جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 22
اخلاق و سیاست در اندیشه سیاسی مکتب فرانکفورت
نویسنده:
رنجبر ایرج, غلامی سمیرا
نوع منبع :
کتابخانه عمومی , نمایه مقاله
چکیده :
بر اساس چارچوب نظری هابرماس از «نسبت اخلاق و سیاست» در سیر تاریخ اندیشه سیاسی غرب، اخلاق و سیاست در دوره کلاسیک و در سنت ارسطویی حول مفهوم «سعادت» با هم عجین می شوند، زیرا اخلاق سعادت را تعریف می کند و سیاست در خدمت تحقق مفهوم سعادت قرار می گیرد. حال آنکه در اندیشه سیاسی مدرن و در سنت هابزی، اخلاق و سیاست از هم جدا می شوند، زیرا سیاست هدف خود را نه سعادتمندکردن و بافضیلت نمودن شهروندان، بلکه کنترل و مدیریت غرایز انسانی برای ایجاد «امنیت» و تحقق «رفاه» تعریف می کند. با این توصیف و طبق چارچوب نظری هابرماس، مقاله حاضر بر این نظر است که در اندیشه متفکران مکتب فرانکفورت، اخلاق و سیاست همانند سنت کلاسیک حول مفهومی اخلاقی به هم پیوند می خورند، با این تفاوت که حلقه اتصال اخلاق و سیاست در مکتب یادشده، نه مفهوم «سعادت» بلکه مفهوم «رهایی» است؛ مفهومی که منطبق بر «اخلاق فضیلت» است. با این توضیح که هر یک از متفکران این مکتب، راه تحقق «رهایی» را در مکانیزمی خاص خود تعریف می کنند. هورکهایمر «خرد عینی»، آدورنو «زیبایی»، مارکوزه «بازسازی عقلانی جامعه» و هابرماس «گفت وگو» را راه رسیدن به رهایی می دانند.
صفحات :
از صفحه 49 تا 77
از اخلاق عامیانه تا فلسفه اخلاق
نویسنده:
پیکانی جلال
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
چکیده :
توده افراد در قضاوت های اخلاقی خود از ساز و کاری پیروی می کنند که تا حد زیادی با قواعدی که فیلسوفان اخلاق بیان می کنند متفاوت است، چیزی که ما آن را اخلاق عامیانه می نامیم. توده افراد هنگام قضاوت اخلاقی، بیش از همه به مقدورات اخلاقی انسان توجه دارند و از هیچ کس انتظار اخلاقی زیستن کامل را ندارند. توده افراد پیشاپیش مفروض می دارند که اخلاقی زیستن کامل مطلوبی است فراتر از مقدورات اخلاقی آدمی. این فرض ناگفته و نانوشته بنیاد کنش های اخلاقی توده افراد را تشکیل می دهد. در مقابل، به نظر می رسد نظام های اخلاقی برآمده از اندیشه فلاسفه اخلاق به طور پیشینی شکل گرفته اند و با درنظر داشتن یک انسان اخلاقی آرمانی، از انسان ها انتظار دارند که به چنان جایگاهی دست یابند. این پیش فرض به ارائه نظریه هایی در قلمرو فرااخلاق و اخلاق هنجاری منجر می شود که با تعیین معیارهای بسیار سخت گیرانه که با زیست عملی کمتر کسی مطابقت دارد، انسان ها را از زیستن در مطابقت کامل با چنان معیارهایی ناامید می سازند. به نظر می رسد که ضروری است فیلسوفان اخلاق مسیر خود را یکسره تغییر دهند و نظرورزی خود را در درجه نخست با عطف نظر به مقدورات اخلاقی انسان ها آغاز نمایند. در این مقاله نشان داده شده است که نظرورزی سهل گیرانه در قلمرو اخلاق سطح اخلاقی بودن کل جامعه را بیشتر افزایش می دهد تا نظرورزی های سخت گیرانه. بنیاد این تغییر رویکرد به اخلاق بر پیوندی استوار است که ضرورتا میان روانشناسی اخلاق و فلسفه اخلاق وجود دارد، پیوندی که با پیشرفت علوم، بیشتر مورد توجه و التفات فلاسفه اخلاق قرار می گیرد. البته این ایده ای است خام و اولیه که طبیعتا با ایرادات و خلاءهایی مواجه است.
صفحات :
از صفحه 129 تا 142
پس از فضیلت: مطالعه ای در نظریه اخلاقی [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Alasdair MacIntyre
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
University of Notre Dame Pess,
چکیده :
ترجمه ماشینی: هنگامی که پس از فضیلت برای اولین بار در سال 1981 ظاهر شد، به عنوان یک نقد مهم و بالقوه بحث برانگیز از فلسفه اخلاق معاصر شناخته شد. نیوزویک آن را "یک مطالعه جدید و خیره کننده درباره اخلاق توسط یکی از برجسته ترین فیلسوفان اخلاق در دنیای انگلیسی زبان" نامید. از آن زمان، این کتاب به بیش از پانزده زبان خارجی ترجمه شده و بیش از صد هزار نسخه فروخته است. اکنون، بیست و پنج سال بعد، انتشارات دانشگاه نوتردام خوشحال است که سومین نسخه After Virtue را منتشر می‌کند، که شامل یک پیش‌گفتار جدید «پس از فضیلت پس از یک ربع قرن» است. در این اثر کلاسیک، Alasdair MacIntyre ریشه های تاریخی و مفهومی ایده فضیلت را بررسی می کند، دلایل فقدان آن را در زندگی شخصی و عمومی تشخیص می دهد و پیشنهادی آزمایشی برای بازیابی آن ارائه می دهد. در حالی که فصل‌های منفرد دامنه وسیعی دارند، پس از کنار هم قرار گرفتن، بحثی نافذ و متمرکز در مورد قیمت مدرنیته را تشکیل می‌دهند. در مقدمه ویرایش سوم، مک اینتایر تزهای اصلی کتاب را بازبینی می‌کند و به این نتیجه می‌رسد که اگرچه چیزهای زیادی آموخته است و پایان‌نامه‌ها و استدلال‌های خود را در آثار دیگر تکمیل و اصلاح کرده است، اما «هنوز هیچ دلیلی برای کنار گذاشتن بحث‌های اصلی پیدا نکرده است. ” از این کتاب در حالی که او تشخیص می دهد که تصورش از انسان به عنوان فضیلت یا شرور نه تنها به یک زمینه متافیزیکی بلکه به یک زمینه بیولوژیکی نیز نیاز دارد، در نهایت او "به این تز متعهد می ماند که این فقط از نقطه نظر یک سنت بسیار متفاوت است، سنتی که اعتقادات و پیش فرض های آن است. به شکل کلاسیک خود توسط ارسطو بیان شد، که ما می توانیم پیدایش و مخمصه مدرنیته اخلاقی را درک کنیم.
فضایل مسیحی در عمل پزشکی [کتابشناسی انگلیسی]
نویسنده:
Edmund D. Pellegrino, David C. Thomasma, David G. Miller
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
Georgetown University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: متخصصان مراقبت های بهداشتی مسیحی در جامعه سکولار و کثرت گرای ما اغلب با عدم اطمینان در مورد جایگاه ایمان مذهبی در عمل پزشکی امروزی مواجه هستند. این کتاب از طریق بررسی یک اخلاق مبتنی بر فضیلت، دیدگاهی الهیاتی از اخلاق پزشکی را پیشنهاد می‌کند که به پزشک مسیحی کمک می‌کند تا ایمان، عقل و وظیفه حرفه‌ای را با هم آشتی دهد. ادموند دی. پلگرینو و دیوید سی. توماسما تاریخچه فضیلت را در اندیشه اخلاقی دنبال می‌کنند و بحث‌های کنونی را درباره جایگاه اخلاق فضیلت در اخلاق زیستی معاصر بررسی می‌کنند. پیشنهاد آنها بین اخلاق الهیاتی مبتنی بر فضایل ایمان، امید و خیریه با اخلاق پزشکی معاصر بر اساس اصول خیرخواهی، عدالت و خودمختاری تعادل برقرار می کند. نتیجه یک نظریه اخلاق بالینی است که بر فضیلت نیکوکاری متمرکز است و در تصمیمات اخلاقی عملی آشکار می شود. با استفاده از اصول اخلاق زیستی مسیحی، نویسندگان به مسائل تفرقه‌انگیز امروزی در پزشکی می‌پردازند. برای ارائه دهندگان مراقبت های بهداشتی و همه کسانی که در زمینه های اخلاق و دین دخیل هستند، این جلد نشان می دهد که چگونه ایمان و عقل می توانند ترکیب شوند تا بهترین رابطه شفابخش ممکن را بین متخصص مراقبت های بهداشتی و بیمار ایجاد کنند.
رساله‌ای کوچک درباب فضیلت‌های بزرگ [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Andre Comte-Sponville (آندره کنت اسپونویل)
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Vintage / Ebury,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بیشتر تاریخ فلسفه، تاریخ اخلاق است. از افلاطون تا سارتر، فیلسوفان بزرگ به پرسش‌های اخلاقی اصلی بازگشته‌اند که چگونه باید زندگی خوبی داشته باشیم. چگونه با خودمان و دیگران رفتار کنیم؟ در پرداختن به این پرسش‌ها، آندره کنت اسپونویل با کاوشی کاملاً بدیع در فضایل بی‌زمان انسانی به جریان اصلی بیشتر سنت فلسفی غرب بازمی‌گردد. یک رساله کوتاه در باب فضایل بزرگ، هجده فضیلت انسانی را به عنوان نقطه شروع خود در نظر می گیرد تا به ما کمک کند تا بفهمیم "چه کاری باید انجام دهیم، چه کسی باید باشیم و چگونه باید زندگی کنیم". کنت اسپونویل هم مقدمه‌ای متفکرانه و در دسترس از تاریخ اخلاق غربی و هم کاوش در راه‌هایی را به خواننده ارائه می‌کند که از طریق آن دیدگاه‌ها و ادعاهای فیلسوفان بزرگ می‌توانند در زندگی امروز ما اعمال شوند - و در کاربردشان ناکام باشند.
سنجش عظمت روحی: دیدگاه فیلسوفان درباره بزرگواری [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Sophia Vasalou (سوفیا واسالو)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
Oxford University Press,
چکیده :
ترجمه ماشینی: بزرگواری فضیلتی است که زندگی بسیاری را رقم زده است. در اوایل توسط افلاطون به عنوان یک فضیلت عالی فلسفی پیش‌زمینه شد، به یکی از تاج‌های جواهرات در گزارش ارسطو از تعالی انسانی تبدیل شد و دیگر متفکران باستانی به همان اندازه جایگاه برجسته‌ای را به خود اختصاص دادند. این یکی از متمایزترین عناصر سنت باستانی است که به جهان اسلام و مسیحیت قرون وسطی وارد می شود. این جرقه درگیری‌های فکری مهمی را برانگیخت و برای به ارث بردن از این سنت، مسیرهای عمیقی را در چندین فلسفه بعدی ایجاد کرد. تحت تغییر نام ها و فرم های بازسازی شده، همچنان در اندیشه دکارت و هیوم، کانت و نیچه نفس می کشد. زندگی‌های متعدد آن با تداوم‌های مهمی پیوسته‌اند، با این حال آنها نیز توسط ناپیوستگی‌ها تکه‌تکه شده‌اند - ناپیوستگی‌هایی که منعکس‌کننده تغییرات بزرگ‌تر در دیدگاه‌های اخلاقی و پاسخ‌های رقابتی به پرسش‌هایی درباره ماهیت زندگی خوب، ماهیت اخلاقی انسان‌ها، و رابطه آنها با دنیای اجتماعی و طبیعی که در آن زندگی می کنند. آنها همچنین با لحظاتی از مجادله شدید که در آن بینش عظمت انسان خود مورد تردید قرار گرفته است، نقطه‌گذاری شده‌اند. هدف این جلد ارائه بینشی از مسیر پیچیده فضیلتی است که زرق و برق آن در مواقعی به همان اندازه خیره کننده بوده که تفرقه افکن بوده است. با کاوش در زندگی‌های بسیاری که آن زندگی کرده است، در موقعیت بهتری خواهیم بود تا ارزیابی کنیم که آیا این فضیلتی است که هنوز می‌خواهیم آن را در زندگی اخلاقی خود محوریت قرار دهیم، و چرا.
تربیت اخلاقی فضیلت‌ گرا از منظر دیوید کار
نویسنده:
غفاری ابوالفضل, باقری خسرو
نوع منبع :
مقاله
مصرف به مثابه فعل اخلاقی خوانش انتقادی رویکردهای فلسفی به مصرف
نویسنده:
علی اصغر هاشم زاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
قم: پژوهشگاه علوم وحیانی معارج,
چکیده :
در اوایل دهه 1970 و به دنبال رشد مصرف‌گرایی در جوامع، بروز بحران‌های زیست‌محیطی مانند گرم شدن زمین و تغییرات اقلیمی، تحولات تکنولوژیک و چالش‌های نوپدید اخلاقی در اقتصاد جهانی، جنبش جدیدی به نام «مصرف اخلاقی» در حوزۀ اخلاق زیست‌محیطی پدید آمد که هدف آن، اصلاح شیوه‌های مصرف با تکیه بر ملاحظات اخلاقی بود. مصرف اخلاقی، به معنای خرید آگاهانۀ کالاها و خدماتی است که در نظر مصرف‌کننده، چه در تولید و چه در مصرف، کمترین آسیب را به انسان، حیوان و طبیعت می‌رسانند. در این زمینه، فیلسوفان، سیاست‌مداران و فعالان اقتصادی ‌ـ‌ فرهنگی تلاش بسیاری کردند تا در چهارچوب این جنبش، راه‌حل‌های مناسبی برای کاهش تأثیرات مخرب انسان بر محیط زیست به دست دهند. این مقاله ضمن تبیین مهم‌ترین ابعاد مصرف اخلاقی و زمینه‌های شکل‌گیری آن، نگرش‌های فلسفی به این پدیدۀ نوپا، شامل وظیفه‌گرایی، پیامدگرایی و اخلاق فضیلت را نقد و بررسی می‌کند. در فضای امروز جهان، برخی از مفاهیم اخلاقی مصرف در سطح کلان و به‌ویژه در میان اقتصاددانان و فیلسوفان، رواج و نمود بسیار یافته است. بی‌تردید در چنین وضعی، مصرف اخلاقی یا نگاه ارزشی به مقولۀ مصرف، عنوانی بحث‌برانگیز و مهم می‌نماید.
صفحات :
از صفحه 71 تا 102
گزارش، شرح و نقد کتاب نظریه فضیلت: مزیت و برتری در التفات به خیر
نویسنده:
مشهوده سازندگی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , نقد و بررسی کتاب
وضعیت نشر :
ایرانداک,
چکیده :
این پایان‌نامه گزارشی از دو فصل کتاب نظریه‌ی فضیلت رابرت آدامز می‌باشد. کتاب نظریه‌ی فضیلت در واقع یک تشریک مساعی مهم در جهت مطالعه‌ی فضیلت و در دفاع از موجودیت آن است. آدامز با مهارت واستادانه نظرات ودلائلش را به روشنی و بدون ابهام بیان می‌کند.نظریه‌ی فضیلت در واقع یک چهارچوب برای تفکر درباره‌ی ارزیابی منش اخلاقی است. تلاش‌های اخیری که در صدد بوده‌اند تا در فلسفه‌ی اخلاق جایگاهی برای این مسأله مشخص کنند، فضیلت را برحسب منافعش برای شخص فضیلت‌مند یا به صورت کلی‌تر، برای جامعه‌ی انسانی تعریف می‌کنند.در بخش اول آدامز مفهومی از فضیلت به عنوان برتری ومزیت ذاتی منش که به خاطر خودش ونه به خاطر منافعش قابل تمجید است را مطرح واز آن دفاع می‌کند.در دو بخش دیگر او به دو چالش در نظریه‌ی سنتی مزیت وبرتری منش می‌پردازد. یک چالش ناشی از اهمیت دیگرگروی در تفکر اخلاقی مدرن است و این سوال که چه نوع دیگرگروی با مزیت وبرتری ذاتی ارتباط دارد.در بخش دوم استدلال می‌کند که نیکخواهی دیگرگروانه در برتری منش، جایگاهی تعیین‌کننده‌ای دارد.اما این مطلب مورد توقع است که فضیلت اخلاقی علاوه بر سعادت وحقوق دیگران ، مستلزم مزیت وبرتری در توجه وطلب خیرهای دیگر نیز باشد.فضیلت اخلاقی روابط بین خیرهای فرهنگی، روابط شخصی، خیر خود شخص، و خیر دیگران را به عنوان موضوعات انگیزه‌های عالی بررسی می‌کند.چالش دیگر مربوط به بخش سوم این کتاب است که حاکی از تردید درباره‌ی واقعیت فضیلت اخلاقی و برخاسته از تجارب ونتایج در روانشناسی اجتماعی می‌باشد.در این گزارش ، صرفا به دو بخش اول این کتاب، پرداخته شده و سپس بعضی از مطالب آن مورد بحث وبررسی قرار گرفته است.
  • تعداد رکورد ها : 22