جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
معرفت شناسی عرفانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
فلسفه عرفان نظری
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, پاییز/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
مرتضی مطهری
,
عبدالله جوادی آملی
,
معرفت شناسی عرفانی
,
فصوص الحکم
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
کتاب تمهید القواعد
,
علوم باطنی
,
سلوک عرفانی
,
معرفت شهودی
,
اشراق
,
تجارب عرفانی (تجربه عرفانی)
,
فلسفه عرفان
,
معرفت شناسی تجربه عرفانی
,
مرتضی مطهری
,
ابن سینا
,
معرفت شهودی
,
حکمت انسی
,
فلسفه عرفان عملی
,
فلسفه عرفان نظری
,
عبدالله جوادی آملی
,
سید جلال آشتیانی
,
ابوحامد غزالی طوسی
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
عرفان عملی
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
فلسفه عرفان (فرا عرفان)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
عرفان نظری
,
شهود(اسماء اول عرفان نظری)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
معرفت بی واسطه
,
مطالعه عرفان
,
معرفت غیرمفهومی
,
حقایق باطنی
,
حکمت صوفیانه
,
موضوع عرفان نظری
,
مسائل عرفان نظری
,
یافته حضوری
,
محمد فنائی اشکوری
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
عرفان، ابعاد مختلفی دارد که مهمترین آنها بُعد معرفتی و طریقتی آن است. مطالعه در ابعاد مختلف عرفان، علوم متعددی را پدید آورده است که میتوان از آنها به «علوم عرفانی» تعبیر کرد. مهمترین شاخههای علمی عرفان در سنت اسلامی، عبارتند از عرفان نظری و عرفان عملی. عرفان نظری حاصل تأمل در یافتههای سلوکی و شهودی عرفا است و عرفان عملی، علم سلوک و طریقت است. با پیدایی و گسترش فلسفههای مضاف در غرب که به فرانگری و مطالعه امور از بیرون میپردازند، پدیدهٴ عرفان نیز مورد تأمل و مداقه عقلانی بیرونی قرار گرفت و دانشی به نام «فلسفهٴ عرفان» ظهور کرد. فلسفهٴ عرفان، چیستی و چگونگی تجربهٴ عرفانی و احکام آن را برمیرسد. اما بحث و کاوش از چیستی و چگونگی علم عرفان نظری و پرسشهای نظری راجع به آن ـ همچون بحث از موضوع، مبادی، مسائل، روش و ساختار آن ـ میتواند موضوع علم مستقلی قرار گیرد که به آن «فلسفهٴ عرفان نظری» میگوییم. اینگونه مباحث به طور سنتی و به اجمال در مقدمهٴ برخی از کتب مربوط آمده است؛ اما گسترش این علم و طرح پرسشها و تردیدهای بنیادی در باب ماهیت و مبادی و پیش فرضهای آن ایجاب میکند که به طور مستقل نیز به آن پرداخته شود. در این نوشتار به اجمال برخی از مهمترین خطوط کلی فلسفهٴ عرفان نظری را مرور خواهیم کرد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 63 تا 83
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
معرفت عرفانی و معیارهای ارزیابی آن
نویسنده:
مرتضی واعظ جوادی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
عبدالله جوادی آملی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
اسفار
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
فصوص الحکم
,
برهان
,
علم حصولی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
ادراک (معرفت شناسی)
,
نهایه الحکمه
,
ریاضت
,
معرفت شهودی
,
علم حصولی
,
علم نفس
,
ادراک انسان
,
اهل بیت(ع)
,
کلیات
,
قرآن
,
معرفت
,
معرفت عرفانی
,
دلیل قطعی
,
علامه مجلسی
,
ابن سینا
,
حقیقت مجرد
,
کلی
,
قرآن
,
دلیل ( برهان )
,
معرفت
,
ریاضت
,
معرفت شهودی
,
عبدالله جوادی آملی
,
حقایق الهی
,
فخر رازی
,
عرفان نظری
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
علم حضوری(راه های معرفت)
,
دلیل قطعی(مقابل دلیل ظنی)
,
عرفان نظری
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
نقل معتبر
,
معرفت نفس(خودآگاهی)
,
کشف معصوم (ع)
,
سنجش معرفت عرفانی
,
رهایی از دام مفهوم
,
رهایی از دام ماهیت
,
توسعه وجودی
,
برهان یقینی
,
شک شیطانی
,
کتاب شفا (ابن سینا)
,
ملاصدرا شیرازی
,
حاج ملاهادی سبزواری (موسس مکتب سبزوار)
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
برخی از لغزشهای نظری و عملی در عرصهٴ عرفان، ناشی از عدم توجه به تبیین صحیح معرفت عرفانی و معیارهای ارزیابی آن است. این نوشتار با هدف پیشگیری از چنین لغزشهایی بر آن است که ضمن تبیین معرفت عرفانی و تفکیک آن از سایر معرفتها، و کیفیت دستیابی به حقایق از این طریق، به واکاوی معیارهای ارزیابی معرفت عرفانی بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 49 تا 64
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
عرفان و تزاحم اندیشه و عمل اجتماعی
نویسنده:
حسین شکرایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, 1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مرتضی مطهری
,
علامه طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
سید جلال الدین آشتیانی
,
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
عرفان و عقل
,
سیاست
,
تاریخ عرفان
,
مجاهده
,
صلح کل
,
شمس الدین محمد لاهیجی
,
تعالیم عرفانی و حیات اجتماعی
,
عرفان و زندگی مدرن
,
پرورش انسان
,
حمله مغول
,
زندگی زاهدانه
,
مثنوی
,
اطاعت از استاد
,
ایمان
,
مجاهده و عمل سیاسی
,
مولانا
,
امام خمینی
,
امیرالمومنین علی بن ابی طالب (ع)
,
ابن سینا
,
اخلاق دینی
,
پیامبر
,
مرتضی مطهری
,
اصطلاحنامه اخلاق اسلامی
,
سید جلال آشتیانی
,
دکتر علی شریعتی
شاپا (issn):
0
چکیده :
مقاله حاضر در پی پاسخ به این سوال است که آیا رواج نگرش عرفانی مزاحم اندیشه و عمل است و موجب رخوت و رکود اجتماعی می شود؟ در جهان اسلام، شواهد تاریخی بر واقعیتی جز این دلالت دارد. ما به تحلیل موضع خواهیم پرداخت و شواهدی ذکر خواهیم کرد از نهضتها و انقلابهایی که توسط عرفا صورت پذیرفته اند، یا به دست کسانی که تحت تاثیر اندیشه های عرفانی بوده اند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 57 تا 76
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اندر حکایت عقلگریزی صوفیان
نویسنده:
محمد فنایی اشکوری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, زمستان/1391
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
تصوف (صوفیگری)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
عرفان و عقل
,
مثنوی
,
حکمت متعالیه
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
عقل نظری
,
استدلال عقلی
,
علوم حقیقی
,
عقل ستیزی
,
صوفیه (فرق کلامی)
,
قرآن
,
خطاپذیری عقل
,
محدودیت عقل
,
سازگاری عقل و عرفان
,
ابن سینا
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
حکمت متعالیه
,
عقل ( جوهر )
,
قرآن
,
احکام نظری
,
عرفان اسلامى
,
خواجه صائن الدین ابن تُرکه اصفهانی
,
ادبیات عرفانی
,
اصطلاحنامه عرفان
,
سید حیدر آملی
,
ابن عربی
,
مولوی
,
معرفت شناسی عرفانی
,
دلیل عقلی(قسیم دلیل نقلی و دلیل مرکب از عقلی و نقلی)
,
عقل نظری((مدرکات عقل نظری)، اصطلاح وابسته)
,
عقل عرفی
,
بی اعتباری عقل
,
معرفت کنه اشیاء
,
علوم رسمی
,
محمد فنائی اشکوری
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
در بخشی از ادبیات عرفانی و سخنان برخی از منسوبان به عرفان، عقل و عرفان در برابر هم قرار گرفته، دو راه ناسازگار و مخالف یکدیگر تلقی شدهاند. این گروه، عقل را یک منبع یا راه تحصیل معرفت نمیدانند و برای دستاوردهای عقل و در نتیجه علوم بشری، اعتباری قائل نیستند. از نظر ایشان، عقل نه تنها منبع معتبری برای معرفت نیست، بلکه مانع معرفت و موجب گمراهی نیز میباشد. جالب آن که برخی از اینان برای اثبات بیاعتباری عقل، به استدلالهای عقلی متوسل شدهاند. در این نوشتار، پارهای از ادلۀ ایشان طرح و بررسی خواهد شد. باید تأکید کرد که مقابلۀ بعضی از عارفان یا مدعیان عرفان با عقل، به معنای مخالفت همۀ عرفا با عقل یا ناسازگاری عرفان و عقل نیست؛ چراکه این مخالفت میتواند از سوء فهم نسبت عرفان و عقل ناشی باشد. به نظر ما عرفان و عقل نه تنها ناسازگار نیستند، بلکه مؤید و معاضد یکدیگرند. اوج این تعامل و تعاضد را میتوان در حکمت متعالیه صدرایی شاهد بود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 53 تا 81
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مثال و خیال؛ جایگاه عوالم واسط در هستیشناسی و معرفتشناسی عرفانی و هنر : سال 5، شماره 1 : حکمت معاصر
نویسنده:
رضا الهی منش، محمد رودگر
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی, بهار/1393
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
حضرات خمس
,
معرفت شناسی عرفانی
,
معراج
,
عالم مثال
,
حکمت مشاء
,
هستی شناسی عرفانی
,
معراج پیامبر(ص)
,
خیال منفصل
,
خیال اشراقی
,
عوالم وجود
,
مسایل جدید هستی شناسی
,
هستی شناسی عرفانی (مسائل جدید کلامی)
,
علامه مجلسی
,
انوار قاهره
,
فلسفه مشاء
,
عقول طولیه
,
عالم ( امکانی )
,
سلسله انوار مدبره
,
سید جلال آشتیانی
,
شهاب الدین سهروردی(شیخ اشراق)
,
ویلیام چیتیک
,
ابن عربی
,
معرفت شناسی عرفانی
,
حضرات خمس
,
حضرت موسی(ع)
,
الف. حضرت رسول اکرم(ص)
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
انوار مدبره فلکی
,
انوار مدبره انسی
,
انوار اشراقی
,
عالَم مثال(قسیم عالم معانی و ارواح و اجسام)
,
عالم اظله
,
عالم انوار قاهره
,
هستی شناسی هنر
,
معرفت شناسی هنر
,
جهان موازی
,
عوالم واسط
,
غیب امکانی
,
رضا الهی منش
,
محمد رودگر
,
ملاصدرا شیرازی
شاپا (issn):
2383-0697
چکیده :
نظریة عالم مثال نظریهای هستیشناختی است که عمدتاً در فلسفه، کلام، و بهویژه عرفان کارایی دارد. عالم خیال نیز عالمی است که انسان در ارتباط با عالم مثال به آن دست مییابد. امروزه کاراییهای جدیدی برای این عوالم در فلسفة دین، روانشناسی، فلسفة ذهن، هنر، و ادبیات نیز تعریف شده که اهمیت بسیاری است. نوع نگرش فرهنگ غرب به عوالم ماورا، ازجمله مثال و خیال، دچار آفاتی است که اگر بدان توجه نکنیم، میتواند ما را بهرغم برخورداری از تراث عظیم علمی و معنوی در این زمینه، به همان معضلاتی دچار کند که امروزه در غرب به آن مبتلا هستند. تعریفی که آنان از این عوالم و کارکردهایشان ارائه دادهاند، به قیمت نادیدهگرفتن و زیر سؤال بردن بسیاری از آموزههای دینی، مثل توحید و معاد تمام شده است. از اینرو، ما در این نوشتار درصدد بیان جایگاه اصلی این عوالم در عرفان اسلامی، با توجه ویژه به آرای سهروردی، ابن عربی، و ملاصدرا برآمدهایم، همچنین مقالة حاضر به یکی از کاراییهای جدید این بحث در دنیای معاصر، یعنی در هنر، اشاراتی میکند، و ثمرة نگرش عرفانی ـ اسلامی به این نظریه را با نگرش غربی مقایسه کرده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 1 تا 28
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل و بررسی عقل عربی از منظر محمد عابد الجابری : سال 2، شماره 2 : حکمت إسراء
نویسنده:
سید محسن میری (حسینی)
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
قم: موسسه فرهنگی تحقیقاتی إسراء, تابستان/1389
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
شیخ مفید: محمد بن محمد بن نعمان
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
علامه حلی
,
معرفت شناسی عرفانی
,
قبیله گرایی
,
عقل کلامی
,
علل انحطاط مسلمین
,
عقلانیت دینی
,
تحجر علمی
,
اهل بیت(ع)
,
عصمت نبی از جمیع معاصی
,
بحران های معاصر
,
عقلانیت (مسائل جدید کلامی)
,
عقلانیت جدید
,
عقلانیت دینی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
شیخ مفید
,
خواجه نصیرالدین طوسی
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
معرفت شناسی اسلامی
,
علامه حلی
,
نقد عقل عربی
,
عقل برساخته
,
عقل عربی
,
مکتب ائمه اطهار (ع)
,
معرفت شناسی عرفانی
,
ح. امام ششم(حضرت امام صادق ع)
,
محمدعابد الجابری
,
امامان معصوم علیهم السلام
,
عقل سیاسی
,
معرفتشناسی (اپیستمولوژی)
,
نظام معرفتی بیانی
,
نظام معرفتی عرفانی
,
تاریخ عقل اسلامی
,
انکار عقلانیت
,
عقل اخلاقی
شاپا (issn):
2383-2916
چکیده :
سابقه ارائه الگوهای جدید از عقلانیت از سوی متفکران مسلمان، به بیش از صد سال پیش برمیگردد و هدف از آن بازگرداندان تواناییهای لازم به جامعهٴ اسلامی برای جبران عقبماندگیها و ناکامیهای گذشته و نیز پیشرفت و خلاقیت در عرصههای علمی، فرهنگی، فناوری، اجتماعی و... بوده است. یکی از این نظریهپردازان محمد عابد الجابری متفکر مراکشی است که اگر برجستهترین آنها نباشد، به حتم یکی از آنها است. با توجه به این که عقل و عقلانیت در این الگوها اولا به معنایی مدرن و کاملا متفاوت از معنای متعارف آن درگذشته میباشد و ثانیا به عنوان ابزاری جهت حل بحرانهای معاصر و پیشرفت در نظر گرفته شده است، ضروری مینماید که چنین مباحثی در حوزهٴ مطالعات اسلامی مورد تحلیل و بررسی قرار گیرد. در نوشتار حاضر دیدگاههای جابری در عرصهٴ علل عقب ماندگی جوامع عرب مطرح شده، نقد و تحلیل میشود.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 105 تا 126
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید