جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

جستجوي پيشرفته | کتابخانه مجازی الفبا

کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی کتابخانه مجازی الفبا،تولید و بازنشر کتب، مقالات، پایان نامه ها و نشریات علمی و تخصصی با موضوع کلام و عقاید اسلامی

فارسی  |   العربیه  |   English  
telegram

در تلگرام به ما بپیوندید

public

کتابخانه مجازی الفبا
کتابخانه مجازی الفبا
header
headers
پایگاه جامع و تخصصی کلام و عقاید و اندیشه دینی
جستجو بر اساس ... همه موارد عنوان موضوع پدید آور جستجو در متن
: جستجو در الفبا در گوگل
مرتب سازی بر اساس و به صورت وتعداد نمایش فرارداده در صفحه باشد جستجو
  • تعداد رکورد ها : 70
درسگفتار ميراث حديث شيعه: عصر امامان باقر و صادق (ع)
مدرس:
حسن انصاری
نوع منبع :
درس گفتار،جزوه وتقریرات
منابع دیجیتالی :
واکاوی معیارهای شناخت حدیث موضوع و راههای مقابله با آن از منظر امام رضا (ع)
نویسنده:
روح الله محمدی
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
یکی از مهمترین آفات حدیث به عنوان دومین منبع فهم دین که گاه از سوی منافقان و گاه دوستان نابخرد شکل گرفت، پدیده وضع و جعل در تاریخ حدیث است که پیامبر (ص) نیز به آن هشدار داد و ائمه (ع) شیعه نیز در این زمینه کوشیدند و در مراجعات و گفتگوهای خود با پدیده جعل مبارزه نمودند و یاران خود را به تلاش در این راه فراخوانده‌اند. امام رضا (ع) نیز با تأسی از روش پدران خویش، به شیوه‌های مختلف به مبارزه با وضع و واضعان و برخورد فعال و نقادانه با حدیث پرداختند. این پژوهش به روش توصیفی- تحلیلی و با استفاده از منابع مکتوب درصدد پاسخ‌گویی به این پرسش است که معیارهایی امام رضا (ع) جهت شناخت حدیث موضوع کدامند و شیوه‌های مقابله حضرت با پدیده جعل چگونه بوده است؟ نتایج حاکی از آن است که از نظر امام رضا (ع) مخالفت حدیث با قرآن، سنت قطعی پیامبر (ص) و منقولات ائمه دیگر، مخالفت حدیث با عقل، مسلمات دینی و واقعیات و خالی بودن کلام از حقیقت و نورانیت و نقل حدیث از منابع نامعتبر و راویان غیر موثق از مهمترین نشانه‌های وضع به شمار می‌رود. بر این اساس، برپایی حلقه‌ها و جلسات حدیثی و مناظره؛ مبارزه با قصاصان؛ رویارویی با تفکرات غلوآمیز؛ سنت عرضه حدیث؛ دقت در اخذ منبع حدیث و برپایی حلقه‌های مناظراتی، مقابله با تحریف احادیث، از مهمترین شیوه‌های مقابله امام رضا (ع) در پالایش روایات به‌شمار می‌رود.
صفحات :
از صفحه 267 تا 287
جامع الأخبار أو معارج الیقین و أصول الدین
نویسنده:
محمد بن محمد السبزواری؛ تحقیق : علا آل جعفر
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
بیروت: موسسه آل البیت لاحیاء التراث,
چکیده :
"مجموعه مقالاتی در مورد ماهیت حدیث، اصطلاحات و قواعد مربوط به آن، تاریخچه آن و ارتباط علم حدیث با سایر دانش‌ها است. در این مقالات ابتدا به چیستی حدیث و اهمیت و جایگاه آن در میان علوم اسلامی مانند تفسیر و علوم قرآن، فقه و اخلاق، چیستی دانش دینی و ارتباط آن با دانش‌های بشری، سرگذشت علم حدیث از زمان صدر اسلام تا عصر كنونی، ادوار مختلف حدیثی به ویژه در زمان حیات معصومین(ع)، نمونه‌هایی از نگارش‌های حدیثی شیعه در قرون مختلف، مراحل فهم حدیث، معرفی برخی از محدثان و راویان معروف شیعه، برخی از معارف حدیثی مانند فرهنگ دعا و نیایش، روش علم‌آموزی، سلامت و بهداشت، تغذیه، عدالت، دوستی، زهد و دنیاگریزی، ادبیات حدیثی، مثال‌های حدیثی، احادیث داستانی و برخی دیگر از ابعاد مختلف علوم حدیث تبیین گردیده است."
گونه شناسی تالیفات دعایی عالمان مسلمان تا زمان ابن طاووس
نویسنده:
عباس همامی، حامد خانی (فرهنگ مهروش)
نوع منبع :
مقاله , کتابخانه عمومی
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
از جمله مواریث کهن روایی جهان اسلام کتب ادعیه ای هستند که محدثان تالیف کرده اند. شناسایی تحولات تدریجی این دسته از آثار زمانی ممکن است که یکایک آنها شناسایی، تمایزاتشان در سبک تالیف مشخص، و سر آخر دلیل این تمایزها بر پایه شباهت ها و تفاوت های آثار در دوره ظهور تاریخی تبیین گردند. این مطالعه در صدد است، نخست شیوه های گوناگون «تدوین» کتب ادعیه، تفاوت های نوع نگاه مولفان در گزینش روایات دعایی و چینش آنها، و عوامل مختلفی را که در طول تاریخ در پیدایی این شیوه ها و سبک ها موثر بوده اند، بازشناسد. آن گاه بر مبنای تمایزهای دیده شده میان آثار، آنها را گونه شناسی و دسته بندی کند.
صفحات :
از صفحه 45 تا 70
اصول فهم و تبیین روایات در دو رویکرد عقلگرایی و نقلگرایی؛ مطالعه موردی دو شرح ملاصدرا و مجلسی بر کافی
نویسنده:
محمدمهدی فرهی
نوع منبع :
مقاله , مطالعه تطبیقی
منابع دیجیتالی :
کلیدواژه‌های اصلی :
چکیده :
عقلگرایی فلسفی و نقلگرایی دو رویکرد مورد توجه در فهم و تبیین روایات هستند. یکی از راه‌های آشنایی با این دو رویکرد و نقاط اشتراک و تمایزشان بررسی مقایسه‌ای آنها از جهت میزان توجه و بهره-مندی آنها نسبت به اصول فهم و تبیین روایات است. ازاین‌رو این مطالعه بر آن است تا با بررسی مقایسه‌ای شروح ملاصدرا، فیلسوف عقلگرا و مجلسی، دانشمند نقلگرا، بر کافی از جهت مذکور، به آشنایی بیشتر با این رویکردها یاری رساند. برخی از نتایج این مطالعه از این قرار است: هر دو رویکرد پذیرفته‌اند که معصومین علیهم السلام با توجه به سطح فهم مخاطب با وی سخن می‌گویند. همچنین به اینکه برخی از سخنان معصومین علیهم السلام می‌تواند از باب جدل یا اقناع باشد باور دارند اما گاه در مصادیق میان آنها اختلاف به چشم می‌خورد. هر دو به اصل وقوع تقیه در برخی روایات باور دارند اما در کاربست آن اختلاف دارند. هر دو اصل نقل به معنا را قبول دارند اما اهتمام خاصی در بررسی روایات نقل به معنا و کشف متن اصلی روایت ندارند. هر دو به اصل تصحیف نیز توجه داشته‌اند اما اهتمام مجلسی بیشتر است. هر دو به اصل تأویل توجه داشته‌اند اما گاه رویکردشان به تأویلشان جهت بخشیده است.
صفحات :
از صفحه 49 تا 71
کتاب شریف اصول کافی‌العقل والجهل‮‬
نویسنده:
‏‫ کلینی ‏‫؛ ترجمه اسمعیل گندمکار.‮‬
نوع منبع :
کتابشناسی(نمایه کتاب) , کتابخانه عمومی
وضعیت نشر :
کرج: آوای آرامش,
الأثر الغنوصي في الحديث النبوي و أبحاث أخري
نویسنده:
أجنتس جولدتسیهر ؛ ترجمه وتقدیم: عبدالرحمن بدوی
نوع منبع :
کتاب , ترجمه اثر
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
پاریس - فرانسه: دار بیبلیون,
مطالعات اسلامی جلد اول [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ignaz Goldziher (ایگناتس گلدزیهر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York Press ,
چکیده :
ترجمه ماشینی: این اولین جلد از مطالعات مسلمانان گلدزیهر است که در زمره آثار کلاسیک ادبیات علمی اسلام قرار دارد. در واقع، این دو جلد که در ابتدا به زبان آلمانی در سال‌های 1889-1890 منتشر شده‌اند، به‌حق می‌توانند از جمله مواردی باشند که پایه‌های مطالعه مدرن اسلام را به‌عنوان یک دین و تمدن پایه‌گذاری کردند. پژوهش اول به واکنش اسلام نسبت به آرمان‌های جامعه قبیله‌ای عرب، نسبت به نگرش‌های اسلام اولیه نسبت به ملیت‌های مختلف و به‌ویژه ایرانی‌ها می‌پردازد و در فصل نهضت شعوبیه به اوج خود می‌رسد که نشان‌دهنده واکنش مردم است. اقوام تازه گرویده و دوباره بویژه ایرانیان به ایده برتری اعراب. جستار دوم، مطالعه معروف در مورد توسعه حدیث، «احادیث» منسوب به محمد است، که در آن حدیث نشان داده شده است که گرایش های مختلف اسلام اولیه را منعکس می کند، و مجموعه آن، و ادبیات بعدی که به آن اختصاص یافته است. ، شرح داده شده است. نام گلدزیهر عمدتاً با مطالعه انتقادی حدیث مرتبط است که این مقاله مهم‌ترین بنای آن است. مقاله سوم در مورد کیش اولیاء است که اگرچه برخلاف روح و حرف اسلام اولیه است، اما نقش مهمی در توسعه بعدی آن داشته است. این مقالات با غنای شگفت‌انگیز اطلاعاتی، حس عمیق تاریخی و بینش دلسوزانه مؤلف به نیروهای محرک دین و تمدن، امروز مانند زمان انتشار اولیه خود تازه و برای همه دانشجویان اسلام ضروری است. ویراستار، S. M. Stern، حاشیه نویسی را با تکمیل، هر زمان که لازم باشد، با اضافات مربوطه و با نشان دادن مهم ترین ادبیات بعدی مربوط به موضوعات مورد بررسی در مطالعات، به روز کرده است.
مطالعات اسلامی جلد دوم [کتاب انگلیسی]
نویسنده:
Ignaz Goldziher (ایگناتس گلدزیهر)
نوع منبع :
کتاب
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
State University of New York Press,
تردیدهای آشکار و نهان علامه مجلسی درباره اعتبار رساله ذهبیه
نویسنده:
احمد عابدی، جعفر نکونام، هادی نصیری
نوع منبع :
مقاله
منابع دیجیتالی :
وضعیت نشر :
تهران: انجمن علوم قرآن و حدیث ایران,
فهرست گزیده متکلمان،فیلسوفان و عالمان شیعی :
چکیده :
در این مقاله میزان اعتبار رساله ذهبیه از نظر مجلسی بر اساس آنچه که در شرح و توضیح عبارات رساله آمده است، گزارش شده است. مجلسی نسبت به اعتبار این رساله تردید داشته و این تردید را با قدری تامل در بیان ایشان می توان دریافت. از این رو در این نوشتار تردیدهای ایشان برجسته شده و به اجمال درباره برخی از آنها سخن به میان آمده است. مجلسی اگرچه در ابتدا از شهرت این رساله در نزد علما سخن می گوید و در پایان رساله، این متن را از امام رضا می داند، ولی در لابه لای شرح و بیان خود به مخالفت محتوای رساله با اخبار رسیده در این باب و گفته های مشهور اطبا و شباهت های فراوان عبارات آن با عبارات اطبا و استناد و به کارگیری اصطلاحات آنها در بیان مطالب، اشاره می نماید. تردید در صحت رساله ذهبیه از دیگر تردیدهای آشکاری است که مجلسی درباره آن سخن گفته و در این مقاله برجسته گردیده است.
صفحات :
از صفحه 125 تا 143
  • تعداد رکورد ها : 70