
,
اصل امتناع تناقض
,
بداهت((اولیات)، اصطلاح وابسته)
,
باور پایه((اصطلاح وابسته)، قسیم استدلال تسلسل معرفتی و دور معرفتی)
,
ذهن((مقابل خارج)، اصطلاح وابسته)
,
ضرورت
,
موجود در عالم
,
معرفت شناسی باور پایه
,
انعکاس حقیقت
,
تجربه درون ذهنی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
مرتضی حاج حسینی
شاپا (issn):
9112-2008
چکیده :
در فلسفۀ کلاسیک به مجموعه ای از قضایا که آدمی به کشف آنها همت میگمارد و صدق آنها را بر اساس معیار مطابقت توضیح میدهد معرفت اطلاق میشود و معرفتِ مطلوب معرفتی است که واجد دو وصف عینیت و ضرورت باشد. چنین معرفتی، بدون شک باید در فرایندی شکل گیرد که هم انعکاس حقایق امور را تضمین کند و هم از توان مقاومتی بالا در برابر حملات شکاکانه برخوردار باشد. در این صورت معرفت حاصل واجد کمالات مطلوب معرفت یعنی عینیت و ضرورت خواهد بود. فیلسوفان مسلمان برای دسترسی به چنین معرفتی بحث تصدیقات بدیهی و ملاک بداهت آنها را پیش کشیده و ضمن اعتقاد به عینیت و ضرورت بدیهیها، ارجاع نظریها به بدیهیها را شرط عینیت و ضرورت نظریها قلمداد کردهاند.<br /> بیان و بررسی انتقادی نظر فیلسوفان مسلمان در مورد تصدیقات بدیهی و ملاک بداهت آنها و نیز بیان و بررسی انتقادی رویکردهای مکمّل در دوران معاصر و بحث در مورد میزان توفیق هر یک در تبیین چگونگی صدق تصدیقات بدیهی و تضمین معرفت عینی و ضروری، هدف اصلی این مقاله است که با پیشنهاد رویکرد وجود شناختی به عنوان رویکردی نوین که با تکیه بر مفهوم وجود و تحلیل وجود شناختی از تصدیقات پایه و اصول بدیهی اولیه به حل مسئله مبادرت میورزد خاتمه مییابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 47 تا 73
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رازگشایی وقوع خطا در ادراکات حسی در اندیشه خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی
نویسنده:
فروغ رحیم پور، فاطمه زارع
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار/1394
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
علامه طباطبایی
,
بدیهیات
,
علم حصولی
,
اصول فلسفه و روش رئالیسم
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
واقعیت
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
ادراک حسی
,
شناخت شناسی
,
نظریه ابصار
,
ادراک خطا
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه طباطبایی
,
ادراک وهمی
,
فخر رازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
وهمیات
,
بدیهیات اولیه
,
توهم
,
علم حضوری
,
خطای ادراک حسی
,
خطاپذیری حس
,
علم خطاپذیر
,
فروغ السادات رحیم پور
,
درباره علامه طباطبایی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
وقوع خطا در ادراک حسی، بهکرات برای همگان رخ میدهد و رمزگشایی از کیفیت و منشأ وقوع آن میتواند در بسیاری از مسائل معرفتشناسی مؤثر باشد. با مراجعه به آثار فلاسفهای همچون خواجه نصیرالدین طوسی و علامه طباطبایی روشن میشود که هر دو فیلسوف معتقدند ادراک حسی حاصل تأثیر امر محسوس در اندام قوة حسی است. به گفتة خواجه و همچنین علامه، خطای در احساس امکانپذیر نیست بلکه منشأ وقوع خطا در ادراکات حسی را باید در تطبیقدادن محسوس با واقعیت خارجی جستوجو کرد که این امر در اصل از شئون عقل بهشمار میرود، منتهی ادراک حسی از شرایط حصول حکم عقلی است. از نظر علامه، ادراکات حسی به علم حضوری برمیگردد و این، میتواند تأکیدی بر خطاناپذیری ادراک حسی باشد، ولی تصریحی در این مورد در آثار خواجه دیده نمیشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 41 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
چیستی علم و معرفت از منظر هوسرل و صدرالمتألهین
نویسنده:
محمد تقی شاکری
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
عبدالله جوادی آملی
,
علم حصولی
,
ملاصدرا
,
عوالم سه گانه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ظهورشناسی
,
انسان شناسی
,
معقول ثانی
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
حقیقت ذات اضافه
,
03. انسان شناسی Human nature
,
عالم ماده
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
ابژه
,
سوژه
,
هوسرل
,
حیث التفاتی (پدیدار شناسی)
,
تاریخ علم
,
نظریه ابصار
,
صورت خیالی
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پدیدار شناسی ( نهضت فلسفی هوسرل )
,
انشای نفس
,
علامه طباطبایی
,
مهدی حائری یزدی
,
ابن سینا
,
حکمت متعالیه
,
حقیقت ذات اضافه
,
صورت حسی
,
درجات التفات نفس
,
عبدالله جوادی آملی
,
مفهومسازی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
افلاطون
,
ادموند هوسرل
,
ابصار
,
معقولات ثانیه((خاص)، مقابل معقولات ثالثه)
,
تخیل(مراتب علم)
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
معرفت شناسی هوسرل
,
منزلت انسان از حیث انضمامی
,
منشأ معلومات
,
حیثیت اضافه
,
تجربه التفاتی
,
پدیدار محض
,
متعلق شناسایی
,
حضور متجسد
,
سید محمدتقی شاکری
,
فلسفه هوسرل
,
ملاصدرا شیرازی
,
درباره هوسرل
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
ماهیت و چیستی علم مانند دیگر موجودات، متعلق پرسش قرار میگیرد. در این مقاله تلاش بر این است که چیستی علم از نگاه ادموند هوسرل، فیلسوف نامدار غربی قرن بیستم ـ که تفکر فلسفی قرن بیستم متأثر از اوست ـ و صدرالدین محمد شیرازی فیلسوف شهیر اسلامی و مؤسس حکمت متعالیه ملقب به صدرالمتألّهین، بررسی شود. هوسرل چیستی علم و معرفت را با حیث التفاتی توضیح میدهد و صدرالمتألّهین با استفاده از انشای نفس، پرده از ماهیت آن برمیدارد. طرح مقاله برای یافتن صرف مشابهت و اختلاف بین این دو فیلسوف نیست، بلکه برای یافتن پاسخ به پرسش اصیل از چیستی علم و معرفت است. فرضیۀ اصلی این است که غیر از تشابه فکری بین دو فیلسوف در صورت ظاهر مسأله و با وجود اختلاف فکری و فرهنگی و بسترهای مختلف اجتماعی و سنتهای گوناگون تاریخی، راه حل هر دو به توجه به مقام و منزلت «انسان» از حیث انضمامی (نه حیث انتزاعی) منتهی میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 151 تا 189
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
امکان معرفت در قرآن کریم
نویسنده:
محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علم حصولی
,
عین
,
تعریف علم
,
واقعگرایی = رئالیسم (مکتب فلسفی)
,
شکاکیت (شکگرایی)
,
معرفت صادق
,
قرآن
,
سفسطه
,
نسبیگرایی
,
سوفیسم
,
امکان معرفت
,
نظام عالم وجود
,
معرفت شناسی اسلامی
,
اصل واقعیت
,
شکاکیت محدود
,
معرفت در قرآن
,
معرفت حصولی گزاره ای
,
مفهوم معرفت
,
شکاکیت عام
,
آگاهی حصولی
,
مخاطب امر الهی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
تفسیر المیزان (کتاب)
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
علم حصولی
,
علم حضوری
,
نظام عالم
,
رئالیسم (مسائل جدید کلامی)
,
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
نسبیت معرفت
,
معرفت شناسی اسلامی
,
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
ابن سینا
,
ناصر مکارم شیرازی
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
معرفت
,
یقین
,
سفسطه
,
عبدالله جوادی آملی
,
میزان
,
علم
,
امکان معرفت(معرفت شناسی)
,
شک گرایی((مساله معیار)، اصطلاح وابسته)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
بهرهگیری از قران کریم در پاسخ به پرسشها و چالشهای علوم انسانی و به طور خاص فلسفه و معرفت شناسی، افقهای جدیدی را به روی علوم انسانی میگشاید. این مقاله تلاشی است برای کشف برخی از این پاسخها دربارهٴ یکی از مهمترین مباحث معرفتشناسی، یعنی امکان معرفت. مقالهٴ حاضر، ضمن نگاهی اجمالی به یکی از معانی معرفت در قرآن کریم و تطبیق آن بر معرفت حصولی گزارهای، دیدگاههای مختلف فلاسفه را در باب اصل واقعیت و امکان فهم آن بیان و سپس به دیدگاههای قرآنی میپردازد. نتیجهای که مطلوب این نوشتار است، تأکید قرآن کریم بر اصل واقعیت، امکان معرفت انسان به آن و نفی شکاکیت و نسبیت گرایی عام میباشد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 39 تا 61
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ارتباط وجودشناسی با معرفتشناسی از منظر صدرالمتألهین
نویسنده:
لاله حقیقت، فاطمه صادقیان
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
شیراز: دانشگاه شیراز, بهار/1390
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
وجود ذهنی
,
حکمت متعالیه
,
علم حصولی
,
هیولا
,
عالم عقول
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عالم مثال ها
,
ادراک حسی (معرفت شناسی)
,
نظام آفرینش
,
عالم ماده
,
وجود شناسی ملاصدرا
,
مراتب وجود
,
معرفت شناسی ملاصدرا
,
تجرید عقل
,
ادراک حسی
,
تجرید صور معقول
,
مُثُل افلاطونی
,
حقیقت انطباق
,
عوالم وجود
,
صورت خیالی
,
ابن سینا
,
وصف نفسانی
,
هستی شناسی ادراک
,
تکامل جوهری نفس
,
حالات نفسانی
,
ادراک وهمی
,
عبدالله جوادی آملی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
لاله حقیقت
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2251-6123
چکیده :
وجود و معرفت دو محور بحث در حوزه ی فلسفی اسلام به شمار می روند که مقولات علم، اتحاد عقل و معقول و ظهورات وجود در ذیل آن مباحث مطرح می گردد. وجود علم وجودی خارجی است که اصالتا و به منزله ی وصفی نفسانی در فضای نفس جعل می شود و به تبع آن، ماهیت علم محقق می گردد و در ظل وجود علم، وجود ذهنی معلوم و به تبع آن، ماهیت معلوم نیز جعل می گردد. صدرالمتالهین معتقد است که در حقیقت، علم نحوه ای از وجود است؛ چراکه علم حق تعالی به اشیا و به ذات خود و علم نفس به ذات خویش و هم چنین تعقل جواهر مجرد کیف نفسانی نیست؛ بنابراین در علم به غیر، آن هم در علم انفعالی، صورت علمیه ملازم با فعل و انفعال نفسانی و اضافه ی به خارج است. نفس در تکامل جوهری، به اعتبار تجرد برزخی، به عالم مثال متصل شده، صور خیالی را شهود می نماید. سر مکاشفات، معراج جسمانی و حشر عوالم وجودی به همین مرتبه ی نفس ارتباط دارد. صور عقلی رشح وجود عقل مجردند و به طور مسلم، مرتسم در نفس نمی باشند. و نفس در مقام صعود به عالم مجردات، با عقل مجرد و مثال نوری متحد شده، در نتیجه ی این اتحاد، حقایق و معارف کلی را شهود می نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 175 تا 198
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
تعداد رکورد ها : 43
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید