جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی
کانال ارتباطی از طریق پست الکترونیک :
support@alefbalib.com
نام :
*
*
نام خانوادگی :
*
*
پست الکترونیک :
*
*
*
تلفن :
دورنگار :
آدرس :
بخش :
مدیریت کتابخانه
روابط عمومی
پشتیبانی و فنی
نظرات و پیشنهادات /شکایات
پیغام :
*
*
حروف تصویر :
*
*
ارسال
انصراف
از :
{0}
پست الکترونیک :
{1}
تلفن :
{2}
دورنگار :
{3}
Aaddress :
{4}
متن :
{5}
فارسی |
العربیه |
English
ورود
ثبت نام
در تلگرام به ما بپیوندید
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ...
همه موارد
عنوان
موضوع
پدید آور
جستجو در متن
: جستجو در الفبا
در گوگل
...جستجوی هوشمند
صفحه اصلی کتابخانه
پورتال جامع الفبا
مرور منابع
مرور الفبایی منابع
مرور کل منابع
مرور نوع منبع
آثار پر استناد
متون مرجع
مرور موضوعی
مرور نمودار درختی موضوعات
فهرست گزیده موضوعات
کلام اسلامی
امامت
توحید
نبوت
اسماء الهی
انسان شناسی
علم کلام
جبر و اختیار
خداشناسی
عدل الهی
فرق کلامی
معاد
علم نفس
وحی
براهین خدا شناسی
حیات اخروی
صفات الهی
معجزات
مسائل جدید کلامی
عقل و دین
زبان دین
عقل و ایمان
برهان تجربه دینی
علم و دین
تعلیم آموزه های دینی
معرفت شناسی
کثرت گرایی دینی
شرور(مسأله شر)
سایر موضوعات
اخلاق اسلامی
اخلاق دینی
تاریخ اسلام
تعلیم و تربیت
تفسیر قرآن
حدیث
دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات
سیره ائمه اطهار علیهم السلام
شیعه-شناسی
عرفان
فلسفه اسلامی
مرور اشخاص
مرور پدیدآورندگان
مرور اعلام
مرور آثار مرتبط با شخصیت ها
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی
مرور مجلات
مرور الفبایی مجلات
مرور کل مجلات
مرور وضعیت انتشار
مرور درجه علمی
مرور زبان اصلی
مرور محل نشر
مرور دوره انتشار
گالری
عکس
فیلم
صوت
متن
چندرسانه ای
جستجو
جستجوی هوشمند در الفبا
جستجو در سایر پایگاهها
جستجو در کتابخانه دیجیتالی تبیان
جستجو در کتابخانه دیجیتالی قائمیه
جستجو در کنسرسیوم محتوای ملی
کتابخانه مجازی ادبیات
کتابخانه مجازی حکمت عرفانی
کتابخانه تخصصی تاریخ اسلام و ایران
کتابخانه تخصصی ادبیات
کتابخانه الکترونیکی شیعه
علم نت
کتابخانه شخصی
مدیریت علاقه مندیها
ارسال اثر
دانشنامه
راهنما
راهنما
مرور
>
مرور کلید واژه ها
>
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات
>
اصطلاحنامه فقه
>
قواعد فقهی اسلامی
>
قواعد فقهی شیعه (اعم)
>
قواعد فقهی شیعه (اخص)
>
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه]
>
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری)
مرتب سازی بر اساس
عنوان
نویسنده
جنس منبع
محل
ناشر
تاریخ تغییر
و به صورت
صعودی
نزولی
وتعداد نمایش
5
10
15
20
30
40
50
فرارداده در صفحه باشد
جستجو
خروجی
چاپ نتایج
Mods
Dublin Core
Marc
MarcIran
Pdf
اکسل
انتخاب همه
1
2
تعداد رکورد ها : 19
عنوان :
بدائع الدرر فی قاعدة نفی الضرر
نویسنده:
روح الله موسوی خمینی
نوع منبع :
کتاب , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
معرفی کتاب
فهرست
وضعیت نشر :
تهران: موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني (س),
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه]
,
فقه جعفری
کلیدواژههای فرعی :
استنباط فقهی ,
آراء فقهی ,
روایات فقهی ,
قاعده لاضرر و لاضرار ,
احادیث و روایات ,
فقه استدلالی ,
4. اصطلاحنامه سایر موضوعات ,
اصطلاحنامه فقه ,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری) ,
قواعد فقهی شیعه (اعم) ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
امام خمینی
کد کنگره:
BP 169/52 /ل2خ8
چکیده :
«بدائع الدرر في قاعدة نفي الضرر» تأليف روح الله خمينى (ره)، رساله اى است پيرامون قاعده نفى ضرر كه به زبان عربى و در سال 1368 ق، نوشته شده است. پيرامون اهميت اين اثر، بايد به اين نكته اشاره نمود كه «قاعده لا ضرر» در زمره آن دسته از قواعد فقهيه است كه مورد عنايت ويژه فقيهان بوده و هماره درباره آن، افزون بر كتاب هاى ويژه قواعد فقهيه و منابع اصولى، رساله هاى مستقلى نگاشته شده است كه اثر حاضر، از جمله آنها بوده و دقت، ژرفايى و نوآورى امام (ره) در اين رساله ارزشمند، چهره ممتازى به آن بخشيده است. در مقدمه محقق، ضمن اشاره به گوشه هايى از زندگانى امام خمينى (ره) و توضيح «قاعده لا ضرر» اقدامات تحقيقى صورت گرفته در كتاب را تشريح كرده است. امام (ره) در فصل اول، قاطعانه به صدور اين جمله از معصوم (ع) در ضمن روايات حكم مى كند، اما صدور آن را بطور مستقل از معصوم (ع) مورد ترديد و اشكال قرار مى دهد و بر مرحوم نائينى كه مدعى است اين جمله افزون بر اين كه در ضمن روايات وارد شده، مستقلا نيز از معصوم (ع) صادر شده است، خرده مى گيرد. امام (ره) فصل دوم را به بيان و بررسى اشكالاتى كه ورود اين جمله در ذيل روايات «شفعه و منع فضول الماء» به دنبال مى آورد، پرداخته است. در فصل سوم، امام (ره) وارد نشدن «لا ضرر» را در ذيل اين دو قضيه با دليلى ابتكارى مى پذيرد و در فصل چهارم، به تفسير و توضيح كلمه «في الإسلام» و كلمه «على مؤمن» پرداخته و احاديث معتبر را خالى از كلمه «في الإسلام» مى داند. در پايان اين فصل نيز مطالبى درباره كلمه «على مؤمن» از مرحوم نائينى نقل و نقد شده است. امام (ره) در فصل ششم، به اساسى ترين بحث «قاعده لا ضرر»؛ يعنى بررسى معناى كل جمله «لا ضرر و لا ضرار» مى پردازد و سه نظريه اصلى را در اين باره به دقت و با تفصيل مورد پژوهش قرار مى دهد. وى در فصل نهم، نظريه خود را درباره روايت مطرح كرده و براى توضيح آن، مقدمه اى بيان مى كند و آن اينكه پيامبر (ص) داراى سه مقام و منصب است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
درسگفتار کفایة الاصول - لاضرر
مدرس:
قادر حیدری فسایی
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری)
,
اصطلاحنامه اصول فقه
,
درسگفتار / سخنرانی حوزوی
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
رسائل ثلاث : العدالة، التوبة، قاعدة لاضرر
نویسنده:
سيد تقي طباطبايي قمي؛ تقریرنویس: عباس حاجياني دشتي
نوع منبع :
کتاب , درس گفتار،جزوه وتقریرات , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
اصطلاحنامه فقه
,
فاقد چکیده
کلیدواژههای فرعی :
وجوب توبه ,
تجدید توبه ,
هنجار عدالت ,
مفهوم عدالت ,
رابطه قاعده احترام با لاضرر ,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری) ,
وثوق بر عدالت امام جماعت ,
قاعده عدالت ,
معیار عدالت ,
مستندات قاعده لاضرر ,
اجماع در مورد قاعده لاضرر ,
کد کنگره:
BP211/5/ط25ر5
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
أمر بالمعروف و النهي عن المنكر
نویسنده:
حسين نوري همداني
نوع منبع :
کتاب , نقد دیدگاه و آثار(دفاعیه، ردیه و پاسخ به شبهات) , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
فهرست
وضعیت نشر :
تهران ایران: مؤسسة الطبع و النشر فی منظمة الاعلام الإسلامي,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
افعال قبیح
,
فعل معروف
,
امر به معروف و نهی از منکر
,
اخلاق اسلامی و دینی
,
آیات امر به معروف و نهی از منکر در قرآن
,
بحار الانوار: علامه مجلسی
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
وسائل الشیعه
,
تفسیر مجمع البیان (اجتهادى)
,
تفسیر صافی (روایى)
,
نهج الحق: علامه حلی
,
فروع کافی
کلیدواژههای فرعی :
اصل امر به معروف و نهی از منکر ,
تقیه ,
وجوب امر به معروف ,
سیره ائمه اطهار علیهم السلام ,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری) ,
عدم عذر آمر به معروف ,
آداب امر به معروف و نهی از منکر ,
فقه جعفری ,
مراحل امر به معروف و نهی از منکر ,
امر به معروف و نهی از منکر در قرآن ,
شرایط امر به معروف و نهی از منکر ,
امر به معروف و نهی از منکر در روایات ,
آثار امر به معروف و نهی از منکر ,
امر به معروف و نهی از منکر از دیدگاه حضرت علی ,
آثار ترک امر به معروف و نهی از منکر ,
مصادیق امر به معروف و نهی از منکر ,
چکیده :
کتاب حاضر از آیت الله نوری همدانی حفظه الله درباره امر به معروف و نهی از منکر و مسائل پیرامون آن از آیات و روایات، معنی معروف و منکر ، شرائط امر و نهی و... می باشد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة قضايا إسلامية معاصرة المجلد 6
نویسنده:
محمد الزحيلي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق: دارالمکتبی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
قواعد فقهی اهل سنت
,
فقه اهل سنت
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب فقه اهل سنت
,
01- کافی : شیخ کلینی
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
سیره ابن هشام
کلیدواژههای فرعی :
حنابله (فرق کلامی) ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
قرآن کریم ,
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه] ,
وقف ( عقد ) ,
سرقت ,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری) ,
قواعد فقهی اهل سنت ,
اجتهاد ,
قتل ( جنایت ) ,
بررسی های تاریخی ,
تعلیم و تربیت اسلامی ,
اجماع ,
ازدواج در اسلام (آیینهای اسلامی) ,
چکیده :
جلد ششم از موسوعه درباره موضوعات مختلف فقهی و بخش مهمی از کتاب درباره قواعد فقهی و یک بخش مفصل هم درباره وقف بحث می کند.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
موسوعة قضايا إسلامية معاصرة المجلد 5
نویسنده:
محمد الزحيلي
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
دمشق: دارالمکتبی,
زبان :
عربی
کلیدواژههای اصلی :
قواعد فقهی اهل سنت
,
آداب بیع
,
فقه اهل سنت
,
تفسیر کشاف : متقن ترین تفسیر اهل سنت، ممتاز به لحاظ نکات ادبی و بلاغی : زمخشری
,
تفسیر کبیر : فلسفی و کلامی: فخر رازی
,
کتب فقه اهل سنت
,
تاریخ طبری
,
الکامل فی التاریخ
,
مُروجالذَهَب و معادن الجوهر
,
سیره ابن هشام
کلیدواژههای فرعی :
شیعه (اعم، مذاهب کلامی) ,
مرجئه قدریه ,
معتزله (اهل سنت) ,
جَهْمِیّه ,
خلق انسان ,
سنت نبوی صلی الله علیه و آله ,
کتاب ,
حدیث مرسل ( اخص ) ,
قواعد فقه جعفری (امامی) [منبع: اصطلاحنامه فقه] ,
بیع ,
بیع معاطاتی ,
قرض ( عقد ) ,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری) ,
اعسار ,
قبض و اقباض بیع ,
آداب صدقه ,
آداب پرداخت صدقه ,
اجماع ,
چکیده :
جلد پنجم از موسوعه درباره مسائل مختلف و قواعد مختلف فقهی می باشد و در یک فصلی از کتاب به بررسی مسائل اصول فقه می پردازد.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
التقلید عندالشیعه و ظاهره الأعلمیه (دراسه و تحلیل)
نویسنده:
رحیم قاسم عوده
نوع منبع :
رساله تحصیلی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
علوم انسانی
,
حق الناس
,
قرآن
,
قرآن
,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری)
چکیده :
این پژوهش به ادلّه تقلید و تقلید از مجتهد اعلم در فقه شیعه امامیّه و دیدگاه های فقهای معاصر شیعه در این باره اختصاص دارد. نگارنده، این مهم را در سه فصل بررسی، به ترتیب، دلیل های تقلید و سپس تقلید از مجتهد اعلم را از آیات، روایات و اجماع و عقل استخراج میکند. در فصل اوّل وی مباحثی کلّی در معنای تقلید از لِحاظ لغوی، فلسفی، علوم اجتماعی، ادبی، عرفی و فقهی ارائه و تاریخ بحث از تقلید در احکام شرعی از دوران پیامبر اسلام( و ائمّه معصومین( تا زمان معاصر بررسی شده است. نویسنده آن گاه حکم شرعی تقلید را واکاوی و دلیل های استحباب تقلید و وجوب آن را براساس ادلّه اربعه عقل، اجماع، کتاب و سنّت بررسیده و وجوب تقلید در عصر غیبت را امری ضروری برمی شمارد. وی به همین منظور دیدگاه های فقهای مشهور امامیّه از قُدَما، مانندِ سیّدمرتضی و علاّمه حلّی و از متأخّرین، سیّد کاظم یزدی (صاحب عروه الوثقی)، آیت الله سیّد ابوالقاسم خویی و امام خمینی را مطرح کرده، وجوب تقلید در احکام شرعی را براساس عقل و نَقل از منظر آنان تبیین میسازد. در فصل دوم وی به معیارها و ادلّه تقلید از مجتهد اعلم پرداخته، دیدگاه های فقهی برخی مجتهدان مشهور معاصر را در این زمینه منعکس میکند. او در این زمینه با اشاره به استناد فقها به روایت "مقبوله عمربن حنظله" که در آن شرایط تقلید از یک مجتهد جامع الشّرایط مطرح شده، نظریّات فقها مبنی بر ضرورت عقلی و نَقلی تقلید از مجتهد اعلم را بررسی کرده است. نگارنده به همین منظور دیدگاه های فقهایی مانندِ شیخ مفید، سیّدمرتضی، شیخ طوسی، ابن زهره، محقّق حلّی، علاّمه حلّی، شهید ثانی، سیّد کاظم یزدی، امام خمینی، آیت الله خویی، آیت الله مرعشی نجفی و برخی دیگر از فقهای معاصر را منعکس میسازد. در فصل سوم حکم تقلید از مجتهد اعلم و ادلّه قرآنی (آیه نفر) و روایی (10 روایت صحیح) و نتیجه دلیل های تقلید از مجتهد اعلم وجوب و عدم وجوب آن از قرآن و سنّت، دلیل عقلی، اجماع، سیره متشرّعه و تقریر معصوم را مطرح و تجزیه و تحلیل فقهی کرده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
مبانی فقهی و حقوقی انتقال مالکیت معنوی
نویسنده:
مریم خواجویی
نوع منبع :
رساله تحصیلی
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
مالکیت معنوی
,
معارف اسلامی
,
حقوق مالکیت معنوی
,
حق تالیف
,
حق مالکیت
,
مسایل جدید فقهی (مسائل جدید کلامی)
,
حقوق اسلامی
,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری)
,
فقه جعفری
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
هنر و علوم انسانی
,
ثبت اختراع و اختراع
چکیده :
یکی از موضوعاتی که در زندگی امروز بشر در ابعاد مختلف سایه گسترده پیشرفتهای علمی وفناوری است که در زندگی انسان نقش به سزایی دارد و از جملۀ آنها تولیدات فکری است که در قالبهای نوشتاری و به صورتهای مختلف هنری، ابتکارات، اختراعات ظهورکرده و موجبات تحول عظیم شده است. اسلام هم به عنوان یک مجموعه نظام یافته برای این نمونه کارها ارزش و بهای زیادی قایل است و تشویق میکند که انسان همه استعدادهای مادی و معنویاش رابکارگیرد تا بتوانند بهره کافی را از آن ببرد.خداوند در سوره اعراف آیه 10 میفرماید: «ما تسلط و مالکیت و حکومت بر زمین را برای شما قرار دادیم و انواع وسایل زندگی را برای شما فراهم ساختیم.» از آنجا که اسلام برای انسان مقام والایی قایل است و آثار و کار او هم از ارزش برخوردار است، عقل ومنطق هم از آثار انسان چه مادی ومعنوی حمایت میکند. با توجه به اینکه تولید آفرینشهای فکری وقت وکار زیادی را طلب میکند و در حقیقت این علم، فعلی است که زمینههای رشد و پیشرفتهای مادی را فراهم میکند و دیگران با بکارگیری آن تئوریها و نوآوریها و خلاقیتهاست که زمینه رفاه جامعه را فراهم میکنند. پس لازم است برای اینکه تولید کنندگان آثار فکری بتوانند با خیال آسوده به تولید بپردازند، برای رسیدن به این هدف لازم است که قوانین مربوط به حقوق مالکیت معنوی به طور کامل و صریح برای حمایت از حقوق پدیدآورندگان اثر و صاحبان صنایع وجود داشته باشد. و زمینه انتقال آن به دیگران همراه با حفظ حقوق صاحبان آنها که از مسائل مهم در این مورد است فراهم شود. در سالهای اخیر این حقوق در سطح اجرایی و قانونگذاری مورد توجه قرار گرفتهاند. گرچه هنوزهم قوانینی در شان و شخصیت پدیدآورندگان آثار فکری ومعنوی تصویب نشده است. لذا بر آن شدیم که در زمینه انتقال اموال فکری با توجه به ضرورتی که امروزه احساس میشود به بررسی آن بپردازیم و ببینیم آیا آفرینشهای فکری ملکیت ومالیت دارند واگر دارند اسباب نقل وانتقال آنها چگونه است؟از آنجا که قوانین موضوعه ایران مبتنی بر فقه امامیه میباشد، برای پیداکردن مبانی انتقال اموال فکری به سراغ علم فقه میرویم و با رجوع به منابع فقهی آن (کتاب، سنت، اجماع وعقل) به سراغ قواعد فقهی میرویم که برگرفته از آیات قران وسنت پیامبر (صلی الله علیه واله) و معصومین (علیهم السلام) است و فقها در ضمن مباحث مختلف فقهی به آن پرداختهاند. اما با توجه به ویژگیهای که قواعد فقهی دارند، اولا فرمولهای بسیار کلی هستندکه منشا استنباط قوانین میباشند و به یک مورد خاص اختصاص ندارند. ثانیا این قواعد بنیادهای کلی فقهی هستند که با توجه به کلی بودن وعام بودن، فقها در موارد مختلف از آنها استفاده میکنند ودر جهت استنباط فروع، مورد توجه قرار میگیرند. در حالی که نظریه عام را فقها با توجه به وجوه مشترک میان احکام گوناگون بدست میآورند. احکامی هستند عرف و عقلا آنها را اعتبار کردهاند دین در برخورد با زندگی انسانها و شیوههای متداول آنها را پذیرفته و تایید کرده است و سیره دین بر حفظ نظام اجتماعی و تسهیل معیشت مردم میباشد و شارع با افزودن قیدها و شرایطی بنای عقلا را پذیرفته است و فقها این نوع احکام را امضایی مینامند. امروز آفرینشهای فکری بر اساس عرف وبنا عقلا بعنوان منبع ثروت و کسب و کار محسوب میشوند که نظام اجتماعی تحت تاثیر آنهاست و اسلام بعنوان یک نظام کامل باید در این زمینه اصول و قواعدی را تبیین کند و موجبات اختلال و هرج و مرج را برطرف نماید.آفرینشهای فکری و معنوی با توجه قواعد سلطنت، لاضرر، سبق، احترام و مصلحت مال محسوب میشوند و تحت سلطه و مالکیت قرار میگیرند. پس از اثبات مالکیت، اسباب نقل و انتقال آنها با توجه به عقود و ایقاعات جنبه قانونی وشرعی پیدا میکند و در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در اصل 46 و 47 و در قانون مدنی ماده 30 و 31 به موضوع کسب و کار و مالکیت و تصرفات مالکین و حقوق ناشی از آن بیان شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
بررسی تطبیقی مستثنیات دین درحقوق موضوعه وفقه امامیه وعامه
نویسنده:
حسین داداش پور
نوع منبع :
رساله تحصیلی , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
وضعیت نشر :
ایرانداک,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
دین
,
استثنا
,
حقوق موضوعه
,
حقوق
,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری)
,
اعسار
,
توقیف اموال
,
فقه جعفری
,
بازپرداخت
چکیده :
اصل بر این است که،هرکس به دیگری بدهکار است به تعهدیکه دربرابروی دارد،باید بدهی خود را تمام وکمال بپردازد.بنابراین،اصحاب دعوا باید خود را موظف بدانند که به محض اعلام حکم دادگاه آن را دقیقا اجرا کنند. امابه دلایلی درغالب موارد،محکوم علیه از اجرای اختیاری حکم،خودداری می کندونیاز به استفاده ازالزام قانونیقوه قهریه و اجرای احکام مدنی است. به همین ترتیب درمواردی، برای اجرای حکم،نیازبه توقیف اموال محکوم علیه و فروش آن اموال است.ازسوی دیگر مدیون و خانواده اش برای ادامه حیات، نیازبه برخی ازاموال خود ،همچون مسکن دارندازاین روبایدبرای حفظ این نهاداجتماعی بر جسته (خانواده) اموالی، توقیف ناشدنی باشد.باتکامل خرد بشری در پی آن نهاد های حقوقی،فلسفه وجودی مسثتنیات دین پذیرفته شد. ودر بیشتر نظام های حقوقی با وضع مقررات گوناگون،به این نیاز اجتماعی،پاسخ گفته شد وبراساس مقرراتی که درادامه خواهدآمد، دسته ای ازاموال مدیون،غیر قابل توقیف قرارداده شد. بنابراین،مستثنیات دین را می توان دسته ای از اموال مدیون دانست که ،برابر مقررات ، درهنگام اجرای حکمیاقراریاسند رسمی لازم الاجرا،مشمول مقررات اجرا نبوده و توقیف نمی شودوبه ضرر مدیون به فروش نمی رسد.درپایان نامه پیش رو ، علاوهبر تحلیلو بررسی کامل مستثنیات دیندراسلامو نهاد قانونگذاری ایران به بررسی تطبیقی آن با سایر نظام های حقوقی پرداخته شده است.
انتخاب :
مشخصات اثر
ثبت نظر
عنوان :
باز پژوهی ملاک خطابات حکومی از غیرحکومی
نویسنده:
جعفر ناصری، علیرضا حسینی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
نسخه PDF
چکیده
وضعیت نشر :
ساوه: دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساوه,
زبان :
فارسی
کلیدواژههای اصلی :
فقه سیاسی
,
حکم الهی
,
حکومت
,
قواعد خطابات
,
ولایت فقیه
,
امام خمینی
,
خطابات حکومتی
,
خطابات غیر حکومتی
,
خطابات قانونی
کلیدواژههای فرعی :
نهج البلاغه (نهجالبلاغه) ,
تحریم تنباکو ,
حکم شرعی ,
حکومت ,
مصلحت ,
مصلحت دینی ,
اراده الهی ,
اهل بیت(ع) ,
حاکم اسلامی ,
جامعه اسلامی ,
سازمان ملل متحد ,
شئون امام ,
جامعیت شریعت ,
فرمان الهی ,
قانون گذاری اسلامی ,
احکام اولی و ثانوی ,
استنباط حکم شرعی ,
قرآن ,
حکم حکومتی ,
قاعده لا ضرر (قواعد فقهی جعفری) ,
قاعده نفی عسر و حرج (قواعد فقهی جعفری) ,
اجتهاد ,
احکام تکلیفی ,
احکام تشریعی ,
جمهوری اسلامی ,
نفس الامر(اصطلاح وابسته) ,
خطابات قانونی ,
حرمت شرب خمر ,
وحدت تشریعی ,
وحدت ملاک ,
شئون حاکم ,
خطابات الهی ,
خطابات شرعی ,
خطاب حکومی ,
خطاب حکومی قضائی ,
خطاب شخصی ,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
محمد بن یعقوب کلینی
,
ابن بابویه، محمدبن علی: شیخ صدوق
,
علامه طباطبایی: سید محمدحسین طباطبایی
,
مرتضی مطهری
,
جعفر سبحانی
,
ناصر مکارم شیرازی
,
سید محمدباقر صدر
,
امام خمینی
چکیده :
ولایت فقیه به عنوان نظریه ای در جهت اقامه دین و توسعه پرستش خداوند از ساحت فردی به ساحت اجتماعی و حکومی، افق جدیدی را در علوم مختلف اسلامی و سیاسی گشوده است. در سال های اخیر ضرورت پرداختن به «فقه سیاسی» و مباحث مرتبط با ولایت فقیه برای پاسخ گویی به نظرات رقیب و روشن شدن بسیاری از مباحث، بیش از پیش احساس شده است. فقه شیعه در طول تاریخ پرفراز و نشیب خود همواره با نعمت بسیار با ارزش اجتهاد توانسته مسائل فقهی را با توجه به نیازهای جامعه حل و از رهگذر اجتهاد برآمده از مکتب اهل بیت علیهم السلام پیوسته در حال تحول و نوآوری باشد. شگی نیست که در زمان های اخیر فقهای برجسته و ستون های استوار فقه و فقاهت فراوان بودند، ولی در میان آنها تنها افراد کمی به عنوان صاحب مکتب شناخته شدند. برای مثال، امام خمینی (ره) یکی از افرد صاحب مکتب در این زمینه است. نگارنده در این مقاله بر آن است ضمن اشاره به خطابات معظم له، به بررسی و بازپژوهی ملاک خطابات حکومی و غیرحکومی پرداخته، و با روش توصیفی تحلیلی و با استفاده از قرآن کریم، کتب مرجع فقهی و اصولی و... به شرح و توصیف آن بپردازد.
انتخاب :
صفحات :
از صفحه 123 تا 158
مشخصات اثر
ثبت نظر
1
2
تعداد رکورد ها : 19
×
درخواست مدرک
کاربر گرامی : برای در خواست مدرک ابتدا باید وارد سایت شوید
چنانچه قبلا عضو سایت شدهاید
ورود به سایت
در غیر اینصورت
عضویت در سایت
را انتخاب نمایید
ورود به سایت
عضویت در سایت
×
ارسال نظر
نوع
توضیحات
آدرس پست الکترونیکی
کد امنیتی
*
*
با موفقیت به ثبت رسید