جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه منطق
>
منطق قدیم
>
الفاظ
>
لفظ دال
>
لفظ موضوع
>
لفظ مفرد
>
لفظ متکثر المعنی
>
لفظ متشابه
>
حقیقت و مجاز
>
حقیقت
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 77
عنوان :
باور، حقیقت و معرفت [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
D. M. Armstrong (دیوید مالت آرمسترانگ)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
CAMBRIDGE UNIVERSITY PRESS,
زبان :
انگلیسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
حقیقت
,
معرفت
چکیده :
ترجمه ماشینی: بررسی گسترده مفاهیم محوری در معرفت شناسی - باور، حقیقت و معرفت. پروفسور آرمسترانگ شرحی از باورهای کلی و دانش گزاره های کلی ارائه می دهد. باور در مورد موضوعات خاص واقعی به عنوان ساختارهایی در ذهن مؤمن توصیف می شود که واقعیت را نشان می دهد یا "نقشه" می گیرد، در حالی که باورهای عمومی تمایلاتی برای گسترش "نقشه" یا معرفی روابط تصادفی بین بخش هایی از نقشه بر اساس قوانین کلی هستند. «دانش» به اعتبار چنین باورهایی به عنوان بازنمایی واقعیت اشاره دارد. در این چارچوب، پروفسور آرمسترانگ گزارشی متمایز از بسیاری از پرسشهای اصلی در معرفتشناسی عمومی ارائه میدهد - روابط بین باورها و زبان، مفاهیم گزاره، مفهوم و ایده، تحلیل حقیقت، انواع دانش، و روشی که در آن اعتقادات و دانش با دلایل پشتیبانی می شود. اگر کتاب بهعنوان یک کل بهعنوان کمکی به روایتی طبیعتگرایانه از انسان ارائه شود.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
فلسفه عشق افلاطون در محاوره مهمانی
نویسنده:
محمدعلی بحری استاد راهنما: رضا برنجکار استاد مشاور: علی فتحی قرخلو
نوع منبع :
رساله تحصیلی , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
متن ناقص پایان نامه
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فلسفه عشق
,
حقیقت
,
نظریه عشق افلاطون
,
نظریه زیبایی(فلسفه اخلاق)
,
مهمانی - ضیافت (افلاطون)
,
فلسفه عشق افلاطون
,
دوکسا
چکیده :
افلاطون در مهمانی، هفت خطابه درباره اروس یا عشق نوشته است. دیدگاه خود او را صرفاً با یکی از این خطابه ها و معمولاً با خطابه سقراط یکی دانسته اند که نتیجه، همواره تفسیر یک جانبه عشق بوده است. امّا این پژوهش می کوشد تا روح محاوره را در پیوستگی خطابه هایش بجوید و ماهیّت فلسفه عشق افلاطون را در آن معلوم سازد. از این رو، هدف، گشودن افقی نو به کلّ محاوره با روش بررسی پیوسته خطابه هاست. فایدروس، پائوسانیاس و اریکسیماخوس، عشق را به خوب و بد تقسیم می کنند. آریستوفانس آن را جست وجوی نیمه گمشده هر انسان می داند و آگاثون آن را زیباترین خدا می نامد. امّا سقراط، عشق را عشق به چیزی می داند که هنوز به دست نیامده است. بنابراین، چون اروس، عشق به زیبایی است؛ پس اروس نمی تواند زیبا باشد و دوکسا یا گمان آگاثون باطل می شود. همچنین از آنجا که امور خوب، زیبا نیز هستند؛ متعلّق عشق نمی تواند بدی باشد، بلکه عشق، «اشتیاق به داشتن همیشگی خوبی » است. از اینجاست که هم «تقسیم عشق به خوب و بد» و هم «تلقّی آریستوفانی از عشق»، هر دو رنگ دوکسا به خود می گیرند. بدین ترتیب، این خود افلاطون است که از ما می خواهد پنج خطابه نخست را در محدوده «دوکسا» بنگریم و آن ها را در تقابل با دو خطابه آخر که در ساحت «حقیقت» گام برمی دارند، در نظر بگیریم. در خطابه سقراط، «حقیقت معقول عشق» در بستر اسطوره ای روایت می شود که در نهایت، اروس را فیلسوف می خواند. به مدد همین عشق و تکاپویش در طلب دانش می توان از زیبایی محسوس به زیبایی معقول سیر کرد و سرانجام به دیدار «ایده زیبایی »نایل شد. در خطابه آلکیبیادس، «حقیقت محسوس عشق» در شخص «سقراط » آشکار می شود و اروس در قالب محسوس وی تجسّم می یابد تا بدین ترتیب، ماهیّت فلسفه عشق روشن گردد. عشق همان فلسفه است که آدمی را از بند دوکسا می رهاند و به ساحت حقیقت راهنمایی می کند. فیلسوفی که در سیر صعودی به دیدار ایده نایل آید، «منحصر به فرد» می شود و این شایستگی را می یابد که در تمامیّتش، متعلّق عشق قرار گیرد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مفهوم الحقيقة
نویسنده:
أمل مبروك
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب)
وضعیت نشر :
بیروت - لبنان: دار التنوير للطباعة والنشر,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
حق المبین(کلام)
,
حق (اسماء ذات الهی)
,
حق مطلق (اسماء ذات الهی)
,
حق اول (اسماء ذات)
,
حق تعالی (اسماء ذات)
,
حقیقت
,
حق(اصطلاح وابسته)
,
Truth صدق -حقیقت - صحت (مجتبوی)
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
نظرية الصدق عند جورج سانتيانا
نویسنده:
سعيد علي عبيد؛ تصدير: حسين علي حسن
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
مصر: دار فرست بوک (دار فرست للنشر و التوزيع/ فرست بوك للنشر والتوزيع),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت شناسی (مسائل جدید کلامی)
,
پراگماتیسم
,
پراگماتیسم
,
صدق منطقی (خبری)
,
فلسفه پراگماتیسم
,
حقیقت
,
رویکردهای معرفت شناسی
,
پراگماتیسم
,
پراگماتیسم(اصطلاح وابسته)
,
نظریه های حقیقت
,
نظریههای صدق
,
عمل گرایی
,
نظریه حقیقت
,
نظریه صدق سانتایانا
شابک (isbn):
9789776519352
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
تبیینی از هماوردی فلسفه و عرفان در حقیقت طلبی و کمال مداری انسان
نویسنده:
محمود قیوم زاده، محمد رضا مسعودزاده
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
معرفت حقیقت
,
کمال حقیقی انسان
,
حقیقت طلبی
,
حقیقت فلسفی
,
فلسفه الهی
,
حقیقت
,
دین اسلام (دامنه ادیان پیشرفته)
,
اصطلاحنامه عرفان
,
حقیقت عرفانی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
مثنوی ,
اصول فلسفه و روش رئالیسم ,
الفیلسوف ,
محبت ,
ادراک انسان ,
راه کشف و شهود ,
ایمان (فرجام شناسی) ,
کمال مطلوب انسان ,
بدبینی/ Pessimism/ التشاؤم ,
منطق الطیر عطار ,
اکسیر اعظم ,
اعتبار قیاس ارسطویی ,
مُثُل ,
قرآن ,
عقل(منطق) ,
عبودیت ,
حق الیقین ,
عارفان (مسلمان) ,
شهود(اسماء اول عرفان نظری) ,
عالم تجربی ,
رابطه عشق و فلسفه ,
ذم عقل ,
حکمت دنیایی ,
حکمت حقیقی ,
مطلق عقل ,
تفسیر المیزان (کتاب) ,
کتاب شفا (ابن سینا) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
محمدتقی مصباح یزدی
,
علامه جعفری: محمدتقی جعفری
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
ابن سینا: ابوعلی سینا
,
امام خمینی
چکیده :
هماهنگی و هماوردی فلسفه و عرفان برای انسان و چگونگی تعامل این دو از جمله مباحث اساسی و لازم در حوزه مسائل فلسفی، عرفانی و دینی است؛ چه آنکه شناخت دقیق فلسفه و چگونگی همسویی آن با عرفان در تکامل و کمال خواهی انسان و نیل او به حقیقت، حائز اهمیت است. در این میان، نگاه ها و برداشت های مختلفی به فلسفه و فلسفیدن شده است. برخی نگاه ها جانبدارانه و برخی نفی انگارانه است، به همین سبب عده ای فلسفه را کاملا رد و غیر قابل جمع با عرفان می دانند؛ کمال خواهی و عشق را حقیقتی که با فلسفه سازش ندارد، می دانند. برخی دیگر فلسفه را همخوان و همراه با عشق و عرفان دانسته و تجلی حقیقت فلسفه را در عرفان جستجو می کنند، بنابراین پرسشها و مجهولاتی در ترابط و چگونگی تعامل فلسفه و عرفان در دستیابی انسان به حقیقت و رسیدن به سعادت و کمال مطرح می شود. در پژوهش حاضر با روش کتابخانه ای و تحلیل و توصیف داده های مطالعاتی به بررسی و تبیین این موضوع پرداخته و به سوالات مطروحه در این بحث پاسخ داده است به گونه ای که از مجموع مباحث می توان به دست آورد که نوع نگاه به فلسفه و تفکر بسیار مهم بوده و همچنین برداشت از عرفان هم اهمیت دارد و نهایتا می توان اذعان کرد که هر دو باید حقیقتی را بیابد و بچشد تا فلسفه حقیقی و حقیقت عرفان باشد و در این صورت همراهی و همسویی این دو و نقش آن در رسیدن انسان به حقیقت و کمال مطلوب، مبرهن خواهد شد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 69 تا 96
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مقارنه در روایات منع تفکر در ذات خدا با روایات وصول به حق از طریق تفکر در ذات خدا
نویسنده:
محمد نورالهی، حسن میرنورالهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه)
,
محدوده عقل
,
شناخت خدا با خدا
,
ذات الهی
,
خداشناسی(الهیات بالمعنی الاخص)
,
توحید(الهیات بالمعنی الاخص))
,
تفکر در ذات الهی
,
روایات و خداشناسی
,
تکلم در ذات الهی
کلیدواژههای فرعی :
الله ,
زندیق ,
کتاب بحارالانوار ,
شرح اصول کافی ,
صفات الهی ,
اهل بیت(ع) ,
رؤیت قلبی خدا ,
لیس کمثله شیء ,
کتاب الوافی ,
عقل ( جوهر ) ,
صفات فعلیه ,
قرآن ,
حقیقت ,
اصول کافی ,
مستدرک الوسائل ,
غرر الحکم ,
تفکر در آثار الهی ,
شناخت تنزیهی ,
شناخت تقدیسی ,
ذات محدود ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
ملاصدرا شیرازی: صدرالمتألهین
,
محمد بن یعقوب کلینی
,
فیض کاشانی: ملا محسن فیض کاشانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
علامه مجلسی: محمدباقربن محمدتقی مجلسی
,
امام خمینی
,
غلامحسین ابراهیمی دینانی
چکیده :
در بررسی روایات دلالت کننده بر منع تفکر در ذات باری تعالی میبینیم که معصومین علیهم السلام در بیانات مختلف خود مسلمانان را از تفکر در ذات حضرت حق منع می کنند تا مسلمانان در زمره تباه شدگان نباشند. از طرفی می بینیم در بسیاری از روایات اسلامی به مطالعه درباره ذات پاک خداوند متعال و اینکه از خود او باید به او رسید تاکید شده است و آیات بسیاری از قرآن کریم بر این مطلب صحه گذشته و آن را تاکید می کند. از طرف دیگر به اصل توحید بر اساس معارف دینی و عقلی تنها از طریق تفکر می توان رسید. این تامل بر آن است تا تعارض ظاهری بین روایات نهی از تفکر در ذات الهی را با روایاتی که دلالت دارند بر اینکه باید از خود خداوند به او رسید، توضیح داده و مرتفع نماید. مهمترین پرسشی که در این مبحث مطرح می شود این است که آیا می شود در ذات خداوند متعال تفکر نمود؟ در این مجال می کوشیم با بهره گیری از منابع روایی و تتبع در شروح دانشمندان، ضمن تبیین مقصود برداشت، صحیحی از این مقارنه را ارایه دهیم.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 163 تا 184
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
جایگاه مصلحت و حقیقت در سیاستگذاری امیر مومنان (ع)
نویسنده:
مهدی پیشوایی
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علی بن ابیطالب
,
مصلحت
,
سیاستگذاری
,
جایگاه
,
حقیقت
,
ع
چکیده :
چکیده ندارد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی آموزههای مولانا و مکتب تائوئیسم
نویسنده:
معصومه ایراف
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
باور
,
انسان کامل (کلام)
,
تائوئیسم
,
آموزه
,
ملکیت
,
حقیقت
,
اصطلاحنامه عرفان
,
هنر و علوم انسانی
,
مولوی، جلالالدین محمدبن محمد
,
پژوهش در هنر
چکیده :
مسئله انسان واسرار وجودی او از جمله مسائلی است که در همه مکاتب بشری والهی به آن توجه شده است و همه مکاتب سعی کرده اند درحد ظرفیت و توانایی خود پرده ای از راز و رمز این معمای هستی ارائه کنند و با معنایی که از آن ارائه می دهند. پایه های مکتب خود را محکم کنند. آموزه های مولانا در مثنوی ومعنوی و آموزه های تائو را می توان نمونه هایی شاخص در فرهنگ و تمدن شرقی به حساب آورد که باز گو کننده ی حقایقی برای تمدن بشری بودند،آموزه هایی که با تعریف رابطه انسان با خود و عالم بیرون از خود و روابط حاکم بر طبیعت و مافوق آن به کلید واژه هایی مشترک اشاره کرده اند و همچنین تاکید هر دو آموزه به منشاء ازلی و مطلق که ریشه در قدرتی فوق قدرت بشری وتفکر در آن را دارد نشان دهندهوجه اشتراک این دو آموزه است . در عرفان و تصوف تمام ادیان و مکاتب، انسان موجودیذومراتب و دارای ساحتهای وجودی مختلف است و اگر چه همه مکاتب بشری تمام سعی و تلاششان به نوعی تامین سعادت انسان و الیتام دردها ورنج های او می باشد اما در مقام عمل گاهی به جنبه های دینوی و بشری او اهمیت بیشتری دادهمی شود. و باید با تفکیکُ خود حقیقی و خود مجازی انسان و شناخت آثار زیانبار غفلت انسان از ساحت های الهی خویش، موانعی را که باعث این غفلت و دوری انسان از گوهر حقیقی خود است از میان برداشت که در اکثر این مکاتب فلسفی ، صرف نظر از پاره ای اختلاف ها در یک اصل کلی ،با هم اشتراک دارند که حقیقت آنها به یک واحد صادر می شود. امروزه مطالعات تطبیقی راه گشای درک بهتری از آموزه های معنوی و باورها و اعتقادات مذهبی ادیان در ادوار مختلف می باشد. گاهی این مطالعات با گشودندنیای جدیدی از تعالی روحی و معنوی انسان شناختی، دیدگاه تازه ای نسبت به مسائل قبلی به ما می دهند. همچنین به کمک مطالعات تطبیقی می توان نشان داد که چطور این مکاتب فلسفی از یکدیگر تاثیر پذیرفته اند و این امر چه تاثیر و تغییری در روند تعالی و رشد معنوی انسان در ادیان مربوطه به خود ایجاد کرده است. ومطالعه و مقایسه ی تطبیقی این آموزه ها نتیجه جالبی از تداخل اندیشه های آسمانی و ماورائی آن ها است. رساله ی پیش رو به موارد مشابه از این افکارعارفانه پرداخته است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رئالیسم چیست؟
نویسنده:
هیلاری پاتنم، حمید طالب، ابوالحسن حسنی
نوع منبع :
مقاله , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مسایل جدید معرفت شناسی
,
رئالیسم معرفت شناختی
,
فلسفه تحلیل زبانی ( تحلیل زبان )
,
فلسفه تحلیلی
,
علوم تجربی(معرفت شناسی)
,
رئالیسم
,
رئالیسم هستی شناختی(معرفت شناسی)
,
رئالیسم علمی
کلیدواژههای فرعی :
حقیقت ,
نظریه مطابقت ,
پوزیتیویسم ,
همگرایی معرفت علمی ,
شهودگرایی ریاضی ,
چکیده :
در قالب پی دی اف
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 107 تا 122
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تجربهی هنری به عنوان امر معرفت شناسانه بر مبنای نظریات هرمنوتیک گادامر
نویسنده:
امیرحسین فقیه دزفولی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
گادامر
,
زیبایی شناسی
,
نقاشی
,
هرمنوتیک
,
فَهِمٌ
,
حقیقت
,
تجربه هنری
,
هنرهای تجسمی (هنرهای تصویری)
,
هرمنوتیک (فلسفه)
چکیده :
مباحث ارائه شده در این پژوهش برای پاسخ دادن به این پرسش است که «تجربهی هنری»، چه در مقام مخاطب اثر هنری و چه در جایگاه فاعل یا خالق آن، دارای چه کیفیتی از ارتباط با «کلیت جهان قابل تجربه که در آن امور، در حال وقوع یافتن هستند» و «تفکر» است؟ برای پاسخگویی به این پرسش به نظریات زیباییشناختی «هانس گئورگ گادامر» رجوع کردهایم؛ و از طریق نظریات او، تجربهی هنری را در نسبت با معرفت و حقیقت مورد بررسی قرار میدهیم. در این رویکرد هنر و تجربهی زیباییشناختی گشایشی به سوی افقی وسیع قلمداد میشود که اساس هستی شناسی فهم و بنیان تجربهی هرمنوتیکی با تکیه بر آنها شکل میگیرد.بدین ترتیب اثر هنری، صرفاً متعلق به لذت زیباییشناسی سوژه نخواهد بود، چرا که رسالتی فراتر از آن دارد. به بیان دیگر بر مبنای این رویکرد، حقیقت و زیبایی را در تجربهی اثر هنری نمیتوان از یکدیگر جدا کرد، چراکه این رویکرد مبنایی برای شناخت حقیقت به دست میدهد.آنچه که ما در تجربهی هنری با آن مواجه میشویم زبان، کلام و گفتار است. « هستی راستین اثر هنری، در آن چیزهایی است که میتواند بگوید، و این توانایی فراسوی مرزهای تاریخی میرود.»(احمدی،۱۳۸۵، ص۵۸۳) از این منظر، «تجربهی هنری» تجربهی حقیقت است. اما نه حقیقتی که از طریق فرآیندی روشمند به دست آید؛ چرا که حقیقت هنری یک رویداد است. اگر تجربهی هنر یک شکل منحصر بهفرد از تجربهی زبانی است، و تفکر نیز جز در زبان مقدور نیست و خود زبان ، انتزاعی از آن جهان کلی قابل تجربه است، پس ضرورتاً این سه در ارتباط با یکدیگرند. به واسطهی آدمی، مفاهیم و معانی از طریق زبان ساخته میشوند تا در آن کلیت قابل تجربه وقوع یابند و تجربه شوند. هر شکلی از تجربهی هنری، چه تاریخی و چه معاصر، با کیفیتی منحصر به زمانمندی وقوع خویش، در این ارتباط بوجود آمده است. از همین روست که هنر اساساً مستلزم تفسیر و تأویل است. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که هنر، بیدرنگ و در لحظه به فهم در نمیآید و خصلتی زمانمند دارد، و به گونهای غیر زمانی برای خود و ما حاضر نمیشود.. گادامر تجربه و تفسیر هنر را نوعی روبرو شدن چیزی با چیز دیگر میداند. چنین تجربهای به معنای روبرو شدن با نوعی رویداد و رخداد تاریخی است. رویدادی که در جریان رویارویی ما با زبان هنر روی میدهد، که در دیدگاه گادامر گشوده، خاتمه ناپذیر و فراگیر است. اثر هنری هربار تحت شرایط متفاوت، خود را به گونهای دیگر عرضه میکند. تماشاگر امروزی نه تنها تصویر را به نحوی دیگری میبیند، بلکه چیز دیگری را نیز میبیند. یکی از ویژگیهای اصلی هنر بازنمایی است. بازنمایانگری در هنر به معنای جلوهگر شدن محتوا و حقیقتی در اثر هنری است. به عقیدهی گادامر، حقیقت یک اثر هنری تنها از طریق محتوا و معنای آن است که میتواند خود را عیان کند. فهم ما ناظر بر محتوای اثر هنری است و نه مانند آنچه که زیباییشناسی مدرن مطرح کرده است، معطوف به صورت ظاهری.اثر هنری همانند یک متن در برابر ما جلوهگر میشود و ما را دعوت به خواندن و فهمیدنش میکند. در چنین شرایطی مخاطب اثر هنری این امکان را پیدا میکند تا با تفسیر، باز سازی و باز آفرینی، هر متن تاریخی را در زمانهی خود، بخواند و به فهم درآورد. بنابراین هر خواندنی که همراه با فهمیدن باشد، نوعی بازآفرینی و تفسیر است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
3
4
5
6
7
8
تعداد رکورد ها : 77
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید