جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
دیو در اساطیر
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
تعداد رکورد ها : 6
عنوان :
تحلیل اسطوره ای رمان درد سیاوش با نگاه به تاثیر کودتای 28 مرداد 1332 در بازتاب اسطوره ها
نویسنده:
حسینعلی قبادی ,سعید بزرگ بیگدلی ,محمد علیجانی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسماعیل فصیح
,
کودتای 28 مرداد 1332
,
سیاوش و شاهنامه
,
شخصیت های اسطوره ای
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
قصه اسطوره ای
,
ادبیات
,
درد سیاوش
کلیدواژههای فرعی :
نقد ادبی ,
اسطوره های ایرانی ,
اسطوره و ادبیات ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی ,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان) ,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان) ,
اسطوره در ادبیات معاصر ,
دیو در اساطیر ,
چکیده :
اسطورهها در طول تاریخ، هم از حوادث سیاسی - اجتماعی تأثیر میپذیرند و هم بر آنها تأثیر مینهند. در تاریخ معاصر ایران، کودتای 28 مرداد 1332 یکی از اصلیترین حوادث تأثیرگذار بر ساختارهای اجتماعی، سیاسی و فرهنگی بود که موجب شد نویسندگان حوزه ادبیات و داستاننویسی به اسطوره ها گرایش یابند؛ اسطورههایی که بازتاب دهنده ناخودآگاه جمعی مردم ایران در سالهای بعد از کودتا هستند. رمان درد سیاوش اثر اسماعیل فصیح یکی از شاخصترین داستانهایی است که نمایانگر جریان اسطورهگرایی در آن سالها است. مقاله حاضر با بهره گیری از روش توصیفی- تحلیلی و چارچوب نظری نقد اسطورهای، به تحلیل ادبیات اسطورهای و چگونگی بازتاب اسطوره در این اثر می پردازد. این پژوهش نشان می دهد که نویسنده رمان با توجه به نوع شخصیت و تیپ فکریاش و همچنین متناسب با موقعیت خاص زمانی، به بازآفرینی شخصیتها، روایات و فضاهای اسطورهای کهن با تکیه بر روایت اسطورهای داستان سیاوش از شاهنامه دست زده است. هدف وی از انتخاب زمان مرگ سیاوش، قهرمان داستان، در 28 مرداد 1332 این بوده است که هم او را با مصدق همانند کند و هم با ارجاع به اسطوره سیاوش، قهرمانکشی ایرانیها را نشان دهد؛ به عبارتی دیگر، فضای داستان را وسعت بخشد و آن را با کل تاریخ ایران مطابقت دهد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 209 تا 235
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و طبقه بندی انگاره اساطیری «درخت- مرد» در قصه های عامیانه هرمزگان
نویسنده:
زهرا انصاری ,عاطفه جمالی ,بدریه زارعی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
ادبیات عامیانه
,
جاندار پنداری
,
پیکرگردانی در اساطیر
,
آموزههای ادیان ایران باستان (آموزههای ادیان)
,
آموزههای زردشتی (آموزههای ادیان ایران باستان)
,
ادبیات
,
اساطیر باروری
,
دیو در اساطیر
,
درخت در اساطیر
,
درخت در ادبیات
,
قصه های عامیانه هرمزگان
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های ایرانی ,
قصه های عامیانه ,
جهان بینی اساطیری ,
اساطیر هند ,
اساطیر یونان ,
اسطوره و ادبیات ,
اساطیر ملل ,
قصه اسطوره ای ,
اساطیر زرتشتی ,
چکیده :
در این مقاله به منظور نشان دادن اهمیت بازخوانی ادب عامه به مثابه گنجینه ای سرشار از باورها و نمادهای کهن و اساطیری به طور عام و قصه های عامیانه هرمزگان به طور خاص، انگاره اسطوره ای «درخت- مرد» در قصه های عامیانه هرمزگان بررسی و با اشاره به نمودهای متنوع این باور، صورت های مستقیم و غیرمستقیم آن در قصه ها دسته بندی و تحلیل شده است. این پژوهش نشان می دهد که در قصه های عامیانه هرمزگان انگاره اسطوره ای درخت- مرد نسبت به انگاره اسطوره ای درخت- زن از بسامد بسیار بالاتری برخوردار است و معمولا به یکی از اشکال چهارگانه ازدواج دختر با درخت، بارور شدن زن به وسیله درخت، باور به حضور دیو یا جن مذکر در درخت، و پیکرگردانی درخت- مرد و مرد- درخت نمود می یابد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 35 تا 65
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقش دیوان و موجودات اهریمنی در نگاره های شاهنامه رشیدا
نویسنده:
زهرا پاک زاد
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نگاره های رشیدا
,
نگارگری ایرانی
,
عرفان اسلامی
,
شاهنامه نگاری
,
شاهنامه رشیدا
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تجلیات ربوبی(مقابل تجلیات الهی اسمائی)
,
تجلی جمالی ((اثباتی)، مقابل تجلی جلالی اثباتی)
,
تجلی جلالی((اثباتی)، مقابل تجلی جمالی اثباتی)
,
دیو در نگارگری
کلیدواژههای فرعی :
صفات الهی ,
سنت الهی ,
رستم ,
دیو ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
صفت جلال ,
صفت جمال ,
صورت مثالی ,
جامعه سنتی ,
معرفت شناسی سنتی ,
معرفت شناسی عرفانی ,
دیو در اساطیر ,
دیو در شاهنامه ,
نبرد رستم با اژدها ,
نبرد رستم و اکوان دیو ,
نبرد رستم و دیو سپید ,
نبرد رستم و پولادوند ,
چکیده :
جمال و جلال دو اصطلاح منحصر به فرد فلسفه و عرفان اسلامی است. اما نقش آنها در ساحت هنر سنتی، به ویژه نگارگری، آن چنان شگفت انگیز است که بدون بررسی کارکردشان، تبیین نگارگری چندان ممکن نیست. در نگارگری ایرانی، به ویژه نگاره های شاهنامه رشیدا، شخصیت های گوناگونی با ظرافت های خاص وجودی و بصری به تصویر کشیده شده اند. این ویژگی را می توان با عناوین ارزشی؛ موجودات خیر و شر، خیالی؛ موجودات اسطوره ای و واقعی، عرفانی؛ عاشق ها و معشوق ها، اجتماعی؛ شاهان و گدایان، و اهریمنی؛ دیوان و اژدهایان بررسی کرد. تمامی این موجودات ذیل جلوه های جمال و جلال قابل بررسی اند. اما این مقاله به موجودات اهریمنی می پردازد و اینکه چرا روح حاکم بر نگارگری و نگاره های شاهنامه رشیدا، زیبایی است، تا آنجا که اهریمن ها هم زیبا تصویر شده اند. خاستگاه نظری زیبایی شناختی را بایستی در جلوه های جمال و جلال جست وجو کرد. نگارگر ایرانی از نظرگاه جمال و زیبایی هیبت و جلال موجودات خوفناک را نگریسته و آنها را به تصویر کشیده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 9 تا 30
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی اهریمنان خشکی در شاهنامه فردوسی و حماسه رامایانا
نویسنده:
نیما ادهم
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
شاهنامه
,
افراسیاب
,
ضحاک
,
اسطوره های ایرانی
,
رامایانا
,
اهریمن
,
مهابهاراتا
,
اساطیر هند
,
ایران و هند
,
اسطوره شناسی تطبیقی
,
شاهنامه و مهابهاراتا
,
ابلیس در اساطیر
,
راوانا
کلیدواژههای فرعی :
تیشتر ,
آریائیان ,
اسطوره و حماسه ,
اسطوره و حماسه در شاهنامه ,
شیطان در دین زردشتی ,
حماسه های جهان ,
ضحاک در اوستا ,
ضحاک در شاهنامه ,
دیو در اساطیر ,
دیو در شاهنامه ,
اساطیر زرتشتی ,
راکشاسا ,
چکیده :
دو ملت ایران و هند سابقه مشترک قومی و نژادی دارند و در طول زمان از یکدیگر بسیار تاثیر پذیرفته اند. این اشتراکات و تاثیرپذیری ها در آثار ادبی دو ملت نیز بازتاب یافته است. پژوهش پیش رو با فرض وجود مضامینی مشترک میان شاهنامه فردوسی و حماسه رامایانا، به مقایسه تطبیقی دو شخصیت منفی کلیدی شاهنامه، ضحاک و افراسیاب، با راوانا، شخصیت منفی حماسه رامایانا، پرداخته است. نتایج این پژوهش حاکی از وجود اهریمنان خشکی و کم آبی در این دو حماسه است، علاوه بر آن، کارکردهای مشابهی که میان این شخصیت ها دیده می شود، از ماهیت یکسان، اما تحول یافته اساطیر موجود در شاهنامه و رامایانا حکایت می کند.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 11 تا 38
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رویکردی روان شناسانه به سفر سه قهرمان اساطیری (هرکول، رستم، اسفندیار)
نویسنده:
کبری بهمنی ,آزاده نیرومند
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
رستم
,
اسفندیار
,
نقد روانشناختی
,
هرکول
,
آرکی تایپ (کهن الگو)
,
مکتب روان شناختی یونگ
,
نقد اسطوره ای (کهن الگویی)
,
ضمیر ناخودآگاه جمعی و فردی
,
کهن الگوی سفر قهرمان
,
فردیت یابی
,
روانشناسی(مسایل جدید کلامی)
,
اسطوره از دیدگاه یونگ
کلیدواژههای فرعی :
اسطوره های ایرانی ,
اژدها ,
هفت خوان رستم ,
کهن الگوی پیر خردمند ,
اساطیر یونان ,
کهن الگو در ادبیات فارسی ,
اژدها در شاهنامه ,
اسطوره اژدهاکشی ,
عدد سه ,
اسطوره سیمرغ ,
اسطوره و روانشناسی ,
دیو در اساطیر ,
اسطوره دگردیسی ,
کهن الگوی نقاب ,
اژدها در ایران باستان ,
هفت خوان اسفندیار ,
اعداد در اسطوره ,
عدد هفت ,
پرندگان در اساطیر ,
چکیده :
هرکول، رستم و اسفندیار سه قهرمان اساطیر یونان و ایران اند. وجه مشترک هر سه انجام ماموریت های دشوار است. هرکول برای رسیدن به جاودانگی مامور انجام دادن کار طاقت فرسا می شود. رستم برای نجات شاه کهنسال و اسفندیار نیز برای رهایی خواهرانش، باید از هفت خوان عبور کنند. در این مقاله، سه عزیمت مذکور را با الگوی فرایند فردیت تطبیق داده ایم. مطابق با نظر یونگ، کهن الگوها محتویات ناخودآگاه جمعی بشرند و در مراحل گوناگون فرایند فردیت حضور دارند. اساطیر و قصه ها نیز تجلی لایه های زیرین و جمعی ذهن بشرند، بنابراین فرافکنی بسیاری از عناصر فردیت را در قصه ها و اساطیر به صورت غول، اژدها، غار و ... می توان جست وجو کرد. تفاوت ها و اشتراکات هر سه ماموریت افزون بر اینکه حاکی از تنوع فرهنگی بستر اساطیر و قصه هاست، انعکاس نبرد درونی و دل مشغولی واحدی است که از تقاضای کمال و رسیدن به یکپارچگی شکل می گیرد. در مقاله پیش رو، ضمن تطبیق نظر یونگ با سازه های اساطیری هر سه ماموریت، با بررسی کهنگی رمزها و مطلوب ها در هر سه داستان، گذر اسطوره به قصه نیز بررسی شده است.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 107
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
اسطوره و قصه های عامیانه
نویسنده:
فرزانه مظفریان
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
تهران: دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران جنوب,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
سِحر
,
طلسم
,
اسطوره
,
اسطورهشناسی (میتولوژی)
,
پری
,
ادبیات عامیانه
,
قصه های عامیانه
,
دیو
,
جادو در ادبیات
,
پیکرگردانی در اساطیر
,
ادبیات
,
جادو در اساطیر
,
پرستش حیوانات
کلیدواژههای فرعی :
پیشگویی ,
ایزدان آب ,
آتش پرستی ,
اژدها در شاهنامه ,
ایزد باد ,
آناهیتا (ناهید) ,
توتم (مسائل جدید کلامی) ,
پیشگویی با ستاره شناسی ,
آب در اساطیر ,
گاو در اساطیر ,
پری در ادبیات فارسی ,
جادو در اوستا ,
جادو در شاهنامه ,
دیو در اساطیر ,
شیشه عمر دیو ,
دیو در شاهنامه ,
چکیده :
قصه های عامیانه جلوه گاه فرهنگ هر ملت است و از آرزوها و تخیلات توده مردم شکل می گیرد. در واقع سرچشمه این قصه ها باورها و آیین های آغازین انسان هاست. با توجه به اینکه اسطوره ها نیز جزیی از فرهنگ هر ملت به شمار می آیند، بنابراین یکی از عناصر سازنده این قصه ها، اسطوره ها هستند و باید گفت هر کدام به نوعی از یک ریشه تغذیه می شوند، اما با سمت و سویی متفاوت.قصه های عامیانه ایرانی از کهن ترین تا متاخرترین شان، از قصه های جن و پری گرفته تا رمانس و داستان های عیاری همگی سرشار از باورهای اسطوره ای اند.نوشتار پیش رو بر آن است که در قصه های عامیانه ایرانی رگه های اسطوره ای را بازنگری و بررسی نماید.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 213 تا 247
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
تعداد رکورد ها : 6
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید