جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
هنر و علوم انسانی
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 176
عنوان :
راهکارهای قرآن برای تحقق سبک تربیتی مبتنی بر تکریم شخصیت
نویسنده:
سمیه کرمی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
کرامت انسانی
,
03. انسان شناسی Human nature
,
قرآن
,
شخصیت
,
تربیت اسلامی
,
رشد شخصیت
,
معارف اسلامی
,
تربیت
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
قرآن
,
خود شناسی
,
انسانشناسی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
چکیده :
ازجمله سبکهای تربیتی قرآن، سبک تربیتی مبتنی بر تکریم شخصیت است. با راهکارهای قرآنی این سبک تربیتی تحقق میپذیرد. سعادت انسان در گرو تربیت قرآنی است. انبیا هدف خود را تعلیم و تزکیه معیّن کردهاند. یکی از شیوههای مهم تربیت و هدایت «شخصیت دادن» به افراد است چنانکه تحقیر و کوچکشمردن انسان زمینه دنیاپرستی و گرایش به امور پست و یکی از عوامل مهم انحراف اوست. هرکس از افراد ملاک منش و شخصیت ایدهآل خویش را در چیزی به اشتباه یا به واقعیت میجوید، بعضیها داشتن ثروت، شوکت، مقام و لباس و... را ملاک تکریمشخصیت خود میدانند؛ اما قرآن تکریم شخصیت فرد را به تقوا، پرهیزگاری، پاکدامنی و دانش میداند. تکریم شخصیت از مباحث مهم در حوزه انسانشناسی است؛ در علوم مختلف مانند: فلسفه، عرفان، کلام، فقه و... مورد بحث است. تکریم شخصیت با عنوان کرامت انسان درمنابع دینی وجود دارد. در کتابهای دیگر هم، به عنوان یکی از روشهای تربیتی مورد بحث است. جایگاه تکریم شخصیت در رویکرد قرآنی، رفیعترین جایگاه است. منابع استفاده شده در پایاننامه، کتابهای تربیتی مرتبط با موضوع تحقیق وکتابهای تفسیری، کتابهای فهرست موضوعی تفاسیر و فرهنگها، منابع الکترونیکی و... است. روش تحقیق، روش توصیف و تحلیل محتوا است. از ابتکارهای تحقیق، جدید بودن موضوع و ساختار آن است. تحقیق شامل پنج فصل است. در فصل اول عنوان تحقیق، سوالات و مباحث مربوط به آن تفهیم شده است. در فصل دوم عواملی که باعث حقارت شخصیت فرد میشود، تحت عنوان آسیبشناسی آمده است. فصل سوم مربوط به تکریمهایی است که به خاطر انسان بودن فرد صورت میگیرد. فصل چهارم عهدهدار تکریمهایی است که به فرد مومن به خاطر ایمانش به او از جانب خداوند اعطا میشود. در فصل پنجم برخی افراد تکریم شده معرفی گردیدند و این خود یک راهکار ملموس برای ترویج و تحقق این نوع از سبک تربیتی است. ست.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تجلی آراء شیخ محمود شبستری در نگارههای معراج
نویسنده:
سیدهمریم عالمبین
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
شیخ محمود شبستری
,
نگاره
,
نگارگری
,
اصطلاحنامه عرفان
,
تیموریان
,
گلشن راز (کتاب)
,
شبستری، محمودبن عبدالکریم
,
پژوهش در هنر
,
هنر و علوم انسانی
,
هنرهای تجسمی
,
آراء شیخ محمود شبستری
,
نگارههای معراج
چکیده :
این پژوهش به مطالعهی آراء شیخ محمود شبستری (عارف و شاعر بزرگ قرن هشتم) و تطبیق آنها با نگارههای معراج میپردازد. اهدافی که در این پژوهش مدنظر بودهاند: - تبیین دیدگاه شیخ محمود شبستری در گلشنراز، یافتن تأثیر آرای شبستری در نگارههای معراج و در نهایت تحلیل تجسمی نگارههای معراج با تکیه بر آرای شبستری است. به همین جهت در فصل پایانی به بررسی نگارهها با توجه به آرای شبستری پرداخته شده و تطبیق آراء و نگارهها نشان داده شده است. روش تحقیق: این پایاننامه با روش توصیفی- تحلیلی- تطبیقی انجام شده و روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای بوده است و تعداد نگارههای جامعهی آماری، سی نگاره بوده که به طور تصادفی انتخاب شدهاند و با کتاب گلشنرازِ شیخ محمود شبستری مورد مطالعهی تطبیقی قرار گرفتهاند. نتایج تحقیق نشان میدهند که آراء شبستری در نگارههای معراج تأثیر داشته و در آنها تجلی یافته است. با توجه به تأثیر مهم عرفان در دربار خصوصاً دورهی تیموری میتوان به نحوهی این ارتباط و تأثیر پی برد. با توجه به تطابقهای انجام شده بین آراء شبستری و نگارههای جامعهی آماری تقریباً در همهی آنها تطبیق با آراء شبستری دیده میشود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی و تحلیل تقابلهای عرفانی در غزلیات عطار
نویسنده:
فاطمه ابویسانی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
متناقض نما
,
شعر عرفانی
,
زبان عرفان
,
غزل فارسی
,
تقابل
,
نقیضهپردازی
,
عطار، محمد بن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
تقابل عرفانی
چکیده :
متناقضنما به عنوان یکی از ویژگیهای بارز کلام عطار، برآمده از تجربیات و مکاشفات عمیق درونی اوست که در پی فراتررفتن او از دنیای مادی و مواجه با حقایق برتر به دست میآید. گسترهی عرفان عطار بسیاری از حقایقی را که ما آنها را در تضاد هم میبینیم درکنار هم تعریف میکند و زبان عرفان که گویای نابترین لحظات عارف است در پی خصلت متناقضنمای تجربهی عرفانی، پارادوکسیکال میشود. به این ترتیب تأمل در ژرفای این تقابلهاو تناقضها و روابط دوسویهی آنان، مارا به حقیقت عرفان عملی عطار نیز نزدیکتر میکند. غزلیات عطار، یکی از جامعترین منابع، به لحاظ برخورداری از انوع مضامین عرفانی است و این منبع دربردارندهی تقابلها ومتناقضهای زبانی و عرفانی بسیاری است. براساس پژوهش حاضر که 10متناقضنمای عرفانی از جمله تقابلهای«غم و شادی»، «درد و درمان»، «حیرت و یقین» و... بررسی شده است، روابط طرفین تقابل در 8گروه قابل تقسیم بندی است. اَشکال این پارادوکسها به صورتهای: حضور هم زمان دوطرف تقابل در شخصیت انسان کامل، عین هم شدن طرفین، حرکت دایرهوار سویههای متناقضنما، رابطهی طولی(لازم وملزوم)آنان، تحول معنایی یکی از طرفین و برتری آن بر طرف دیگر، تضاد طرفین، گذر از هر دو طرف برای درک حقیقت عرفان، یکسانی طرفین در نظر عارف، قابل ملاحظه است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی قانون هیوم در پرتو واقعگرایی انسانمدار هیلاری پاتنم
نویسنده:
سعید عدالتجو
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
هیوم
,
فرا اخلاق
,
واقعگرایی (رئالیسم)
,
ناشناخت گرایی
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
واقعگرایی (فلسفه)
,
هنر و علوم انسانی
,
درهمتنیدگی
,
پاتنام، هیلاری
,
قانون هیوم
چکیده :
این پایاننامه متکفّل بررسی قانون هیوم در پرتو واقعگرایی انسانمدار هیلاری پاتنم است، از آنجاییکهبخش عمدهای از تاریخ فرااخلاق جدالیست بر سر واقعنمون بودن و یا نبودن گزارههای اخلاقی لذا بررسی قانون هیوم که از یک هست نمیتوان بایدی استخراج کرد، راهی است برای نگاه نو به فرااخلاق.ادعّا بر اینست که قانون هیوم یک نکته ساده منطقی نیست بلکه بخشی است از یک نظام فلسفیو این متافیزیک امورِ واقعِ هیوم است که مبنای استنتاج ناپذیری هست از باید تلقی میشود. با بررسی قانون هیوم و پس از روشن شدن مفهوم واقع در هیوم، سیر تاریخی ناشناختگرایی و تلاش برای زدودن ارزشها از عالم به عنوان اموری که این سنّت آنها را فارغ از عینیت و تحقیقناپذیر، اموری که به خطا واقعیت انگاشته میشوند و جزئی از اثاث واقعی عالم نیستند تلقّی میکند و بررسی اشکالات فراوان وارد برآنها، درنهایت انگاره پاتنمی درهمتنیدگی که پاسخی است به طرد ارزشها.ارائه میشود.به اعتقاد پاتنم واقعگرایی به راه خطا رفته است که به امری چنین دور از فهم متعارف رسیده است و یا مانند هر بدیلی باید شرحی قانعکننده از این دگردیسی ارائه کند. امری که به اعتقاد پاتنمناممکن است. بدین معنا که رویکرد واقعگرایی علمی رویکردی نادرست بوده است و میتوان نسبت به اخلاق و علم، همچنان واقعگرا بود، بدون آنکه به یکی از آنها اصالت بخشید. تبیینی که بر این موارد میآید تا بدانجا که تلخیصش ممکن است نشان دادن تناقض در رویکرد واقعگرایی علمی در صور چندگانهاش وبدست دادن بدیلی عاری از تناقض، از واقعگرایی در مبادی هستیشناسانه و معرفتشناسانه آنست و نیز تبیینی که رویکرد جایگزین از دوگانه واقعیت ارزش و جایگاه اخلاق ارائه میکند و پاسخی که به نسبیگرایی اخلاقی میدهد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نقد و بررسی اسطورهزدایی از عهد جدید در اندیشه الاهیاتی رودلف بولتمان
نویسنده:
وحید صفری
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه ذهن (فلسفه)
,
انجیل
,
عهد جدید
,
الهیات مسیحی
,
الهیات جدید مسیحی
,
هرمنوتیک
,
اصطلاحنامه فلسفه
,
وجودگرایی
,
رودلف بولتمان
,
هنر و علوم انسانی
,
اسطوره زدایی
,
اسطورهها
,
تفسیر اگزیستانسیالیستی
,
رودولف بولتمان
,
اسطوره ها (اصطلاح وابسته ادیان)
چکیده :
برنامه اسطورهزدایی رودلف بولتمان از عهد جدید یکی از نقاط عطف الاهیات مسیحی در عصر حاضر به حساب میآید و واکنشهای مثبت و منفی زیادی را در میان متکلمان و الاهیدانان مسیحی برانگیخته است. اهمیت این برنامه تا آن حد است که برخی الاهیدانان، آن را حاکم بر اروپای بعد از جنگ جهانی دوم میدانند. این رساله به نقد و بررسی این برنامه الاهیاتی اختصاص یافته است. در مقدمه این رساله به طور مختصر، درباره بولتمان، زندگی و اهمیت او و نیز سابقه تألیف و ترجمه درباره وی به زبان فارسی توضیح داده شده است. در فصلهای اصلی رساله به ترتیب تعریف بولتمان از اسطوره، وجود اسطوره در عهد جدید، ضرورت اسطورهزدایی، روش اسطورهزدایی و نتیجه اسطورهزدایی به طور جداگانه، مورد بررسی، تحلیل و نقد قرار گرفته است.در هر مورد، ابتدا دیدگاه بولتمان طرح شده و در ادامه انتقادات منتقدان او بیان شده و در نهایت، دیدگاه بولتمان با کمک دیدگاه اکثریت متخصصان و اهل فن در حوزه مربوطه، مورد نقد قرار گرفته است. از آنجا که مدعیات بولتمان در برنامه اسطورهزدایی به حوزههای مختلفی از جمله اسطورهشناسی، فلسفه ذهن، هرمنوتیک و تفسیر، الاهیات و ... مربوط میشود، لذا در هر مرحله از آراء اندیشمندان حوزه مربوطه برای نقد دیدگاه بولتمان کمک گرفته شده و میزان قابل دفاع بودن دیدگاه وی و نیز میزان وارد بودن انتقاد منتقدان بر این دیدگاه، تعیین شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
علل تکذیب انبیاء از دیدگاه قرآن
نویسنده:
حمید درویشی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
انبیاء
,
پیامبران
,
تفسیر قرآن
,
معارف اسلامی
,
تکذیب
,
اصطلاحنامه علوم قرآنی
,
انکار
,
هنر و علوم انسانی
,
انبیاءالله
چکیده :
پیامبران بزرگ ترین مصلحان جهان، برای هدایت بشر فرستاده شدهاند. از ابتدای خلقت تا بعثت خاتم پیامبران حضرت محمد (ص) هزاران پیامبر با شریعت خود سعادت را برای همگان به ارمغان آوردند. این مصلحان، در طول تاریخ، منکران و تکذیب کنندگانی داشتند که همیشه سد راه آنها بودند؛ منکرانی که رذایل و صفاتی نکوهیده داشتند که قرآن به این صفات اشاره میکند؛ صفاتی همچون تکبر، ظلم، بیبصیرتی و ... . در این میان مهم این است که چرا این منکران به تکذیب و انکار پیامبران میپرداختند. گرچه این موضوع در کتبی از جمله تفاسیر، مورد بحث قرار گرفته است ولی تاکنون پژوهشی مستقل که از زوایای مختلف به آن بپردازد به رشته تحریر در نیامده است. روشی که در این جا به این مسأله پرداخته است، تقسیم بندی علل تکذیب به چهار عامل اساسی و مهم اعتقادی، مادی، سیاسی و اجتماعی - فرهنگی است که با استفاده از ایات قرآن مورد بررسی و تحلیل قرار گرفته است. در میان علل یاد شده بیشترین علتتکذیب مربوط به امور اعتقادی و قلبی است و عوامل دیگر در مقایسه با مسائل اعتقادی در درجه کمتری از اهمیت قرار دارند. در این پژوهش هریک از عوامل چهارگانه تکذیب همراه با آیات مربوط به آن، بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
ادراک بسیط و ادراک مرکب و جایگاه آنها در سعادت انسان از دیدگاه حکمت متعالیه
نویسنده:
رضا محمدعلیزاده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
سعادت
,
علم مرکب
,
حکمت متعالیه
,
ادراک
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
هنر و علوم انسانی
,
مفاهیم بسیط
چکیده :
قول به ادراک بسیط به عنوان ادراکی بدون آگاهی از این ادراک و ادراک مرکب به عنوان ادراکی که با علم و توجه همراه است در حکمت متعالیه به چالشی معرفت شناسانه منجر میشود. رابطۀ این دو نوع ادراک با اقسام دیگری که برای ادراک بیان شده است مانند ادراک حصولی و حضوری، تصوری و تصدیقی، بدیهی و نظری از مباحث این پایاننامه است. با پذیرش تقسیم ادراک به بسیط و مرکب به تبع بایستی به تبیین نقش آن دو در سعادت انسان پرداخته شود، چرا که از دیدگاه ملاصدرا سعادت انسان به طور عمده به ادراکات او وابسته میباشد. ادراک بسیط از نگاه ملاصدرا براساس مساوقت علم و وجود در همۀ موجودات فراگیر است و بنابر این نمیتواند میان سعادتمندان و شقاوتمندان جدایی بیفکند چراکه همگی از این ادراک که ادراک نسبت به وجود خودشان و در نتیجه ادراک نسبت به علل مفیض وجودشان است برخوردارند. آنچه می تواند در سعادت نقش ایفا کند ادراک مرکب است که متعلَّق آن ادراک بسیط است. بررسی این مطلب که آیا ادراک مرکب ویژۀ انسان است یا موجودات دیگری هم هستند که از ادراک مرکب برخوردارند و ارتباط این دو نوع ادراک با فعل مُدرِک نیز در این پایاننامه مدنظر قرار گرفته است
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تحلیل منطقی برهان وجودی آنسلم بر پایه تصورپذیری
نویسنده:
حامد قدیری
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
برهان وجودی
,
تصورپذیری
,
برهان وجودی آنسلم
,
هستیشناسی
,
براهین خداشناسی
,
جهانهای ممکن
,
اصطلاحنامه منطق
,
هنر و علوم انسانی
,
اشتراوس، آنسلم لئونارد
,
تصورپذیری (فلسفه)
,
معنیشناسی
,
جهانهای ناممکن
چکیده :
برهان آنسلم یکی از نمونههای نامور برهان وجودی است که میکوشد وجود «آنچه فراتر از آن قابل تصور نیست» را اثبات کند. در نگاره حاضر، چهار مورد از صورتبندیهای منطقی این برهان مورد بررسی قرار میگیرد؛ نخست به صورتبندی اوپنهایمر و زالتا (1991) پرداخته میشود که با ارائه یک مدل مبتنی بر تصورپذیری و در نتیجه بازسازی یک زیربرهان، تلاش میشود فاصله میان متن آنسلم و مقدمات نویسندگان پر شود. بر اساس این زیربرهان، یکی از نقدهای وارد بر این برهان ـ مسئله امکان خدای آنسلمی ـ نمود یافته و پاسخهای محتمل به آن بررسی میشوند. در فصل پایانی کار، بهاختصار صورتبندیهای میلیکان (2004)، لوئیس (1970) و کینگ (1984) گزارش و بررسی میشوند که طی آن، نگارنده میکوشد نقدهایی بر این صورتبندها وارد کند. در پایان، تلاش میشود با ایجاد تغییراتی در برهان وجودی، صورتبندی نوینی ارائه شود که بخش عمدهای از نقدهای وارد بر صورتبندیهای پیشین را پاسخ دهد. با این حال، چنین به نظر میرسد که این صورتبندی ـ در بهترین حالت ـ اثبات میکند که خدای آنسلمی در ذهن واجد ویژگی «وجود در خارج» است. اما نقد مهمی که پیرامون «فرض تعدی ویژگیها» مطرح میشود، نشان میدهد که نهتنها این صورتبندیها، بلکه بخش عمدهای از صورتبندیهای برهان وجودی آنسلم با مشکل مواجه خواهند شد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مرگ ارادی از منظر ابن عربی، شیخ اشراق و ملاصدرا
نویسنده:
مفید حسینی
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
ملکوت
,
علم غیب
,
مرگ
,
مرگ ارادی
,
مرگ (فقه)
,
عرفان نظری
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
سهروردی، یحیی بن حبش
,
هنر و علوم انسانی
,
صدرالدین شیرازی، محمدبن ابراهیم
,
سهروردی، یحییبن حبش
,
ابنعربی، محمدبن محمد
,
هنر و علوم انسانی
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
چکیده :
مرگ، جایگاهی اساسی در دستگاه اندیشه ی بشری دارد و چیستی و حقیقت آن از دیرباز دغدغه ی ذهنی انسانها بوده و هست . اندیشمندان اسلامی با استناد به آموزه های دین، مرگ را امری وجودی دانسته اند و آن را حیات دیگر تعریف کرده اند در این نوشتار نوعی خاص از مرگ، با عنوان مرگ اختیاری مورد مداقه واقع گردیده است. صاحب نظرانی چون ابن عربی، شیخ اشراق و ملاصدرا نام ولادت ثانیه بر آن نهاده اند و اهلیت آن را به شایستگان وارسته ای نسبت می دهند که با معرفت نفس به مقام انتباه دست یافته اند؛ در این نظرگاه: مرگ ارادی صیرورت آگاهانه ی انسان برای نیل به شریف ترین غایت خلقت است. سیر استکمالی نفس ناطقه و حرکت رجوعی به منزلگاه حقیقی، بی التفات و جذبه ی حضرت الوهیت نا ممکن است. و البته جهد بلیغ و سعی عظیم انسان در ریاضات و مجاهدات حقه ی شرعیه می تواند زمینه ساز عروج باشد. در اثر دستیابی به ملکه ی خلع بدن، پله پله عوالم عالیه ی وجودی در نوردیده می شود. مکاشفات از پی هم وارد می گردند، حقیقت حکمت با بصیرت قلبی حق الیقین می شود و سالک رَسته از کدورات جسم و تعلقات ماده در ضیافت ملکوت، عطر جبروت استشمام می کند و در مقام فنای لاهوت، بقا می یابد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی مقایسهای ایمان دراندیشه مولوی و کییرکگور
نویسنده:
مرضیه رضاییان
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
عشق
,
ذهن
,
بشر
,
ایمان
,
کی یرکگور،سورن
,
اهانت به مقدسات
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
دیوانگی
چکیده :
هنگامیکه در تعریف منطقی انسان گفته میشود حیوان ناطق، منظور آنست که روح بشر گسترهی وسیعی دارد که اگر جهت پست و نازل آن را در نظر بگیریم، به طوریکه مدام مشغول پرداختن به هواهای جسمانی و لذائذ نفسانی خود باشد، مقام و منزلتی جز مرتبهی حیوانی نصیب او نخواهد شد. اما اگر دیگر قوا و تواناییهای انسان شناخته نمیشد، اگر انسانهایی با شخصیتهای برجسته و با کمالات در طول تاریخ ظهور نمیکردند، شاید به دنبال دیگر ابعاد وجودیاش که او را خلیفةالله میکند، نمیگشتیم و اگر طبع آدمی همیشه بهدنبال بهترین چیزها در نوع خود میل نمیکرد از او انتظار نمیرفت که خود را با ممارست و ریاضت به مرتبهی اعلی علیین برساند.ایمان، یکی از مراتب معرفتی بشر است که برای رسیدن به آن علاوه بر نیاز به تقویت پارهای عوامل جهت تحقق بخشیبه آن، مستلزم شناخت و جلوگیری از برخی موانع بر راه حصول آن است. برای این کار آدمی باید ابتدا به شناختی از خود دست یابد تا بداند چه قوا و استعدادهای پسندیده و یا مذمومی دارد. هر گامی که آدمی در جهت خودشناسیاش بردارد بیتأثیر در دیگر معارف او نمیباشد. مثلاً گفته میشود هر کس خود را بشناسد خدای خویش را خواهد شناخت. برای شناخت، انسان باید احساس نزدیکی با متعلق خویش داشته باشد. شناختی که غیر مستقیم و از طریق وسایط باشد آنطور که باید متعلق را به انسان نمیشناساند. ایمان از جمله معارفی است که فرد برای اظهار آن باید باوری قلبی به آن داشته باشد که این از طریق استدلال و براهین عقلی حاصل نمیشود. آنکه دلش در برابرزرق و برق دنیوی سست شود، گامی فراتر از جایی که در آن قرار دارد بر نخواهد داشت. برای رهایی از آنچه در آن است تنها عشق و شور و سرسپردگی است که او را راه گشاست. عشق رمز نجات آدمی است، هرچند او را اسیر میکند ولی این اسارت به مذاق او خوش میآید و آن عشقی است که در بطن ایمان نهفته است. عشق، او را تسلیم خواست و ارادهی الهی میکند که با این عشق زبانش بسته میشود و تن به هر قضای الهی میدهد و از آن چه برای او مقدر میشود راضی و خشنود است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
تعداد رکورد ها : 176
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید